Sydänlihas tulehdus???

Minä

Sairastin n.3vkoa sitten pahan flunssan (yskää ym).Tauti hellitti noin viikossa,mutta ajoittainen kipu jäi rintaan.Kävin tänään ekg-testissä,verikokeissa ja keuhkojen röntgenissä.Kaikki ok,paitsi ekg:ssä joku fiba,mitä lääkäri epäili jo sairastetun sydänlihastulehduksen aiheuttamaksi...Maanantaina uusiin testeihin.
Kokemuksia?

29

46204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epe

Lyhyesti jos tässä nyt jotain sanoo niin sydänlihastulehdus on erittäin klassinen tulehdussairaus minkä ei tietenkään voida sanoa olevan kauhian yleinen mutta kuitenkin tavallinen rankkoihin flunssiin liittyvä.

Perinteisempi sydänlihastulehduksen ilmenemismuoto on että liian äkkiä rajun flunssan potemisen jälkeen lähdet urheilemaan ja tulehdus tulee jälkitautina ikäänkuin iskien ennestäänkin tavallista rasittuneempaan sydämeen. Toinen muoto mikä ainakin nuoremmilla on hieman harvinaisempi on tulehdus joka iskee jo flunssan aikana, tavallaan osana sitä.

Tai eipä tässäkään sinällään ole mitään erikoista, onhan raju flunssa ja tulehdukset siihen liittyen joskus hyvinkin monimuotoisia joten voivathan ne iskeä käytännössä minne vain jos huono tuuri käy. Itsellesi sitten näemmä tuli tällainen jo flunssan yhteydessä oletettavasti.

Sydänlihaksen tulehdusoireet sitten taas voivat olla laidasta laitaan huomaamattomasta hyvinkin radikaaleihin sydämen toiminnan muutoksiin jotka todella tuntee.

Harvemmin ainakaan ketään nuorempaa tulehdus aivan kuolemankieliin vie ja melkeinpä pahempi "laji" onkin se että et huomaa etkä tiedä sellaisen olemassaolosta, nämä sitten johtavat välillä ns. ikäviin yllätyksiin lenkkipolulla koska sitten voi olla tilanne paha kun sydämessä on huomaamaton tulehdus ja sen oikein rääkkää. Vanhemmiten yleensä oireetkin muutuvan niin että ne todella tuntee jos sellaisen saa, ainakin näin yleisesti sanotaan.

Hyvin yleinen paikka muuten on armeija jossa huonosti hoidettujen flunssien jälkeen esiintyy aika usein tämänkaltaisia jälkioireita.

Sydänlihastulehdus on siitä "mukava" sairaus että se aiheuttaa sydänfilmiin aina varsin selkeät sille tyypilliset muutokset joten jos filmissä vikaa on niin aika selvästi jo ensisilmäyksellä terveellä ihmisellä voidaan diagnosoida kardiitteja (sydäntulehduksia). Itselläsi näemmä oli juuri tällainen siellä näkymä.

Yleensä hoito-ohjeet ovat jos/kun yleensä kyllä selvät kardiitit lähetetään sairaalaan jossa seurataan muutama päivä että se varmasti menee ohi, että n. kuukauteen sen jälkeen ei saa rasittaa itseään (siis jos nyt on ihan perustyyppinen joka ei juurikaan ole haittaa sydämelle tehnyt) ja sen jälkeen on vielä yksi jälkitarkastus.

Yleensä ei terveelle nuoremmalle ihmiselle ainakaan kovin kummoisia jälkijuttuja tule ja valtaosa on ihan että se oli sen yhden kerran ja meni sillä ohi mutta yleisimmät ongelmat jälkeenpäin ovat että sydän laajentuu joka sitten usein vaatii lääkehoitoa ja joillekin jää siitä inhottava herkkyys että tulehdus iskee paljon helpommin uudelleen kun sen on kerran saanut ja silloin aina jokainen kerta tietysti lisää riskiä pahempiin oireisiin ja heikentää luonnollisesti sydäntä. Nämä kuitenkin ovat aika harvinaisia.

Itse olen kaksi kardiittia 90-luvulla sairastanut, toinen oli juuri tällainen että jälkeenpäin vaan havaittiin että sellainen oli "ehkä" ollut ja toinen sitten sen verran rytmihäiriöitä aiheutti että olin muutaman päivän sairaalassa ja joitakin kuukausia sen jälkeen oli sydän hieman "tykytysherkkä" johon söin beetasalpaajia. Nyt ei sitten ole 6 vuoteen ollut mitään eli ainakaan eivät kroonisiksi jääneet itsellä.

Kaiken a ja o on kuitenkin tuo että MINKÄÄNLAISTA RASITUSTA et nyt saa sydämelle aiheuttaa ja juttele nyt sitten tarkoin lääkärin kanssa jatkosta ja millaisia ohjeita hän sinulle antaa. Kannattaa kysyä jos jokin askarruttaa ja olisi hyvä että nyt muutenkin juttelisi esim. jostain kontrollista tai muusta ettei sitten jää ikäviä jälkiseuraamuksia. Ns. ensimmäinen tulehdus on aina melkein se tärkein hoitaa kunnolla pois.

• Minä

Jees,kiitoksia todellakin oikein paljon!!!
        Tutkittu on kohta niin paljon,että saan jonkun neulakammon!!!Nyt ainoastaan kerranviikossa ekg,niin kauan kunnes "hyppy" katoaa.
        Nyt olo on huomattavasti jo parempi!Eiköhän tämä tästä...
        Hauskaa syksyn jatkoa kaikille,kaikesta huolimatta!!!!!!!!!

• Epe
        Minä kirjoitti:

Jees,kiitoksia todellakin oikein paljon!!!
        Tutkittu on kohta niin paljon,että saan jonkun neulakammon!!!Nyt ainoastaan kerranviikossa ekg,niin kauan kunnes "hyppy" katoaa.
        Nyt olo on huomattavasti jo parempi!Eiköhän tämä tästä...
        Hauskaa syksyn jatkoa kaikille,kaikesta huolimatta!!!!!!!!!

No nythän todennäköistä on että syy ovat nuo oireet/flunssa ym. koska syy-yhteys on aika selvä. Mutta ihan heittäisin kokemuksesta huomion johon olen itse törmännyt.

Elikäs miten on sydänfilmien oton laita ollut aiemmin itselläsi ennen tätä? Eli löytyykö vertailunauhoja. Siis ajalta ennen tätä sairautta.

Nimittäin itselläni oli tai oikeastaan on tilanne josta hieman päänvaivaa on ollut, koska vastaava "piikki" joka on klassinen sydänlihastulehduksen merkki, mutta voi myös johtua muistakin sydänongelmista, on ollut sydämessäni ilmeisesti aina.

Tuossa kun sen yhden kerran tarvitsi vähän aikaa sairaalassa olla sisällä sydänlihastulehduksen takia niin silloin havaittiin tuo selkeä kohouma, ja oikeastaan se oli yksi selvin syy miksi passitettiin tarkempaan syyniin lasarettiin, oireita kyllä oli muitakin eli ei ollut ainut syy.

No sitten jo siellä ollessa kun joka päivä filmi otettiin niin ihmeteltiin että on aika kummallista kun yksi ja sama ns. "st-nousu" on aina vain samassa paikassa ja tasan tarkkaan ainoana häiriönä mikä filmille tallentuu. Ei siinä sitten kuitenkaan sen enempää, pääsin veks ja kuukauden päästä kontrolli jossa ilmeisesti huomattiin taas tuo sama mutta se sitten jäi ja unohdin itsekin koko jutun.

Kunnes ankaran flunssan yhteydessä minut lähetettiin kahdesti eri lääkärien toimesta sairaalaan reilua vuotta myöhemmin. Ensin kävin kerran ihan antibioottia hakemassa ja kun olin sydäntulehduksia sairastanut niin otti filmin, havaitsi siellä jotain erikoista ja pisti sairaalaan.

Siellä sitten todettiin että ei mitään vikaa, mitä lie lekuri katsonut, ja kotio. No, kaikessa kiireessä unohtui se kuuri ja pari päivää myöhemmin menin sitä hakemaan ja taas sama juttu, tällä kertaa eri lääkäri ja uudestaan sairaalaan...nyt sitten jo melkein häpesin mennäkin sinne ja sanoin jo vastaanotossa että täällä taas että mitä ihmettä siellä filmillä aina näkyy toisessa paikassa ja toisessa ei.

Selvisi että toisessa paikassa oli vertailufilmejä ja toisessa ei, joten toisessa aina katsottiin että on jotain hämärää mutta toisen paikan nauhat kumosivat edelliset.

Itse en ollut koskaan aiemmin kuullutkaan tätä (pahoiteltiin syvästi ei sen puoleen että oli itsellesi unohdettu tieto välittää), mutta nyt sain tietää että tuo aiemmin hämmästelty käyrämuutos on joku sellainen joka oli jotain vuosia ennen ensimmäistä tulehdustakaan otetussa nauhassa ollut jo sama ja tästä oli aivan suoraan tpdettu koska "kaikki" oli tutkittu että se on itselläni joku synnynnäinen juttu mikä on siellä aina ja tasan samassa paikassa eikä liity mitenkään siihen että jotain vikaa olisi sydämessä.

Ainut on vain se että aina jos filmiä jostain syystä jossain on otettu niin aina saa itse näyttää nauhalta että tuo tuossa on se mitä ei tarvitse ottaa huomioon että se on siellä aina:)

Ne ovat vain nuo selkeän tulehduksen jälkeiset jutut vähän sellaisia että ei koskaan pysty sanomaan onko häiriö tulehduksesta johtuva vai jostain muusta.

Tai onko se peräti tuollainen synnynnäinen. Siitähän nyt tietysti on syytä aina lähteä että jotain häiriötä on/on ollut kun siellä sellainen on mutta ihan vihjeeksi vain itsellesikin jos nyt sitten läpikotaisin tutkitaan eikä mitään vikaa löydy. Tosin tarpeeksi paha tulehduskin kyllä noita muutoksia voi aiheuttaa filmiin kauankin eli se nyt varmaan syy onkin.

Eivät sellaiset pienet rytminmuutokset jotka filmille tallentuvat, näy missään muissa kokeissa ennen kuin alkaa tulla jotain muita ongelmia tai sydämessä olla jotain sellaista minkä näkee ihan ns. elimellisissä tutkimuksissa. Eiköhän se siitä aika pian tasoitu mikäli nyt vain ja ainoastaan tästä (oletetusta) tulehduksesta johtuva juttu on.

• Epe
        Epe kirjoitti:

No nythän todennäköistä on että syy ovat nuo oireet/flunssa ym. koska syy-yhteys on aika selvä. Mutta ihan heittäisin kokemuksesta huomion johon olen itse törmännyt.

Elikäs miten on sydänfilmien oton laita ollut aiemmin itselläsi ennen tätä? Eli löytyykö vertailunauhoja. Siis ajalta ennen tätä sairautta.

Nimittäin itselläni oli tai oikeastaan on tilanne josta hieman päänvaivaa on ollut, koska vastaava "piikki" joka on klassinen sydänlihastulehduksen merkki, mutta voi myös johtua muistakin sydänongelmista, on ollut sydämessäni ilmeisesti aina.

Tuossa kun sen yhden kerran tarvitsi vähän aikaa sairaalassa olla sisällä sydänlihastulehduksen takia niin silloin havaittiin tuo selkeä kohouma, ja oikeastaan se oli yksi selvin syy miksi passitettiin tarkempaan syyniin lasarettiin, oireita kyllä oli muitakin eli ei ollut ainut syy.

No sitten jo siellä ollessa kun joka päivä filmi otettiin niin ihmeteltiin että on aika kummallista kun yksi ja sama ns. "st-nousu" on aina vain samassa paikassa ja tasan tarkkaan ainoana häiriönä mikä filmille tallentuu. Ei siinä sitten kuitenkaan sen enempää, pääsin veks ja kuukauden päästä kontrolli jossa ilmeisesti huomattiin taas tuo sama mutta se sitten jäi ja unohdin itsekin koko jutun.

Kunnes ankaran flunssan yhteydessä minut lähetettiin kahdesti eri lääkärien toimesta sairaalaan reilua vuotta myöhemmin. Ensin kävin kerran ihan antibioottia hakemassa ja kun olin sydäntulehduksia sairastanut niin otti filmin, havaitsi siellä jotain erikoista ja pisti sairaalaan.

Siellä sitten todettiin että ei mitään vikaa, mitä lie lekuri katsonut, ja kotio. No, kaikessa kiireessä unohtui se kuuri ja pari päivää myöhemmin menin sitä hakemaan ja taas sama juttu, tällä kertaa eri lääkäri ja uudestaan sairaalaan...nyt sitten jo melkein häpesin mennäkin sinne ja sanoin jo vastaanotossa että täällä taas että mitä ihmettä siellä filmillä aina näkyy toisessa paikassa ja toisessa ei.

Selvisi että toisessa paikassa oli vertailufilmejä ja toisessa ei, joten toisessa aina katsottiin että on jotain hämärää mutta toisen paikan nauhat kumosivat edelliset.

Itse en ollut koskaan aiemmin kuullutkaan tätä (pahoiteltiin syvästi ei sen puoleen että oli itsellesi unohdettu tieto välittää), mutta nyt sain tietää että tuo aiemmin hämmästelty käyrämuutos on joku sellainen joka oli jotain vuosia ennen ensimmäistä tulehdustakaan otetussa nauhassa ollut jo sama ja tästä oli aivan suoraan tpdettu koska "kaikki" oli tutkittu että se on itselläni joku synnynnäinen juttu mikä on siellä aina ja tasan samassa paikassa eikä liity mitenkään siihen että jotain vikaa olisi sydämessä.

Ainut on vain se että aina jos filmiä jostain syystä jossain on otettu niin aina saa itse näyttää nauhalta että tuo tuossa on se mitä ei tarvitse ottaa huomioon että se on siellä aina:)

Ne ovat vain nuo selkeän tulehduksen jälkeiset jutut vähän sellaisia että ei koskaan pysty sanomaan onko häiriö tulehduksesta johtuva vai jostain muusta.

Tai onko se peräti tuollainen synnynnäinen. Siitähän nyt tietysti on syytä aina lähteä että jotain häiriötä on/on ollut kun siellä sellainen on mutta ihan vihjeeksi vain itsellesikin jos nyt sitten läpikotaisin tutkitaan eikä mitään vikaa löydy. Tosin tarpeeksi paha tulehduskin kyllä noita muutoksia voi aiheuttaa filmiin kauankin eli se nyt varmaan syy onkin.

Eivät sellaiset pienet rytminmuutokset jotka filmille tallentuvat, näy missään muissa kokeissa ennen kuin alkaa tulla jotain muita ongelmia tai sydämessä olla jotain sellaista minkä näkee ihan ns. elimellisissä tutkimuksissa. Eiköhän se siitä aika pian tasoitu mikäli nyt vain ja ainoastaan tästä (oletetusta) tulehduksesta johtuva juttu on.

Itsellä nämä omat kokemukset tapahtuivat pohjoisessa päin pienen kunnan terveysaseman ja kaupunginsairaalan välisessä hyppelehtimisessä. Ei ollut silloin vielä mitään erityisemmin yhteisiä tietokantoja koneella ym. vaan vielä ihan paperilla toimiteltiin välillä paljonkin tietoa paikkojen välillä. Siitä syystä tuli näitä tiedonkatkoksia. Eiköhän se nyt jo paremmin toimi joka puolella muutenkin kun on yhtenäiset koneet ja tiedot.

• Minä
        Epe kirjoitti:

Itsellä nämä omat kokemukset tapahtuivat pohjoisessa päin pienen kunnan terveysaseman ja kaupunginsairaalan välisessä hyppelehtimisessä. Ei ollut silloin vielä mitään erityisemmin yhteisiä tietokantoja koneella ym. vaan vielä ihan paperilla toimiteltiin välillä paljonkin tietoa paikkojen välillä. Siitä syystä tuli näitä tiedonkatkoksia. Eiköhän se nyt jo paremmin toimi joka puolella muutenkin kun on yhtenäiset koneet ja tiedot.

Vertailu kohdetta/kohteita mulla ei valitettavasti lääkärille ole,koska ikinä ennen ei moista ole multa otettu.
        Huomenna olis taas kontrolli käynti eessä ja taasen uus ekg.Kattovat siitä päästävätkö mut töihin takas jo..Nyt niitä vertailukohteita rupee jo oleenkin..

• Minä

Lääkäri antoi luvan mennä taakas töihin jo ja liikuntaakin saa taas alkaa harrastaa varovaisesti."Hyppy" ekg:ssä edelleen näkyy,mutta muut oireet on hävinnyt (rintakipu ja laukkaäänet).Nyt sit vaan joka viikko kontrollikäynnit.
      lääkäri oli sitä mieltä,että lepäsin tarpeeks ja annoin parantumisen tapahtua rauhassa!!!!!!!

• "vain flunssassa"

mulla oli paha kurkkukipu,yskä ja flunssa kestänyt 5pv.joten ajattelin käväistä terv.keskuksessa..no mulle tehtiin nielunviljelys.ei angiinaa.hoitaja kuitenkin sanoi näkevänsä musta ettei kaikki oo kunnossa ja passitti mut pääterveys-asemalle,lääkärin vastaanotolle.jonotin kaksi tuntia,vihdoin nimeni huudettiin.lääkäri kuunteli sydämeni.hän sanoi kuulevansa tosi pahan sivuäänen.kerroin että mulla on sydämen läppävika,joka aiheuttaa sen.hän uskoi kuitenkin sen olevan jotain aivan muuta ja kutsui toisenki lääkärin kuuntelemaan.he tulivat siihen tulokseen että mulla on sydän pussin tulehdus(joka on tod.vakavaa)ja tilasivat mulle ambulanssin,halusivat lähettää mut välittömästi keskus sairaalaan.mun piti käydä siksi aikaa makuulle,ambulanssi saapuisi muutamassa minuutissa.olin itse aivan pihalla,että mitä ne oikein meinaavat,koska olin mielestäni kunnossa..pahaa flunssaa lukuunottamatta.noh,ambulanssi saapui.kuski kysyi että pystynkö itse kävelemään,naurahdin että tottakai.seuraavaksi oltiinki jo keskus-sairaalan päivystyksessä shokkihuoneessa!mut kytkettiin johtoihin,että hoitajat voisivat seurata sydänkäyrääni lääkäriä odotellessa.välillä käytettiin keuhko-ja poskiontelokuvauksissa pyörätuolilla.tunnit kului lekuria odotellessa,kunnes se vihdoin saapui.mut tutkittiin ja kuunneltiin läpikotaisin ja hän meinasi että kaikki näyttää ihan norm.mutta mun pitäis jäädä kuitenkin yöksi tarkkailuun.(siinä vaiheessa aloin pimahtaa,inhoan sairaaloita ja halusin kotiin)pistin hanttiin niin kauan,että lopulta lääkäri antoi mun lähteä.lupasin kuitenkin aamulla tulla takaisin.sydänlääkäri ottaisi ultraäänen ja sydänkuvat.noh seuraavana aamuna istuin taas tunnin ja odotin..pääsin lääkärille,hän tutki mut ja totesi että kaikki on niin kuin ennenkin,mulla oli vain paha flunssa!huhhuh,uskompa ettei hetkeen tule terveyskeskukseen mentyä...

• KARDIOLOGIKSI
        "vain flunssassa" kirjoitti:

mulla oli paha kurkkukipu,yskä ja flunssa kestänyt 5pv.joten ajattelin käväistä terv.keskuksessa..no mulle tehtiin nielunviljelys.ei angiinaa.hoitaja kuitenkin sanoi näkevänsä musta ettei kaikki oo kunnossa ja passitti mut pääterveys-asemalle,lääkärin vastaanotolle.jonotin kaksi tuntia,vihdoin nimeni huudettiin.lääkäri kuunteli sydämeni.hän sanoi kuulevansa tosi pahan sivuäänen.kerroin että mulla on sydämen läppävika,joka aiheuttaa sen.hän uskoi kuitenkin sen olevan jotain aivan muuta ja kutsui toisenki lääkärin kuuntelemaan.he tulivat siihen tulokseen että mulla on sydän pussin tulehdus(joka on tod.vakavaa)ja tilasivat mulle ambulanssin,halusivat lähettää mut välittömästi keskus sairaalaan.mun piti käydä siksi aikaa makuulle,ambulanssi saapuisi muutamassa minuutissa.olin itse aivan pihalla,että mitä ne oikein meinaavat,koska olin mielestäni kunnossa..pahaa flunssaa lukuunottamatta.noh,ambulanssi saapui.kuski kysyi että pystynkö itse kävelemään,naurahdin että tottakai.seuraavaksi oltiinki jo keskus-sairaalan päivystyksessä shokkihuoneessa!mut kytkettiin johtoihin,että hoitajat voisivat seurata sydänkäyrääni lääkäriä odotellessa.välillä käytettiin keuhko-ja poskiontelokuvauksissa pyörätuolilla.tunnit kului lekuria odotellessa,kunnes se vihdoin saapui.mut tutkittiin ja kuunneltiin läpikotaisin ja hän meinasi että kaikki näyttää ihan norm.mutta mun pitäis jäädä kuitenkin yöksi tarkkailuun.(siinä vaiheessa aloin pimahtaa,inhoan sairaaloita ja halusin kotiin)pistin hanttiin niin kauan,että lopulta lääkäri antoi mun lähteä.lupasin kuitenkin aamulla tulla takaisin.sydänlääkäri ottaisi ultraäänen ja sydänkuvat.noh seuraavana aamuna istuin taas tunnin ja odotin..pääsin lääkärille,hän tutki mut ja totesi että kaikki on niin kuin ennenkin,mulla oli vain paha flunssa!huhhuh,uskompa ettei hetkeen tule terveyskeskukseen mentyä...

TAAS YKSI ÄÄLIÖ HAUKKUMASSA TERVEYDENHOITOA! KYSYMYS: ENTÄ JOS OLI VAKAVA SYDÄMEEN LIITTYVÄ TULEHDUS? EIPÄ TAITAS PALJON SUA NAURATTAA! ET RAUKKA TAJUA, ETTÄ SINUSTA OLTIIN HUOLISSAAN ( EN KYLLÄ TAJUA MIKSI... ).
        MUTTA TEITÄ RIITTÄÄ....

• hahhahaaaaaaaaaaa
        KARDIOLOGIKSI kirjoitti:

TAAS YKSI ÄÄLIÖ HAUKKUMASSA TERVEYDENHOITOA! KYSYMYS: ENTÄ JOS OLI VAKAVA SYDÄMEEN LIITTYVÄ TULEHDUS? EIPÄ TAITAS PALJON SUA NAURATTAA! ET RAUKKA TAJUA, ETTÄ SINUSTA OLTIIN HUOLISSAAN ( EN KYLLÄ TAJUA MIKSI... ).
        MUTTA TEITÄ RIITTÄÄ....

huomasitko, että edellinen oli kirjoittanut viestinsä jo vuonna 2003. Olipa kiva kun vastasit siihen ;-) Oletko kehitellyt vastaustasi kuusi vuotta? Et taida valmistua kardiologiksi koskaan. Sillä alalla tarvitaan myös empaattisuutta eikä huutamista.

• Katja

Mulla oli kesän alussa keuhkokuume ja sen kylkiäisenä lievä sydänlihastulehdus. (urheilin liikaa!) No toivuin keuhkokuumeesta, mutta sydän ongelmat jatkuivat ja jatkuvat vieläkin..arrgh! Eli syke saattaa pompsasta yhtäkkiä huimasti riippumatta siitä tekeekö mitään, esim yöllä. Söin 2 kuukautta betasalpaajia ja luulin että se meni jo ohi, mutta nyt näyttäs palailevan. Tässä tulee hulluks kohta kun tekis mieli urheilla tosi paljon muttei uskalla aina! Onko kellään vastaavaa kokemusta??

• Minä

Luulin olevani jo kunnossa,mutta taasen räpsähti ehdoton sykkeen nostava liikunta kielto..
        Hermo menee ja tuntuu et mummutkin rollaattoneineen menee mun ohi..
        Mutta,eiköhän tämä tästä!!

• Krisse
        Minä kirjoitti:

Luulin olevani jo kunnossa,mutta taasen räpsähti ehdoton sykkeen nostava liikunta kielto..
        Hermo menee ja tuntuu et mummutkin rollaattoneineen menee mun ohi..
        Mutta,eiköhän tämä tästä!!

sitten sain aasialaisen jälkitautina reumakuumeen ja sydänlihastulehduksen. Muutos EKG:ssä kesti vuosia. Sairaalassa alkujaan muutos oli näkyvissä vain joissain kohdin, sitten kun muutos oli "säännöllinen", lääkärit tulkitsivat, että minulla on erikoinen sydän! Pääsin kotiin sairaalasta sydämineni, onneksi oli lääkäri, joka tarttui asiaan! Muistan, että minulla oli ehdoton liikkumiskielto pitkään ja sen jälkeenkin vielä kesti aikansa, ennenkuin "ahdistus" liikkuessa oli poissa! Mutta..... tämähän tapahtui neljäkymmentä vuotta sitten!

• mies50v

Jos,tai kun sinulla on ollut jonkinsteinen sydänlihastulehdus,niin nyt on syytä olla varovainen,pelkoon ei ole aihetta,mutta järki käteen noissa ponnistelusissa. Ja jos tupakoit,,yritä ihmeessä lopettaa,, sillä sydänlihas tarvitsee happea,ja tupakka taas heikentää hapenottokykyä.Itse selvisin sydänlihastulehduksesta nipin napin,ja jos olisin tupakkamies,voi olla ,että ei viestejä kirjoiteltaisi. Mutta kuten sanoin,ei syytä turhaan pelkoon,kyllä lääkäri asian sinulle selittää,ja muista kysyä häneltä kaikki,mikä mieltäsi askarruttaa .Itse olen sen jälkeen jatkanut elämääni,kun ei olisi mitää koskaan ollutkaan, ja mitään en ole jätänyt tekemättä,sen tulehduksen takia. Muista levvätä,se on hyvä lääke siinä vaivassa.

eikun tsemppiä vaan,

• Minä

Olen ollut tässä nyt muutaman päivän töissä ja taas alkoi tämä ajoittainen kipu.Lääkäri neuvoi ottamaan särkylääkkeitä..
        Juu,tuo rööki kyl aiheuttaa sitä kivun tunnetta hetimmiten..Ainakin olen vähentänyt polttamistani rajusti..Yritetään..

• Sepe
        Minä kirjoitti:

Olen ollut tässä nyt muutaman päivän töissä ja taas alkoi tämä ajoittainen kipu.Lääkäri neuvoi ottamaan särkylääkkeitä..
        Juu,tuo rööki kyl aiheuttaa sitä kivun tunnetta hetimmiten..Ainakin olen vähentänyt polttamistani rajusti..Yritetään..

Sairastin itse ko. taudin 10 v. sitten jolloin useampia ruotsalaisia suunnistajia kuoli tähän tautiin. Kuume kävi kolme kertaa 39 asteessa kahden viikon välein. Muita oireita ei ollut. Tulehdusarvot nousivat tappiin ja sydän meinasi pysähtyä. Teho-osastolla 2vk. ja töistä pois 1½ vuotta. En kirjoittaisi tätä jos olisin uskonut kaikkia lääkäreitä. EKG:ssä oli muutoksia siellä lopussa, eli en muista olivatko ne V-käyriä vai mitä, mutta ne olivat kääntyneet väärin päin. 3kk;n levon jälkeen ne kääntyivät taas oikein päin. Jos sinulla on tuntemuksia niin neuvoisin menemään kokeneen kardiologin luokse. Tämä ei ole luulotautia. Itselläni tuntemuksia oli vielä n. 2 vuotta töihin paluun jälkeen. Rytmihäiriöitä on vieläkin ajoittain. Olet saanut hyviä vastauksia enkä kertaa niitä, mutta tärkein mitä pitäisi muistaa on lepo. Siis ei rasitusta yhtään. Tämä tarkoitti minulla yli vuoden lepoa niin fyysiseti kuin henkisestikin. On ymmärrettävä, että sydän on nyrkin kokoinen ja tekee työtä koko ajan. Pienet tulehdukset menevät luultavasti ohi helpommin, mutta sairaus on sen luontoinen ettei erehdyksiin ole varaa.

• toipunut

Itse sairastin sydänlihastulehduksen flunssan jälkitautina vajaa 10 vuotta sitten. Oli vain kevyt flunssa, eikä kuumetta. Sitten alkoi outo tunne rinnassa, kuin polte, myös ahdisti. Tk:ssa ei löydetty mitään, ekg ja sydän/keuhkokuvat oli ok...tätä jatkui 2 vkoa,olin heikossa kunnossa ja kävin monta kertaa tk:ssa ja kaikki kunnossa! Lääkäri vihjasi, olisin jotenkin "pimahtanut", yrittivät tehdä myös sydänrasituskoetta! en jaksanut suorittaa sitä loppuun. Lopulta menin Tk:een ilmoitin nyt lähden sairaalaan annatte lähetteen tai ette. Sairaalassa tod. sydänlihastulehdus sekä vasenkammio laajentunut, olin 3 kk sairaslomalla, sydämen koko normalisoitui, toivuin täysin. Vähitellen aloin liikkua, voimani palasivat. 2 vuotta jouduin syömään beetasalpaajaa rytmihäiriöiden takia. Nykyään olen normaalisti töissä ja voin täysin harrastaa, hiihdän paljon ja liikun luonnossa.
      Oma vinkkini sulle sanoisin, että ota rauhallisesti ja liiku sydämesi ehdoilla, vaikkakin ne mummot menee edelle. Kyllä se vauhtikin siitä kasvaa ajan kanssa.Tsemppiä!

• Sale -75

Tere. Ajattelin kirjottaa omasta sydänlihastulehduskokemuksestani kun kovasti painotetaan flunssaa vaivan aiheuttajana. Itselläni ei ole ollut mutamaan vuoteen flunsaa eikä oikeastaan edes nuhaa, silti tulehdus iski. Olimme heinäkuussa 2vk Madeiralla jossa kävimme useilla levada- ja vuoristovaelluksilla ja muutenkin tunsin olevani elämäni kunnossa, harrastan aktiivisesti pyöräilyä yms... Reissusta kotiuduttuamme meni muutama päivä kun alkoi vatsavaivat. Ajattelin et ei se mitään kummallista oo. Muutaman päivän oli vatsavaivoja ja nousi kevyt kuume. Sitten tuli vasen käsi/rintakipu ja menin lekuriin jossa todettiin sydänlihastulehdus, sydänentsyymit ja tulehdusarvot koholla ja ekg ei normaali. Viikon pitivät sairaalassa jossa tuli kerran niin kova kipukohtaus että 3 annosta morfiinia suoneen niin helpotti. Muuta ei selvinny kuin että tod.näk sama virus joka pisti vatsan sekaisin meni sit pumppuun. Nyt kotona 3vk ja sit varovaisesti duuniin (fyysinen työ) ilman mitään jälkikontrolleja yms. Viikoks beetasalpaajia ja buranaa. Kuulostaa aika kevyeltä jälkihoidolta kun vertailen aikasempiakin kirjoituksia. Noh, kai ne lääkärit sitten tietää. Eli aina ei tarvii flunssaa saadakseen tulehduksen.

