nanna

jennki junkki

Nyt tietoa kehiin ja muistia mikä oli avomeren Nannan entinen nimi?Ja jos jollain on kuvia ni kerro!

81

6847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa

      Fermia 1957-- 1967 Nanna -- 80 Ania -- Amra --81
      Olisiko romutettu 83 ?? Tämä ei täysin 100% tietoa.

    • Tunnen asian

      Nanna (Amra) romutettiin 1983.

      Tukkimäki kirjoitti Kirkko ja kaupunki -lehteen tuolloin hiukan asiantuntemattoman kirjoituksen laivasta. Hänen artikkelinsa mukaan laiva oli erittäin huonokuntoinen. Moskaa. Laivaan tehtiin lujat kunnostustyöt vielä ennen viimeisiä matkoja. Avomeri Oy teki konkurssin, siinä se.

      Siinä Tukkimäki oli oikeassa, että laiva kulki työpanoksensa voimalla, mutta ymmärrän asian eri tavalla.

      Nannaksi sitä sanottiin vielä myöhemminkin, niin Amra kuin olikin. Se oli viimeinen "sissilaiva", jossa olleet saivat ihmisen ja merimiehen koulutuksen. Sen viimeinen kippari jäi juuri kaksi vuotta sitten eläkkeelle luotsin hommista, Nannasta hän meni murtajille ja sieltä luotsipiiriin. Yhtiön omistaneella taas on kai joku puutarhaliike, oliko se nyt Kellokoskella.

      Kuvia en tähän hätään löydä, kippari on purjehtimassa, hänellä voisi olla, mutta voin palata asiaan jos se on tärkeä.

      • vanha musta/valkoinen

        kuva.Google haku:m.s.Fermia.Tosiaan romutettiin
        Suomessa v.1983.Vaikka laiva oli kolmella eri ni-
        mellä Suomenlipun alla,niin eiköhän Alander aina
        taustalta löytynyt.Luulisin!


      • Jenkki junkki

        Kiitos kaikille! Nanna oli varmaan entinen norski laiva mutta siinä oli hammaslääkärin hytti ja kaikki työkalut mitkä jouduin poistamaan,kun siirryin puolikkaasta sähkömieheksi! vuosi oli 1980 ja muuten kaikki oli hyvin,, korintinh kanavassa,,emmekä syyllistyneet merirosvouteen kun lainasimme pikku venettä että pääsimme Nannaan kun se oli redillä,,Terv Jenkki junkki!


      • apinapuomi
        Jenkki junkki kirjoitti:

        Kiitos kaikille! Nanna oli varmaan entinen norski laiva mutta siinä oli hammaslääkärin hytti ja kaikki työkalut mitkä jouduin poistamaan,kun siirryin puolikkaasta sähkömieheksi! vuosi oli 1980 ja muuten kaikki oli hyvin,, korintinh kanavassa,,emmekä syyllistyneet merirosvouteen kun lainasimme pikku venettä että pääsimme Nannaan kun se oli redillä,,Terv Jenkki junkki!

        nanna oli alkujaan svenski!


      • Rollisan
        Jenkki junkki kirjoitti:

        Kiitos kaikille! Nanna oli varmaan entinen norski laiva mutta siinä oli hammaslääkärin hytti ja kaikki työkalut mitkä jouduin poistamaan,kun siirryin puolikkaasta sähkömieheksi! vuosi oli 1980 ja muuten kaikki oli hyvin,, korintinh kanavassa,,emmekä syyllistyneet merirosvouteen kun lainasimme pikku venettä että pääsimme Nannaan kun se oli redillä,,Terv Jenkki junkki!

        nanna oli vanha tanski koska siina oli hammaslaakarin hytti!


      • OIKEASSA
        Rollisan kirjoitti:

        nanna oli vanha tanski koska siina oli hammaslaakarin hytti!

        FERMIA Keel:
        Type: Tanker Launch Date: 4.9.57
        Flag: SWE----ex-NANNA


      • syväraumalainen
        Rollisan kirjoitti:

        nanna oli vanha tanski koska siina oli hammaslaakarin hytti!

        on tähän asti selvinnyt: a) kansallisuuskirjasta, b) ahteriin maalatusta kotipaikasta tai c) lipusta. Nyt voidaan listalle lisätä hammalääkärin hytti!


      • Seilori70

      • ookkosamaamieltä
        syväraumalainen kirjoitti:

        on tähän asti selvinnyt: a) kansallisuuskirjasta, b) ahteriin maalatusta kotipaikasta tai c) lipusta. Nyt voidaan listalle lisätä hammalääkärin hytti!

        olisiko tämä entis aikojen Sairashytti---

        hammalääkärin hytti!


      • syväraumalainen
        ookkosamaamieltä kirjoitti:

        olisiko tämä entis aikojen Sairashytti---

        hammalääkärin hytti!

        Olen ollut Nannassa ja siellä tosiaan oli hammaslääkärille varustettu hytti, jota vastaavaa en ole muissa laivoissa nähnyt. Sairashyttiä en muista oliko se erikseen.


      • jenkki-junkki
        syväraumalainen kirjoitti:

        Olen ollut Nannassa ja siellä tosiaan oli hammaslääkärille varustettu hytti, jota vastaavaa en ole muissa laivoissa nähnyt. Sairashyttiä en muista oliko se erikseen.

        kyllä siellä oli sairashyttikin aivan 220 agregaattorin edessä muuta jos oikein halutaan leipoo ni
        oli siellä redarin hytissä ammekin missä kävin kylpemässä mutta ei lisätä sitä perään!?
        eikä mihkään (kommentteihin)


      • oihonna
        syväraumalainen kirjoitti:

        Olen ollut Nannassa ja siellä tosiaan oli hammaslääkärille varustettu hytti, jota vastaavaa en ole muissa laivoissa nähnyt. Sairashyttiä en muista oliko se erikseen.

        Olin m.s. Somerissa, kun Ilmari Tuuli töijäsi Sörkän hiililaituriin juuri ostamansa råotsalaisen malmitankin. Nimeä en muista, mutta tosi komea parkko oli. Ajatuksenansa oli kait ruveta Rautaruukin malmiajoon, koliajoon eivät kupiikit ainakaan sopineet. Täällä oli mm. hammaslääkärin vastaanottotila tuoleineen, porineen ja suunmuineen. Laiva oli råotsalaistekoinen.
        Meillä oli koneessa syväräumalaisen lämmittäjän poika, joka kertoi nähneensä tronttilääkärin pajoja muissakin paateissa.


      • EX-matruusi 39.
        syväraumalainen kirjoitti:

        on tähän asti selvinnyt: a) kansallisuuskirjasta, b) ahteriin maalatusta kotipaikasta tai c) lipusta. Nyt voidaan listalle lisätä hammalääkärin hytti!

        NANNASSA oli myös pimiö valokuvien kehitykseen.Tein siellä jonkin valokuvia.Terv.EX-maruusi 39.


      • Wenecueela
        Rollisan kirjoitti:

        nanna oli vanha tanski koska siina oli hammaslaakarin hytti!

        Olin hakemassa Nannaa Hampurista -67. Siinä oli paljon sellaista mitä ei muissa laivoissa ollut. Laivassa oli Hammaslääkärin vaqstaanottotilat ja paljon muuta miehistön viihtyvyyteen. Ei se niin loistokunnossa ollut sillä putkisto hajoili ja konehuoneesa oli tulipalo eli kanaalipalo ja konestoppeja yhtenään. Oli alussa ainakin koneessa raskas laiva.


      • Konejulli
        Seilori70 kirjoitti:

        Tässä olisi yksi tietokanta Nannasta. Tuntuu olevan kaikenlaista tietoa.
        http://www.faktaomfartyg.se/fermia_1957.htm

        Minä olin myös hakemassa Nannaa Hampurista - 67 kesällä oli Broström konsernin m/t Fermia ja oli tosi huonossa kunnossa kaikin pouolin, joka väittää että se oli käynyt mittavat korjaukset ennen luovutusta puhuu ilman henkilökohtaista tietoa. Lähdimme ulos hampurista ja suunta oli Nigeria mutta jossain melko lähellä määränpäätä tuli orderi että menette karibialle koska on alkanut niin sanottu Biafran sota. Laivassa oli jatkuvia ongelmia koneiston etenkin Pääkoneen kanssa ja kuumassa ne hommat oli vielä rankempia eli Koneessa rankka laiva, putkisto melko laho. Jos kaikki viat tässä sepustaisi niin tulisi romaani. En ole tietoinen kuin yhdesta Puolimatruusista joka olisi jäljellä alkuperäisesta Suomalaisesta miehistöstä. Face kaverini on viimeisiä sen laivan Suomalaisia ja Kipparina mutta oli siinä - 80 luvulla, ja oli Luotsina Harmajalla myöhemmin. Olin Sorvina.


    • skönö 62v

      Google, shipspotting ja siellä images,ship photos laivan nimi,sitten haku niin löytyy Nannan kuva on väritkin,ruosteinen näyttää olevan.

      • jenkki junkki

      • Tunnen asian

        Skönö muistaa kyllä, että tuollaiseksi se tahtoo laivarauta pitkällä retkellä mennä, kun ollaan muualla kuin murtovesissä. Tausta kuvassa näyttää hämärältä, mutta epäilen Rotterdamia.

        Silloin, kun paatti on "villi", se vie jotakin paikkaan a ja kunnon alanderit etsii uutta lastia, jonka Nannan kaltainen alus vie paikkaan b ja niin edelleen. Kotiin tullaan vuoden päästä, jos tullaan ja silloin porukka onkin päissään. Taisi Amra olla harvoja siviilejä, jotka kävivät Hormuzin salmessa Khomeinin tulehdutettua alueen. Anything, anytime, anywhere suomalaisversiona.

        No, se on ohi.


      • skönö 62v
        Tunnen asian kirjoitti:

        Skönö muistaa kyllä, että tuollaiseksi se tahtoo laivarauta pitkällä retkellä mennä, kun ollaan muualla kuin murtovesissä. Tausta kuvassa näyttää hämärältä, mutta epäilen Rotterdamia.

        Silloin, kun paatti on "villi", se vie jotakin paikkaan a ja kunnon alanderit etsii uutta lastia, jonka Nannan kaltainen alus vie paikkaan b ja niin edelleen. Kotiin tullaan vuoden päästä, jos tullaan ja silloin porukka onkin päissään. Taisi Amra olla harvoja siviilejä, jotka kävivät Hormuzin salmessa Khomeinin tulehdutettua alueen. Anything, anytime, anywhere suomalaisversiona.

        No, se on ohi.

        Muistaa,on iltasanomissa lemmikki osastol,haku- sit misse, nimi niin löytyy laivakissan kuva,katselee luukun päällä Portugalin rannikkoa,aika ruosteinen oli.


      • Tunnen
        skönö 62v kirjoitti:

        Muistaa,on iltasanomissa lemmikki osastol,haku- sit misse, nimi niin löytyy laivakissan kuva,katselee luukun päällä Portugalin rannikkoa,aika ruosteinen oli.

        ..ja hieno tyttö. Odottaa buurin luona kuin oltaisiin Galapagoksella ja kohta tulee lentokala suoraan suuhun.


      • :-)

      • wanha äijä
        :-) kirjoitti:

        Oikeassa Nannassa oli miidseppi.- Tiilikainen oli moottorimiehenä ja yks partajeesus kusi messinovesta täkille.....
        Cartagenassa samassa kaijassa kesällä 1971, olin m/t Lysefjellissä konemiehenä kun kastliinalla normannista kaljakoppaa Nannaan hiivattiin :D

        Muistat väärin. Kyllä kuvassa on se aito oikea Nanna, joka oli ahterituuppari. Avomeren Saija sen sijaan oli miitsippilaiva.


      • oikeassa
        wanha äijä kirjoitti:

        Muistat väärin. Kyllä kuvassa on se aito oikea Nanna, joka oli ahterituuppari. Avomeren Saija sen sijaan oli miitsippilaiva.

        Olin itse Nannassa 80-82, olisi mukava kuulla ketkä vielä ovat hengissä sen aikuisista porukoista.


      • samaan aikaan
        :-) kirjoitti:

        Oikeassa Nannassa oli miidseppi.- Tiilikainen oli moottorimiehenä ja yks partajeesus kusi messinovesta täkille.....
        Cartagenassa samassa kaijassa kesällä 1971, olin m/t Lysefjellissä konemiehenä kun kastliinalla normannista kaljakoppaa Nannaan hiivattiin :D

        v.-73 New Orleansissa purkamassa.Mitseppilaiva ja Tiilikaisen Hessu oli pumppuna.Itse olin silloin m.t.Aspossa.


      • :-)
        wanha äijä kirjoitti:

        Muistat väärin. Kyllä kuvassa on se aito oikea Nanna, joka oli ahterituuppari. Avomeren Saija sen sijaan oli miitsippilaiva.

        niitä Nannoja on useampia....minä kävin vielä sitä hammaslääkärihyttiä tsekkaamassa.- Entinen svedupaatti se oli!


      • :-)
        :-) kirjoitti:

        niitä Nannoja on useampia....minä kävin vielä sitä hammaslääkärihyttiä tsekkaamassa.- Entinen svedupaatti se oli!

        Että olen väärässä, tankkilaiva se kutenkin oli. :)


      • :-)
        samaan aikaan kirjoitti:

        v.-73 New Orleansissa purkamassa.Mitseppilaiva ja Tiilikaisen Hessu oli pumppuna.Itse olin silloin m.t.Aspossa.

        Vuosi oli siis 1971....


      • jenkki junkki
        :-) kirjoitti:

        niitä Nannoja on useampia....minä kävin vielä sitä hammaslääkärihyttiä tsekkaamassa.- Entinen svedupaatti se oli!

        Ja minä purkasin kaikki muut laitteet paitsi tuolin jasen yläpuolella olevan valaisimen jonka jälkeen perämies poisti roskia merimiesten silmistä 1980 välimerellä


      • :-)
        jenkki junkki kirjoitti:

        Ja minä purkasin kaikki muut laitteet paitsi tuolin jasen yläpuolella olevan valaisimen jonka jälkeen perämies poisti roskia merimiesten silmistä 1980 välimerellä

        Olllut yks Juhani Porvoosta messikallena?...Aina oli merisairas kun kävitte mustalla merellä :)


      • averel2
        oikeassa kirjoitti:

        Olin itse Nannassa 80-82, olisi mukava kuulla ketkä vielä ovat hengissä sen aikuisista porukoista.

        olin 81 mustanmeren keikalla


      • oikeamerimies
        Tunnen kirjoitti:

        ..ja hieno tyttö. Odottaa buurin luona kuin oltaisiin Galapagoksella ja kohta tulee lentokala suoraan suuhun.

        JOO ? oho sä oot kyllä tärkeä sua kyllä tarvitaan ainahan peräsuoli lääkäreitä on tarvittu? oliko sulla muuta?


      • saijasta

      • v.... v......
        oikeassa kirjoitti:

        Olin itse Nannassa 80-82, olisi mukava kuulla ketkä vielä ovat hengissä sen aikuisista porukoista.

        on meit ainaki messi-kalle Pera ja viiminen poosu ibo jätettiin amra turun
        saaristoon jonkun rantasaunan komistuksex ahteri narut piha puihin ja
        tais joku olla saunan kivijalankin ympäri.


      • :-) kirjoitti:

        Oikeassa Nannassa oli miidseppi.- Tiilikainen oli moottorimiehenä ja yks partajeesus kusi messinovesta täkille.....
        Cartagenassa samassa kaijassa kesällä 1971, olin m/t Lysefjellissä konemiehenä kun kastliinalla normannista kaljakoppaa Nannaan hiivattiin :D

        Suomen kauppalaivasto on täynnä samannimisiä laivoja. Montako Finnforestia Finnlinesilla?, Montako Clioa FÅA:lla? Esimerkkejä löytyisi vaikka kuinka paljon Yksi on seilannut yhdessä, toinen toisessa, mutta kumpikin samannimisessä laivassa. Laivat ovat oikeita, Kinastelija väärässä!


      • mne320cdi
        :-) kirjoitti:

        Oikeassa Nannassa oli miidseppi.- Tiilikainen oli moottorimiehenä ja yks partajeesus kusi messinovesta täkille.....
        Cartagenassa samassa kaijassa kesällä 1971, olin m/t Lysefjellissä konemiehenä kun kastliinalla normannista kaljakoppaa Nannaan hiivattiin :D

        Tiilikaisen pojan ammatti oli pumppumies. Oli samanlainen pottunokka kun isällään. Hesan myllyssä tapasin kyseisen herran kuten myös Pusenius Esan ja Pallaskallion. Sitten siellä kyttäili jobia muun Jäntti.


    • averel2

      saatiin amrasta harmalla peittämällä,kun ei ollut enää mustaa maalia

      • o m...

        Terve muistatko vuosiluvun?


      • averel2
        o m... kirjoitti:

        Terve muistatko vuosiluvun?

        sen olla 81 keväällä, jäin lomille ja sillä aikaa ania jäi ylösmakaan ruissaloon


      • averel2
        o m... kirjoitti:

        Terve muistatko vuosiluvun?

        kuitenkin olla 82


      • syväraumalainen

        Aika lailla sellaisena kuin minä sen muistan. Olinhan siinä minäkin, 70-luvun lopulla, mutta vain muutaman kuukauden. Sillä keskimääräinen alkoholinkulutus ylitti minun sietokykyni.


    • Oli Otossa ensin

      Kuka muistaa Nannasta Tomin oli British Guayanasta kotoisin.

      • t.pöpi

        olin -69-75 nannassa eikä silloin ollut kun 1 koneessa Trinidadista 2 Tansaniasta 2 Arabia 1 Sakemanni.NANNA oli persveivari ,svedu ,kyllä siellä hamppilekurin täydelliset vehkeet oli svedupetterien potilaskortistoa myöten.


      • Avomeren otto
        t.pöpi kirjoitti:

        olin -69-75 nannassa eikä silloin ollut kun 1 koneessa Trinidadista 2 Tansaniasta 2 Arabia 1 Sakemanni.NANNA oli persveivari ,svedu ,kyllä siellä hamppilekurin täydelliset vehkeet oli svedupetterien potilaskortistoa myöten.

        Oltiin Tomin kanssa Otossa 1966-67 kun keväällä läksin Vaasaan armeijaan ja Tom Alonco Roy Nannaan. Sen jälkeen en ole hänestä kuulluut mitään. Oli joko opis tai motori.


      • EX-matruusi-39.
        Avomeren otto kirjoitti:

        Oltiin Tomin kanssa Otossa 1966-67 kun keväällä läksin Vaasaan armeijaan ja Tom Alonco Roy Nannaan. Sen jälkeen en ole hänestä kuulluut mitään. Oli joko opis tai motori.

        Thom oli moottorimies,olin NANNASSA samaan aikaan 57-58.Terv. EX-matruusi -39.Samaan aikaan oli koneessa Columbialainen Hector Caleano.


      • EX-matruusi -39.

        Seikkailin paljon Thomin kanssa Trinidaadissa, Thomilta kun sujui hyvin "Lontoonlängvitsi".En ole kuullut Thomista yhtään sitten -58. Terv. EX-matruusi -39.


      • EX-matruusi-39.
        EX-matruusi-39. kirjoitti:

        Thom oli moottorimies,olin NANNASSA samaan aikaan 57-58.Terv. EX-matruusi -39.Samaan aikaan oli koneessa Columbialainen Hector Caleano.

        Artikkeleihin tuli vuosilukuvirhe.Oikeat vuosiluvut on tietenkin 67-68.Terv. EX-matruusi -39.


      • luolalennu

        Tomi oli Nannassa Mootoorimiehenä v-67 alkaen kun haimme laivan Hampurista, ja jäi siihen kun maksoin Liverpoolissa ulos. Nanna oli Broström konsernin tankki nimeltään Fermia, vaikka tällä palstalla kaikkea muuta kirjoitellaan, ja perätuuppari.


      • Anonyymi
        t.pöpi kirjoitti:

        olin -69-75 nannassa eikä silloin ollut kun 1 koneessa Trinidadista 2 Tansaniasta 2 Arabia 1 Sakemanni.NANNA oli persveivari ,svedu ,kyllä siellä hamppilekurin täydelliset vehkeet oli svedupetterien potilaskortistoa myöten.

        Minäkin olin -70 Nannassa, näin oli.


      • Anonyymi
        t.pöpi kirjoitti:

        olin -69-75 nannassa eikä silloin ollut kun 1 koneessa Trinidadista 2 Tansaniasta 2 Arabia 1 Sakemanni.NANNA oli persveivari ,svedu ,kyllä siellä hamppilekurin täydelliset vehkeet oli svedupetterien potilaskortistoa myöten.

        Olin Nannassa -69,ensin junkkina ja sitten säkä kokkina.Syksyllä lähdin pois Glaskowissa .


      • Anonyymi
        t.pöpi kirjoitti:

        olin -69-75 nannassa eikä silloin ollut kun 1 koneessa Trinidadista 2 Tansaniasta 2 Arabia 1 Sakemanni.NANNA oli persveivari ,svedu ,kyllä siellä hamppilekurin täydelliset vehkeet oli svedupetterien potilaskortistoa myöten.

        Olin Nannassa vuonna -70- silloin siellä ei ollut Trinidadista ketään vaan kaksi messikallea Jemenistä ja kolme Tansaniassa junkki, moottorioppilas ja messikalle Ja Sakemanni matruusi


    • konsaales

      onko kuvaa vuonna 1959 rakennetusta arkadiasta

    • tämälöytyi
    • onkosisaralus
    • konsaales

      oikea laiva oli vaikea saada kuvaa on kai ollut monta arkadiaa

      • kahessa ollu

        toi oli arkku 4 yks oli viäl ton jälkeen.


    • konssales

      muistaakseni arkaadiaa oli jatkettu jossain vaiheessa voi olla sama laiva jos en väärin muista arkaadiassa 7 luukkua ja koneessa 7 pyttyä seilasin siinä v 75 junkkina

      • kesä junkki

        onko jollain kuvia kyseisestä laivasta


    • mikätonjälkeen

      nimimerkille kahessa ollu kauppalaiva tiedoston mukaa ollu 4 arkadiaa mikä puuttuu?

      • kahessa ollu

        sitä mä en tiä mikä sulta puuttuu mut valikoi näistä

        1. 49-59
        2. 60-66
        3. 67-72
        4. 74-82
        5. 83-07


    • :-)

      Kävin Nannassa Cartagenassa kylässä kesällä 1971, yks partajeesus kusi messin ovelta täkille :)

    • :-)

      Tämän saman parran kanssa taisin seilata Nielsenin Pamperossa :D

    • recife

      olin itse nannassa 71-72 ja oli tosiaankin hyvässä kunnossa vielä, enimäkseen
      ajettiin melassia ympäriinsä ja sitten päälle kautsikkia jotta tankit puhdistuisi.
      Ja viljaakin ajettiin, joten kaikkea mahdollista.
      Se oli tosiaan swedujen entinen tankki, ja muistelee minkä ikäinen niin siinähän oli omat veeseet ja suihkut . elokuva huone ym.
      Sitä ennen olin Saijassa ja Nannan jälkeen myös saijassa 73- kun se luovutettiin Damissa.jos jollakin kuvia Nannasta 71-72 niin olisi kiva saada.

      • Muisteluni mukaan

        Muistelen, että Nannaa myytiin huutokaupalla kahteenkin kertaan. Molempien kauppojen jälkeen kävi niin, ettei huutajalta löytynyt rahaa.
        Sen jälkeen Nanna romutettiin Luonnonmaalla.
        Oikaiskaa jos olen väärässä.
        Kertokaa myös, jos tunnette huutokaupan taustoja tarkemmin.


      • Muisteluni mukaan kirjoitti:

        Muistelen, että Nannaa myytiin huutokaupalla kahteenkin kertaan. Molempien kauppojen jälkeen kävi niin, ettei huutajalta löytynyt rahaa.
        Sen jälkeen Nanna romutettiin Luonnonmaalla.
        Oikaiskaa jos olen väärässä.
        Kertokaa myös, jos tunnette huutokaupan taustoja tarkemmin.

        Huutokaupoista en tiedä mitään, mutta itse olin ensimmäisten joukossa jotka kävivät ent.Nanna" n ,silloisen "Amra"n kimppuun polttopillit kädessä. Oli kevät 1983 ja paikka entinen Naviren telakka Naantalin Luonnonmaalla. Työnantajani oli Metalli-Metsälä, joka oli ostanut "Amra"n romutettavaksi. Laiva lyötiin palasiksi, jalometallit eriteltiin ja romurauta lastattiin proomuihin .joilla se kuljetettiin salmen yli Naantalin Vilja-Hiilikaijaan lastattavaksi junanvaunuihin.sulattamoon vietäväksi.
        Joten sinne päättyi sen laivan (Nanna,Ania,Amra) elämä


      • ex amralainen
        finni51 kirjoitti:

        Huutokaupoista en tiedä mitään, mutta itse olin ensimmäisten joukossa jotka kävivät ent.Nanna" n ,silloisen "Amra"n kimppuun polttopillit kädessä. Oli kevät 1983 ja paikka entinen Naviren telakka Naantalin Luonnonmaalla. Työnantajani oli Metalli-Metsälä, joka oli ostanut "Amra"n romutettavaksi. Laiva lyötiin palasiksi, jalometallit eriteltiin ja romurauta lastattiin proomuihin .joilla se kuljetettiin salmen yli Naantalin Vilja-Hiilikaijaan lastattavaksi junanvaunuihin.sulattamoon vietäväksi.
        Joten sinne päättyi sen laivan (Nanna,Ania,Amra) elämä

        Eikös siin ollu joku räjäyksen poikanenkin siinä romutus vaiheessa
        kun punppuruuman kofferdameis oli pari metrii kaasuuntunutta ruostetta.


      • Kaipaatteko menneitä
        ex amralainen kirjoitti:

        Eikös siin ollu joku räjäyksen poikanenkin siinä romutus vaiheessa
        kun punppuruuman kofferdameis oli pari metrii kaasuuntunutta ruostetta.

        Jos haluatte päästä Nanna/Amra tunnelmiin, se järjestyy kohtuullisin vaivoin.
        Voisin myydä yhden tai kaksi Nannan komentosillan ikkunaa, jotka ostin laivan romutusvaiheessa. Alan pikkuhiljaa uskoa, ettei minulla ole niille sopivaa käyttöä, kun ei ole ollut tähänkään asti.
        Ikkunat ovat alumiinia, ei messinkiä.
        Jos kiinnostaa, pistäkää yhteystietoa.


    • Muistan kyllä parikin pamausta. Eräänä tammikuun aamuna, pakkasta oli lähes parikymmentä astetta, eräs kaveri oli juuri avannut propaanipullon venttiilin ja laittanut hanskansa venttiilin päälle, kun sytytti sätkänsä. Niin silloin pamahti. Maailma oli kirkas kuin keskipäivän aurinko olisi valaissut. Varmasti 20m korkea tulipatsas nousi taivaalle ja kuului helvetinmoinen pamaus. 30 kilon propaanipullo tyhjeni kerralla. Oli tuuria, että pullo seisoi pystyssä.Se venttiili lensi varmasti kuuhun asti, sillä sitä ei löytynyt mistään. Kaveri oli lentänyt muutaman metrin taaksepäin ja örisi aivan sekavia. muutamaan päivään ei kuullut mitään. sanoi vaan että korvissa viheltää

    • V. Kalkström

      Shipspottingista löytyy kuvat kun laivan nimi on Nanna ja Amra IMO:5113864
      ja tieto että alus oli rakennettu Eriksbergin telakalla Göteborgissa 1957 eka
      nimi oli Fermia, 1967 Nanna, 1980 Ania, 1981 Amra, (chemical-product tanker)

    • Ex matruusi 39.

      HAMPURI-67. Lindfors,Keinänen, Avellan,Flink,Brunow,Kivinen,Dahl,Nupponen,Niemivirta,Galeano,Roy,Tähtinen,Lemetti,Hukkanen,Reijonen,Wirama,Halmekivi,Koskensilta,Puonti,Kyröläinen,Vähätouru,Levaste,Pohjolainen,Hovi,Paulamäki,Kankainen,Tanskanen,Klen,Vainio............Voisko joku vielä täydentää.Aikaa on kulunut,enpä muista tämän enenpää.

    • EX matruusi 39

      Tom Roy oli moottorimies samoin Hector caleano. metri-Heikki oli poosuna snadi oli matruusina.Avellan oli stuju. A.Linfors oli kippari ja Keinänen siiffinä.Niemivirran Tuomo esakokkinajaHalmekiven Juha säkänä. Nupposen Onska oli tunkkina.Dahlin tepi moottorimies sekä Kivisen Retu matruusina.j.n.e........ Nanna oli värikäs ja tapahtumarikas laiva josta riittäisi tarinaa pitkäksi toviksi.Kirjoitelkaa muisteloista .Olisi kiva kuulla muitakin.

    • vahasen15
      • Satsaatko nostalgiaa

        Miltä tuntuisi palata menneeseen ja katsella maailman menoa Nannan/Amran brykän ikkunasta?
        Satuin paikalle kun pistivät laivaa palasiksi ja ajattelin tehdä jotakin brykän ikkunoista joskus.
        Ostin ne ja irroittelin ne itse. Ei varmaan tullut kaikkia, mutta muutama kuitenkin.
        Ne on kulkeneet mukana siellä ja täällä ja nyt alkaa hetkittäin tuntua, että niistä vois luopua.
        On pitänyt pistää ne myyntiin Keltaiseen pörssiin ja/ tai vastaaviin, mutta on jäänyt.
        Mukäli mielenkiintoa on, niin kertokaa. jos tulee aihetta niinpistän niitä myyntiin. Toki jos joku laittaa sähköpostiosoitteensa, niin otan yhteyttä.
        Valitettavasti materiaali kehyksissä ei ole messinkiä, vaan alumiinia.


    • luolalennu

      Olin vastaanottamassa Nannaa Hampurissa 7/67 ja meitä oli koko porukka kun svensonit sen luovutti ja kohti Nigeriaa mutta syttyi Biafran sota jajossain vaiheessa tuli komento karibialle. Matruusi m39, sinun on täytynyt olla samassa porukassa kun mainitsit minut siinä miehistöluettelossa vaikka siinä oli vain osa porukkaa.

    • säkäkokki

      vietimme nanna laivan miehistön kanssa yhteisen joulun innighamissa v 79 muistaakseni...terveisin merita laivan porukka.ps muistaako joku tämän tapauksen???

    • HöyryReiska

      Oliko siellä myös joulukuvaelma?

    • Avomertapitkin

      Onko saman yhtiön toisen paatin, Starmarkin viimeisen Aurajokeen tulon operaattoreita vielä hengissä? Reissu sujui kohtuullisesti? ilman kompassia, turboista yksi paikalla, muutama pytty lomilla, toisen puolen löpötankki vettä täynnä, tais mennä jonkun kesämökin betonilaiturin yli?
      -Kreikkalaiset osti huutokaupassa seuraavana keväänä 6,2miljoonalla, en tiedä minne meni.
      -Ihmettelin miten hieno trukki oli ruumassa, mut selvishän se, kun Italiasta tuli miehet hakemaan sen kotiin...
      -Ihan tyhmä huijari ei saa 126miljoonaa velkaa 6,2millin paattiin.

    • Lysefjell

      Svenskien paatti se oli ennen, perät oli vastakkain satama altaassa Cartagenassa kesällä 71 ku olin rasvaajana M/t Lysefjellissä.- Taisivat jotkut hivata kaljakeissiä laivasta toiseen silloin.- O tempora o mores !

    • Jammag

      Nanna oli Axel Broströmin vanha koululaiva, sen tähden siinä oli hammaslääkärin vastaanotto, valokuvapimiö, elokuvateatteri ja perskeleesti hyttejä. itse aloitin merimiesurani siinä romukasassa v 1979 pölykallena 2 törniä yhteensä 14 kuukautta. Nannasta lähdettiin sitten Ania sekä lopuksi Amra josta Laivastoon 82 ja 83 se romutettiin Luonnonmaalla Hesarissa oli silloin iso juttu "erään legendan loppu". T: J.Grönblom ch stew M/V Alppila

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2062
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1280
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      277
      1137
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      132
      1041
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      857
    Aihe