Helisevä ääni

kiihdyttäessä?

Tämä varmaan on niitä asioita, joka pitäisi itse kuulla ja kokea, mutta kysynpä silti, jos tilanne vaikka olisi tuttu jollekin.

Moottorista/moottoritilasta kuuluu sellainen hento, "helisevä" ääni kiihdyttäessä. Koneella on toki ajettu 320 000, 1.8 Volkswagen, mutta kyllä se selkeästi on ylimääräinen ääni ja viime aikoina se on yhtä selkeästi kuulunut voimakkaammin.

Mistä on kyse? Tapahtuu kaikilla vaihteilla, nimenomaan kiihdytysvaiheessa. Pintakaasulla ääntä ei enää kuulu. Kävin korjaamollakin näyttämässä, mutta tietenkin siellä, kun kuuntelimme vain paikaltaan koneen kierroksia tyhjäkäynnillä, niin mitään ei enää kuulunutkaan.
Oli kone kylmä tai kuuma, helinä kuuluu.

Kommentteja/vinkkejä, paljon kiitoksia!

21

18842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ML213

      Ääni voisi olla ns nakutusääni,joka Bensa koneella ei ole terveellistä kuunneltavaa.Pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä voimakkaasti äänen pitäisi olla voimakkaimmillaan.

      Sytytyksen ennakon säätöön liittyvät osat voivat olla jumittuneet/huollon tarpeessa.

    • ML213

      Kävin korjaamollakin näyttämässä, mutta tietenkin siellä, kun kuuntelimme vain paikaltaan koneen kierroksia tyhjäkäynnillä, niin mitään ei enää kuulunutkaan.
      --

      Ihmettelen edelleen miksi eivät kuunnelleet ääntä tilanteessa, jossa tiedät sen kuuluvan eli rasitusvaiheessa.

      • kiihdyttäessä?

        Se minullekin jäi epäselväksi. Tosin tällä mainitulla korjaamolla oli 2-3 viikon jono, joten ilmeisesti volyymi on niin kova, että yhdestä asiakkaasta ei tarvitse niin välittää.

        Joka tapauksessa...

        Tuli sellainen idea mieleen, että jospa olisin vienyt autoni sellaiseen autotohtorin kuntotarkastukseen? Onko sinulla kokemuksia siitä?
        Ymmärtääkseni se on melko kattava ja pojat ajavat ihan rundinkin autolla, joten elleivät ole umpikuuroja, niin varmasti kuulevat vian.

        Saisin samalla täyden vikalistan, kun ikää koslallani on kuitenkin jo 14 vuotta. :)


      • ML213
        kiihdyttäessä? kirjoitti:

        Se minullekin jäi epäselväksi. Tosin tällä mainitulla korjaamolla oli 2-3 viikon jono, joten ilmeisesti volyymi on niin kova, että yhdestä asiakkaasta ei tarvitse niin välittää.

        Joka tapauksessa...

        Tuli sellainen idea mieleen, että jospa olisin vienyt autoni sellaiseen autotohtorin kuntotarkastukseen? Onko sinulla kokemuksia siitä?
        Ymmärtääkseni se on melko kattava ja pojat ajavat ihan rundinkin autolla, joten elleivät ole umpikuuroja, niin varmasti kuulevat vian.

        Saisin samalla täyden vikalistan, kun ikää koslallani on kuitenkin jo 14 vuotta. :)

        Jos kysymyksessä on nakutuksesta tuleva ääni, niin uskon tämän vian paikallistavan korjaamot.

        Muuten itselläni on vahva mielikuva, miten ns Yleiskorjaamot ovat jopa parempia paikallistamaan vikoja, jotka ovat hankalia löytää.Monasti merkkiliikkeen "ammattitaito" päättyy testeriin.Esim. Aikoinaan WW merkkiliike olisi vaihtanut eräässä tapauksessa "puolet" sähköosista ja ns yleiskorjaamo aavisti jo puhelimessa vian oireiden perusteella.

