Moi, mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkityksenä Neurotol Slow. Voiko nää olla yhteydessä? Lääkäri selasi nopeasti jotain listaa läpi, mutta ei löytänyt yhteyttä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta
3
1847
Vastaukset
Jos etsimällä etsii, niin löytää tällaisen huomion. Aika tuore tieto muuten.
LÄHDE: Simko J, Horacek J.
Abstract Carbamazepine and risk of hypothyroidism: a prospective study. Acta Neurol Scand. 2007 Nov;116(5):317-21. Epub 2007 Sep 11.
Niillä karbamatsepiinin käyttäjillä, joilla EI ole kilpirauhashäiriötä, CBZ aiheuttaa mitättömiä kliinisiä hormonaalisia muutoksia kilpirauhasessa, koska tapahtuu sopeutumisvastetta, mutta jos henkilö saa jo T4- supplementaatiota ja on todettu hypotyreoottiseksi, sopeutumisia ei tapahdu. CBZ voi siis saada esiin subkliinisen tai ilmeisen hypotyreoidismin, joten varhainen kilpirauhasen tilanteen arvioiminen on aiheellinen.
Kuten onkin tehty. Siis sinulla on jonkin verran olemassa olevaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka vain tuli ilmi selvemmin, kun karbamatsepiini lääke aloitettiin.
"In patients with no thyroid disorder, CBZ causes hormonal changes of no clinical relevance, due to adaptive response. In T4-supplemented hypothyroid patients this adaptation is lacking, CBZ may precipitate subclinical or overt hypothyroidism, and early thyroid function monitoring seems advisable."- ap.
tästä tiedosta :)! Surffailin itsekin hiukan netissä ja löysin sivustoja, joiden mukaan karbamatsepiini saattaa vähentää kilpirauhasen hormonituotantoa.
- Taavi-boy
ap. kirjoitti:
tästä tiedosta :)! Surffailin itsekin hiukan netissä ja löysin sivustoja, joiden mukaan karbamatsepiini saattaa vähentää kilpirauhasen hormonituotantoa.
mulla oli -90 luvulla karbamatsepiini ja silloin todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, ja isolla annoksella koska on tää vaikeahoitoinen.
Nyt sitä ei ole ja olen kanssa ollut tietoinen tosta jutusta.
Nyt olen ja olen alkanut epäilemään onko minulla ollenkaan kyseistä vaivaa?
Niimpä lopetin thyroxinin puoleksi vuodeksi ja verikokeet olivat ihan ok.
sanoin neurolokille asian, hän tokaise vaan et syö nyt kuitenkin sitä thyroksiinia. miksi helvetissä?????? mitä perusteluja voi olla? aloin kuitenkin syömään huvikseni, ihme juttu kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1744857Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1063979Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363579- 513380
- 563359
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest362818Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232286
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami211919Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361788