Tyvisolusyöpä?

pandaemo

Eli onko kenelläkään ollut kyseistä syöpämuotoa`?

Minulla paloi(?) 3-4vuotta sitten päänahka ja oikea korvanlehti ja päänahkaan sekä korvaan tuli tyypillinen "palovamma",kutisivat ja kuumotti,olivat tosi kipeitä ja kosketusarkoja-päänahkaan ilmestyi silloin muutama punainen läntti.Lopulta reilun puolenvuoden jälkeen kävin näyttämässä niitä lääkärille,ja kortisonilla hoidettiin-hävisivät.Ja en tiedä oliko stressin laukeamisella vaikutusta.
Nyt taas,kun toukokk oli ne lämpimät ilmat,pääni tod.näk taas paloi,päälakeen ilmestyi taas aikalailla samaan paikkaan punainen läntti.Se on läpimitaltaan jotain puolisen senttiä molempiin suuntiin,päänahka on siitä kohti turvoksissa ja sitä kutittaa aikaajoin ja välillä jomottaa,sekä on esim.harjatessa hiuksia tosi arka.Onkohan tämä nyt sitten taas palovamma,vai esim.hiuspohjantulehdus(oireet myös voisi viitata siihen)
-lääkärillä(nuori naislääkäri) kävin nyt ja antoi 10 pvä kortisoni kuurin,hän mietti tyvisolusyöpää-mutta totesi samaan hengenvetoon että ei näin nuorella sitä voi olla(28v)..sanoi että kokeillaan tuota ja jos ei parane,niin koepala ottaa.Tottakai netistä tietoa lukeneena heti huolestuin,että jos se sijaitsee päässä,voi pahimmassa tapauksessa johtaa vaikka silmän tai nenän menetykseen-tai mennä vaikka aivoihin..

Jos jollain on ollut tyvisolusyöpää,millainen sinulla oli,missä,miten oireili jne?
Kiitos etukäteen.

3

7507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Basaliooma

Moi !

Minulta poistettiin viime elokuun lopulla oikealta ohimolta ihomuutos, jonka ihotautilääkäri oli diagnisoinut tyvisolusyöväksi (l. basalioomaksi). Poistetun ihopalan (n. 3*7 cm)patologinen tutkimus vahvisti diagnoosin oikeaksi.

Minulla oli ohimolla "syntymämerkkinä" ns. taliluomi (naevus sebaceus) eli hiukseton alue, joka varmasti oli vuosien myötä altistunut auringonvalolle muuta päänahkaa enemmän. Muutamien vuosien aikana se oli alkanut elää omaa elämäänsä, eli siihen pintaan muodostui "ryhelöä" (itse tuota paikkaa oli vaikea nähdä, mutta tuollaista ilmaisua puolisoni käytti). Pari kertaa siihen muodostui hieman suurempia "näppylöitä" (n. 1,5-2 mm läpimittaisia) jotka sitten aikanaan (esin hiuksia pyyhkeellä kuivatessa) napsahtivat irti. Ainakin kerran tuollainen näppylä oli veren täyttämä ja sen irtoaminen luonnollisesti aiheutti pienen verenvuodon. Myös kutina oli yleinen oire ja tuntui loppua kohden lisääntyvän. Siksipä sitten muun käynnin yhteydessä vilautin sitä työterveyslääkärille, joka heti kirjoitti lähetteen ihotautilääkärille. Onneksi sain ajan tosi kokeneelle lääkärille, joka ei tosiaan epäröinyt diagnoosin kanssa vaan ilmoitti, että leikkaus on tarpeen. Leikkaus tehtiin julkisella puolella päiväkirurgiassa (eli pääsin samana päivänä kotiin) ja koko rumbaan ttl:n ekasta vastaanotosta leikkaukseen meni tasan kahdeksan kuukautta.

Noiden kuvaamiesi oireiden perusteella en lähde arvuuttelemaan mitään, mutta neuvoisin kyllä hakeutumaan nimenomaan ammattitaitoisen ihotautilääkärin puheille. Siellä varmasti selviää, onko kyseessä basaliooma vai jokin muu juttu.

En tiedä, mistä olet noita "kauhutarinoita" lukenut, mutta itse ainakin olen suhtautunut tähän juttuun varsin levollisesti. Tyvisolusyöpä kun on luonteeltaan varsin "kiltti", eli se ei (yleensä) lähetä etäpesäkkeitä muualle. Joten kun kasvain poistetaan riittävällä terveen ihon marginaalilla, niin asia on sillä loppuun käsitelty. Luonnollisesti leikkausen jälkeen on kontrollit (olen käynyt kaksi kertaa), jotta nähdään, ettei leikkauksessa jäänyt poistamatta muuttunutta kudosta.

• C h r i s ta

hei itselleni soitettiin tänään lääkäristä ja lääkäri totesi minulla olevan tyvisolusyöpä ja olen vasta 17 vuoden vanha ja se sijaitsi päässäni keskellä ja kasvoi puolen vuoden aikana huimasti nyt 2vkoa sitten se poistettiin ja otettiin koepala ja tänään totesivat että kyseessä on tyvisolusyöpä eli on aivan mahdollista että sinullakin on kyseessä tämä ! ota selvää ja mene vaikka toiselle lääkärille koska se on pahanlaatuinen kasvain.

• 1+1+1+1

jo yli vuoden ikäinen=)

Toipumisia sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe