Jos radio ei kuulu, laittakaa mankan ja antennijohdon väliin antennivahvistin.
Itse en tiennyt, että tuollaisia "vahvistavia johdonpätkiä" on olemassakaan, vaan kituuttelin vuoden verran huonosti kuuluvan radion kanssa. Vain valtakunnalliset taajuudet kuului hyvin, mutta paikallisradiot vain taajamissa. Kuvittelin, että Octaviassa (combi) olisi antennivahvistin kattopiiskan juurella, kunnes kysyin asiaa skoda-liikkeestä ja kuulin, ettei sitä olekaan. Ajattelin, että autossani se on viallinen. Mutta vika olikin siis antenni itsessään, joka on vakiona niin huono, että vaatii vahvistimen mankan perään.
Mankan perässähän tuo vahvistin vahvistaa myös kaiken kohinan ja häiriön, mitä pitkähköstä antennijohdosta tulee. Mutta hienosti näyttää kuitenkin asiansa ajavan! Nyt kuuluu radio todella hyvin. Moinen piuha maksaa n.15egee.
Vinkki: antennivahvistin
14
5806
Vastaukset
- eekoo
Piirimyyjä asensi uuteen autooni tarjous-CD-Sonyn. Sama piuhan palanen meni välittömästi vaihtoon. Ja johan rupesi radio kuulumaan sen jälkeen moitteettomasti.
- ex-avensisti
taas tuli nypättyä koko vahvistin välistä pois että hävis pahimmat sähinät ja rutinat. Pientä on vielä jäljellä mutta se taas sitten on kuulemma ominaisuus tai olen liian "herkkä" korvainen
- Octavisti
Niin combi-Octaviastako kyse? Ja toinen kysymys, että vaihdoit siis piuhan palasen, eli antennivahvistimen toiseen erimerkkiseen?
- Octavisti
ex-avensisti kirjoitti:
taas tuli nypättyä koko vahvistin välistä pois että hävis pahimmat sähinät ja rutinat. Pientä on vielä jäljellä mutta se taas sitten on kuulemma ominaisuus tai olen liian "herkkä" korvainen
Avensiksestako nyppäsit? Nimittäin minun combi-Ocusta sitä ei todellakaan kannata nypätä, jos haluaa radiota kuunnella. Tuli tehtyä viikonloppuna n.1000km:n testilenkki.
Jotain hämminkiä siinä tosin on. Luulen että vahvistimen (mallia Biltema) metallinen kuori pitäisi eristää teipillä, koska välillä tulee häiriötä jos tönii mankkaa. - ex-avensisti
Octavisti kirjoitti:
Avensiksestako nyppäsit? Nimittäin minun combi-Ocusta sitä ei todellakaan kannata nypätä, jos haluaa radiota kuunnella. Tuli tehtyä viikonloppuna n.1000km:n testilenkki.
Jotain hämminkiä siinä tosin on. Luulen että vahvistimen (mallia Biltema) metallinen kuori pitäisi eristää teipillä, koska välillä tulee häiriötä jos tönii mankkaa.ocusta lähti valitettavasti . Mutta pitääpä laittaa takas paikalleen ja kokeilla että miten nyt kuuluu. ainaki keväällä oli sen verran rutinaa ilmassa että pahimmat häipy vahvistin poistamalla
- Cordoba
Vahvistin tulee aina kun Audiin, Seattiin tai Volkkariin ottaa tehdasradion.. ilman radiota sitä ei tule, eikä myyjät paljon asiaa mainosta.. huolto kyllä kertoo kun asiasta osaa kysellä.
Sama lienee Skodan osalta..- Octavisti
Joo myyjä sanoi, että jos on Skodan (~ VAGin) alkuperäinen mankka, niin siinä on sisäänrakennettuna kyseinen vahvistin. Mutta jos on jälkikäteen hankittu, niin ant.vahvari pitää ite laittaa jos haluaa radiota kuunnella.
- jannes
Octavisti kirjoitti:
Joo myyjä sanoi, että jos on Skodan (~ VAGin) alkuperäinen mankka, niin siinä on sisäänrakennettuna kyseinen vahvistin. Mutta jos on jälkikäteen hankittu, niin ant.vahvari pitää ite laittaa jos haluaa radiota kuunnella.
Octaviassa ja muissakin VW:ssä on aktiiviantenni jossa on siis antennivahvistin siinä antennin juuressa. Sille tarvii syöttöjännitteen kytkeä radion päässä, muuten ei taho kuulua. Olisiko käynyt niin että ette ole hoksanneet kytkeä sitä johtoa radioon? Siis radiosta tulee sähköantennin ohjausjohto. Olisiko käynyt niin että ette ole kytkeneet tätä johtoa, jos ei meinaa radio kuulua?
Itsellä ocu -98 - Octavisti
jannes kirjoitti:
Octaviassa ja muissakin VW:ssä on aktiiviantenni jossa on siis antennivahvistin siinä antennin juuressa. Sille tarvii syöttöjännitteen kytkeä radion päässä, muuten ei taho kuulua. Olisiko käynyt niin että ette ole hoksanneet kytkeä sitä johtoa radioon? Siis radiosta tulee sähköantennin ohjausjohto. Olisiko käynyt niin että ette ole kytkeneet tätä johtoa, jos ei meinaa radio kuulua?