• T-78
        Sale -75 kirjoitti:

Tere. Ajattelin kirjottaa omasta sydänlihastulehduskokemuksestani kun kovasti painotetaan flunssaa vaivan aiheuttajana. Itselläni ei ole ollut mutamaan vuoteen flunsaa eikä oikeastaan edes nuhaa, silti tulehdus iski. Olimme heinäkuussa 2vk Madeiralla jossa kävimme useilla levada- ja vuoristovaelluksilla ja muutenkin tunsin olevani elämäni kunnossa, harrastan aktiivisesti pyöräilyä yms... Reissusta kotiuduttuamme meni muutama päivä kun alkoi vatsavaivat. Ajattelin et ei se mitään kummallista oo. Muutaman päivän oli vatsavaivoja ja nousi kevyt kuume. Sitten tuli vasen käsi/rintakipu ja menin lekuriin jossa todettiin sydänlihastulehdus, sydänentsyymit ja tulehdusarvot koholla ja ekg ei normaali. Viikon pitivät sairaalassa jossa tuli kerran niin kova kipukohtaus että 3 annosta morfiinia suoneen niin helpotti. Muuta ei selvinny kuin että tod.näk sama virus joka pisti vatsan sekaisin meni sit pumppuun. Nyt kotona 3vk ja sit varovaisesti duuniin (fyysinen työ) ilman mitään jälkikontrolleja yms. Viikoks beetasalpaajia ja buranaa. Kuulostaa aika kevyeltä jälkihoidolta kun vertailen aikasempiakin kirjoituksia. Noh, kai ne lääkärit sitten tietää. Eli aina ei tarvii flunssaa saadakseen tulehduksen.

n. viikkoa sitten sairastin kovan flunssan. Pari viikkoa sitten juhlittiin saunottiin ja uitiin kylmässä vedessä. Sen jälkeen on olo ollut huonompi. Oireina hengästystä, ahdistusta. Lisäksi palelua on ollut normaalia enemmän... Tänään otettiin keuhkokuvat ja myöhemmin EKG. Ilmoittelen miten kävi mutta pelkäänpä tulehdusta...

• Fadle
        T-78 kirjoitti:

n. viikkoa sitten sairastin kovan flunssan. Pari viikkoa sitten juhlittiin saunottiin ja uitiin kylmässä vedessä. Sen jälkeen on olo ollut huonompi. Oireina hengästystä, ahdistusta. Lisäksi palelua on ollut normaalia enemmän... Tänään otettiin keuhkokuvat ja myöhemmin EKG. Ilmoittelen miten kävi mutta pelkäänpä tulehdusta...

Ei ole diagnoosia kuulunut ei kai menehtynyt.

• Newari

huomio tulet viettämään hetken tätä sepostusta lukiessasi :) jos sinulla on jotain asiaanliittyvää tietoa tai kokemuksia, niin kerro ihmeessä se on todennäköisesti erittäin tervetullutta tavaraa, jollekkin ihmiselle jonakin päivänä. Eli itse sairastuin keuhkoputken tulehdukseen noin 3 viikkoa sitten. sain 10 päivän antibiootti kuurin ja noin 5 päivän sairasloman jälkeen palasin töihin, (fyysistä työtä). Olo oli melko hyvä töihin mentäessä, mutta jouduinkin heti alkajaisiksi purkamaan rekkalastia, joka sitten aiheutti todella heikon olon ja lähdinkin parin tunnin kuluessa takaisin kotiin. Parin päivän kuluttua alkoi tuntua rinnassa muljahtelua ja sellaisia villejä viillon tunteita, ei kuitenkaan mitään hirveää kipua aiheuttavaa.. menin työterveys asemalle, siellä otetttiin, verkikokeet ja sydänfilmi sekä kuunneltiin sydäntä ja keuhkoja. missään ei näkynyt mitään poikkeavaa, sain siis pari päivää lisää sairaslomaa ja kotiin lepäämään. pari päivää myöhemmin oireet olivat muljahtelun tunteita ja puristuksia rinnassa ja pienikin kävely jne aiheutti todella heikon olotilan, kävin jälleen Työterveysasemalla, sydänfilmissä verikokeissa ja verenpaine mittauksissa kaikki edelleenkin OK. sain kuitenkin useamman päivän sairaslomaa ettei tarvi joka päivä käydä rasittamassa itseä. noin 10 päivää olin toipunut kotona ja olo alkoi olla ok, sairasloma loppui ja päätin lähteä takaisin töihin ottaen vähän kevyemmin. noh puolessa välissä työpäivää jouduin nostamaan noin 90 kilon painoista tavaraa, ja siinä tunsin sitten pari kertaa helkkarin kipeän piston rinnassa, ja loppu päivän tunsin samanlaisen piston aina silloin tällöin kevyttäkin tavaraa kantaessa. olin kuitenkin töissä koko päivän. Seuraavana aamuna olikin sitten sama todella ikävä puristelun tunne rinnassa ja pistelyä kuin pieniä neuoloja olisi sydämmen sisällä, lepäsin päivän. Seuraavana iltana menin sitten sairaalaan päivystykseen kun alkoi jo hivenen pelottaa olla kotona sen verran ikävästi puristeli ja pisteli. Sairaalassa otettiin jälleen kerran Sydänfilmi verikokeet tulehduksia varten, verenpaine mitattiin ja röngten kuvat otettiin eka kerran. ei missään mitään vikaa, ainoa oli vähän lämpöä, jouduin kuitenkin jäädä yöksi tarkkailuun varmuuden vuoksi. Aamulla sitten uudet verikokeet ja parin tunnin päästä tulee sitten lääkäri kysymään että poltanko tupakkaa, vastasin rehellisesti, että joo silloin tällöin eli aski kestää 1kk jos edes ostan. Seuraava kysymys kuului, ootko ottanut viinaa, niinko oikein monena päivänä, no en mutta kaljaa oon juonu ihan pari tölkkiä silloin tällöin.? pitääkö sitä olla alkoholisti jos tulee sydän kipujen takia sairaalaan.. ihmettelenpä vain. Siis hivenen jo alkoi tympästä tuo asenne millä Lääkäri suhtautui asiaan, lääkäri kysyi sitten olotilaa, sanoin että lepo helpotti jonkinverran puristuksiin jne, mutta vielä tuntuu silti Puristus ja pistely rinnassa, samoin tuntuu epämielyttävältä maata vasemmalla kyljellä tai mahallaan. Siinä sitten hetken pällisteli minua ja sanoi, että voit mennä kotiin, hae lisää sairaslomaa jos kipu jatkuu, kipu joka oli jatkunut kohta 2 viikkoa. Eipä siinä, tokaisin, että minäpäs lähden pois jaloista pyörimästä. Eli tunne oli tosiaankin semmoinen, että vittuakos sää täällä makaat kun et ole oikeasti edes kipeä, ei edes missään testeissä näy mitään. Seuraavaksi olinkin jo kävelemässä sairaalasta pihalle ja soittamassa tyttöystävää hakeen kotia lopussa tokaisten, että kyllä se vika löytyy jahka henki lähtee.. No pari päivää myöhemmin eli tänään Torstaina sitten jouduin hakeen Työterveysasemalta lisää sairaslomaa siellä on sentään aina asiallista palvelua. hivenen lämpöä on ja sama puristuksen ja pistelyn tunne jatkuu.. ainoa vain että on alkanut käydä kainaloon kipeästi vielä lisäksi. ilmeisesti pitää alkaa soittaan aikaa yksityiselle, ei tekisi vielä 24v mieli saada mitään sydänvaivoja loppuelämäksi, saati sitten kuolla kupsahtaa. Eli ensin olin 1 viikon keuhoputken tulehduksessa ja nyt 2 viikoa tietämätön siitä, mikä minua vaivaa, eikä asia ole edistynyt mistään mihinkään, en ole saanut mitään lääkitystä koska mitään vaivaa ei ole oikeasti edes todettu, ainoa mitä on käsketty tekemään on levätä. Tässä vielä oireet mitä olen kokenut vaiheittain. 1. Muljahtelua sydämmessä 2. Viiltäviä tunteita todella harvoin, aivan kuin vedettäisiin jollakin, terävällä sydämmen ala laidasta toiseen. todella heikko olo, todella vähällä rasituksella. 3. Puristuksen tunnetta 4. Tämän jälkeen oireet katosivat ja menin 1 päiväksi töihin, jossa painavaa esinettä nostaessa voimakas pistäytys pari kertaa. 5. Puristuksen tunne palasi, sitten alkoi tuntua lisänä teräviä pistelyjä aivan kuin pieniä neuloja, lievää lämpöä noin 37 astetta. Tässä loppukevennyksenä. Normaali Suomalainen mieshän ei sairaalaan ihan kaiken pikku kivun takia lähe, jos sitten vähän suuremmankaan. kuhan tietää siitä kotona hengissä selviävänsä. Jos kuitenkin alkaa tuntua siltä, että aamulla herääminen on vähän kyseen alaista ja päätät lähteä Lääkäriin apua hakemaan.. normaali puheella ja tarkalla kivun tunteen selostamisella ilman itkun tirauttamista tai huutamista, niin sinua pidetään luulotautisena, sikäli mikäli ei heti ensimmäisistä testeistä ongelma ratkea, ainakin minusta tuntuu jo pikku hiljaa siltä. ainoa voitonmerkki on se, että kärsin lievästä kuumeesta, muuten varmaan en saisi edes sairaslomaa.

• Nainen 33 v

Mulla on kanssa sydänlihastulehdus, toipilaana olen. Harrastan aktiivisesti juoksua, ja sairastin vapun jälkeen tosi lievän flunssan. Siitä mielestäni selvittyäni kävin juoksemassa, ja seuraavana päivänä firman bileissä. Tanssin aika paljon. Seuraavana aamuna tuntui tosi pahalta.. Ei krapulaa, vaan sydämeen sattui! Vettä olin juonut runsaasti illan aikana, ja syönyt hyvin. Jokunen alkoholiannoskin meni, muttei kovin montaa.

Olo vaan paheni viikonloppuna: puristusta rinnassa, pistoja, hengenahdistusta, totaaliväsy. Lääkäri totesi toissapäivänä sydänlihastulehduksen. Näkyi selvästi EKG:stä. On onneksi lievä, ja beetasalpaajien kanssa kotiin lepäämään. Kontrolli kahden viikon kuluttua.

Meinaan levätä todella tarkkaan, sängyssä lähinnä makoilla. Ja sit joskus kun olen toipunut, käyn urheilulääkärillä ennen varsinaisen juoksun aloittamista. Varmuuden vuoksi.

Tsemppiä kaikille saman kokeneille! Ei ole kivaa, mutta selvitään tästä. Tunnen oloni on paljon paremmaksi.

• Pistelyä rinnassa

Voiko joku kertoa tarkemman ns. kipukohdan? Missä kipua ilmenee? Itselläni on pistelyä vasemman nännin alapuolella n. 10 cm. Voiko kipu johtua sydänlihastulehduksesta? Vai onko kyseessä joku tavallinen lihastulehdus rintalihaksessa tjsp ?

• Newari
        Pistelyä rinnassa kirjoitti:

Voiko joku kertoa tarkemman ns. kipukohdan? Missä kipua ilmenee? Itselläni on pistelyä vasemman nännin alapuolella n. 10 cm. Voiko kipu johtua sydänlihastulehduksesta? Vai onko kyseessä joku tavallinen lihastulehdus rintalihaksessa tjsp ?

Noniin siitä on reilu 2 kuukautta kun viimeksi kävin kirjoittamassa.

Varasin ajan yksityiselle lääkärille ja olen ollut todella tyytyväinen tähän päätökseen, lääkäri antoi tarpeeksi sairaslomaa, ettei tarvi vähän väliä olla juoksemassa hakemassa viikkoa lisää.. vaikka oikeastaan missään testissä ei ole näkynyt mitään, otti lääkäri asian tosissaan johon olen enemmän kuin tyytyväinen.

olen nyt ollut sydänlihastulehduksen vuoksi sairaslomalla noin 4kk ja (ainoa) testeissä näkyvä oire tähän mennessä on ollut todella pieni heitto yhdessä sydänfilmissä..

selostetta kivusta ja oireista

aluksi kärsin sydämmen muljahtelun tunteista, sen jälkeen pari päivää tunsin viiltoja sydämmen pohjalla, viilto tuntui sivu suunnassa laidasta toiseen..

tämän jälkeen tuntui kuin sydämmen sisällä olisi ollut neulapussi ja joku olisi puristanut kädellä sydäntä neuloihin.. ei kovin mukavaa :)

ensimmäisen 3kk ajan pienikin rasitus aiheutti pyörrytystä ja hengästymistä (halusin kokeilla tätä astman testaus laitetta, mikälie puhallus putki onkaan nimeltään), koska aloin jo itse epäillä josko olisi asta kun kokoajan niin kovasti hengästyy, no puhalsin melkein täydet pisteet tällä vekottimella joten astmaa ei ole.. ja hengästymis oireet on ainakin normaali päivän rasituksessa loppuneet, kaupassa käynti jne.

kuuma/ tunkkainen ilma on todella perseestä, kokoajan tuntee hengenahdistusta ja painetta rinnassa.

vasta 3,5kk sairastettuani on pyörrytys ja totaali väsyminen liikkuessa alkanut helpottaa, tosin ei kannata erehtyä suuremmin kikkailemaan mitään kummempaa sillä siitä seuraa kunnon kipu vasemmassa kainalossa ja kyljessä, yleensä tämä alkaa vaivaamaan vasta kun koitat nukkua yöllä.

tässä vaiheessa on ilmennyt ensimmäistä kertaa pulssin noustessa lieviä rytmihäiriöitä.. 2x koko aikana olen kärsinyt tästä oireesta. kumpikin kerta samalla viikolla.

ja nyt ihan viimepäivinä on tuntunut melkeinpä kellonympäri sellaista kireyden tunnetta/omituista kipua rintalihaksessa..

kävin tässä pari viikkoa sitten uimassa rauhallisesti jne, jotta saisi vähän liikuntaa, vedessä ollessa tuntui sellainen ahdistava paine kokoajan rinnassa.

