Viisaudenhampaan poistoleikkaus

Kamkam

Olen menossa syyskuun ensimmäinen poistattamaan viisauden hampaani. Lääkärinäni on erittäin mukava ja asiansa osaava mies, joka on kertonut minulle kaiken mahdollisen operaatiosta ja vakuuttanut turvallisuuden ja kivun lievityksen tehokkaaksi. Mutta silti minua pelottaa ihan pirusti!

Pelko hyppäsi kurkkuun siinä vaiheessa kun hammaslääkäri ryhtyi kertomaan kuinka hän pilkkoo hampaani pienempiin osiin jos vetäminen ei onnistu ja tällöinhän suuhun viilletään haava joka tikataan umpeen hammaspalojen poistamisen jälkeen. Lääkäri huomasi pelkoni ja sain kysellä ja hän kertoi faktat ja oli ymmärtäväinen mutta ei helkkari, ei se pelko mihinkään ole poistunut ja syyskuun ensimmäinen senkun lähestyy!

Viisaudenhampaan poistoleikkauksessa olleet, kertokaa kokemuksenne, operaatio, pelko, jälkitila, selviytyminen, ehkä jonkinlainen "vertaistuki" saa ajatukseni tasaantumaan.
Kertokaa myös pistettiinkö piikkejä monta kertaa ja kauanko suun piti olla auki sekä oliko omaan vereen/limaan tuhkehtumisen riskiä? Entä oliko samaanaikaan montakin kojetta suussa?

Kiitos. :)

9

4596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koettu

Minulla on leikattu molemmat alaviisurit. Kumpikin hammas on jouduttu pilkomaan 4-5 osaan, jonka jälkeen ne on otettu irti. Itse operaatio ei ole paha, tai ainakaan itsestä se ei sitten loppujen lopuksi hirveältä tuntunut, vaikka samalla tavalla operaatiota molemmilla kerroilla pelkäsin. Mielikuvitusta,kun löytyy :)

Hammaslääkäri puudutti hyvin, taisi minulla ainakin 3-4 puudutuspiikkiä mennä, mutta vain ja ainoastaan se ensimmäinen piikinpisto tuntui pienen hetken. Minulla taisi suussa olla 2-3 kojetta, ja hyvin mahtui, vaikka minulla on pieni suu. Eikä ole omaan limaan ja vereen tukehtumisen vaaraa, huom! imetään kokoajan pois, ja suihkutetaan vettä.

Leikkaus ja poisto ei tuntunut missään, lähinnä vain nauratti, kun porausääniä kuului, mutta mitään en tuntenut. Hammaslääkärini lupasi, että itse hampaan pilkomiseen ja poistoon menee 10 minuuttia, hän kuitenkin suoriutui tehtävästään 7 minuutissa. Oiskohan koko operaatio kaikkine vaiheineen puolituntia kestänyt.

Mielestäni operaation jälkeiset päivät ovat kamalempia. Minulla ainakin turposi poski, ja särky oli melkoista. Tietysti kipuun sain särkylääkkeitä sekä myös sain antibioottikuurin tulehduksen vuoksi. Syöminen oli turvotuksen ja kivun vuoksi hankalaa, mutta joka päivä se muuttui helpommaksi. Joten hengissä siitä selviää! Tsemppiä!

• kaikki 4 viety

Alaleuan viisurit olivat puhkeamatta kun alkoivat kiusata. Ensin ne "paljastettiin" ja sitten leikkaamalla pois. Molemmat saatiin kokonaisina, tosin toinen taltan avulla irti. Ei sattunut, puudutus toimi, tosin eihän se nyt mikään miellyttävä kokemus ollut. Toiselle puolelle 4 tikkiä, toiselle 3.
      Erikerroilla leikattiin, ja ekakerralla en dentistiä uskonut kun kehoitti pitämään kylmäpussia poskella. Joten turpos ja jomotti jonkinverran. Tokakerralla pidin kylmää eikä turvotusta tullut.
      Kyllähän tuo keitto/puuro-linjalle meni muutamaksi päiväksi ;)
      Paha migreeni muuten lähti viisureiden mukana, vaikka ei pitänyt hammasperäistä ollakaan!

• on niin

kamalasti jännittää :) tämä on ehkä yksi helpoimmista leikkauksista ja täysin kivuton. itselläni on alaviisurit leikattu ja ylhäältä otettu kokonaisina, koska ne kasvoivat nättiin linjaan. tosin se ei tarkoita sitä, että niitä kannattaisi suussa pitää, koska viisureiden hammasluu on hauraampaa kuin muiden hampaiden. itse operaatio on nopea. ensin annetaan esilääkitys (eli burana 600 mg)ja sitten aletaan puuduttelemaan. puudutuksen jälkeen ien avataan ja siinä sivussa porataan leukaluuta pikkasen hampaan ympäriltä pois. hammas yleensä joudutaan laittamaan useampaan osaan, koska sitä harvemmin saa kokonaisena pois. operaation jälkeen laitetaan tikit ikeneen ja siitä alkaa sitten se inhottavin osuus, parantelu :D itse selvisin suht helpolla vielä jälkisärkyjen kanssa, mutta mitä olen nähnyt ja kuullut, niin joskus jälkikivut voivat olla todella voimakkaatkin. operaation jälkeen lääkäri kirjoittaa sinulle luultavimmin burana 600 mg reseptin (jos haluat) ja se on syytä hakea, koska kivut voivat olla todella voimakkaat, kun puudutus sitten lakkaa. mutta tosiaan itse operaatiota ei kannata pelätä, vaikka eihän se nyt kauhean nautinnollista ole :D

• poisto...

...voi tilanteesta riippuen olla joko kamala tai ok kokemus. Itse olen molemmat kokenut. Puudutus ei juuri satu, koska pistoista tuntee vain ensimmäisen. Muuten kuitenkin operaatiot voivat olla kuin yö ja päivä...

Ensimmäisellä kerralla poistettiin oikealta puolelta sekä ylä- että alaviisaudenhammas. Alaviisaudenhammas jouduttiin pilkkomaan palasiksi, ja operaatio kesti yhteensä suunnilleen puoli tuntia. Poiston jälkeen poski turposi muutamaksi päiväksi jääpussin ahkerasta käytösä huolimatta. Kipuakin oli hieman, mutta särkylääkkeiden kanssa pärjäsi hyvin, eikä joutunut kärsimään.

Toisella kerralla poistettiin sitten vastaavat hampaat vasemmalta puolelta, saman lääkärin toimesta. Tämä ei varmasti oloasi helpota, mutta kokemus oli suoranainen helvetti! Ylähammas lähti suhteellisen vaivattomasti, mutta alahammas täytyi taas pilkkoa, eikä se silti meinannut irrota, koska se oli kuulemma jotenkin vinossa ja juuret viereisen hampaan alla. Operaatioon kului reilusti yli tunti, ja suun pitäminen auki niin kauan (ja täynnä erilaisia härveleitä) oli kyllä jo lopussa tuskallista. Varsinaista kipua en kuitenkaan tuntenut. Yllätyksekseni poski ei turvonnut lainkaan, eikä ensimmäisen päivän aikana poiston jälkeen ollut kipujakaan. Sitten alkoi sietämätön vihlonta ja jomotus joka jatkui lähes kaksi viikkoa, eikä lähtenyt edes särkylääkkeillä. Söin koko kahden viikon ajan maksimiannoksen (tai vähän ylikin) Burana 600mg, ja seuraavan tabletin ottoa sai aina odottaa kuin kuuta nousevaa, että kipu edes hetkeksi vähenisi.

Harvoin olen kuitenkaan kuullut yhtä pahoista kivuista viisaudenhampaiden poiston jälkeen, vaan yleensä se menee käsittääkseni huomattavasti helpommalla. Eli uskon, että se menee sinunkin tapauksessasi ihan hyvin. Ja vaikka vähän jossain vaiheessa sattuisikin, niin kyllä sen joka tapauksessa kestää kuin tietää, ettei se ole mitenkään vaarallista, ja että se on joka tapauksessa pian ohi. Tsemppiä!

• El-Tonto

Minulta otettiin kaikki viisurit kerralla. Kivuton ja pelottamaton toimenpide. Esilääkityksenä kipuun Voltaren ja rauhoittavana Dormicum, molemmat suonensisäisesti. Reseptit Ibuxin 600 mg, Panacod ja Medicillin-kuuri.

Operaation suoritti suu- ja leukakirurgi jolla oli mahdollisuus iv-lääkintään. Yksityispuolen homma, maksoi kerralla paljon, mutta eipä tarvitse enää miettiä.

• Ohi on!

Tänään leikattiin viisaudenhammas-vihdoin.Olin pitkään vältellyt sitä,ja hammas ehti saada tuhoja aikaan ,niin että viereinenkin hammas piti poistaa.Että poistettavahan ne on.
      Eilen illalla löysin tämän keskustelun ja sepä vähän auttoi pelkoani,joten kirjoitan itsekin.
      Ensin otettiin särkylääke ja penisilliini.Pyysin pintapuudutuksen aluksi,joten itse puudutuskaan ei sattunut.Sitten leikkausliinaa eteen ja homma käyntiin.Minua ei sattunut,tuntui kyllä ilkeältä kun irroteltiin,mutta vähemmän kuin pelkäsin.
      Toimenpide minulla kesti pari tuntia,oli siitä hankalimmasta päästä.Suun auki pitäminen oli ihmeeksi aika helppoa, ja minulle esiteltiin tuki,jonka avulla olisi voitu myös tehdä,jos ei jaksa pitää auki.Mutta tässä ollaan!
      Jälkihoitona antibioottikuuri ja särkylääkkeet sekä kylmäpussi.Lepoa vielä niin eiköhän tästä tokene.Oli ammattitaitoinen lääkäri ja hoitaja.
      Helpottunut ja kiitollinen olo on.

• Kamkam

1.9. tosiaan mennyt ja hammas poistettu. Kiitos tuesta, tämä keskustelu auttoi hieman! :)
      Jälkitila on PAHA mutta poisto ei tuntunut mitenkään. Ja voin vain ihailla hammaslääkärini empatia kykyjä, aivan mahtava ihminen. :)

• Juha H

Itselleni on tulossa viisaudenhampaan poisto tuossa 2vko päästä. Jännitys on kyllä suuresti kosketeltavissa, koska hampaan juuret ovat kasvaneet leukaluuhun asti ja hammas kasvaa vinossa.Operaatio joudutaan suorittamaan nukutuksessa ja itse operaatioon on varattu aikaa 1h. Leukaluuta joudutaan luonnollisesti poistamaan jonkun verran jotta juuret saadaan sieltä poistettua.Onko kenenkään tutuille tai jopa teille itsellenne joskus tehty tälläistä operaatiota ? Jälkitunnoista ja itse operaatiosta olisi todella kiva saada muiden henkilökohtaisia kokemuksia.

• Gwendolyn12

Mahtaako tätä ketjua vielä joku pelokas lukea. Itsellä alaviisurin poistoleikkauksesta tasan viikko. Hammas näkyi juuri ja juuri ja oli täysin vinossa. Hammas paloiteltiin ja leukaluusta jouduttiin poistamaan pala koska juuret oli kasvaneet luun ympärille.
      Toimenpide oli kivuton mutta vääntö hurjaa. Antibiottikuuri ja vahvat särkylääkkeet(burana 800 ja panacod) sain mukaan. Haavakipu meni ohi muutamassa päivässä ja tikin poistin itse neljän päivän kuluttua koska kiristys oli hirmuinen.
      Särky kuitenkin vaan jatkuu ja jatkuu ja lääkkeitä kuluu. Toki luuta poistettiin mutta ajattelin huomenna soitella ja kysyä onko normaalia viikon jälkeen kova.särky.
      Itse toimenpidettä pelkäsin kyllä turhaan ja itsellä välineey eivät olleet suussa kokoajab vaan sain niellä ja sulkea suuta väleissä. Kunnallisella kävin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66