Itsellä ocu -98Samaan malliin "tdi98" ja "pomo" tuolla alempana kuvailivat asian olevan.
Etsin myös ensin antennikaapelin rinnalta jotain lisäpiuhaa, jonka olis saanu kytkeä 12V:iin, mutta kun ei sitä löytynyt, totesin ettei autossa ole kattovahvistinta.
Mutta tämä "antennivahvistin"-nimikkeellä myytävä tuote pelasti päiväni. Se onkin siis ilmeisesti pelkkä "virtalähde" tai oikeastaan "virranvälittäjä". Sehän tulee mankan antenniliittimen ja antennipiuhan väliin. Ja siinä olevaan irtopiuhaan kytketään mankalta 12V, joka jatkaa matkaansa antennipiuhassa kattopiiskan juuressa olevalle vahvistimelle.
En sinänsä ihmettele, etteivät Stockmannilla osanneet asiaa selittää, koska keskimäärin sieltä ei saa muihinkaan kysyksiin oikeaa vastausta!
- pomo
Siis periaatteet selviksi: Octaviassa on katolla piiska, ja kattopellin alla antennivahvistin, joka saa virtansa suoraan radion liittimiltä, jos asennetaan alkuperäinen Skoda-radio. Jos asennetaan jokin muu radio, tulee väliin laittaa piuha, jonka kautta antennivahvistin saa virtansa, ilman tätä radio ei kuulu muualla kuin taajamassa ja paikallisradiot tuskin lainkaan.
Lisäksi tulee muistaa vaihtaa radion liittimessä jatkuvan virran ja herätevirran piuhat keskenään, muuten asemamuistit ei toimi.- Octavisti
...niin koulutappa pomo Mansessa majailevia alaisiasi, jotta osaavat kertoa asiakkaille tämän asian. Minulle sanottiin nimenomaan, että Octavia Combissa ei ole kattopiiskan alla vahvistinta, vaan vahvistin on alkuperäisessä mankassa mankan sisällä. Ja jos laitat muun kuin orggis-mankan, pitää ostaa väliin 15e (Stockalla) maksava vahvistin. Ehkä vuosimallien välillä saattaa olla eroja. Minulla on -00, tosin huoltomies ei edes kysynyt autoni vuosimallia.
Jos piiskan alla olisi vahvistin, antennijohdon vierellä pitäisi kulkea tuo mainitsemasi 12V virtapiuha, mutta mulla sitä ei näkynyt olevan. Vai meinaatko, että se piuha vedetään tehtaalla vain, jos tulee Skoda-radio? - tdi98
Octavisti kirjoitti:
...niin koulutappa pomo Mansessa majailevia alaisiasi, jotta osaavat kertoa asiakkaille tämän asian. Minulle sanottiin nimenomaan, että Octavia Combissa ei ole kattopiiskan alla vahvistinta, vaan vahvistin on alkuperäisessä mankassa mankan sisällä. Ja jos laitat muun kuin orggis-mankan, pitää ostaa väliin 15e (Stockalla) maksava vahvistin. Ehkä vuosimallien välillä saattaa olla eroja. Minulla on -00, tosin huoltomies ei edes kysynyt autoni vuosimallia.
Jos piiskan alla olisi vahvistin, antennijohdon vierellä pitäisi kulkea tuo mainitsemasi 12V virtapiuha, mutta mulla sitä ei näkynyt olevan. Vai meinaatko, että se piuha vedetään tehtaalla vain, jos tulee Skoda-radio?se vahvistin ainakin 98 mallin golfissa on antennissa ja syöttöjännite siihen tulee radion taakse asennettavalla välipalikalla.Jännite vahvistimelle kulkee antenninjohdossa josta vahvistin sen saa.Homma toimii samalla tavalla kuin tavallisessa TV antennin vahvistin paketissa jossa jännitelähde on huoneistossa ja vahvistinsuodatin katolla antennin mastossa.Siinä myös jännite kulkee antennipiuhassa.
- Pomo
tdi98 on täsmälleen oíkeassa, virta kulkee antennijohdon sisällä, ja se lisäpalikka syöttää sen virran antennijohtoon. Muista välijohdon virtapiuhan liittäminen suoraan radion liittimeen oikeaan napaan, niin homma pelittää eikä rutinoita kuulu.
- Octavisti
Eli se Biltemassakin "antennivahvistin"-nimellä myytävä mötikkä ei oikeasti olekaan vahvistin, vaan jonkinlainen virtalähde?
Mutta jos homma todellakin on näin, niin uskotaan :). Laitoin välijohdon virtapiuhan nimenomaan radion 12V-liittimeen, ja hyvin tuntuu toimivan.
Vielä ihmetyttää, miksi se välijohdon mötikkä oli metallikuorinen, eikä mitenkään suojattu. Onkohan ne aina sellaisia, vai onko kyseessä vain Biltema-design?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell492359Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1501940Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.581875- 401710
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1151559Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,551191- 711133
Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.831115Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103901Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.142896