Itselläni kun ei ole pihvin paistamisesta kokemusta niin paljon, että voisin sillä kehua niin haluaisin ravintolakokeilta vastauksen kysymykseeni: Kuinka vaikeaa on paistaa pihvi mediumiksi? Tai vaihtoehtoisesti medium tai medium-?
Olen yllättynyt kuinka eräässä, muuten todella hyvää ruokaa tarjoavassa ravintolassa ei pihvin paistaminen tunnu onnistuvan kuin satunnaisesti. Useimmiten pihvi on ollut täysin kypsä kun olen sen mediumina tilannut. Aiemmin olen tästä vain ystävällisesti laskua maksaessani maininnut ("vinkiksi seuraavalle kerralle"), mutta nyt viimeisellä kerralla palautin annoksen keittiöön. Myös toisella yrittämällä pihvi oli lähes kypsä.
Ihmettelen vain, että kuinka vaikeaa se voi olla? :)
Pihvin paistaminen?
39
6211
Vastaukset
- se..
ole vaikeaa. jos esim. ravintolan keittiöstä tilaat mediun pihvin, niin (yleensä) kokki tekee sen oikean kypsyiseksi. Jos on kiirettä, saattaa ruoka seisoa jonkin aikaa ennenkuin sitä tarjoilija ehtii perille viemään. siis annoksesi seisoo lämpölampun alla ja pihvi jatkaa hissukseen kypsymistään..
eli ei aina ole kokista kiinni pihvisi kypsyys.- beefeater
..ajattelin. Mutta nämä tapaukset jolloin itse olen saanut mediumini kypsänä, eivät ainakaan kiireellä selity.
Jatkan siis ihmettelyä, miksi tarjoilija kysyy kypsyysastetta kun joka tapauksessa pihvi on lähes poikkeuksetta täysin kypsä. - takaisin
beefeater kirjoitti:
..ajattelin. Mutta nämä tapaukset jolloin itse olen saanut mediumini kypsänä, eivät ainakaan kiireellä selity.
Jatkan siis ihmettelyä, miksi tarjoilija kysyy kypsyysastetta kun joka tapauksessa pihvi on lähes poikkeuksetta täysin kypsä.keittiöön se pilattu pihvi. Vaadi oikealla tavalla paistettu. Rupeaa onnistumaan, kun et suostu syömään ja maksamaan sellaista, mikä ei vastaa tilausta!
- sillä tavoin
takaisin kirjoitti:
keittiöön se pilattu pihvi. Vaadi oikealla tavalla paistettu. Rupeaa onnistumaan, kun et suostu syömään ja maksamaan sellaista, mikä ei vastaa tilausta!
Että ystävällisen päättäväinen kokki tai poke tulee saattelemaan sinut ulko-ovelle, jos kovin monta kertaa kiikutat pihvisi takaisin maksamatta.
- Diivat pihalle
sillä tavoin kirjoitti:
Että ystävällisen päättäväinen kokki tai poke tulee saattelemaan sinut ulko-ovelle, jos kovin monta kertaa kiikutat pihvisi takaisin maksamatta.
Kyllä sitä aika paljon saa tänä päivänä ihmetellä näitä pilalle hemmoteltuja creme brulee -pellejä, joille ei hyväkään mättö kelpaa.
Parhaita lienee ollut hemmo, joka annoksen saatuaan satuili kavereilleen vartin päivän aikaansaannoksistaan ja palautti sen jälkeen annoksen keittiöön, koska "perunat olivat kylmiä". - se on
sillä tavoin kirjoitti:
oikein hyvä loppuratkaisu, sinä ääliöjunttimoukka, jonka en toivoisi ainakaan olevan minkään ravitsemusliikkeen palveluksessa, sillä sen verran pätemätön olet kaikin puolin, ja etenkin ruoan ja asiakaspalvelun suhteen.
Ja sama pätee tähän vierekkäiseen junttiin ("creme brulee", kirjoitetaan muuten oikeasti "Crème brûlée"). Emme tule teidän juottoloihinne ja sianrehusyöttölöihinne. - persaukiset
se on kirjoitti:
oikein hyvä loppuratkaisu, sinä ääliöjunttimoukka, jonka en toivoisi ainakaan olevan minkään ravitsemusliikkeen palveluksessa, sillä sen verran pätemätön olet kaikin puolin, ja etenkin ruoan ja asiakaspalvelun suhteen.
Ja sama pätee tähän vierekkäiseen junttiin ("creme brulee", kirjoitetaan muuten oikeasti "Crème brûlée"). Emme tule teidän juottoloihinne ja sianrehusyöttölöihinne.Sivistymättömät juntit. Me jotka jotain ymmärrämme ruokakulttuurista ja hienoista tavoista hemmoittelemme itseämme ihanilla mäkkärin art deco tuotteilla ja Hesen mainioilla limaisilla ranskiksilla. Ja kun oikein herkkuhammasta kolottaa suuntaamme bemarimme tai mersumme kohti kultivoitua RAX:ia. Siellä tapaamme kaltaisiamme fiksuja hyvän ruoan ja kohteliaan palvelun arvostajia. Painukaa te juntit niihin Lehtovaaroihinne jäystämään läpikypsiä lehmänpihvejänne tai Mantaan syömään etikkasilakoita, se on teille ihan oikein senkin jästipäät.
Toivoo yö-merkonomi ja gulinaristi.
Ps.
On sitä sentään matkustettu ulkomaillakin, meinaan kahteenkin kertaan käyty Haaparannassa, että on sitä sivistystäkin hankittu ja silleen. - beefeater
Kun näytti tuo keskustelu lähtevän vähän harhateille, niin huhuilenpa vielä uudestaan tarjoilijoiden ja kokkien perään.
Miten te suhtaudutte siihen jos asiakas em. tapauksessa palauttaa annoksen keittiöön? Itseäni suoraan sanottuna hieman hävettää tällainen "nirsoilu", mutta toisaalta myös ärsyttää tuo kypsän pihvin saaminen kun tarjoilija on kypsyysastetta kysynyt ja minä olen mediumina tilannut. - se tietysti
beefeater kirjoitti:
Kun näytti tuo keskustelu lähtevän vähän harhateille, niin huhuilenpa vielä uudestaan tarjoilijoiden ja kokkien perään.
Miten te suhtaudutte siihen jos asiakas em. tapauksessa palauttaa annoksen keittiöön? Itseäni suoraan sanottuna hieman hävettää tällainen "nirsoilu", mutta toisaalta myös ärsyttää tuo kypsän pihvin saaminen kun tarjoilija on kypsyysastetta kysynyt ja minä olen mediumina tilannut.kokkia sapettaa, ja varmasti ärräpäitä keittiössä lentelee. Mutta minä ainakin paistan uuden pihvin, koska teen kuitenkin asiakaspalvelutyötä, vaikkakin olen kyökin suojassa kiroamassa nirsoja asiakkaita:)
olen siis kokkina ravintolassa työssä. - kuluttajana.
beefeater kirjoitti:
Miten te suhtaudutte siihen jos asiakas em. tapauksessa palauttaa annoksen keittiöön? Itseäni suoraan sanottuna hieman hävettää tällainen "nirsoilu", mutta toisaalta myös ärsyttää tuo kypsän pihvin saaminen kun tarjoilija on kypsyysastetta kysynyt ja minä olen mediumina tilannut.itsekin häpeillen vien annosta takaisin. ja muuten ne kylmät perunat vien varmasti takaisin, jota tämä yksi vastaajista piti kummallisimpana tapahtumana urallaan. suomessa ollaan niin kaukana vielä asiakaspalvelusta-ei ymmärretä työn kuvaa riittävällä vakavuudella. eihän kukaan osta rikkinäistä autoa tai vaatettakaan. olen niin paljon lukenut näistä "kokeista", jotka suutuspäissään sylkevät uusittuihin annoksiin, etten enää uskalla mitään palauttaa. jätän paikan vain väliin seuraavalla kerralla. pihvin valmistusaste on tarkkaa, puhutaan ihan eri makuelämyksestä mediumin ja well done'n kohdalla.
- Syöjä
se tietysti kirjoitti:
kokkia sapettaa, ja varmasti ärräpäitä keittiössä lentelee. Mutta minä ainakin paistan uuden pihvin, koska teen kuitenkin asiakaspalvelutyötä, vaikkakin olen kyökin suojassa kiroamassa nirsoja asiakkaita:)
olen siis kokkina ravintolassa työssä.Miten niin "nirsoja asiakkaita"??? Onko mielestäsi nirsoilua, että asiakas haluaa pihvin paistettuna siten kuin se kuuluu paistaa eikä siis VÄÄRIN paistettuna???
Olet väärällä alalla. - joo..
Syöjä kirjoitti:
Miten niin "nirsoja asiakkaita"??? Onko mielestäsi nirsoilua, että asiakas haluaa pihvin paistettuna siten kuin se kuuluu paistaa eikä siis VÄÄRIN paistettuna???
Olet väärällä alalla.nirsoja:) asiakkaita, aiheen alottaja vertasi ruoan palauttajaa nirsoon asiakkaaseen niin vastasin samaan tyyliin kuin oli kirjoitettu.Ei ole minun vika jos huumoria ei pystytä ymmärtämään. Eikö teillä paskantärkeillä snobeilla oikeasti ole muuta ongelmaa elämässä kuin joku pihvin kypsyysaste? JA jos pitää läärytä 15 minuuttia ennen kuin koskee ruokaan, mitä todennäköisemmin perunat ovat jäähtyneet. Kenen vika se sitten olikaan? Tarjoilijan vai kokin, joka ei ole huomannut että sinulla olikin juttu kesken, vaan röyhkeästi vaan toi ruoan eteesi.
Minun mielestä joillakin asiakkailla on vähän noussut hattuun tuo asiakkaan rooli, ja kuvitellaan että ravintolan henkilökunta oikeasti tekee taikatemppuja ihan vaan asiakkaita miellyttääkseen. - erinomaisen..
se on kirjoitti:
Ja sama pätee tähän vierekkäiseen junttiin ("creme brulee", kirjoitetaan muuten oikeasti "Crème brûlée"). Emme tule teidän juottoloihinne ja sianrehusyöttölöihinne.hyvin, kuinka se kirjoitetaan.
Halusin lähinnä nähdä nirppanokkaisen reaktiosi.
Olitko ehkä juuri se pelle, joka palautti vartin pöydässä seisottamansa annoksen keittiöön, koska "perunat olivat kylmiä"? - muuten..
erinomaisen.. kirjoitti:
hyvin, kuinka se kirjoitetaan.
Halusin lähinnä nähdä nirppanokkaisen reaktiosi.
Olitko ehkä juuri se pelle, joka palautti vartin pöydässä seisottamansa annoksen keittiöön, koska "perunat olivat kylmiä"?kirjoitetaan vielä pienellä keskellä lausetta.
Kärähdit copypastesta, pelle. - annostasi...
kuluttajana. kirjoitti:
itsekin häpeillen vien annosta takaisin. ja muuten ne kylmät perunat vien varmasti takaisin, jota tämä yksi vastaajista piti kummallisimpana tapahtumana urallaan. suomessa ollaan niin kaukana vielä asiakaspalvelusta-ei ymmärretä työn kuvaa riittävällä vakavuudella. eihän kukaan osta rikkinäistä autoa tai vaatettakaan. olen niin paljon lukenut näistä "kokeista", jotka suutuspäissään sylkevät uusittuihin annoksiin, etten enää uskalla mitään palauttaa. jätän paikan vain väliin seuraavalla kerralla. pihvin valmistusaste on tarkkaa, puhutaan ihan eri makuelämyksestä mediumin ja well done'n kohdalla.
pöydässäsi ensin vartin, kun vaahtoat kavereille päivän sankariteoistasi ja sen jälkeen "heräät" siihen, että potut ovat kylmiä...
Tokihan sitä jokainen palauttaisi annoksen silloin, eikös vaan?
Mietipä vähän, mitä touhuat. - olet sinä
joo.. kirjoitti:
nirsoja:) asiakkaita, aiheen alottaja vertasi ruoan palauttajaa nirsoon asiakkaaseen niin vastasin samaan tyyliin kuin oli kirjoitettu.Ei ole minun vika jos huumoria ei pystytä ymmärtämään. Eikö teillä paskantärkeillä snobeilla oikeasti ole muuta ongelmaa elämässä kuin joku pihvin kypsyysaste? JA jos pitää läärytä 15 minuuttia ennen kuin koskee ruokaan, mitä todennäköisemmin perunat ovat jäähtyneet. Kenen vika se sitten olikaan? Tarjoilijan vai kokin, joka ei ole huomannut että sinulla olikin juttu kesken, vaan röyhkeästi vaan toi ruoan eteesi.
Minun mielestä joillakin asiakkailla on vähän noussut hattuun tuo asiakkaan rooli, ja kuvitellaan että ravintolan henkilökunta oikeasti tekee taikatemppuja ihan vaan asiakkaita miellyttääkseen.niin junttimoukka, että mielestäsi pihvin kypsyysaste on jotenkin yhdentekevä tai vähämerkityksinen asia, toivon, ettet ainakaan ole missään ravintolassa töissä. Kypsä pihvi on totaalista syömäkelvotonta roskaa!
- katsos
muuten.. kirjoitti:
kirjoitetaan vielä pienellä keskellä lausetta.
Kärähdit copypastesta, pelle.kun se kirjoitetaan ihan ranskaksi kaikkine tarkkeineen, se on nimi, ja kirjoitetaan silloin kuten ranskaksi.
- esimerikiksi...
katsos kirjoitti:
kun se kirjoitetaan ihan ranskaksi kaikkine tarkkeineen, se on nimi, ja kirjoitetaan silloin kuten ranskaksi.
...sinun mukaasi hernekeittoa ei kirjoiteta "hernekeitto", koska se on nimi, vaan jatkossa se kirjoitetaan Hernekeitto.
Taidat olla vähän erikoisempi lapsonen. - siinä..
olet sinä kirjoitti:
niin junttimoukka, että mielestäsi pihvin kypsyysaste on jotenkin yhdentekevä tai vähämerkityksinen asia, toivon, ettet ainakaan ole missään ravintolassa töissä. Kypsä pihvi on totaalista syömäkelvotonta roskaa!
Olet näköjään soluttautunut tällekin foorumille mielenterveysongelminesi.
- raakaakin pihviä...
olet sinä kirjoitti:
niin junttimoukka, että mielestäsi pihvin kypsyysaste on jotenkin yhdentekevä tai vähämerkityksinen asia, toivon, ettet ainakaan ole missään ravintolassa töissä. Kypsä pihvi on totaalista syömäkelvotonta roskaa!
mutta et voi yleistää:
"Kypsä pihvi on totaalista syömäkelvotonta roskaa!"