Kädellä rintaan painaminen tai mikään kummempi voimakas kopelointi, ei käy kipeää, ei ole käynyt missään vaiheessa, ainoastaan jos rasitan vasenta kättä vaikka sohvalta noustessa jne, saattaa tuntea ikävän piston kainalossa / kyljessä.

tässä koneella istuskellessa, kun kuuntelen musiikkia kuulokkeilla, niin kuulokkeiden piuhan, joka on todella mitättömän paksuinen ja painoinen, vastatessa paljaaseen ihoon suoraan sydämmen kohdalla aiheuttaa sellaista todella ärsyttävää pientä pistoa ja vihlontaa ja tämä on ainoa oire joka on kestänyt alusta loppuun asti sairautta..

ensi viikolla on aika rasituskokeeseen katsotaan miten käy, toistaiseksi toipuminen on ollut sen verran hidasta, että epäilen joutuvani olemaan sairaslomalla vielä jonkinaikaa, työni on kuitenkin todella kovaa rasitusta aiheuttavaa erilaisten tavaroiden kantamista / siirtämistä, huonekaluliikkeen varastolla..

tässä lopuksi voin sanoa sen verran, että jos saat jonkinlaisen tulehduksen, ite sain keuhkoputken tulehduksen, niin jätä kaikenlainen urheilu / asioiden nostelu ja muu rasitus sovinnolla väliin, kunnes tunnet olevasi totaalisen terve, itse olin omasta mielestäni ihan ok, vähän nyt tukkoinen olo ja lähdin töihin ja tässä sitä ollaan ja voin taata että kun olet kärsinyt 4kk jokapäiväistä melkeinpä tauotonta kipua sydämmessä / rinnassa / kainalossa tai muita oireita, niin on kerennyt jo pari kertaa miettiä miksi menikään töihin, kannatiko, ei..

terveydellä ei kannata leikkiä, eikä kannatata vähätellä, että noh en ole enään niin kipeä, ettenkö voisi lähteä töihin, itsekin olen kuitenkin normaali kroppainen ja hyväkuntoinen kaveri, eikä tällä ole tosiaankaan mitään vaikutusta mihinkään...

eikä tosiaankaan kannata antaa periksi jos ei ensimmäisissä lääkäri testeissä, verikokeissa, sydänfilmeissä, röngtenissä, ultrassa mitään näykkään.

kannattaa käyttää ihan omaa järkeä jos tuntee itsensä kipeäksi ja tässä tapauksessa ei tarvi miettiä onko kipeä, välillä jo miettii, että tohtiiko panna illalla nukkamaan jos ei vaikka aamulla herääkkään.

seuraavan kerran kirjoitan kun olen parantunut, olettaen että parannun :)

• pumppu-84
        Newari kirjoitti:

Noniin siitä on reilu 2 kuukautta kun viimeksi kävin kirjoittamassa.

Varasin ajan yksityiselle lääkärille ja olen ollut todella tyytyväinen tähän päätökseen, lääkäri antoi tarpeeksi sairaslomaa, ettei tarvi vähän väliä olla juoksemassa hakemassa viikkoa lisää.. vaikka oikeastaan missään testissä ei ole näkynyt mitään, otti lääkäri asian tosissaan johon olen enemmän kuin tyytyväinen.

olen nyt ollut sydänlihastulehduksen vuoksi sairaslomalla noin 4kk ja (ainoa) testeissä näkyvä oire tähän mennessä on ollut todella pieni heitto yhdessä sydänfilmissä..

selostetta kivusta ja oireista

aluksi kärsin sydämmen muljahtelun tunteista, sen jälkeen pari päivää tunsin viiltoja sydämmen pohjalla, viilto tuntui sivu suunnassa laidasta toiseen..

tämän jälkeen tuntui kuin sydämmen sisällä olisi ollut neulapussi ja joku olisi puristanut kädellä sydäntä neuloihin.. ei kovin mukavaa :)

ensimmäisen 3kk ajan pienikin rasitus aiheutti pyörrytystä ja hengästymistä (halusin kokeilla tätä astman testaus laitetta, mikälie puhallus putki onkaan nimeltään), koska aloin jo itse epäillä josko olisi asta kun kokoajan niin kovasti hengästyy, no puhalsin melkein täydet pisteet tällä vekottimella joten astmaa ei ole.. ja hengästymis oireet on ainakin normaali päivän rasituksessa loppuneet, kaupassa käynti jne.

kuuma/ tunkkainen ilma on todella perseestä, kokoajan tuntee hengenahdistusta ja painetta rinnassa.

vasta 3,5kk sairastettuani on pyörrytys ja totaali väsyminen liikkuessa alkanut helpottaa, tosin ei kannata erehtyä suuremmin kikkailemaan mitään kummempaa sillä siitä seuraa kunnon kipu vasemmassa kainalossa ja kyljessä, yleensä tämä alkaa vaivaamaan vasta kun koitat nukkua yöllä.

tässä vaiheessa on ilmennyt ensimmäistä kertaa pulssin noustessa lieviä rytmihäiriöitä.. 2x koko aikana olen kärsinyt tästä oireesta. kumpikin kerta samalla viikolla.

ja nyt ihan viimepäivinä on tuntunut melkeinpä kellonympäri sellaista kireyden tunnetta/omituista kipua rintalihaksessa..

kävin tässä pari viikkoa sitten uimassa rauhallisesti jne, jotta saisi vähän liikuntaa, vedessä ollessa tuntui sellainen ahdistava paine kokoajan rinnassa.

Kädellä rintaan painaminen tai mikään kummempi voimakas kopelointi, ei käy kipeää, ei ole käynyt missään vaiheessa, ainoastaan jos rasitan vasenta kättä vaikka sohvalta noustessa jne, saattaa tuntea ikävän piston kainalossa / kyljessä.

tässä koneella istuskellessa, kun kuuntelen musiikkia kuulokkeilla, niin kuulokkeiden piuhan, joka on todella mitättömän paksuinen ja painoinen, vastatessa paljaaseen ihoon suoraan sydämmen kohdalla aiheuttaa sellaista todella ärsyttävää pientä pistoa ja vihlontaa ja tämä on ainoa oire joka on kestänyt alusta loppuun asti sairautta..

ensi viikolla on aika rasituskokeeseen katsotaan miten käy, toistaiseksi toipuminen on ollut sen verran hidasta, että epäilen joutuvani olemaan sairaslomalla vielä jonkinaikaa, työni on kuitenkin todella kovaa rasitusta aiheuttavaa erilaisten tavaroiden kantamista / siirtämistä, huonekaluliikkeen varastolla..

tässä lopuksi voin sanoa sen verran, että jos saat jonkinlaisen tulehduksen, ite sain keuhkoputken tulehduksen, niin jätä kaikenlainen urheilu / asioiden nostelu ja muu rasitus sovinnolla väliin, kunnes tunnet olevasi totaalisen terve, itse olin omasta mielestäni ihan ok, vähän nyt tukkoinen olo ja lähdin töihin ja tässä sitä ollaan ja voin taata että kun olet kärsinyt 4kk jokapäiväistä melkeinpä tauotonta kipua sydämmessä / rinnassa / kainalossa tai muita oireita, niin on kerennyt jo pari kertaa miettiä miksi menikään töihin, kannatiko, ei..

terveydellä ei kannata leikkiä, eikä kannatata vähätellä, että noh en ole enään niin kipeä, ettenkö voisi lähteä töihin, itsekin olen kuitenkin normaali kroppainen ja hyväkuntoinen kaveri, eikä tällä ole tosiaankaan mitään vaikutusta mihinkään...

eikä tosiaankaan kannata antaa periksi jos ei ensimmäisissä lääkäri testeissä, verikokeissa, sydänfilmeissä, röngtenissä, ultrassa mitään näykkään.

kannattaa käyttää ihan omaa järkeä jos tuntee itsensä kipeäksi ja tässä tapauksessa ei tarvi miettiä onko kipeä, välillä jo miettii, että tohtiiko panna illalla nukkamaan jos ei vaikka aamulla herääkkään.

seuraavan kerran kirjoitan kun olen parantunut, olettaen että parannun :)

Itselleni tuli sydänlihaksen tulehdus ilmeisesti pitkäkestoisen suolisto tulehduksen myötä. Juuri kun siitä aloin toipumaan ja luulin että elämä voittaa niin alkoi inhotava pistely kyljessä sydämmen kohdalla ja soliskuopassa sydämmen lyöntien tahtiin. Yleensä nämä oireet tulivat yö aikaan ja levossa. Ensimmäiset kerrat menivät ohi olemalla hetken aikaa puoli istuvassa asennossa, kunnes sitten yhtenä iltana sydämmen syke alkoi nousta levossa sekä kivun tunne käydä sietämättömäksi sydämmen kohdalla kyljessä ja soliskuopassa. Ambulanssimiesten tullessa paikalle sydän takoi levossa 145-150. EKG:ssä ei näkynyt siinä vaiheessa poikkeamaa. Ambulanssi kyydillä sairaalaan, jossa otettiin verikokeet joista näkyi heti kohollaan olevat tulehdusarvot sekä sydänentsyymit. 1 vko:n olin sairaala hoidossa jossa telemetrialla jatkuvasti tarkkailtiin sydämmen toimintaa sekä joka päivä sydänfilmit ja verikokeet ja sydämmen ultraäänikuva noin joka toinen päivä. Lääkityksenä beettasalpaaja sekä tulehduskipulääkkeitä tarvittaessa.

Itselläni jäi erittäin hyvä kuva hoitaneiden lääkäreiden (kardiologin) ja sairaanhoitajien ammattitaidosta tässä sairaudessa.

Nyt olen ollut kotona kaksi viikkoa ja lääkityksenä jatkuu beettasalpaaja sekä kuukauden ehdoton rasituskielto. Parin viikon päästä olisi kontrolli ja rasituskokeet. Omalla kohdallani kivut ja tykytykset jäivät sairaalaassa oloaikana pois ja nyt tuntuisi että voisi lähteä jo kokeilemaan varovaista pidempää kävely lenkkiä, mutta taidan kuitenkin levätä tämän sairauden kunnolla pois, että mahdolliset jälkioireet eivät jäisi kummittelemaan. Kauppa reissuillekkin laitan aina sykemittarin kiinni, jotta näkee vähän hillitä vauhtiaan jos syke meinaa lähteä nousemaan. Alussa piti kävellä niin hitaasti, että vanhukset rollaattorin kanssa menivät ohitse, mutta nyt kestää jo käveleksiä hieman nopeampaakin ja syke pysyy kuitenkin hyvin kurissa.

Maltti on valttia tämän sairauden kanssa.

• patientttttt

Oma kokemus mahdollisesta sydänlihastulehduksesta. Pari viikkoa sitten kylmetyin kaikkien aikojen kuumimpana kuukautena, heinäkuussa 2010 aamulla pyörälenkillä. Saavutus tuokin. Tunsin vain pieniä tuntemuksia kurkussa ja luulin jo parantuneeni. Harrastan kilpajuoksua, tai harrastin, nyt lopetin sen näihin oireisiin. No kumminkin tein kovemman treenin jossa juoksin 6 minuuttia lähes maksimisykkeellä kunnes tunsin oloni pehmeäksi ja voimattomaksi. Lopettelin treenin ja tein hyvät loppuverryttelyt ja kaikki oli kunnossa. Tunteroisen kuluttua alkoi silmissä sumenemaan ja pyörryttämään ja syke huiteli varmaan jossain 140-160 hujakoilla kunnes hetken kuluttua laski. Tämä toistui vielä kahdesti kunnes lähdin sairaalaan. EKG oli normaali ja kohtauksetkin olivat muuttuneet vain ajoittaisiksi heikotuksiksi. Ei muuta kuin kotia. Illalla 37.5 kuume ja sen jälkeen on ollut pientä lämpöä koko ajan nyt kohta 2 viikkoa. Pieniä viiltoja ajoittain sydämen paikkeilla, ja aiemmin oli myös joku ihme elohiiri rintalihaksen alla pari päivää. Autolla ajaessa kun kädet joutuu tekemään töitä, iskee heikotus. Jopa tämä kirjoittaminen on hieman raskasta. Olen päättänyt että jos oireet ei häviä parissa viikossa, varaan ajan yksityiselle kardiologille. Julkisella puolella tuossa EKG:ssä maatessani eivät edes maininneet sydänlihastulehduksen mahdollisuutta, tuskin sellaisesta edes tiesivätkään. Mielestäni oireeni ovat ilmiselvästi sydänlihastulehdukseen viittaavia. Mutta en pistä vastaan jos satun olemaan väärässä, katsotaan!

• jees123456

mulla oli sydänlihastulehus ja se ei näkyny missää verikokeissa eikä edes kunnolla ultrassa. se näky vaan magneettikuvassa. Se oli lievä tulehus mut kävin viikon fyysisessä työssä tuona aikana nii oli kyl sillo alkuaikoina kyl melkoset oireet. nyt vuoden ollu tekemättä oikee mitää mut pikkuhiljaa kait tästä alkaa parantua. sydän on hyvässä kunnossa kaikkien tesien mukaan. sillo tulehuksen aikaan tuli tosi pahoja rytmihäiriöitä et taju meinas pariin otteeseen mennä. mut eipä siitä oo muuta jääny ku kammilisälyönnit. mut jospa se elämä voittas

• rodinho
        jees123456 kirjoitti:

mulla oli sydänlihastulehus ja se ei näkyny missää verikokeissa eikä edes kunnolla ultrassa. se näky vaan magneettikuvassa. Se oli lievä tulehus mut kävin viikon fyysisessä työssä tuona aikana nii oli kyl sillo alkuaikoina kyl melkoset oireet. nyt vuoden ollu tekemättä oikee mitää mut pikkuhiljaa kait tästä alkaa parantua. sydän on hyvässä kunnossa kaikkien tesien mukaan. sillo tulehuksen aikaan tuli tosi pahoja rytmihäiriöitä et taju meinas pariin otteeseen mennä. mut eipä siitä oo muuta jääny ku kammilisälyönnit. mut jospa se elämä voittas

Miten sydänlihastulehduksesi oireili ja kuinka pitkään? Entä mikä sai lääkärin lähettämään sinut ensin ultraan ja sitten vielä magneettikuviin, jos verikokeissakaan ei näkynyt mitään?

Itse olen kärsinyt kohta kolme kuukautta äkisti alkaneista rytmihäiriöistä. Tätä ennen ei ole ollut mitään häikkää sydämen kanssa. Kun rytmihäiriöt alkoivat, minulla oli myös pientä kuumeilua. Silloin otettiin ne normaalit verikokeet sydänlihastulehduksen poissulkemiseksi, eikä niissä mitään näkynyt. Nyttemmin ei ole kuumeilua, mutta rytmihäiriöitä kyllä. Lääkärin mukaan ei mitään vaarallista ja rasittavaa liikuntaa saa harrastaa niin paljon kuin lystää. Tosin tuota lystäämistä on ollut hiukan vähänlaisesti noiden jatkuvien rytmihäiriöiden vuoksi.

Näihin meikäläisen rytmihäiriöihin kun ei oikein lääkkeitäkään ole, koska yleisoire on matala syke, joka tosin on niin voimakas, ettei unta tahdo saada. Tuon lisäksi jonkinsorttisia lisälyöntejä useitakin peräkkäin. Näiden aikana tuntuu siltä että sydän muljahtaa pois paikaltaan. Ja kirsikkana kakun päälle herään harva se yö siihen että sydän hakkaa tuhatta ja sataa. Mutta muuta ei voi kuin odottaa ja toivoa että menevät aikanaan pois, jos siis lääkäriä on uskominen.

• mafia 11

haluaisin kysyä että, olin pari päivää sairaalassa ja minulle todettiin että minulla on sydänlihas tulehdus... kun pääsin pois sieltä niin minulle annettiin paperi jossa luki että "ei urheilua tai kovaa fyysistä rasitusta" Mutta onko mitään muuta mistä pitäisi olla huolestunut että saanko vaikka juoda kaljaa, bilettää, energia juomia . jne

• Tomppa

Voiko ihan jostain hammastulehduksestakin tulla sydänlihastulehdus jos sen aikana urheilet?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe