Opiskeluajalla hoidettavat sijaisuudet

asdfasdfasdfasdfa

Eli monen kohdalla aineopettajan pätevyyteen vaadittaviin pedagogisiin opintoihin pääseminen on työn takana, koska sisään pyrkii yleensä paljon enemmän mitä sinne otetaan.

Eli parin päivän tai jopa viikon opettajansijaisuudet lienevät aika arvokkaita? Ja ovathan ne hyviä paperiessa kun ehkä sitten myöhemmin hakee ekaa vakituista työpaikkaa.

Mutta mites niitä sijaisuuksia saa? Opettajan sairastuessa jne. sijaisen saaminen tehdään suht nopeasti, eli tärkein asia on varmaan ihan taas ne kuuluisat SUHTEET. Eli opiskelijasijaiset taitavat olla usein tuurattavan opettajan vanhoja oppilaita tai muuten tuttuja. Vai kuinka?

Miten itse olette saaneet sijaisuuksia?

3

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulujen

      sijaislistalle. Kouluilla saattaa olla omia listoja tai sitten koko kunnalla yhteinen.
      Näin kesällä - kunhan rehtorien lomat loppuvat - on paras aika myydä itseään ja osaamistaan.
      Rehtorit palkkaavat tietysti mieluiten tutun sijaisen, eli sellaisen, joka on ollut töissä ennenkin ja osoittautunut hyväksi. Mutta kyllä uusiakin tarvitaan.
      Asenne pitää olla kohdallaan, eli luovu ennakkoluuloisesta ja negatiivisesta suhtautumisestasi ja ala ottaa selvää koulujen yhteystietoista!

    • ovat todella

      usein entisiä koulun oppilaita - heistä kun tiedetään kuinka heidät saadaan kiinni ja millaisia ihmisiä he ovat. Mutta tosiaan, kuten neuvottiin, niin kuntien koulutoimistoihin ja koulujen rehtoreille kannattaa antaa yhteystietonsa ja tiedot osaamisestaan, niin kyllä niitä sijaisuuksia saattaa sitten saadakin.

      Ja ne kuuluisat suhteet - nehän syntyvät siten, että ihminen tiedetään, tunnetaan ja häneen saadaan helposti yhteys, sekä tietysti että hän sitten tulee kun pyydetään, tekee hommansa kunnolla ja on aina ajoissa.

    • skdölklfösd

      Olen samaa mieltä siitä, että monet sijaiset ovat toki koulun entisiä oppilaita tai jonkun sukulaisia. Mutta kyllä ovet sijaisuuksien tekemiseen aukenevat, jos vain tarmoa riittää. Tässä oma tarinani.

      Aloin opiskella kasvatustiedettä avoimessa yliopistossa ja mietin, kiinnostaisiko minua luokanopettajan työ. Otin puhelimen käteen ja aloin soitella lähelläni oleviin kouluihin. Pääsin yhteen kouluun heti sijaislistalle ja sijaisuuksia alkoikin sitten tippua tasaiseen tahtiin, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kuulin jossain seuresta, johon minut otettiin heti listoille. Otin vastaan sekä erityisluokanopettajan että matematiikan aineenopettajan sijaisuuksia. Opintoja olin tässä vaiheessa tehnyt avoimessa jo aika paljon.

      Päätin hakea OKL:lään. Aloitin siellä opinnot viime syksynä. Tänä syksynä aloitan vuoden määräaikaisessa virkasuhteessa oman luokan kanssa.

      Aineenopettajille on käsittääkseni tällä hetkellä vähemmän töitä tarjolla kuin luokanopettajille, mutta mielestäni kaikenlaiset sijaisuudet tuovat kokemusta opetustyöstä. Ja pointtina kirjoituksessani oli se, että en tuntenut ketään mistään, mutta silti töitä on ollut tarjolla kiitettävästi. En jaksa vielä miettiä sen kummemmin vakipaikan saamista (kun siihen pätevöitymiseen menee vielä vuosia aikaa), mutta uskon työkokemuksen olevan tällöin eduksi.

      Lähestykää rohkeasti kouluja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe