Kauanko uskaltaa venessä laiturissa soittaa radiota jossa on 4 normaalia melko pientä kaiutinta että vene vielä lähtee käyntiin? Entä jos laittaa sellaisen kylmälaukun tupakansytyttimeen. Pitääkö ruveta rakentamaan 2 akkujärjestelmää.
Veneessä on hyväkuntoinen 70Ah veneakku ja moottorina 165hp sisäperämoottori. Näkeekö sen volttimittarista sitten kun ei enää kannata soittaa musiikkia ja pitää kylmälaukkua?
akun kesto
13
2913
Vastaukset
Tavallista radiota voi soitattaa melkein vaikka maailman tappiin asti, mutta kylmälaukun kanssa kyllä suosittelisin akkuvahdin käyttöä, ettei tulisi ikäviä yllätyksiä.
Kaksiakkujärjestelmän rakentaminen tuossa vaiheessa on mielestäni vähän liioittelua, mutta koska sitä ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan uusien vempainten muodossa, niin silti tavallaan perusteltavissa. ;)- tilaa rakentaa
itse pistäisin toisen akun, jos on tilaa mihin sen helposti rakentaa/laittaa. kytkin ei maksa maltaita ja asennuksenkin pitäisi onnistua ihan itse.
- veneradio
tilaa rakentaa kirjoitti:
itse pistäisin toisen akun, jos on tilaa mihin sen helposti rakentaa/laittaa. kytkin ei maksa maltaita ja asennuksenkin pitäisi onnistua ihan itse.
kannattaako laittaa sellainen biltemasta saatava 1/1 2/2 vaihdin vai sellainen rele?
- ja yksinkertainen
veneradio kirjoitti:
kannattaako laittaa sellainen biltemasta saatava 1/1 2/2 vaihdin vai sellainen rele?
eli sellanen 1-0-1-1/2 kytkin vaan. jos on intoja niin myöhemmin voi lisäillä releitä ja muita diodeja.
käytännössä siis kytket asentoon 1/2 (molemmat akut) kun ajat jotta molemmat latautuvat. sitten kun pääset määränpäähän pötköttelemään kytket asentoon 2 (hupi akku). senjälkeen voit huudatella musaa ja käytellä sähköä rauhassa, koska akusta 1 (startti) ei kulu virta ja starttaus onnistuu aina, kun kytket startille startatessa.
joku diodi jeesailee siinä, että se osaa muutella latausta aina tyhjempään akkuun kun toinen on täysi, mutta siittä on turha maksaa 100e lisää, jos tuo kytkin on järkevässä paikassa jolloin sen käyttö ei ole kummoinen vaiva. - sana...
Jos tavallisella radiolla tarkoitetaan tavallista autoradiota, tulee maailman tappi aika aikaisin vastaan. Kulutus on tyypillisesti 1 A, joten kyllä sillä 70 Ah akun tyhjentää kipurajoille. Autoradioita ei ole suunniteltu sähkönkäytön suhteen piheiksi, eikä auta volyymin pitäminen pienenäkään, saman verran kuluttavat siitä riippumatta. Asia erikseen, jos patteriradiota soittaa käyttäen ulkoista virtalähdettä.
- jeesailee kyllä
ja yksinkertainen kirjoitti:
eli sellanen 1-0-1-1/2 kytkin vaan. jos on intoja niin myöhemmin voi lisäillä releitä ja muita diodeja.
käytännössä siis kytket asentoon 1/2 (molemmat akut) kun ajat jotta molemmat latautuvat. sitten kun pääset määränpäähän pötköttelemään kytket asentoon 2 (hupi akku). senjälkeen voit huudatella musaa ja käytellä sähköä rauhassa, koska akusta 1 (startti) ei kulu virta ja starttaus onnistuu aina, kun kytket startille startatessa.
joku diodi jeesailee siinä, että se osaa muutella latausta aina tyhjempään akkuun kun toinen on täysi, mutta siittä on turha maksaa 100e lisää, jos tuo kytkin on järkevässä paikassa jolloin sen käyttö ei ole kummoinen vaiva.Diodi on melko pakollinen. Jos saamassa ollessa tyhjennät hupiakun. Kone käyntiin ja menox sitten virtakytkin asentoon ALL. Silloin käy niin että starttiakkusi alkaa purkaantumaan hupiakkuun. Ja jos toisessa akussa viellä isommassa on huomattavasti pienempi jännite saattaa tämä hajoittaa starttiakkusi sulattaa piuhat jne.
Mitään vikaa tällaisessa kytkennässä ei ole mutta sen all asennon voi kyllä melkein unohtaa kokonaan. Hanki vaikka tollanen
http://www.svb.de/index.php?sid=fa4af59143c8bac8d4d1dc1f99ced3e7&cl=details&cnid=13000&anid=179
tai?
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=491 - ensin
jeesailee kyllä kirjoitti:
Diodi on melko pakollinen. Jos saamassa ollessa tyhjennät hupiakun. Kone käyntiin ja menox sitten virtakytkin asentoon ALL. Silloin käy niin että starttiakkusi alkaa purkaantumaan hupiakkuun. Ja jos toisessa akussa viellä isommassa on huomattavasti pienempi jännite saattaa tämä hajoittaa starttiakkusi sulattaa piuhat jne.
Mitään vikaa tällaisessa kytkennässä ei ole mutta sen all asennon voi kyllä melkein unohtaa kokonaan. Hanki vaikka tollanen
http://www.svb.de/index.php?sid=fa4af59143c8bac8d4d1dc1f99ced3e7&cl=details&cnid=13000&anid=179
tai?
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=491et miten ihmeessä se tyhjää startti akun jos vaan hupi akku on kytkettynä ? moottorin käydessä ja ladatessa ei taida pahemmin tyhjentyä kumpikaan... wtf?
- Kytkee
ensin kirjoitti:
et miten ihmeessä se tyhjää startti akun jos vaan hupi akku on kytkettynä ? moottorin käydessä ja ladatessa ei taida pahemmin tyhjentyä kumpikaan... wtf?
ALL asento kytkee molemmat akut yhteen. Jos tämä kytketään kun toisessa akussa matalampi varaus purkaantuu toinen akku toiseen.
- SpK
Kytkee kirjoitti:
ALL asento kytkee molemmat akut yhteen. Jos tämä kytketään kun toisessa akussa matalampi varaus purkaantuu toinen akku toiseen.
akun 1 lepojännite 12,7 (täysi akku)
akun 2 lepojännite 12,1 (melko tyhjä akku)
laturin latausjännite 14,4
Täysi akku ei todellakaan tyhjene kääntämällä moottorin ladatessa kytkin "all" asentoon? - noin...
Kytkee kirjoitti:
ALL asento kytkee molemmat akut yhteen. Jos tämä kytketään kun toisessa akussa matalampi varaus purkaantuu toinen akku toiseen.
ei sitä all vaihtoehtoa nyt edes käytetä, kun ajettaessa (ladatessa). sehän kytkimen ideakin on, että kun ollaan rannassa, niin ei käytetä molempia akkuja.
- ihmetelen vaan
noin... kirjoitti:
ei sitä all vaihtoehtoa nyt edes käytetä, kun ajettaessa (ladatessa). sehän kytkimen ideakin on, että kun ollaan rannassa, niin ei käytetä molempia akkuja.
Jeps käyttäkää sitä all asentoa ilman diodia tai relettä ajakaa viellä oikein tyhjäkäynnilla ja sitten viellä vähän ylimitoitetut akkupatterit suhteessa laturiin hyvä tulee viellä AGM akut jotka kykenevät ottamaan suuria AMPEERI määriä vastaan ja viellä toinen akku vähän vanhempi niin että se ei tule koskaan ihan täyteen. Kannattaa säästää 100€ kyllä kannattaa aina säästää oikeista paikoista.
- Motti masa
70Ah akkusi kestää radiota ja kylmälaukku noin seuraavasti.
Eli radio 1A kylmälaukku 4A eli kulutus yht. 5A/tunti ja saat hyödynettyä akustasi noin 80% eli 70/1,2 eli 58,3A siitä seuraa että akkkusi riittää 58,3Ah/5A 11,6 tuntia.
Eli kaksiakkujärjestelmä alkaa kuulostaa jo houkuttelevalta eikö vain.
Diodi estää vain toisen akun syömästä toista akkua se ei siis säätele latausta muuten mitenkään, latausrele on sitten eri asia. Se toimii siten että kun starttiakun lataus on riittävä niin sen jälkeen se alkaa lataamaan myös hupiakkua.
Hyvää luettavaa:
http://www.imps.fi/kotisatama/Venes%C3%A4hkt.PDF - akun kesto
eli ostan patteriradion ja tyroksisen kylmälaukun johon kaljaa ja kylmävaraajia :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847