        Siis tavallisia korjaamoita/huoltopisteitä ei pidä aliarvioida.Monasti kun merkkiliike ei paikallista vikaa, niin auto päätyy yleiskorjaamolle ja näin heidän ammattitietämys laajentuu.


      • kiihdyttäessä?
        ML213 kirjoitti:

        Jos kysymyksessä on nakutuksesta tuleva ääni, niin uskon tämän vian paikallistavan korjaamot.

        Muuten itselläni on vahva mielikuva, miten ns Yleiskorjaamot ovat jopa parempia paikallistamaan vikoja, jotka ovat hankalia löytää.Monasti merkkiliikkeen "ammattitaito" päättyy testeriin.Esim. Aikoinaan WW merkkiliike olisi vaihtanut eräässä tapauksessa "puolet" sähköosista ja ns yleiskorjaamo aavisti jo puhelimessa vian oireiden perusteella.

        Siis tavallisia korjaamoita/huoltopisteitä ei pidä aliarvioida.Monasti kun merkkiliike ei paikallista vikaa, niin auto päätyy yleiskorjaamolle ja näin heidän ammattitietämys laajentuu.

        Se oli ns. erikoistunut yleiskorjaamo, jossa kävin. Enkä kutsuisi ääntä nakutukseksi (jos yrität ehdottaa vaikkapa venttiiliä?) Helisevältä se minun korvaani kuulosti tai sitten se nakutus on äärimmäisen nopeaa ja korkeaäänistä. Ihan niin kuin vauvan helistintä heiluttaisi. =)

        Kaveri kehui moottorin ääntä terveeksi. Heitti lonkalta, josko laturi/hihna huutaisi kylmänä (mikäli akku on vanha).

        En aliarvioi korjaamoja, ajattelin vaan että sellaisessa kuntotarkastuksessa, kun puolueeton kaveri katsoo auton kiireestä kantapäähän satasella vai mitä se maksaa, saisin vian selville takuuvarmasti. Koska siellähän katsotaan kaikki moottorin osat ymmärtääkseni.

        Mutta tämä oli vain ajatus, en tiedä kannattaako se.


      • ML213
        kiihdyttäessä? kirjoitti:

        Se oli ns. erikoistunut yleiskorjaamo, jossa kävin. Enkä kutsuisi ääntä nakutukseksi (jos yrität ehdottaa vaikkapa venttiiliä?) Helisevältä se minun korvaani kuulosti tai sitten se nakutus on äärimmäisen nopeaa ja korkeaäänistä. Ihan niin kuin vauvan helistintä heiluttaisi. =)

        Kaveri kehui moottorin ääntä terveeksi. Heitti lonkalta, josko laturi/hihna huutaisi kylmänä (mikäli akku on vanha).

        En aliarvioi korjaamoja, ajattelin vaan että sellaisessa kuntotarkastuksessa, kun puolueeton kaveri katsoo auton kiireestä kantapäähän satasella vai mitä se maksaa, saisin vian selville takuuvarmasti. Koska siellähän katsotaan kaikki moottorin osat ymmärtääkseni.

        Mutta tämä oli vain ajatus, en tiedä kannattaako se.

        Helisevältä se minun korvaani kuulosti tai sitten se nakutus on äärimmäisen nopeaa ja korkeaäänistä. Ihan niin kuin vauvan helistintä heiluttaisi. =)
        ----

        Niin, tuo kuvaus vahvistaa kyllä nakutuksen mahdollisuutta.Nakutushan Dieselissä on normaalia ja vaaratonta, mutta Bensa koneessa vaarallista rasittaen mäntää.Nakutus tulee palotapahtumasta eli palotapahtuma alkaa liian aikaisin.

        Ääni on todella kuin vauvan helistin, mutta metallisempi.Tai Heinäsirkan säksätys.

        Tietysti helisevä ääni voi tulla kiihdytyksessä tulevasta värinästä, joka helisyttää irrallista/löystynyttä korin osaa.

        Niin, nakutuksen helpommin saa esille kun ajat loivahkoa ylämäkeä esim. 70/80 km/h.Kun painat hieman kaasua, niin nakutus aktivoituu ja hölläntäen kaasun nakutus häviää.Yleensä nakutus esiintyy alakierroksilla vedättäessä.

        Tietysti kuntotarkastus on hyvä ja tiedostuuhan siinä kokonaisuus.Niin, en tiedä mitä kaikkea tässä tarkastuksessa tehdään.


      • ML213 kirjoitti:

        Helisevältä se minun korvaani kuulosti tai sitten se nakutus on äärimmäisen nopeaa ja korkeaäänistä. Ihan niin kuin vauvan helistintä heiluttaisi. =)
        ----

        Niin, tuo kuvaus vahvistaa kyllä nakutuksen mahdollisuutta.Nakutushan Dieselissä on normaalia ja vaaratonta, mutta Bensa koneessa vaarallista rasittaen mäntää.Nakutus tulee palotapahtumasta eli palotapahtuma alkaa liian aikaisin.

        Ääni on todella kuin vauvan helistin, mutta metallisempi.Tai Heinäsirkan säksätys.

        Tietysti helisevä ääni voi tulla kiihdytyksessä tulevasta värinästä, joka helisyttää irrallista/löystynyttä korin osaa.

        Niin, nakutuksen helpommin saa esille kun ajat loivahkoa ylämäkeä esim. 70/80 km/h.Kun painat hieman kaasua, niin nakutus aktivoituu ja hölläntäen kaasun nakutus häviää.Yleensä nakutus esiintyy alakierroksilla vedättäessä.

        Tietysti kuntotarkastus on hyvä ja tiedostuuhan siinä kokonaisuus.Niin, en tiedä mitä kaikkea tässä tarkastuksessa tehdään.

        autosi korjaamolla ellet itse osaa korjata. Nämä edellä annetut "ohjeet" ovat pelkkää paskaa.
        Ellei korjaamolla vikaa löydy, niin käytä 98 -oktaanista bensaa.


      • kiihdyttäessä?
        sitroen kirjoitti:

        autosi korjaamolla ellet itse osaa korjata. Nämä edellä annetut "ohjeet" ovat pelkkää paskaa.
        Ellei korjaamolla vikaa löydy, niin käytä 98 -oktaanista bensaa.

        Kiitos vaan ehdotuksesta, mutta tulitko lainkaan lukeneeksi aikaisempia viestejä?

        Auto oli korjaamolla, jossa sanottiin, että moottori kuulostaa hyvältä.

        En osaa itse korjata eikä kukaan mukaan, ennen kuin vika määritetään.

        Bensa voi tuottaa moottoriin lisä-ääniä...? Entä mistä päättelit, ETTEN käyttäisi jo tällä hetkellä ysikasia?

        Pidetään juttu käynnissä silti, kiitos. =)


      • ML213
        kiihdyttäessä? kirjoitti:

        Kiitos vaan ehdotuksesta, mutta tulitko lainkaan lukeneeksi aikaisempia viestejä?

        Auto oli korjaamolla, jossa sanottiin, että moottori kuulostaa hyvältä.

        En osaa itse korjata eikä kukaan mukaan, ennen kuin vika määritetään.

        Bensa voi tuottaa moottoriin lisä-ääniä...? Entä mistä päättelit, ETTEN käyttäisi jo tällä hetkellä ysikasia?

        Pidetään juttu käynnissä silti, kiitos. =)

        Tärkein asia lienee tässä vaiheessa selvittää onko kyse todella nakutukseta vai muusta.

        Tämän nakutuksen kyllä tunnistaa alan ihminen.Siis autoasentaja tai alan henkilö.Jos tuttavapiirissäsi on alan ihmisiä, niin pyydä heitä koeajamaan autosi.Siis todella ajamaan siten, miten sinä olet havainnut äänen kuulevan.Siis ehdottomasti rasituksessa.Tämä kokeilu ei maksa vielä mitään.

        Esim. moottoreissa on juuri nakutuksen tunnistus/esto ja uskon vian liittyvän tähän virheelliseen säätöön.No, kaikki arvailuja.


    • vaihtoehto...

      muihin. Totesit tuossa, että tyhjäkäynnillä ei kuulu. Vastaavasti kierroksilla sirisee kuin heinäsirkka. Ounastelen mahdollisuutta, että männänrengas on poikki jossakin sylinterissä. Omasta kokemuksesta puhun tässä, joka ilmeni ensimmäistä autoa ostaessa. Juuri kuvatun kaltainen ääni. Ainakin koneen kunto selviäis ohivuotomittauksessa ja vikaa vois sitten ruveta etsimään muualta.

      • kiihdyttäessä?

        "Heinäsirkan siritys"... En tullut ajatelleeksi, mutta se on melkeinpä parempi kuvaus kuin helistin!

        Ohivuotomittaus... katsastusasemalla nähtävästi ne tekevät sen satasella (25 euroa/sylinteri). Onko se todella noin paha mittaus... kahden tunnin työ?


      • kanssahan
        kiihdyttäessä? kirjoitti:

        "Heinäsirkan siritys"... En tullut ajatelleeksi, mutta se on melkeinpä parempi kuvaus kuin helistin!

        Ohivuotomittaus... katsastusasemalla nähtävästi ne tekevät sen satasella (25 euroa/sylinteri). Onko se todella noin paha mittaus... kahden tunnin työ?

        aina palaa rahaa, siitä ei pääse mihinkään, mutta kyllä siihen suunnilleen tuo aika menee. Siitä on vain pahempi seuraus tulossa, jos männänrengas on poikki, saattaa puhaltaa reiän katkoskohtaan. Oletko muuten huomannut sitä, että onko moottoritilassa öljysumua. Normaalistihan jonkin verran on öljyvuotoja, jos autolla on ajettu paljon. Mutta että olisi huomattavissa öljysumua kauttaaltaan pitkin konetilaa, niin se vahvistaa sitä, että männärengas on poikki.

        Eikö ne korjaamolla käydessäsi osannut antaa kierroksia koneelle, jotta olisivat jo siellä huomanneet?


        Siitä saa ainakin mielenrauhan, jos mittauttaa ja tosiaan voi tuveta etsimään muualta vikaa


      • kiihdyttäessä?
        kanssahan kirjoitti:

        aina palaa rahaa, siitä ei pääse mihinkään, mutta kyllä siihen suunnilleen tuo aika menee. Siitä on vain pahempi seuraus tulossa, jos männänrengas on poikki, saattaa puhaltaa reiän katkoskohtaan. Oletko muuten huomannut sitä, että onko moottoritilassa öljysumua. Normaalistihan jonkin verran on öljyvuotoja, jos autolla on ajettu paljon. Mutta että olisi huomattavissa öljysumua kauttaaltaan pitkin konetilaa, niin se vahvistaa sitä, että männärengas on poikki.

        Eikö ne korjaamolla käydessäsi osannut antaa kierroksia koneelle, jotta olisivat jo siellä huomanneet?


        Siitä saa ainakin mielenrauhan, jos mittauttaa ja tosiaan voi tuveta etsimään muualta vikaa

        En ole koskaan edes kuullutkaan, mutta moottorin sisätila on kyllä niin pahuksen kuiva että... en usko. Öljyä syö hieman (0,5 litraa/10 tkm), mutta varsinaista vuotoa ei ole.

        Korjaamolla antoivat kyllä kierroksia 4000:een asti, mutta kuten aiemmin todettua, tyhjäkäynnin kierroksilla ei kuulu mitään. Vain kun pistetään massa liikkeelle.

        Taidanpa kai antaa mittauttaa ja tarkastaa kunnon muutenkin. Tietää sitten, kannattaako pitää vaiko vaihtaa eteenpäin.


      • asiaa,
        kiihdyttäessä? kirjoitti:

        En ole koskaan edes kuullutkaan, mutta moottorin sisätila on kyllä niin pahuksen kuiva että... en usko. Öljyä syö hieman (0,5 litraa/10 tkm), mutta varsinaista vuotoa ei ole.

        Korjaamolla antoivat kyllä kierroksia 4000:een asti, mutta kuten aiemmin todettua, tyhjäkäynnin kierroksilla ei kuulu mitään. Vain kun pistetään massa liikkeelle.

        Taidanpa kai antaa mittauttaa ja tarkastaa kunnon muutenkin. Tietää sitten, kannattaako pitää vaiko vaihtaa eteenpäin.

        kun muistin, että konetila oli ohuen öljysumun peitossa ensimmäisessä autossani. Kaikista neljästä sylinteristä männärenkaat poikki. Ääni kuului ihan selvästi kun vedätti konetta. Tyhjäkäynnillä ei mitään. Purin koneen kokonaan ja vahdoin uudet männät. En jaksanut tapella autoliikkeen kanssa.


      • ML213

        Jos männänrengas olisi poikki, niin kuten totesit, niin tämä ääni kuuluu ilman rasitusta.Siis määräyssä kierroksissa parhaiten.

        Muitta olen ymmärtänyt viestien perusteella, miten ääni aktivoituu rasituksessa eli silloin se viittaisi palotapahtumasta/rasituksesta tulevaan tekijään eli nakutukseen liittyen.

        Lisäksi oletan, että korjaamolla käynnin yhteydessä männänrenkaan rikkoontuminen olisi tiedostettu tms. ongelma.

        Monasti suuntaa antava tekijä vian määrityksessä onkin tilanne missä se ilmenee.Moottorijarrutus tai rasitus.Yleensä mäntävauriot/männän renkaat/laakeri ilmenee jo paikallaan pyöritettäessä moottoria.

        Tietysti renkaan katkeamisesta tuleva ääni voi kuulua laimeasti jo paikoillaan käytetäessä ja voimakkaammin rasituksessa.Riippuen kuuntelijan tietämyksestä.


      • jejejejejejejep
        ML213 kirjoitti:

        Jos männänrengas olisi poikki, niin kuten totesit, niin tämä ääni kuuluu ilman rasitusta.Siis määräyssä kierroksissa parhaiten.

        Muitta olen ymmärtänyt viestien perusteella, miten ääni aktivoituu rasituksessa eli silloin se viittaisi palotapahtumasta/rasituksesta tulevaan tekijään eli nakutukseen liittyen.

        Lisäksi oletan, että korjaamolla käynnin yhteydessä männänrenkaan rikkoontuminen olisi tiedostettu tms. ongelma.

        Monasti suuntaa antava tekijä vian määrityksessä onkin tilanne missä se ilmenee.Moottorijarrutus tai rasitus.Yleensä mäntävauriot/männän renkaat/laakeri ilmenee jo paikallaan pyöritettäessä moottoria.

        Tietysti renkaan katkeamisesta tuleva ääni voi kuulua laimeasti jo paikoillaan käytetäessä ja voimakkaammin rasituksessa.Riippuen kuuntelijan tietämyksestä.

        olla sytytys vähän liian aikasella


    • ne autot

      ..kyllä helisivät kun kiihdyteltiin. Syynä oli useimmiten harva moottori. Männät siellä helisytti sylinteriä.

      Mutta niistä ajoista on moottorit paljon parantuneet, eivätkä kai noin harvoiksi mene. Muuten aikoinaan sai kunniakirjan jos Wolkkarilla ajoi yli 100 tonnia ilman moottoriremonttia.

    • kiihdyttäessä?

      En tiedä, lukeeko tätä enää kukaan, mutta vika löytyi. Tai sanotaan, että sellaisella 99%:n todennäköisyydellä.

      Pakoputken resonanssi.

    • 2162018

      kiva, kun laitoit lopullisen aiheuttajan. omassani sama ja luettuani oli pakoputken liitoksen kiristin rikki.

    • VolvoV

      Sama mulla, eli kolisi kun antoi kenkää ja veto päällä. Syy oli pakoputken resonanssi, kiristin rikki. Helppo ja halpa korjaus:)

    • Anonyymi

      Loppu mikä loppu paaliin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1094
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      849
    Aihe