Vikaa sydämessä vai päässä?

taaviska

Heips! voisko ketään auttaa, tai kertoa onko kenelläkään ollt samanlaista "vikaa" kun mulla. Eli, n. kuukausi sitten, samoihin aikoihin kun lopetin tupakanpolton, tunsin outoa huonovointisuutta, en osaa oikein selittää millaista se oli, se oli sellasta yleistä huonoa oloa. Syke oli kuitenkin suht normaali (kuulen sen aina istuessani, maatessani tai muuten vain kuunnellessani ja se ei ole kivaa, kuuntelen sitä tahtomattani koko ajan...), paha olo äityi niin pahaksi, että lähdin päivystykseen, siellä otettiin ekg, verenpaine crp, sokerit ym. kaikki normaalia ja seuraavaksi päiväksi määrättiin liuta labrakokeita mm.kilpirauhanen, tulehdussolut, maksa- ja munuaisarvot, verihiutaleet ym. Kaikki sielläkin normaalia. No, ajattelin sitten että ok, olen terve ja muutama päivä menikin ihan hyvin, mutta sitten yhtäkkiä iski taas se huonovointisuus, joka kuitenkin helpotti hieman siitä ajatuksesta että kaiken järjen mukaan olen täysin terve (mainittakoon että suvussani kukaan ei ole kuollut sydänperäisiin sairauksiin, verenpainetautia tosin on. Itselläni pulssi on matala levossa, n.50-60krt/s). Ensin epäilin rytmihäiriötä, mutta niissä kai sydän lyö tosi taajaa yms. Itselläni kun vain on alkanut sydän muljahtelemaan (tiedän että se on normaalia), mitä en ole koskaan ennen tuntenut ja sen jälkeen sydän lyö epätasaisesti, välillä voimakkaammin ja välillä hiljemmin n. vajaa minuutin. Käydessäni silloin päivystyksessä sain reseptin diapamiin, jota en kuitenkaan ole ottanut, koska pelkään että se vaikuttaa sydämeni tai muuten kehoni toimintaan. Eilen kuitenkin oli taas huono päivä ja olen silloin tosi hermostunut, heilutan esim.koko ajan jalkaani jotta en kuulisi sydäntäni(joka mielestäni lyö hiukan epätasaisesti aina silloin tällöin) ja avomieheni taivutteli ottamaan yhden diapamin, jos se auttaisi. Otin yhden pitkän harkinnan jälkeen ja sen jälkeen huonovointisuus katosi ja olin taas oma itseni. Mietinkin nyt, että viekö diapam rauhoittamalla mielen, myös mahdolliset fyysiset oireet pois, vai tuntisinko ne silti jos jotain olisi pielessä? Eli onko vaivani päässä vai sydämessä?

8

2046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sentään!

      enpä tiedä minkä ikäinen oot mut ilmeisesti nainen.
      maalaisjärki kyllä yhdistäis vaivasi tupakanpolton lopettamiseen?!
      vieroitusoireita kenties?!
      tuo sydämen alituinen kuuntelu vaikuttaa hivenen oudolta...
      tuijotatko liikaa omaan napaasi? huomioitko miehesi mahdolliset vaivat?
      koeta keksiä jotain muuta askarreltavaa silloin
      kun mietit liikaa oloasi!
      taidat kuitenkin olla ihan terve!!!
      mukavaa kesää! pitäkää huolta toisistanne!!

      • taaviska

        Niinpä ja kyllä, nainen oon, ja olen tutustunut vieroitusoireisiin, tuottavat mm. ahdistusta, masennusta ym, olen tietoinen että voi olla myös sitä (oon lähihoitsu ammatiltani). Mutta aikaa on kulunut jo kuukausi siitä kun lopetin.... Pelolle omasta terveydentilasta vaan ei voi mitään ja en todella haluaisi kuunnella sydäntäni ollenkaan ja yritän olla hirveästi liikkeessä koko ajan etten näin tekisi... Yleishuonoon oloon liittyy myös pahoinvointia joka helpottaa päivänmittaan, syön yleensä kunnolla vasta kahden -neljän aikaan päivällä (en ole raskaana, tein testin). En seuraile mieheni "oireiluja", miksi seurailisin? Pelkään vain omasta puolestani, olen yleensä hyvin perusterve ihminen, jolla olenkin aina "ylpeillyt", joten siksi nämä oireet tuntuu oudolta. Ehkäpä käyn vielä erikoislääkärillä (siis sydän, ei psyk.), niin saan rauhan... ja jos en saa, kannattaa varmaan siinä tapauksessa käydä vähän jonkun juttusilla ja alkaa syömään niitä pieniä valkosia nappeja... Vois johtuu ehkä toi kehon kuuntelu siitä, kun oon ollu työttömänä pian puoli vuotta niin alkaa pää sekoamaan pelkällä istumisella... Mut en laske sydänperäisiä oireita vielä pois


    • varsinainen syy
      • ilmeisesti vaan

        liiaksi keskittynyt itseesi-siis itsekeskeinen. Kun podet huononolontunnetta, oletko miettinyt, mistä se tuli ja onko muita samanaikaisia oireita?Tapahtuuko se hetkisen aterioinnin jälkeen vai vasta seuraavana päivänä? Jos esim. pää tuntuu aamuisin kipeältä, olet edellisenä päivänä kuitenkin syönyt jotain sopimatonta. Itselläni se tuli natriumglutamaatista, jota roskaruokiin tupataan lisäämään.


    • auttaa

      Voipi olla paniikihäiriö.Itselläni on sellainen ja olen lopettanut aikoinaan tupakanpolton ja paniikkikohtaukset lisääntyi sen jälkeen.Mutta nou hätä tänä päivänä saatavilla hyvät lääkkeet ja olo tule paremmaksi.Tsemppiä.

      • taaviska

        KIITOS PALJON! Luin paljon tuosta aiheesta, ja todella monet oireet sopii tilanteeseeni! Nyt vielä selvittämään asia lääkärille, jos sais jonkunmoisen diagnoosin :)


    • Trottl

      ...vika ei ole sydämessä eikä päässä. Toivottavasti en vala turhaa toivoa tilanteeseesi, mutta noi oireet kuulostaa ihan niin kuin magnesiumin ja/tai kaliumin puutteelta. Yksi suuri ero mun oireisiini on kuitenkin se, että mulla se hermostuneisuus meni ihan täyden paniikkihäiriön asteelle. Nuo sydämen muljahtelut ja muut sydän oireet kuulostaa erittäin tutulta!

      Marssipa apteekkiin, ja pyydä apteekin tädiltä magnesiumtabletteja (tai poretabletteja, missä muodossa haluatkin sitä nauttia). Niihin ei tarvi reseptiä. Ja pyydä sellaista magnesiumia jossa on varuiksi mukana myös jonkun verran kaliumia.

      Ota ruokailun päälle esim. 350 mg magnesiumia, ja jos ei ole kummempia oireita (esim. ripulia) niin ota vielä toinen 350 mg myöhemmin samana päivänä.

      Ja käy vilkaiseen aloittamani keskustelu "Magnesiumin puute voi aiheuttaa paniikkikohtauksia!" osastolla Henkinen hyvinvointi&mielenterveys -> Paniikkihäiriö. Se juttu on jo sen verran vanha että se on sivulla numero 2.

      Please kerro sitten oliko tuosta mitään apua.

      • taaviska

        eilen otin ekan magnesiumin, otin vain yhden, kuten tänäänkin, vaikka en ripulille mennytkään (varovainen kun olen). Otin pelkkää magnesiumia, kaliumarvot multa otettiin labroissa, oli 3,6 (viite 3,3-4,8) eli ei pitäisi vajausta olla, vaikka normaalin aika alatajalla onkin. En ole vielä huomannut eroa muljahdusten ym. kanssa, mutta toivon että auttaisi tuon psyykkisen puolen kanssa edes, etten sitten panikoisi tuosta sydämestäni niin paljon. Mulla myös meni ihan paniikkihäiriön puolelle (huomenna eka keskusteluterapiakerta). Tosin nyt on paljon helpottanut, kun sainkin tavallaan varmuuden siitä, että vika saattaisikin olla siis päässä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2435
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      271
      2058
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1767
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe