Miltä alalta työllistyy oman alan hommiin?
Missä koulutetaan maistereita (ja tohtoreita) työttömiksi kortistoon?
Akateemisten työllisyystilanne?
12
3082
Vastaukset
- Opiskellut 76
Kostistoon vievät esimerkiksi: biologia, maantiede ja muut biotieteet. Toki näitä aloja opiskelleet ovat yleensä sen verran fiksuja, että saavat jotain töitä. Alan työt ovat kiven alla.
- jotenkin näin
Yleisesti lääkiksestä, oikiksesta, opetus- sekä teknisiltä ja kaupallisilta aloilta työllistyy suurin osa valmistuneista suurimmalla todennäköisyydellä oman alansa töihin. Kaupallisilla ja teknisillä aloilla voidaan sitten viilata pilkkua, että onko kyseessä nimenomaan yliopistotason tehtävät vai AMK-tason eli DI vs. insinööri tai KTM vs. tradenomi -tason hommat, mutta omalla alalla suurin osa kuitenkin.
Kortistoon tai toisarvoisiin työtehtäviin koulutukseen nähden päädytään eniten humanistisilta ja yhteiskuntatieteellisiltä aloilta. Toki humanistisista tiedekunnista valmistuu esim. puheterapeutteja ja aineenopettajia ja yhteiskuntatieteellisistä esim. sosiaalityöntekijöitä, jotka työllistyvät pääsääntöisesti hyvin oman alansa töihin. - Secomdus
Täältä saat ainakin jotain suuntaa-antavaa tietoa...
http://www.akava.fi/upload/julkaisut/ATM_2008_netti.pdf - mutu superieure
1. Mutulla sanoisin (eläin)lääkis, oikis, kauppis, teknilliset, OKL, sosiaalityö, psyka, farmasia, kielenkääntäjät(?), matematiikan ja fysiikan opettajat, tietojenkäsittelytiede, kansantaloustiede(?), logopedia(?).*
2. Eipä taideta missään kouluttaa maistereita ja tohtoreita kortistoon, koska työttömyysaste on varsin pieni heillä, alle väestön keskiarvon.
*Kyseinen lista perustuu allekirjoittaneen mutuun sekä tornihuhuihin ja muihin tarkistamattomiiin "tietoihin".- Opiskellut 76
Maistereiden ja tohtoreiden työttömyysaste on tosiaan alhainen. Omassa tuttavapiirissäni lähinnä opiskeluista huolimatta, ei niiden ansiosta. Fiksu ihminen työllistää itsensä vaikka miten vaikka omalle alalle ei ikinä pääsisikään.
Sekin kannattaa uraa miettiessä muistaa, että monilla akateemisilla aloilla ja varsinkin tutkijoilla palkat ovat hyvin alhaiset. - kehiin vaan
Opiskellut 76 kirjoitti:
Maistereiden ja tohtoreiden työttömyysaste on tosiaan alhainen. Omassa tuttavapiirissäni lähinnä opiskeluista huolimatta, ei niiden ansiosta. Fiksu ihminen työllistää itsensä vaikka miten vaikka omalle alalle ei ikinä pääsisikään.
Sekin kannattaa uraa miettiessä muistaa, että monilla akateemisilla aloilla ja varsinkin tutkijoilla palkat ovat hyvin alhaiset.Tässäpä on tullutkin jo mututuntumaa ja muuta työllisyystilanteesta - samoilla linjoilla olen.
Haluaisin kuitenkin lisätä kehiin työkokemuksen vaikutuksen. Nykyään maistereita valmistuu niin paljon, että pelkät paperit eivät varsinkaan vähänkään huonommin työllistävillä aloilla auta (eri asia joku hammaslääkäri, joka nyt revitään käsistä, ainakin Lapissa on pula, ts. törpömpikin saa töitä). Eli avainsanassa sitten "sitä oikeaa työtä" hankittaessa on jo opiskeluaikana hankittu oman alan (tai ainakin sitä lähellä olevan) työkokemus sekä mahdollisesti myös sitä kautta hankitut suhteet.
Ja jotakin vielä. Esimerkit hyvin työllistävistä aloista ovat hyvin laajoja, joten vaihteluita alan sisällä riittää. Esimerkiksi opettajilla on kyllä keskimäärin suhteellisen hyvä työllisyystilanne, mikä ei aina kerro koko totuutta: esim. erityisopettajista ja matemaattisten aineiden opettajista on pulaa, kun taas varsinkin valinnaisten kielten (jopa niinkin yleisten kuin saksa, vaikka yhdistelmässä olisi ruotsiakin) opettajien työllisyystilanne on niin surkea, että moni joutuu kouluttautumaan uudelleen - ellei tahdo sinne kaupan kassalle.
- Akateeminen vessanpesijä
Filosofian opiskelijat ainakin menevät suoraan kortistoon, vessoja kun pääsee pesemään ihan peruskoulupohjalta (tai ilman sitä). Kortistoon koulutetaan lahjakkaita nuoria, jotka jollakin toisella alalla voisivat ansaita elantonsa paljon siistimmissä hommissa ja käyttää ajattelun lahjojaan muuten. Sivuaineena filosofia on hyvä valinta, mutta pääaineena: EI!
- Ei-filosofi
Miksi olet ottanut filosofian silmätikuksi? Ihmettelen vain.
- trolli se on
Ei-filosofi kirjoitti:
Miksi olet ottanut filosofian silmätikuksi? Ihmettelen vain.
...on ilmeisesti katkera ammattikorkeakoululainen, joka on joutunut hyväuskoisuuttaan AMK:jen hypetyksen uhriksi, ja jolle ovat nyt alkaneet tosiasiat valjteta. Hänen "filosofeja" kohtaan tuntemansa katkeruus johtunee siitä, että hänen työhakemuksensa on "loisteliaista" AMK-papereista huolimatta kerta toisensa jälkeen ignoroitu, ja hänelle on selitystä tivatessaan kerrottu, että "etsimme filosofian maisteria tai vastaavaa" - eikä raukka tiedä, että valtaosa filosofian maistereista on lukenut jotain ihan muuta kuin filosofiaa...
- Sallitteko
trolli se on kirjoitti:
...on ilmeisesti katkera ammattikorkeakoululainen, joka on joutunut hyväuskoisuuttaan AMK:jen hypetyksen uhriksi, ja jolle ovat nyt alkaneet tosiasiat valjteta. Hänen "filosofeja" kohtaan tuntemansa katkeruus johtunee siitä, että hänen työhakemuksensa on "loisteliaista" AMK-papereista huolimatta kerta toisensa jälkeen ignoroitu, ja hänelle on selitystä tivatessaan kerrottu, että "etsimme filosofian maisteria tai vastaavaa" - eikä raukka tiedä, että valtaosa filosofian maistereista on lukenut jotain ihan muuta kuin filosofiaa...
tai itkeä. Filosofiaa ei todellakaan kannata lukea pääaineena - siitä minulla on omakohtaista tietoa. Oman alan töitä EI OLE!!!!
- No niinpä tietenkin
Sallitteko kirjoitti:
tai itkeä. Filosofiaa ei todellakaan kannata lukea pääaineena - siitä minulla on omakohtaista tietoa. Oman alan töitä EI OLE!!!!
...väite "filosofiaa ei kannata lukea pääaineena" pitää _sinun_ tapauksessasi erinomaisen hyvin paikkansa. Et ilmeisesti oppinut edes perusteita yleistämisen vaaroista. Tai sitten et ole lukemut filosofiaa.
- ei ole?
Sallitteko kirjoitti:
Filosofian oman alan töitä on käytännössä kahdenlaisia:
-Filosofian tutkija/opettaja yliopistossa
-Lukion filosofian opettaja
Noihin töihin filosofian lukeminen pätevöittää suoraan (lukion aineenopettaja tarvitsee tietysti lisäksi pedagogiset opinnot), joten väitteesi on virheellinen.
Periaatteessa on myös kolmas oman alan työ: filosofinen praktiikka. Näitä on Suomessakin jokunen, ainakin ulkomailla jotkut ovat jopa menestyneet.
Oman alan töitä on olemassa, pitkälti lahjakkuuksille (tutkija) ja opetustyöstä kiinnostuneille (lukio). Esimerkiksi von Wrightille ja Niiniluodolle filosofian lukeminen oli hyvin tuottoisaa, mutta näin ei välttämättä ole kaikkien kohdalla. Tutkijaksi ryhtymistä kannattaa harkita tarkkaan. Lukion opettajaksi taas alkaa tietty kiintiö filosofian pääaineopiskelijoista.
Muiden kannattaa ehkä panostaa sivuaineisiin, tehdä toinen tutkinto tai vaihtaa pääainetta jossakin vaiheessa. Filosofian lukeminen on kuitenkin ihan itseisarvoisesti antoisaa. Työllisyydestä voi huolehtia myös muilla tavoin kuin filosofian skippaamalla. Tunnen esiemrkiksi yhden filosofia pääaineena tutkinnon tehneen, joka on (itse luomiensa) suhteiden ansiosta edennyt ministeriössä. Pääaine ei välttämättä ratkaise työuran kulkua, vaikka tuottoisasta valinnasta voikin olla suurta apua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991598Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481119Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441010Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29939Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50866Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s46838Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760