Mun mielestä taas medium-pihvi on ällöttävää!
Se pitää olla well done! - beefeater
se tietysti kirjoitti:
kokkia sapettaa, ja varmasti ärräpäitä keittiössä lentelee. Mutta minä ainakin paistan uuden pihvin, koska teen kuitenkin asiakaspalvelutyötä, vaikkakin olen kyökin suojassa kiroamassa nirsoja asiakkaita:)
olen siis kokkina ravintolassa työssä.Sitten pitääkin kysyä, että miksi yleensäkään teillä kysytään pihvin kypsyysastetta jos et halua muuta paistaa kuin kypsää? Tai miksi et paista mediumia mediumina, vaan paista kypsän pihvin mediumin halunneelle asiakkaalle? Itsehän tässä olet sen sapetuksesi aiheuttanut.
Ja ettet pitäisi minua täysin nirppanokkana, niin pitää vielä toistaa että voin kyllä syödä sen pihvin kypsänäkin (vaikkakin parempaa se on mediumina). Ihmettelen vain miksi kypsyysastetta kysytään jos vastauksesta riippumatta pihvi tulee kypsänä.... - et...
beefeater kirjoitti:
Sitten pitääkin kysyä, että miksi yleensäkään teillä kysytään pihvin kypsyysastetta jos et halua muuta paistaa kuin kypsää? Tai miksi et paista mediumia mediumina, vaan paista kypsän pihvin mediumin halunneelle asiakkaalle? Itsehän tässä olet sen sapetuksesi aiheuttanut.
Ja ettet pitäisi minua täysin nirppanokkana, niin pitää vielä toistaa että voin kyllä syödä sen pihvin kypsänäkin (vaikkakin parempaa se on mediumina). Ihmettelen vain miksi kypsyysastetta kysytään jos vastauksesta riippumatta pihvi tulee kypsänä.......sitten koskaan tee virheitä.
Tosin ketjussa on mennyt kaksi asiaa pahasti sekaisin, tehty virhe ja sen korjaaminen sekä nirppanokkaisten, pilalle hemmoteltujen neitien kuningasasema ravitsemuslaitoksesa. - beefeater
et... kirjoitti:
...sitten koskaan tee virheitä.
Tosin ketjussa on mennyt kaksi asiaa pahasti sekaisin, tehty virhe ja sen korjaaminen sekä nirppanokkaisten, pilalle hemmoteltujen neitien kuningasasema ravitsemuslaitoksesa."Sinähän et tee koskaan virheitä..."
Teen kyllä virheitä, mutta otan niistä myös opikseni. Ja jos työssäni teen virheen ja maksava asiakas siitä valittaa, korjaan sen kyllä ilman mutinoita tai kiukkua.
Tässä ketjussa on vedottu lämpölamppuihin ja tarjoilijan/asiakakaan viivyttelyyn ym. Näihin sanoisin, että tuo lämpölamppumoka alkaa olemaan jo todella paha jos pihvi kerta toisensa jälkeen ei-ruuhkaisena aikana joutuu lampun alla kovinkin pitkään paistumaan. Samoin jos tarjoilija(t) viivyttelevät kun ei ravintola kuitenkaan ole läheskään täynnä. Ja asiakkaan viivyttelystä vielä mainittakoon, että omista virheistäni ei minulla ainakaan ole ollut tapana muita syyttää... - menen vain
annostasi... kirjoitti:
pöydässäsi ensin vartin, kun vaahtoat kavereille päivän sankariteoistasi ja sen jälkeen "heräät" siihen, että potut ovat kylmiä...
Tokihan sitä jokainen palauttaisi annoksen silloin, eikös vaan?
Mietipä vähän, mitä touhuat.syömään sitä mitä tilaan ja mistä maksan ja siitä työntekijät myös saavat palkkansa. ihmeellinen kirjoitus. jos en tule työntekijöiden tulot loppuvat kuin seinään.
- tähän väliin
beefeater kirjoitti:
Miten te suhtaudutte siihen jos asiakas em. tapauksessa palauttaa annoksen keittiöön? Itseäni suoraan sanottuna hieman hävettää tällainen "nirsoilu", mutta toisaalta myös ärsyttää tuo kypsän pihvin saaminen kun tarjoilija on kypsyysastetta kysynyt ja minä olen mediumina tilannut.asiakkaat eivät aina edes tiedä minkälainen on medium- pihvi. hyvä esimerkki siitä on seuraava: Valmistamani medium pihvi palautettiin takaisin keittiöön. jos olisin yhtään enempää kypsentänyt sitä se olisi ollut kypsä. että näin.
- ravintola
asiakas: Pihvin pastaminen halutuksi kypsyysasteeksi voi todellakin olla monesta asiasta kiinni ja niiden summa...
Ensinnäkin, jos annos seisoo lämpälamppujen alla liian kauan , liha jatkaa kypsymistään.
2: jos asiakas ei aloita ruokailua heti, liha jatkaa kypsymistään.
3: lihan laatu vaikuttaa aikaan joka menee pihvin kypsymiseen tiettyyn kypsyys asteeseen (toinen liha erä ollut mureampaa kuin edellinen ( mureampi kypsyy nopeammin))
4: mutta minusta SUURIN ja tärkein on kokin motivaatio työhönsä ja siihen mitä ja miten tekee työnsä.
Nyt monet "ammattilaiset" ottavat herneen nenään, mutta voin kertoa olleeni 25 vuotta alalla ja nähneeni näitä" ammattilaisia" enemmän kuin laki sallii..
Monet kokit eivät edes tiedä miten liha käyttäytyy paistaessa, ja tästä syystä tasokkaissakin paikoissa saa ala-arvoista pihviä.
Siis seuraavan kerran kun menet ravintolaan, vaadi että pihvisi on niin valmistettu kun sen haluat...- asiakas aalla
Aika karua tekstiä, mikäli nuo vastanneet nyt ovat alan ammattilaisia. Tulee aikas ikävä kuva meidän ravintolakulttuurista, ohut se on toki ollutkin, mutta en noin synkäksi olisi uskonut.
Tosin keskustelussa ei käy ilmi minkä tason kuppiloista on kyse, missä keskustelijat työskentelevät. Pihvin kypsyysaste on kuitenkin eräs perusasia ja sen voi olettaa olevan kunnossa melkein missä tahansa pihviä myyvässä paikassa. Ravintola-ammattilaisen pitäisi olla työlleen motivoitunut, senverran rankka ala kuitenkin on. Jos nyt jätetään pois pahimmat murjut ja kurjimmat lounaskuppilat, niin muualla palautan korkkivikaisen viinin ja väärän kypsyysasteisen lihan, ja se ei mielestäni ole muuta kun rahalle vastikkeen hakemista. Ravintolassa syöminen ei omalla rahalla ole mitenkään halpaa huvia, joten asiakkaan oikeus on myös saada sitä mitä tilaa. Jos annos seisoo liian kauan lämpölamppujen alla, on kysymys siitä ettei ravintola ole tilanteen tasolla, jossain mättää, eikä se ole asiakkaan vika. Joku puolustautui että asiakas ei aloita annostaan heti, vaan jatkaa juttujaan. Se on toki asiakkaan oma moka, mutta uskoisin sellasta marginaali tapaukseksi. Minä ainakin menen ravintolaan syömään, ja seurustelu pöydässä tapahtuu ruoan ehdoilla.
mikäli ravintola osaa mokata pihvin kypsyysasteen jatkuvasti, niin kyseessä on hiekkotasoinen kuppila, sellaiseen ei kannata rahojaan haaskata. - vanha kokki
Miten on mahdollista että tasokkaassa ravintolassa voi olla kokki, joka ei tiedä lihan paistosta? Jos ammattilainen ei osaa työtään, hän ei voi olla tasokkaan paikan palkkalistoilla. Minäkin reilun neljänkymmenen työvuoteni aikana olen nähnyt ehkä muutamia "palomestareita", mutta en tasopaikoissa.
Sanoisin kuitenkin että snobbailu medium ja - merkeillä on jokseenkin naivia. Miten luonnehditte kyseisen paistoasteen käytännössä.
Keittiön puolella minua ainakin pyrkii huvittamaan pihvimestari joka kurkkii pihvinsä alle tämän tästä sitä paistaessaan. Kyllä se alapuoli pysyy kurkkimattakin tallessa. Pihvin ylä pintaa seuraamalla tietää paistoasteen katsomalla lihasnesteen ilmaantumista ja määrää, siinä se niksi, ei se sen kummempaa ole. - köökkerska
vanha kokki kirjoitti:
Miten on mahdollista että tasokkaassa ravintolassa voi olla kokki, joka ei tiedä lihan paistosta? Jos ammattilainen ei osaa työtään, hän ei voi olla tasokkaan paikan palkkalistoilla. Minäkin reilun neljänkymmenen työvuoteni aikana olen nähnyt ehkä muutamia "palomestareita", mutta en tasopaikoissa.
Sanoisin kuitenkin että snobbailu medium ja - merkeillä on jokseenkin naivia. Miten luonnehditte kyseisen paistoasteen käytännössä.
Keittiön puolella minua ainakin pyrkii huvittamaan pihvimestari joka kurkkii pihvinsä alle tämän tästä sitä paistaessaan. Kyllä se alapuoli pysyy kurkkimattakin tallessa. Pihvin ylä pintaa seuraamalla tietää paistoasteen katsomalla lihasnesteen ilmaantumista ja määrää, siinä se niksi, ei se sen kummempaa ole...jos haluaa pihvinsä medium :na !! Mikäs se sellaínen "tasokkaan paikan kokki" on, joka moisia suustaan päästelee??? Eihän tuommoisen aikaansaamisen luulisi sitten olevan temppu eikä mikään, ettei sitä tarvitsisi snobbailuksi kutsua?
Jos syitä moisen tilaamiseen haluat niin tässäpä pari:
- esim. terveydeliset syyt; meediumia ei sisukset kestä, mutta hiukan kypsempää kyllä..
- puhtaasti makumieltymys (eikö asiakkaalla olekin siihen oikeus mitä häh?); aivan mediumista en pidä, mutta en läpikypsästäkään...
Sitäpaitsi jenkeissä, pihvin luvatussa maassa on iät ajat käytetty pihvin kypsyyksistä ilmaisuja mm.medium rare, medium well, weel done jne jne. Sitä paitsi ravintoloilla on painettuja kypsyysaste-tikkuja joka lähtöön, joka pihviin sellainen laitetaan, etteivät mene vahingossakaan sekaisin. Eikä se ole mitään muuta kuin asiakkaan palvelua, toiveiden mukaan.
Loppuun kommentti, että henk.koht olen piisillä heilunut(pienen ihmisiän) sekä moista "diivaruokaa" tilaillut.. :) - Jossa työskentelet
köökkerska kirjoitti:
..jos haluaa pihvinsä medium :na !! Mikäs se sellaínen "tasokkaan paikan kokki" on, joka moisia suustaan päästelee??? Eihän tuommoisen aikaansaamisen luulisi sitten olevan temppu eikä mikään, ettei sitä tarvitsisi snobbailuksi kutsua?
- esim. terveydeliset syyt; meediumia ei sisukset kestä, mutta hiukan kypsempää kyllä..
- puhtaasti makumieltymys (eikö asiakkaalla olekin siihen oikeus mitä häh?); aivan mediumista en pidä, mutta en läpikypsästäkään...
Sitäpaitsi jenkeissä, pihvin luvatussa maassa on iät ajat käytetty pihvin kypsyyksistä ilmaisuja mm.medium rare, medium well, weel done jne jne. Sitä paitsi ravintoloilla on painettuja kypsyysaste-tikkuja joka lähtöön, joka pihviin sellainen laitetaan, etteivät mene vahingossakaan sekaisin. Eikä se ole mitään muuta kuin asiakkaan palvelua, toiveiden mukaan.
Loppuun kommentti, että henk.koht olen piisillä heilunut(pienen ihmisiän) sekä moista "diivaruokaa" tilaillut.. :)Tulemme testaamaan köökerskan taitosi.
- Sinä taidat
köökkerska kirjoitti:
..jos haluaa pihvinsä medium :na !! Mikäs se sellaínen "tasokkaan paikan kokki" on, joka moisia suustaan päästelee??? Eihän tuommoisen aikaansaamisen luulisi sitten olevan temppu eikä mikään, ettei sitä tarvitsisi snobbailuksi kutsua?
Loppuun kommentti, että henk.koht olen piisillä heilunut(pienen ihmisiän) sekä moista "diivaruokaa" tilaillut.. :)Olla juuri niitä pihvin polttajia, joihin nimim. vanha kokki viittasi.
Miten toimit tapauksessa, jossa asiakas toivoo pihvinsä medium paistettuna, mutta pihvi tarjoillaan kuumalla grillilevyllä, jolloin pihvi jatkaa paistumistaan. Lähetätkö pihvin matkaan mediumina vai medium -, vaiko raakana. Joskus pihvit tarjoillaan myös suoraan kuumalta paistinpannulta, molemmissa tapauksissa siis asiakas syö suoraan kyseisiltä alustoilta. Jos joku hiemankin viivyttelee, tarjoilija tai asiakas,niin pihvi on nopeasti ja varmasti kypsä.
Sama tapahtuu lämpölamppujen alla odottelevalle pihville. Ottamatta kummemmin kantaa väitteellesi vatsasi tilasta sen vastaanottaessa mediumpihvin tai siitä hieman kypsemmän paremmin sietämisestä, sallinet lukijan hieman hymähtää.
Keski-euroopassa ja jenkeissäkin useissa paikoissa harrastetaan juuri tuota kuumalta alustalta tarjottua ruokaa, myös täällä suomessa olen nähnyt niin tehtävän.
Miten siis toimit, parahin piisin edessä riehuva köökkerska? - köökkerska
Sinä taidat kirjoitti:
Olla juuri niitä pihvin polttajia, joihin nimim. vanha kokki viittasi.
Miten toimit tapauksessa, jossa asiakas toivoo pihvinsä medium paistettuna, mutta pihvi tarjoillaan kuumalla grillilevyllä, jolloin pihvi jatkaa paistumistaan. Lähetätkö pihvin matkaan mediumina vai medium -, vaiko raakana. Joskus pihvit tarjoillaan myös suoraan kuumalta paistinpannulta, molemmissa tapauksissa siis asiakas syö suoraan kyseisiltä alustoilta. Jos joku hiemankin viivyttelee, tarjoilija tai asiakas,niin pihvi on nopeasti ja varmasti kypsä.
Sama tapahtuu lämpölamppujen alla odottelevalle pihville. Ottamatta kummemmin kantaa väitteellesi vatsasi tilasta sen vastaanottaessa mediumpihvin tai siitä hieman kypsemmän paremmin sietämisestä, sallinet lukijan hieman hymähtää.
Keski-euroopassa ja jenkeissäkin useissa paikoissa harrastetaan juuri tuota kuumalta alustalta tarjottua ruokaa, myös täällä suomessa olen nähnyt niin tehtävän.
Miten siis toimit, parahin piisin edessä riehuva köökkerska?...arkaan paikkaan, kun noin kovan äläkän nostatte..? alunperin ei tainnut olla kysymys mistään "kuumalta alustalta" tarjoamisesta,yleensä kypsyysasteesta. mutta voidaanhan asiaa alkaa vääntämään, jos niin haluat...Sanottakoon, etten ole enää vuosiin ollut puhtaasti kuppilan kyökissä, mutta tuli moista harrastettua jo 80-luvulla...eikä nuo eri kypsyysasteet silloinkaan mitään ihmeitä olleet? Ihmettelen vain, miksi asiasta niin kova polemiikki, kun silloinki saatiin asiakkaat tyytyväisiksi? Nykyisin taitaa olla toisin, näinä ns.valmismättö-ruoan aikoina?? Nykyisinhän on kuppiloissa (aika monessa ketjussa)vallalla a la carte-listat, joiden ideana on, että jokaisen ovesta kävelevän on pystyttävä annos rakentamaan eri komponenteista, jopa pihvit tulee esipaistettuna????
No vastaus kyselyysi, kuinka asian hoitaisin..ainakin ennen pihvit jopa leikattiin itse, hakattiin itse ja kypsyysaste vaikutti pihvin paksuuteen..ja mitä lämpölampun alla seisoskeluun tulee, ei ollut hyvää asiakaspalvelua seisotella annoksia kuivumassa.Tähän viittasi joku aikaisempikin kirjoittaja. Jos sali ei kerennyt viemään, niin kokki vei...
Itselläsi taitaa olla pakki kunnossa, jos et ymmärrä joitakin syitä, sitäpaitsi ei ole kokin asia mitä/miksi asiakas jotakin haluaa??? - emmehän
Sinä taidat kirjoitti:
Olla juuri niitä pihvin polttajia, joihin nimim. vanha kokki viittasi.
Miten siis toimit, parahin piisin edessä riehuva köökkerska?käykään roska"ravintoloissa", joissa pihvit seisoskelevat lämpölevyillä tai lämpölamppujen alla, vaan laatupaikoissa, joissa pihvi kiikutetaan suoraan pannulta lautaselle ja asiakkaalle.
Kirjoittelet nyt ikään kuin jokin Chico's tai Rosso tms. olisivat ravintoloita. Räkälöitä! - ns vanha kokki
vanha kokki kirjoitti:
Keittiön puolella minua ainakin pyrkii huvittamaan pihvimestari joka kurkkii pihvinsä alle tämän tästä sitä paistaessaan. Kyllä se alapuoli pysyy kurkkimattakin tallessa. Pihvin ylä pintaa seuraamalla tietää paistoasteen katsomalla lihasnesteen ilmaantumista ja määrää, siinä se niksi, ei se sen kummempaa ole.Olet oikeassa että pihvin kypsyyden näkee pintaan nousevasta nesteestä. Sinä vanha kokki oletko ollut milloin viimeksi "piisissä" pastamassa ja kohdannut näitä "pinsetti" kokkeja??? En väitä että kaikssa paikoissa olisi osaamatonta väkeä töissä, vaan joukkoon mahtuu monenlaista pihvinpaistajaa. Ja niin kuin aijemmin kirjoitin , suurin vika on motivaation puute työtä kohtaan.
- vanha kokki
ns vanha kokki kirjoitti:
Olet oikeassa että pihvin kypsyyden näkee pintaan nousevasta nesteestä. Sinä vanha kokki oletko ollut milloin viimeksi "piisissä" pastamassa ja kohdannut näitä "pinsetti" kokkeja??? En väitä että kaikssa paikoissa olisi osaamatonta väkeä töissä, vaan joukkoon mahtuu monenlaista pihvinpaistajaa. Ja niin kuin aijemmin kirjoitin , suurin vika on motivaation puute työtä kohtaan.
Olen jo vuosia sitten jäänyt vanhuuseläkkeelle, joten aktiivityövuodet ovat siis takana. Mutta toki ruoanlaittoa harrastan päivittäin, täytyyhän sitä ihmisen syödä. Meillä on vaimon kanssa työnjako, hän tiskaa, kun minä sotken.
Silloin tällöin minua pyydetään tekemään kaikenlaisia kissanristiäisiä. Häitä, syntymäpäiviä tms. kuten pienimuotoisia opetuskeikkoja herroille ja rouville. Joten jonkinlaista ammattitaitoa olen pyrkinyt ylläpitämään.
Kuulun siihen vanhakantaiseen ammattilais-sakkiin, jonka tarkoituksena oli tehdä mahdollisimman hyvää ruokaa kunnon raaka-aineista, jotta asiakas sai vatsansa täyteen ja poistui tyytyväisenä ravintolasta. Emme briljeeranneet niin hirveästi annosten ulkonäöllä, toki ne pyrittiin nätisti silloinkin saattamaan esille. Mutta tämä nykyinen "ripellys" ei oikein istu minuun. Ovathan ne toki kauniita katsella, niin ovat kuin taideteoksia, mutta kun se pelkkä kauneus ei tahdo mahaa täyttää. Se ei mielestäni ole ruoan tärkein funktio. En jaksa ymmärtää, että mestari keittelee hienoa soossia, joka vieläpä maistuu hyvälle ja sitten sitä pannaan pipetillä lautasen reunoille koristeeksi? Samalla tavalla annokset rakennetaan torneiksi,jota tarjoilija kuskaa kieli keskellä suuta pöytään, ettei tuo Pisan torni vaan kaatuisi. Miten sen syöt sitten, painat veitsen lihanpalaan, joka on päällimmäisenä kasassa ja alla olevat lisäkkeet lennähtävät parhaassa tapauksessa naapurin rinnuksille. Ei, ei ruoan tarvitse olla noin taiteellista, etenkin kun se annos jättää taatusti nälkäiseksi. Bocuse tuumikin aikoinaan, että hänen kehittämänsä noveau cuisine on ymmärretty väärin useimmissa ravintoloissa. Tarkoitus on tarjota täysipainoinen ateria, vain eritavoin aseteltuna, eikä ainoastaan tahria lautanen.
Nuo pinsettikokit ovat nähtävästi juuri noita lautasen sotkijoita, joihin viittasit.
Muuten olen sitä mieltä, että surkeimmat ruoat tarjoaa keskittyneet ketjuravintolat ja muut senkaltaiset syöttölät, yrittämällä noudattaa tuon uuden keittiön ohjeita, mutta laadusta tinkien ja raaka-aineista säästäen, vieläpä ylihinnoitellen.
Pienet yksityiset ruokaravintolat ovat useinmiten asiakkaan kannalta paras vaihtoehto, sillä heille asiakkaan tyytyväisyys on suorastaan elinehto.
Valitettavaa on, että monissa pikkuravintoloissakin pyritään käyttämään muka kustannussyistä yhä enenevässä määrin kehnoiksi havaittuja puolivalmisteita, sääli.
Herättää kummastusta, miten ne ravintolat ennen kannattivat taloudellisesti kun kaikki tehtiin alusta asti itse?
- lukiessani ja ne
luettuani tulin siihen tulokseen, että emmekö paistaisi ne pihvit kotonamme.
- Huomioitsija
Nämä tyhmät ravintolatyöntekijät, jotka täällä kirjoittelevat törkeyksiä, eivät ymmärrä, että sahaavat vain omaa oksaansa. Ei kannata noiden kirjoitusten jälkeen valitella, että heidän työnantajillaan ei ole tarpeeksi asiakkaita.
- Huomioitsia
Huomioitsija kirjoitti:
Nämä tyhmät ravintolatyöntekijät, jotka täällä kirjoittelevat törkeyksiä, eivät ymmärrä, että sahaavat vain omaa oksaansa. Ei kannata noiden kirjoitusten jälkeen valitella, että heidän työnantajillaan ei ole tarpeeksi asiakkaita.
Olet käsittänyt kirjoitukset väärin (tahallaa / tietämättömyyttä). Törkeydet eivät ole suunnattu työntekiöitä kohtaan vaan ravintoloiden omistajia kohtaan. Miksi ??? No ammattilaiselle ei haluta maksaa palkkaa sitä mitä hän pyytää ja otetaan osaamaton tekiä jolle uskotellaan hänen olevan ammattilainen...Ja mistä tämä taas johtuu??? Asiakkaat eivät halua maksaa laadusta. Usein kuultu ja luettu kysymys " tiedätkö missä olis iso ja halpa annos"
- Huomioitsija
Huomioitsia kirjoitti:
Olet käsittänyt kirjoitukset väärin (tahallaa / tietämättömyyttä). Törkeydet eivät ole suunnattu työntekiöitä kohtaan vaan ravintoloiden omistajia kohtaan. Miksi ??? No ammattilaiselle ei haluta maksaa palkkaa sitä mitä hän pyytää ja otetaan osaamaton tekiä jolle uskotellaan hänen olevan ammattilainen...Ja mistä tämä taas johtuu??? Asiakkaat eivät halua maksaa laadusta. Usein kuultu ja luettu kysymys " tiedätkö missä olis iso ja halpa annos"
>>>Törkeydet eivät ole suunnattu työntekiöitä kohtaan vaan ravintoloiden omistajia kohtaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537910- 614410
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404033Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353413Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423340Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383248- 482993
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422771- 492514