Miten pääsee eroon kroonisesta lievähköstä masennuksesta? Tämä on vaivannut minua 20 -kymppisestä lähtien välillä enemmän välillä vähemmän. Nyt olen 50 -kymppinen ja haluaisin jo nauttia elämästä vapaasti vailla syyllisyydentuntoja, pelkoja, ahdistuksia jne. Minulla nämä masennusoireet ilmenevät unettomutena sekä kausittaisina alkoholin vakavana väärinkayttönä. Lääkkeillä en ole asiaan pysyvää korjausta saanut. Terapiatkin olen kokenut hyödyttömiksi. Akupunktiot eivät toimi. Hypnoosia olen ajatellut. Onko vaikutus kuitenkaan kovin pitkäaiakainen? Onko kellään kokemusta hypnoosista alkoholismin hoidossa? On vain aika kallista, joten haluaisin selvyyttä sen toimivuudesta.
Masennus
37
1881
Vastaukset
- alko ja depis
Masennus, ahdistus ja etenkin syyllisyydentunnot vain lisääntyvät alkoholilla ja siinäpä on kierre valmis, kun ahdistaa, niin on pakko juoda jne.
Hypnoosista ei ole juurikaan mitään hyötyä alkoholismin hoidossa, ei ole kokemusta, mutta ehkäpä joku saa tähän jonkun linkin aikaiseksi.
Ainoa hoito on lopettaa juominen ihan kokonaan vaikkapa pariksi kuukaudeksi ja katsoa, masentaako vielä. Jos ei, niin masis johtuu alkoholista ja siis sille on tehtävä jotain.
Itse kävin läpi aikamoisen helvetin, ja ainoastaan täysraittius antoi minulle rauhan ja palautti elämänilon. Olen lähes ikäisesi nainen.- Surullinen äiti
Minulla on ihan sama ongelma masennus,joka vaihtelee rajusti,tilannetta pahentaa taloudelliset vaikeudet,ja vaikea suhde.
Alkoholi pahentaa minun oloa todella paljon huonompaan suuntaan,ahdistus on suunnaton.
Olen suunittelut lääkärille lähtöä jo kauan,mutta mitä minä siellä sanon.
Hoidetaanko minua kun on masennus ja alkoholin väärinkäyttö,kumpaa hoidetaan ensin.
olen työssä mutta nyt kesällä on liikaakin vapaa aikaa,minä tarvitsen rytmin elämään,vaikka työ rankkaa onkin.
On tullut aika turvaton ja luovuttanut olo,tiedän että syksyllä helpottaa kun työt alkaa.
Silloin ei ole aikaa miettiä viinan tai oluen juontia,tämä kesä on ollut raskas ja itse olen ongelmani aiheuttanut.
Miten tästä eteenpäin,ei ole tietoa. - täsmennystä
Olen ehkä ikäisesi, mutta mies. Kirjoittelen vai vaimoni sositteella, kun omaa ei ole.
Olin nytkin juomatta 6 kuukautta. Masennus, elämänhaluun tällä ei ollut juurikaan vaikutusta. Masennukseni ei ole kovin pahaa. Vain sellaista vähän syrjään vetäytymistä, haluttomuutta puhua ja yleensäkin nauttia elämästä. Se minulta juuri puuttuu. En vain uskalla. Arvostaa itseäni, ehkäpä niin paljon takkiin saaneena. Syyllisyys painaa paljon.
- kahvia ja beetasalpaaja
alkoholi aiheuttaa aina masennusta.
läheiseni juo viina ja kahvia. Syö vielä raskaasti ja epäterveellisesti. Fyysisiä ongelmia ilmenee ja asiaa hoidetaan verenpainelääkkeillä!? Kun ahdistaa, ahdistukseen voi ottaa vähän viinaa. Kun masentaa viinan oton jälkeen täytyy ottaa vähän lisää viinaa, että masennus pysyy poissa!
Ymmärsit pointin?- ja masennus
kulkee käsikädessä. Huonoin lääke masennukseen on juuri juominen.
Kun ajattelee alkoholin kulutusta Suomessakin, niin mikä on todellinen masentuneitten määrä jotka juovat pahaan oloonsa?
Taitaa olla pieni osa väestöstä, joka tyytyy siihen 1-2 annokseen ja suurin osa vetää kunnon lärvit.
Oma ratkaisuni oli myös täysraittius ja se päätös on elämäni parhaimpia ja masennus on taakse jäänyttä.
Elämään kuuluu myös vastoinkäymisiä, mutta alkoholista en apua hae. - altis 30+
ja masennus kirjoitti:
kulkee käsikädessä. Huonoin lääke masennukseen on juuri juominen.
Kun ajattelee alkoholin kulutusta Suomessakin, niin mikä on todellinen masentuneitten määrä jotka juovat pahaan oloonsa?
Taitaa olla pieni osa väestöstä, joka tyytyy siihen 1-2 annokseen ja suurin osa vetää kunnon lärvit.
Oma ratkaisuni oli myös täysraittius ja se päätös on elämäni parhaimpia ja masennus on taakse jäänyttä.
Elämään kuuluu myös vastoinkäymisiä, mutta alkoholista en apua hae.omat ongelmat johtuivat 99,9% alkoholin käytöstä.
Helppoa ei alkoholiton elämä ole -ei todellakaan. Vaikeinta on se kun joutuu kohtaamaan asiat ja ongelmat ilman alkoholia. Tosin se pitää ongelmat edes jollain lailla "siedettävällä" tasolla.
Vastoinkäymisiä tulee kaikille.
Olen huomannut, että nahka on hieman kovettunut tässä viimevuosina. Entisessä elämässä vitutti tasan tarkkaan kaikki ja helposti tuli "parin paukun paikka". - teiltä tarkemmin
altis 30+ kirjoitti:
omat ongelmat johtuivat 99,9% alkoholin käytöstä.
Helppoa ei alkoholiton elämä ole -ei todellakaan. Vaikeinta on se kun joutuu kohtaamaan asiat ja ongelmat ilman alkoholia. Tosin se pitää ongelmat edes jollain lailla "siedettävällä" tasolla.
Vastoinkäymisiä tulee kaikille.
Olen huomannut, että nahka on hieman kovettunut tässä viimevuosina. Entisessä elämässä vitutti tasan tarkkaan kaikki ja helposti tuli "parin paukun paikka".mitä tarkoitatte ihan konkreettisesti vastoinkäymisillä tai ongelmilla? En halua masentaa tai aliarvioida teitä tällä kysymyksellä, mutta ehkä luettelon tekeminen näistä vastoinkäymisistä voisi auttaa kohtaamaan nämä asiat.
Ovatko nämä vastoinkäymiset ehkä alkoholista aiheutuneita (rahalliset ongelmat, terveys reistailee, ihmissuhteet karilla, tms.)?
Voitte kirjoittaa näistä vastoinkäymisistä tänne tai miettiä niitä ihan itsekin. - kuvioissa
Kahvin tunnistan, alkoholi voi olla poissa 6 kk, kokonaan. Ei juurikaan vaikuta parantavasti mielialaani. Jotain muuta pitää keksiä, jotta uskallan nautiia elämästä ja arvostaa itseäni.
- altis 30+
teiltä tarkemmin kirjoitti:
mitä tarkoitatte ihan konkreettisesti vastoinkäymisillä tai ongelmilla? En halua masentaa tai aliarvioida teitä tällä kysymyksellä, mutta ehkä luettelon tekeminen näistä vastoinkäymisistä voisi auttaa kohtaamaan nämä asiat.
Ovatko nämä vastoinkäymiset ehkä alkoholista aiheutuneita (rahalliset ongelmat, terveys reistailee, ihmissuhteet karilla, tms.)?
Voitte kirjoittaa näistä vastoinkäymisistä tänne tai miettiä niitä ihan itsekin.läheisen kuolema->juominen
läheisen sairaus->juominen
töissä epäonnistuminen->juominen
työpaikka kiusaamisen uhri->juominen
irtisanominen->JUOMINEN->ajokortti,perhe KAIKKI mene->masennus
yritys=konkurssi->?
lihominen->?
Yksinäisyy->? - no jo on yhdelle ihmiselle
altis 30+ kirjoitti:
läheisen kuolema->juominen
läheisen sairaus->juominen
töissä epäonnistuminen->juominen
työpaikka kiusaamisen uhri->juominen
irtisanominen->JUOMINEN->ajokortti,perhe KAIKKI mene->masennus
yritys=konkurssi->?
lihominen->?
Yksinäisyy->?paljon taakkaa annettu kannettavaksi.
No jos lähdetään purkamaan tätä sumaa, niin juomisella on sinulle paljon merkitystä elämässäsi. Siihen siis turvaudut, sillä se vie sinut pois todellisuudesta ja arjesta. Sitä et halua menettää, sillä mitä sinulle muuten jäisi jäljelle?
Osa noista ongelmista oli sellaisia, joihin en uskalla puuttua (läheisen kuolema, sairaus, työpaikkakiusaaminen (lue narsistien uhrien tuki -sivuja, siellä on oma osastonsa työpaikkakiusatuille ja löydät sieltä varmasti apua, paitsi että sivustot ovat nyt kesätauolla)
Mutta nuo muut ovat selvästi sellaisia asioita, jotka pystyt muuttamaan elämässäsi. Työ, ystävät, fyysinen hyvinvointi ovat kaikki sellaisia asioita, joita voit kehittää.
Olet vielä nuori ja voit muuttaa paljon elämässäsi. Mutta niin kauan kuin kuningas alkoholi on sinun komentajasi, ei siitä tule mitään.
Menikö analyysini ollenkaan kohdalleen??
- kokeile
Hakeuduin aikoinaan psykologille masennuksen, ahdistuneisuuden ym. vuoksi. (Luoja oli muuten vapauttava tunne sen jälkeen kun oli uskaltanut mennä ensimmäisen kerran...) Muutuin ihmisenä siltä istumalta, uskokaa tai älkää, mutta kun oli koko ikänsä kantanut jotain kummallista lastia sisällään ja sit se lähti purkautuun. Kokeiltiin myös hypnoosia, joka toimii minulla tosi hyvin. Ja tupakan poltto loppu sen ekan hypnoosi kerran jälkeen vaikka tarkoitus ei ollut edes lopettaa. Ei vai enää maistunut. Välillä tupakka käy mielessä, mutta en viitsi enää alottaa!! Joten en tiedä miten sitten hypnoosi toimii alkoholin kans? Ei se ota jos ei annakaan!
- ja vaikutusaika
Kuinka kauan hypnoosihoito vaikuttaa? Pitääkö mennä esim. puolen vuoden päästä uusintahoitoon? Hypnoosihoito on hyvin kallista ja tämän takia kysyn. Toisaalta ongelmani ovat niin syvällä, että hypnoosissa voisin päästä niitä käsittelemään ja saada siitä huomattavaa apua. Onko tuttavillasi ollut kokemusta hypnoosista?
- terveydeksi
ja vaikutusaika kirjoitti:
Kuinka kauan hypnoosihoito vaikuttaa? Pitääkö mennä esim. puolen vuoden päästä uusintahoitoon? Hypnoosihoito on hyvin kallista ja tämän takia kysyn. Toisaalta ongelmani ovat niin syvällä, että hypnoosissa voisin päästä niitä käsittelemään ja saada siitä huomattavaa apua. Onko tuttavillasi ollut kokemusta hypnoosista?
Kyllä hypnoosihoitoja toteutetaan monta kertaa ja vähitellen siitä tulee itselle tutumpi asia ja huomaa et oikeesti on vaan siviilissäkin parempi olo! Uskon että terapeutit/asiantuntijat tietää kuinka paljon sitä kukin tarvitsee! Kysy ihmeessä ammattilaisilta, itse en silloin osannut kysyä, mutta terapeutti itse sitä aikanaan ehdotti! Kallista on, mutta jos siitä avun saa ja uusi "eheytyminen" sitä kautta pääsee alkuun, niin eiköhän maksa itsensä ajan myötä takasin!
- narsisti?
tai muuten alistava.
Toteutitko heidän tahtoaan ja pyrit olemaan aina kiltti ja joustava?
Näin meinaan minulla oli. Nyt puran mustaa ja pahaa möykkyä rinnassani nyrkkeilysäkkiin. Moni ihminen joskus vituttaa ja silloin potkin ja hakkaan nyrkkeilysäkkiä kuin se olisi tuo vihamieheni (tai naiseni). Helpottaa. Koita!- äiti täysin päinvastoin
Isäni oli ankara, vailla hellyyttä, kärsi alkoholin väärinkäytöstä. Äitini pyrki tietysti suojelemaan meitä. Toimiko oikein hänkään, en osaa sanoa. Isäni ei ainakaan. En ymmärrä häntä vieläkään, vaikkei hän enää juokaan. Täysraitis, hyvin piikikäs nykyään. Kenties ymmärtää ja katuun sisimmässään, mitä on aikoinaan tehnyt. Voisiko tämä olla syynä omaan huonoon olooni? Itse kun urheilen paljon (paras masennuslääke), syön terveellisesti , pyrin muutenkin noudattamaan säännöllisiä elämäntapoja. Välillä sitten ratkeaa. Syytä en osaa sanoa. Ei periaatteessa tee mieli enää juopotella, se on vain jäänyt käyttäytymistavaksi, kun on riitävän huono olo. Tai - aina ei tarvi olla huono olokaan. Joku sen vain laukaisee, juopottelun. Olisiko opeteltu/opittu käyttäytmismalli?
- tekijä saattaa olla
äiti täysin päinvastoin kirjoitti:
Isäni oli ankara, vailla hellyyttä, kärsi alkoholin väärinkäytöstä. Äitini pyrki tietysti suojelemaan meitä. Toimiko oikein hänkään, en osaa sanoa. Isäni ei ainakaan. En ymmärrä häntä vieläkään, vaikkei hän enää juokaan. Täysraitis, hyvin piikikäs nykyään. Kenties ymmärtää ja katuun sisimmässään, mitä on aikoinaan tehnyt. Voisiko tämä olla syynä omaan huonoon olooni? Itse kun urheilen paljon (paras masennuslääke), syön terveellisesti , pyrin muutenkin noudattamaan säännöllisiä elämäntapoja. Välillä sitten ratkeaa. Syytä en osaa sanoa. Ei periaatteessa tee mieli enää juopotella, se on vain jäänyt käyttäytymistavaksi, kun on riitävän huono olo. Tai - aina ei tarvi olla huono olokaan. Joku sen vain laukaisee, juopottelun. Olisiko opeteltu/opittu käyttäytmismalli?
piilevä alkoholismi.
- mitä tarkoittaa?
tekijä saattaa olla kirjoitti:
piilevä alkoholismi.
Voitko kertoa, mitä tarkoittaa piilevä alkoholismi? Jos ihmisellä on ongelmia alkoholin kanssa, eikö hän sairasta silloin alkoholismia. Miksi piilevä?
- lois koskis
on sulla mielessä ja kun jo suhtaudut siihen myönteisesti niin saattaa siitä olla paljonkin apua. itsestähän se on eniten kiinni.
sen hintaa oudoksut mutta jos siitä on apua niin paljonko se silloin maksaa säästyneenä rahana, pitemmän päälle ?
ja vielä kun laitat hintalapun henkisen puolen paranemiselle, a-vot. - tutulta kuulostaa
Alkoholin käyttö pahentaa masennusta. Itselläni on samantyyppisiä ongelmia kuin sinulla ja tehokkaimmaksi lääkkeeksi olen todennut alkoholinkäytön vähentämisen ja kuntoliikunnan. Vähennä alkoholinkäyttö minimiin ja aloita liikunta (esim. 45 min lenkki / 3 krt viikossa). Huomaat mielialasi paranemisen jo muutaman viikon jälkeen. Ollakseen tehokkaita, lenkkien pitää olla hengästyttäviä, esim. sykealueella 120-140 tehtyjä.
- vanemoinen
Lievä masennus ilmenee yleensä perusvireen alakulona, itsensä tuomitsemisena ja tyhjyyden, tarkoituksettomuuden tunteina - ennen kaikkea synkkyytenä ja ilottomuutena. Se on se tavallinen suomalaisen lannistetun miehen olotila. Kuulut suureen harmaaseen armeijaamme, veli.
Peruskysymys on: mitä tapahtui ollessasi parikymppinen tai hiukan sitä ennen (masennus konkreettisesti alkaa)? Esim. rakkaudenpettymys, vakava loukkaus, voi olla tuon ikäisellä laukaisija. Takana on oltava jo valmius masikseen. Millaisiin pettymyksiin, häpeän ja syyllisyydentuntoihin opit lapsuudessa? Miten käsittelit asiaa "hyödyttömissä terapioissasi"?
Terapiat ja lääkitykset nollautuvat aina, jos vedät viinaa. Etsi ensin päihteetön elämäntapa ja hoida sitten perusmasis kuntoon - ellei se lähde siinä samalla ihan itsestään.
Jos joka tapauksessa olet oppinut lääkitsemään itseäsi silloin tällöin kunnon alkoholirysäyksellä jo kolmenkymmenen vuoden ajan, kannattaa puuttua oireeseen heti kaksin käsin ensin ja alkaa tutkia sitten aiheuttajaa.
AA:n viides askel on aika järkevä tässä suhteessa, mutta sitä ennen pitää löytää se ensimmäinen.- ja nuorempana
Kuinka tärkeä tämä peruskysymyksesi on? Siis mitä tapahtui 20 -kymppisenä ja nuorampanakin. Onko sinulla faktaa vai mutua?
Totta kuitenkin on, että 13-18 vuoden välillä, lapsenakin minulla oli jatkuvia hyvin raskaita jaksoja elämässäni, kotonani. Isäni juopottelun aikana. Välillä elämä oli toki seesteistäkin. En voi olla ajattelematta, että nämä traumaattiset kokemukseni eivät mitenkään vaikuttaisi nykyisiin ongelmiini. Niin ihmeen vaikea minun on ymmärtää itseäni. Lapsuuden turvattomuuden ja häpeän tuntemukseni tulevat kenties nyt läpi toiminnassani ja käytöksessäni. Peruskysymys mieluiten, miten niistä toipua?! Myllyhoito voisi olla tarpeeksi syvälle menevä terapia, muu lienee liian kevyttä. - vanemoinen
ja nuorempana kirjoitti:
Kuinka tärkeä tämä peruskysymyksesi on? Siis mitä tapahtui 20 -kymppisenä ja nuorampanakin. Onko sinulla faktaa vai mutua?
Totta kuitenkin on, että 13-18 vuoden välillä, lapsenakin minulla oli jatkuvia hyvin raskaita jaksoja elämässäni, kotonani. Isäni juopottelun aikana. Välillä elämä oli toki seesteistäkin. En voi olla ajattelematta, että nämä traumaattiset kokemukseni eivät mitenkään vaikuttaisi nykyisiin ongelmiini. Niin ihmeen vaikea minun on ymmärtää itseäni. Lapsuuden turvattomuuden ja häpeän tuntemukseni tulevat kenties nyt läpi toiminnassani ja käytöksessäni. Peruskysymys mieluiten, miten niistä toipua?! Myllyhoito voisi olla tarpeeksi syvälle menevä terapia, muu lienee liian kevyttä.Mikäli sinulle on kehittynyt myös päihderiippuvuus, myllyhoito on ehdottomasti hyvä ratkaisu alkoholisairautena ilmenevän oireen hoitamiseen. Sen jälkeen, mikäli masennus on lievää, kannattaa kokeilla vielä 1-2-vuoden analyyttista terapiaa.
Psykologisissa koulukunnissa on kiistoja. Lääketieteellisesti suhtautuvat kiistävät lapsuuden kokemusten vaikutukset kokonaan. Kaikkeen lääketehdas keksii pastillin... Analyyttinen suuntaus taas etsii vanhojen asioiden parantavaa kohtaamista hyvässä ohjauksessa.
Mikäli syvällä alitajunnassasi on pelkoa, jännitystä ja ankara, vaativa tuomitsija, viinanjuonti tuottaa sata kertaa enemmän lisäsyyllisyyttä kuin muille. Ihmettelen, että olet elossa ja nostan hattua. Rupea hommiin, meitä on monta viereisissä poteroissa, jonne et vielä näe. Et ole yksin.
Raittiudesta on aloitettava. AA:ssa oppii miettimään myös tunnetiloja ajan kanssa. Yksin tuskin kukaan selviää näistä. Vähän nöyryyttä, siitä tulee voimaa. - onko sinulla omaa kokemusta?
vanemoinen kirjoitti:
Mikäli sinulle on kehittynyt myös päihderiippuvuus, myllyhoito on ehdottomasti hyvä ratkaisu alkoholisairautena ilmenevän oireen hoitamiseen. Sen jälkeen, mikäli masennus on lievää, kannattaa kokeilla vielä 1-2-vuoden analyyttista terapiaa.
Psykologisissa koulukunnissa on kiistoja. Lääketieteellisesti suhtautuvat kiistävät lapsuuden kokemusten vaikutukset kokonaan. Kaikkeen lääketehdas keksii pastillin... Analyyttinen suuntaus taas etsii vanhojen asioiden parantavaa kohtaamista hyvässä ohjauksessa.
Mikäli syvällä alitajunnassasi on pelkoa, jännitystä ja ankara, vaativa tuomitsija, viinanjuonti tuottaa sata kertaa enemmän lisäsyyllisyyttä kuin muille. Ihmettelen, että olet elossa ja nostan hattua. Rupea hommiin, meitä on monta viereisissä poteroissa, jonne et vielä näe. Et ole yksin.
Raittiudesta on aloitettava. AA:ssa oppii miettimään myös tunnetiloja ajan kanssa. Yksin tuskin kukaan selviää näistä. Vähän nöyryyttä, siitä tulee voimaa.Onko sinulla omaa kokemusta myllyhoidosta? Miten hoidon vaikutus kestää ajan mittaan? Pari kuukautta kuin toinen ihminen, sitten taas paha olo palaa? Meneekö näin? Kuukausi palkatta on sekin jonkin asteinen sijoitus, jos hyöty on väliaikainen. Sairauslomaa minulle ei työnantajani myönnä. Entä se hypnoosihoito? Olisiko siitä mihinkään.
Minä itse myöskään en usko lääkeisiin. Eivät ne voi pahan olon syytä poistaa. Siihen tarvitaan muuta.
Alkoholia käytän vielä pari kertaa vuodessa, joista kerroista haluan päästä irti. Tästä alkoholiriippuvuudestani. En vain saa mielialaani kohennettua näinä 5-6 kk:n jaksojen aikana, jota kovasti ihmettelen. Kun en juo tippaakaan välillä.
AA:sta en oikein pääse jyvälle. En pidä siitä yksinpuhelusta, jota siellä harjoitetaan. - omaa puheenvuoroasi vai
onko sinulla omaa kokemusta? kirjoitti:
Onko sinulla omaa kokemusta myllyhoidosta? Miten hoidon vaikutus kestää ajan mittaan? Pari kuukautta kuin toinen ihminen, sitten taas paha olo palaa? Meneekö näin? Kuukausi palkatta on sekin jonkin asteinen sijoitus, jos hyöty on väliaikainen. Sairauslomaa minulle ei työnantajani myönnä. Entä se hypnoosihoito? Olisiko siitä mihinkään.
Minä itse myöskään en usko lääkeisiin. Eivät ne voi pahan olon syytä poistaa. Siihen tarvitaan muuta.
Alkoholia käytän vielä pari kertaa vuodessa, joista kerroista haluan päästä irti. Tästä alkoholiriippuvuudestani. En vain saa mielialaani kohennettua näinä 5-6 kk:n jaksojen aikana, jota kovasti ihmettelen. Kun en juo tippaakaan välillä.
AA:sta en oikein pääse jyvälle. En pidä siitä yksinpuhelusta, jota siellä harjoitetaan.tuntuvatko toisten kertomiset omista kokemuksistaan sinulle vierailta? AA:ssa on yleistä, että pidetään myös kahdenkeskisiä palavereita.
- henkilön, joka kävi
Onko sinulla omaa kokemusta myllyhoidosta? Miten hoidon vaikutus kestää ajan mittaan? Pari kuukautta kuin toinen ihminen, sitten taas paha olo palaa? Meneekö näin? Kuukausi palkatta on sekin jonkin asteinen sijoitus, jos hyöty on väliaikainen. Sairauslomaa minulle ei työnantajani myönnä. Entä se hypnoosihoito? Olisiko siitä mihinkään.
AA:sta en oikein pääse jyvälle. En pidä siitä yksinpuhelusta, jota siellä harjoitetaan.myllyhoidon vuosituhannen alussa ja on raittiina. Toinen tuntemani on ollut raittiina pian parikymmentä vuotta.
- vanemoinen
AA:sta en oikein pääse jyvälle. En pidä siitä yksinpuhelusta, jota siellä harjoitetaan.Huomenta. Myllyhoito on päihderiipuvuuden hoitoa. Se antaa kivijalan, jota ilman monet eivät ala toipua - tai löydä itseään tässä suhteessa. Varmaa on, että hoito vaatii jatkokseen ylläpidon. Ilman ylläpitoa käy juuri niin kuin kuvasit. "Vaikutusajat" ovat omasta sitoutumisestasi riippuvaisia, mutta saat hyvän pohjan.
Haarukoin vähän: Jos et hoida alkoholinkäyttösi taustalla olevaa masennusta, paha olo keräytyy pikku hiljaa, kunnes tärskähtää. Laukaisijana toimii joku asia, jota et edes itse huomaa, mutta se on todennäköisesti arkipäiväinen tunne-elämää koskettava loukkaus. Sisäinen tunnereaktiosi ei ole enää missään suhteessa itse tapahtumaan, koska reaktio tulee kaukaa menneisyydestä ja saa voimaa omasta ankaruudestasi, häpeästäsi ja syyllisyydestäsi.
Ja sitten janottaa niin, että hampaat helisevät, mutta psyykkisten kieltomekanismien vuoksi et oikein ymmärrä, mikä mättää.
On varmaan aika avata koko mutasäkki, että olo paranee.
Jos aiot toipua, mikset luopuisi ennakkoluuloista ja ottaisi apua vastaan? Onko ylpeys liian suuri jarru voitettavaksi? Oletko vähän niin kuin erikoismies?
Minäkin olin liian fiksu omaksi parhaakseni. Nyt olen vain alkoholisti, mutta elän hyvää elämää ja kestän harmaan arkipäivän. Kannatti lopettaa laskelmointi ja järkeily (rationaalisuuskin on joskus vain suojautumiskeino).
Tie ei ole helppo.
Juu, ja olen saanut myllynkiven. Sain kaksi helppoa raittiutta, ratkesin juomaan ylläpidon puutteen vuoksi. Nykyisin olen iloisesti ja turvallisesti raitis ja käyn vuorovaikutuksellisessa AA:ssa milloin missäkin.
Yksinpuhelusta: jos sinulla on euro ja minulla
on euro ja me vaihdamme ne, meillä on molemmilla yksi euro - mutta jos meillä on molemmilla kokemus ja vaihdamme ne, meillä on kummallakin kaksi kokemusta.
Nimettömyyteni ja toisten nimettömyyden säilyttäminen on tärkeä perinne. Voit kysyä lisätietoja myös suoraan sivustopostistani ([email protected]), jos tarvitset avoimempia vastauksia. Luen sen iltaisin noin klo 22. - hieman lisää!
henkilön, joka kävi kirjoitti:
myllyhoidon vuosituhannen alussa ja on raittiina. Toinen tuntemani on ollut raittiina pian parikymmentä vuotta.
Jos tunnet myllyhoitoa, kertoisitko siitä hieman lisää! Millaista hoitoa siellä saa, millaisia ongelmia sinne ohjautuvilla ihmisillä on ja kuinka vaikeita, ovatko hoitotulokset kauskantoiset jne? Mielelläni kuulisin lisää asiantuntevaa tietoa siitä, koska myllyhoitoa vakavasti harkitsen.
- käynyt sitä
hieman lisää! kirjoitti:
Jos tunnet myllyhoitoa, kertoisitko siitä hieman lisää! Millaista hoitoa siellä saa, millaisia ongelmia sinne ohjautuvilla ihmisillä on ja kuinka vaikeita, ovatko hoitotulokset kauskantoiset jne? Mielelläni kuulisin lisää asiantuntevaa tietoa siitä, koska myllyhoitoa vakavasti harkitsen.
mutta tunnen sen käyneitä. Soita sinne tai mene käymään paikan päälle, saat varmasti ystävällisen vastaanoton ja asiapitoista tietoa. Netistäkin on luettavissa aika perusteellista.
Nämä kaksi tuntemaani ainakin ovat saaneet kiinni raittiista elämästä. - tekstistäsi
vanemoinen kirjoitti:
Huomenta. Myllyhoito on päihderiipuvuuden hoitoa. Se antaa kivijalan, jota ilman monet eivät ala toipua - tai löydä itseään tässä suhteessa. Varmaa on, että hoito vaatii jatkokseen ylläpidon. Ilman ylläpitoa käy juuri niin kuin kuvasit. "Vaikutusajat" ovat omasta sitoutumisestasi riippuvaisia, mutta saat hyvän pohjan.
Haarukoin vähän: Jos et hoida alkoholinkäyttösi taustalla olevaa masennusta, paha olo keräytyy pikku hiljaa, kunnes tärskähtää. Laukaisijana toimii joku asia, jota et edes itse huomaa, mutta se on todennäköisesti arkipäiväinen tunne-elämää koskettava loukkaus. Sisäinen tunnereaktiosi ei ole enää missään suhteessa itse tapahtumaan, koska reaktio tulee kaukaa menneisyydestä ja saa voimaa omasta ankaruudestasi, häpeästäsi ja syyllisyydestäsi.
Ja sitten janottaa niin, että hampaat helisevät, mutta psyykkisten kieltomekanismien vuoksi et oikein ymmärrä, mikä mättää.
Jos aiot toipua, mikset luopuisi ennakkoluuloista ja ottaisi apua vastaan? Onko ylpeys liian suuri jarru voitettavaksi? Oletko vähän niin kuin erikoismies?
Minäkin olin liian fiksu omaksi parhaakseni. Nyt olen vain alkoholisti, mutta elän hyvää elämää ja kestän harmaan arkipäivän. Kannatti lopettaa laskelmointi ja järkeily (rationaalisuuskin on joskus vain suojautumiskeino).
Tie ei ole helppo.
Juu, ja olen saanut myllynkiven. Sain kaksi helppoa raittiutta, ratkesin juomaan ylläpidon puutteen vuoksi. Nykyisin olen iloisesti ja turvallisesti raitis ja käyn vuorovaikutuksellisessa AA:ssa milloin missäkin.
on euro ja me vaihdamme ne, meillä on molemmilla yksi euro - mutta jos meillä on molemmilla kokemus ja vaihdamme ne, meillä on kummallakin kaksi kokemusta.
Nimettömyyteni ja toisten nimettömyyden säilyttäminen on tärkeä perinne. Voit kysyä lisätietoja myös suoraan sivustopostistani ([email protected]), jos tarvitset avoimempia vastauksia. Luen sen iltaisin noin klo 22.Tämä mitä kirjoitit taustalla olevasta masennuksesta, osuu kohdallani ilmeisesti aika nappiin. Se kaukainen menneisyys ja silloin koetut traumat. Niistä minun pitää päästä eroon, jos aioin elää ihmisarvoista elämää. Niin voimakkaasti ne nyt työntyvät läpi arkielämääni. Edes 6 k:n täysraittius ei paranna tätä huonoa oloani, masennustani. Itse asiassa vaikutus on - 0! Toki juomakauden jälkeen on parikin kuukautta hirveä henkinen olo, syllisyys päällimmäisenä.
Minulla ei ole ennakkoluuloja enkä ole erikoismies. Ehkä ajattelen hieman tyhmästi. Myllyhoito kestää 28 päivää. Se on tapauksessani palkatonta poissaoloa työstä. On asuntolainaa, pieniä lapsia jne. Joku minussa sanoo, että ei ole varaa olla poissa töistä. Toinen taasen (tietysti se järki), enkö minä menetä vuosien varrella varmasti monin verroin tuon 28 vuorokautta alkoholin takia!
AA:ssa en ymmärrä toisten puheita. En tiedä miksi, ne eivät tunnut omilta. Ehkä se vain ei sovi minulle, joku muu sitten sopii.
Tiedätkö siitä hypnoosihoidosta? Toimiiko meillä? Kannattaako edes jatkaa sen hoitomuodon punnitsemista?
Jos jaksat vastata, olen kiitollinen. Jotain haluan tehdä itseni ja läheisteni takia. En nauti olostani edes kesäaamuna, lomallani! - kysymystä kehiin
vanemoinen kirjoitti:
Huomenta. Myllyhoito on päihderiipuvuuden hoitoa. Se antaa kivijalan, jota ilman monet eivät ala toipua - tai löydä itseään tässä suhteessa. Varmaa on, että hoito vaatii jatkokseen ylläpidon. Ilman ylläpitoa käy juuri niin kuin kuvasit. "Vaikutusajat" ovat omasta sitoutumisestasi riippuvaisia, mutta saat hyvän pohjan.
Tie ei ole helppo.
Nimettömyyteni ja toisten nimettömyyden säilyttäminen on tärkeä perinne. Voit kysyä lisätietoja myös suoraan sivustopostistani ([email protected]), jos tarvitset avoimempia vastauksia. Luen sen iltaisin noin klo 22.Kärsin lievähkön, kroonisen masennukseni lisäksi ehkäpä vielä olennaisemmasta ongelmasta eli ihmispelosta ja pelkotiloista yleensäkin. Pelkää isääni, pelkään esimiestäni. Nämä kaksi tahoa ovat minulle hyvin vaikeita käsitellä. Myllyhoidossa kenties pääsee peloistaan eroon? Ettei aikuisen miehen tarvitsisi enää pelätä normaaleja ihmisiä! Saattaa kuulostaa hömpältä, mutta ei ole sitä.
Olen työelämässä kärsinyt tappioita näiden esimiespelkojeni takia. En pysty ottamaan vastuuta, kohtaamaan haasteita. Hoitamaan tehtäviä, joihin koulutukseni antaa edellytykset. Miellän haasteet raastavaksi stressiksi, ylitse pääsemättömäksi paineeksi. - vanemoinen
kysymystä kehiin kirjoitti:
Kärsin lievähkön, kroonisen masennukseni lisäksi ehkäpä vielä olennaisemmasta ongelmasta eli ihmispelosta ja pelkotiloista yleensäkin. Pelkää isääni, pelkään esimiestäni. Nämä kaksi tahoa ovat minulle hyvin vaikeita käsitellä. Myllyhoidossa kenties pääsee peloistaan eroon? Ettei aikuisen miehen tarvitsisi enää pelätä normaaleja ihmisiä! Saattaa kuulostaa hömpältä, mutta ei ole sitä.
Olen työelämässä kärsinyt tappioita näiden esimiespelkojeni takia. En pysty ottamaan vastuuta, kohtaamaan haasteita. Hoitamaan tehtäviä, joihin koulutukseni antaa edellytykset. Miellän haasteet raastavaksi stressiksi, ylitse pääsemättömäksi paineeksi.Hypnoosia en tunne. Myllyhoito taas auttaa päihderiippuvuuteen, kuten sanoin. Se ei ole masennusterapiaa. Raittius vahvistaa kyllä psyykettä, kun voi olla varma, ettei enää astu miinaan. Samalla voi kohdata pelkojaan ja tehdä vähän henkistä harjoitusta ajan kanssa. Ilokin varmaan palaa. Älä tyrmää kokonaan AA:ta - ehkä et ole ollut vielä valmis. Monet haluavat haluta lopettaa juomisen, mutta se on eri asia, kuin HALUTA sitä vilpittömästi.
Asiat, josita kerroit, olisi parasta kohdata kunnollisessa terapiassa, kun raittius varmasti pitää.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, avomylly on kolme kertaa viikossa klo 16.30-21. Intensiivikurssi iltaisin? Omavastuu on n. 350-400 euroa.
Sairausloman umpimyllyä varten voi hakea muulta lääkäriltä kuin työpaikkalääkäriltä, ja sitä voi burn outiin saada kuukauden tai parikin - puhu avoimesti, ei se mene pomon tietoon. Jos ei suostu, keksit muuta. Koko perheen hyödyksi se tulee. - en tiedä, mitä tehdä?
vanemoinen kirjoitti:
Hypnoosia en tunne. Myllyhoito taas auttaa päihderiippuvuuteen, kuten sanoin. Se ei ole masennusterapiaa. Raittius vahvistaa kyllä psyykettä, kun voi olla varma, ettei enää astu miinaan. Samalla voi kohdata pelkojaan ja tehdä vähän henkistä harjoitusta ajan kanssa. Ilokin varmaan palaa. Älä tyrmää kokonaan AA:ta - ehkä et ole ollut vielä valmis. Monet haluavat haluta lopettaa juomisen, mutta se on eri asia, kuin HALUTA sitä vilpittömästi.
Asiat, josita kerroit, olisi parasta kohdata kunnollisessa terapiassa, kun raittius varmasti pitää.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, avomylly on kolme kertaa viikossa klo 16.30-21. Intensiivikurssi iltaisin? Omavastuu on n. 350-400 euroa.
Sairausloman umpimyllyä varten voi hakea muulta lääkäriltä kuin työpaikkalääkäriltä, ja sitä voi burn outiin saada kuukauden tai parikin - puhu avoimesti, ei se mene pomon tietoon. Jos ei suostu, keksit muuta. Koko perheen hyödyksi se tulee.Sattaa olla, että on halua toipua, mutta se ei ole vaan riittävän voimakas. Mutta - kun olisi pakko jotenkin tajuta, että halun toipua pitäisi olla voimakkaampi kuin halun jatkaa samalla tavalla. Miten tämän sisäistää?
En asu pk -seudulla. Muutenkin vähän kinkkistä, kun olen työssä ulkomailla koko ajan. Miten järjestää myllyhoidon jälkihoito, jos sen käy läpi. Ettei menisi hukkaan! Työpaikkakunnalla tulee kieliongelma vastaan. Terapiassa pitäisi osata aika hyvin kieli.
Olen kysynyt myllyhoitoasiaa suoraan esimieheltäni, mitään kiertelemättä. Ei oikein käy, näin sanoi. Kun olen määräaikaisella sopimuksella. - kyöpelix
en tiedä, mitä tehdä? kirjoitti:
Sattaa olla, että on halua toipua, mutta se ei ole vaan riittävän voimakas. Mutta - kun olisi pakko jotenkin tajuta, että halun toipua pitäisi olla voimakkaampi kuin halun jatkaa samalla tavalla. Miten tämän sisäistää?
En asu pk -seudulla. Muutenkin vähän kinkkistä, kun olen työssä ulkomailla koko ajan. Miten järjestää myllyhoidon jälkihoito, jos sen käy läpi. Ettei menisi hukkaan! Työpaikkakunnalla tulee kieliongelma vastaan. Terapiassa pitäisi osata aika hyvin kieli.
Olen kysynyt myllyhoitoasiaa suoraan esimieheltäni, mitään kiertelemättä. Ei oikein käy, näin sanoi. Kun olen määräaikaisella sopimuksella.tuota ketjua lukaisseena en ihan kaikkea varmaan huomaa, mutta tuli vahvasti mieleen:
että a-klinikka ekaks.
sieltä todennäköisesti sulle tilataan aika myös mielenterveystoimistoon.
nuo kaksi hoitotahoa saanevat jo paljon aikaan aluksi, jos sulla on itselläsi vilpitöntä tahtoa muutokseen ilman mutta, jos, ehkä, joskus -sanoja.
jos haluat mylly/ minnesotahoitoon ( sun ongelmat vaikuttais kyllä olevan enimmäkseen muualla ?) niin a-klinikan kautta onnistuu, mikäli ovat siellä sitä mieltä. keskustelkaa.
mylly/ minnesotahoito on hyvin pitkälle aa-pohjaista. siis turha aa-pelko pois rosmarie.
toisaalta sinne on ihan turha mennä, jos asettaa mitään ehtoja raitistumiselle. niin se vain on.
kylmästi ja suoraan: pitää vielä juoda ehdot pois vaivaamasta raitistumista.
ja kyselet tuon jatkohoidon kestävyyttä ja mahdollisuutta siihen muuallakin kuin suomessa.
jatkohoitona on ja suositellaan: aa, tai ihan mitä vaan.
ellet sitten jätä sitä väliin (tekosyystä, että haluat juoda). sehän taas on ihan oma päätöksesi.
eli jatkohoitopaikkoja on suomen lisäksi ympäri maailmaa kaikissa sivistyneissä maissa ja kaupungeissa.
alkoholivapaat islam-maat poislukien.
löydät maat/kaupungit/osoittet/ kokoontumisajat aa-sivujen linkeistä.
myös tuosta, että kyselet kuinka kauan myllyhoidon vaikutus kestää..
noissa hoidoissa, kuten jo kirjoitin, on aa pohjana. hoito ei ole mikään muutaman viikon mittainen kurssi, jonka jälkeen on loppuiän automaattisesti raitis.
ei taatusti käy niin, paitsi unelmissa.
aivan kuten kohtuukäyttökin.
kurssi on alkuna ja oppaana kokonaan uudenlaiseen elämäntapaan, jota täytyy vaalia ja ylläpitää koko loppuikä.
kuinka paljon se sitten vaatii aikaa ja sitoutumista ?
kukapa tietää ? riittävästi !
silloin jos juominen jatkuu, niin silloin sitä jälkihoitoa oli liian vähän (jos yleensä sai alustakaan kiinni).
ja kirjoitit, että sulla on halua noihin hoitoihin mutta työaika ja raha-asiat siinä kivestää.
no kun luit tarkkaan mitä kirjoitin, niin luit myös missä jatkohoito tapahtuu.
kyllä sen päihdeongelman hoidon voi aloittaa suoraan ilman erillistä maksullista kurssia tai yhteiskunnan maksamia neuvojia/ ymmärtäjiä.
silloin se ei vie työaikaa eikä maksa kuin kahvirahan per kokoontuminen.
jos se ei tunnu hyvältä nii kokeile ihmeessä mitä tahansa. ei tuo hoitomuoto mihinkään sillävälin katoa.
kestääkö sitten sun henkinen kunto lykätä raitistumista ? nii se on eri juttu eikä muiden tämän enempää neuvottavissa.
ihminen kun ei raitistu ilman omaa ja kivikovaa tahtoa siihen.
mietiskele asiaa mutta tee myös päätöksiä, oma etusi sitä vaatii.
kukaan ei pysty raitistumaan/ tervehtymään sinun puolestasi.
itse sinä joudut hommiin ja raatamaan kovemmin ja eri tavoin kuin koskaan.
se on henkistä työtä, päätöksiä ja vaatii siinä myös valtavaa muutosta ja kasvua itseltä.
tuota työtä kun ei voi tehdä vain työaikana ja sitten paeta illalla/ lomilla entisiin kuvioihin.
eli pikaisia töitä itsesi eteen, toivon. - vanemoinen
en tiedä, mitä tehdä? kirjoitti:
Sattaa olla, että on halua toipua, mutta se ei ole vaan riittävän voimakas. Mutta - kun olisi pakko jotenkin tajuta, että halun toipua pitäisi olla voimakkaampi kuin halun jatkaa samalla tavalla. Miten tämän sisäistää?
Olen kysynyt myllyhoitoasiaa suoraan esimieheltäni, mitään kiertelemättä. Ei oikein käy, näin sanoi. Kun olen määräaikaisella sopimuksella."Mutta - kun olisi pakko jotenkin tajuta, että halun toipua pitäisi olla voimakkaampi kuin halun jatkaa samalla tavalla. Miten tämän sisäistää?"
Tuskan on oltava riittävää, jos pää on kiero tai umpiluuta. Fiksu osaa pysähtyä ajoissa ja ottaa avun vastaan. Se on vain äärimmäisen harvinaista. Jos joudut juomaan ennakkoluulot kartanolle, ei paina perhe eikä työ enää. Niitä ei ole. Voit virittää giljotiinia vielä: kun se aikanaan putoaa, pää kierii kauas, eikä sille sitten voi enää yhtään mitään.
Yleensä ihminen ei halua luopua mistään tärkeästä, ellei joudu ensin pohjaan. Karmeaa, mutta alkoholi on sinulle tärkeämpää kuin mikään muu, itsesi ja lapset mukaan lukien. Tämä täysin siitä riippumatta, oletko tuurijuoppo: vuoden kuuri pitää saada, muuten pelottaa. Toisin sanoen olisit aivan varmasti mielelläsi raitis, kunhan vain saisit vielä juoda edes joskus. Haluat edut, mutta et ole vielä valmis maksamaan hintaa.
Järkeily ei auta tuossa tilanteessa ollenkaan, mutta näppärästi yrität viisastella itsesi pusikkoon koko ajan kuin pirun riivaamana. Huomaatko itse selitystesi onttouden? Sitku- ja mutkuvaihe oikein loistaa.
Peli on raakaa mutta puhdasta. Yritä aluksi vaikka ajatella rehellisesti.
Itse olen ulkomailla istunut kymmenissä AA-palavereissa. Hittolainen, Hollywoodissa tärkeimmät sopimukset tehdään siellä! Jotenkin tuntuu, ettet tunne sitä hommaa sittenkään.
Esimiehesi on siis kuin isäsi ja sanoo myllyhoidosta, että ei käy, sinun on ennemmin mentävä mielisairaalaan tai hautaan. Mitä sinä aiot sanoa? Mitä aiot tehdä omalle elämällesi? Sinusta on kysymys.
Mutta tarvitset todennäköisesti jatkuvaa raittiuden ja mielenterveyden ylläpitoa, loppuelämän. AA on ilmainen.
Nyt olet saanut kaikki vastaukset. Muista, että Sinä olet ansainnut elämän. Sinä et ole syyllinen isäsi pahaan oloon, esimiehesi piittaamattomuuteen etkä Turun paloon. Minuutesi haluaa toipua, mutta sieluun pesiytynyt Suuri Vähättelija yrittää huomaamatta kuiskutella, ettei sinusta ole, ethän sinä voi, ei siitä mitään tule, eikä sinusta mihinkään ole jne. Tosiasiallisesti voit aloittaa matkan vapautta ja voimaa kohti tai jatkaa "turvallisesti" (kuolemanvaarallisesti), kuten ennenkin ihan joka hetki. Tavallaan nouset kapinaan isääsi ja hänen kohtaloaan vastaan, ja voi olla, että juuri vallankumouksen onnistuminen palauttaisi ilon elämääsi.
Sinä otat itse askeleesi tai jätät ottamatta.
- noin yleisemminkin
no vastaan jotain kun täällä menee taas lähinnä saarnaamiseksi.
ei ole hypnoosista omakohtaisia kokemuksia.
luin asiasta jokin aikaa sitten netistä. muistelen päihdelinkin keskusteluista. joillain oli jotain kokemuksia, hyviä ja huonoja. taitaaa tuokin asia olla vähän ihmisestä riippuva toimivuutensa kanssa.
jos ominpäin ei pääse kuiville, kannattaa toki kaikkea apua miettiä. itse miellän hypnotismin tosin enenpi huuhaaksi. mutta saattaahan se masennusta poisttaakin, tuleepahan siksi hetkeksi ainakin muuta mietittävää.
juopottelun lopetus on kans käsittääkseni yksilöllinen tekniikkalaji. jotkut kuivuu ominaan, joistain tulee sekopäitä, jotkut kääntyy uskoon kne.
mutta masennus ja alkoholismi ovat kaksi eri sairautta. kulkevat kyllä käsikädess usein.
niin itse kärsinyt masiksesta koulupojasta asti, vasta paljon vanhempana aloin dokaileen se auttoi aluksi, ei juopottelu enää vaikuta kuin pahentavasti.
nyt koitan alkaa kuivistelemaan, mennyt tuo kävelykin niin huteraksi.
niin viiskymppinen ukko oon, pakko alkaa hiljakseen hoitaan terveyttä- tähän asti ollut lähinnä masisja ajoittainen alkoholismi, nyt kertyy muitakin sairauksia pikkuhiljaa. kuuluu normaaliin ikääntymiseen käsittääkseni.
en aio juosta maratoonia, pumppuhan siinä pettisi, mutta jotain liikuntaa pitää haarrastella ja vähemtää dokaamista.
nuo luullakseni onnistuukin, tohon masikseen oon jo alistnt, menee napeilla ikäänkuin piiloon, muttei poistu, vaatis kai pitkää terapiaa. se keehno puoli etten oikein pidä ihmisistä, alkaa ahdistamaan kun ajatteleekin jotain homppelia psykiatria.
no pitkästi tuli asiaa tyhjästä. tää kijoittaminen mulle terapeuttista.- Spriten voimalla
Kirjoittelen päivittäin, en tosin aina tänne, mutta terapiasta nämäkin purkaukset ja keskustelut käyvät. Olen mielestäni saanut mieltä avartavia näkemyksiä täältä.
Minäkään en pidä ihmisistä. En heitä toki pelkääkään, mutta saan heistä ihan kyllikseni työssäni. Minua pidetään hyvin sosiaalisena ja erityistaitoni on tulla toimeen myös erittäin hankalien henkilöiden kanssa. Ja selvennykseksi sanottakoon, että en ole asiakaspalvelutyössä sanan varsinaisessa merkityksessä. Vapaa-aikanani haluan aina olla yksin. En juodessanikaan koskaan kaivannut seuraa. Yksinolo sopii minulle mainiosti. En muista, että olisin koskaan tuntenut oloani yksinäiseksi ja olenkin joskus miettinyt sitä kuinka kauan voisin elää erakkona ennenkuin alkaisin kaivata toisen ihmisen läsnäoloa. Minun ei koskaan ole tarvinnut olla yksin pakosta, mutta pakosta olen monasti joutunut seuraa pitämään. - Emma kummastelee
on olevinaan ajoittainen alkoholismi!
Ja toinen juttu vielä, ei viisikymppisellä ole normaalista ikääntymisestä johtuvia sairauksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161402Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen81833- 66831
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658