Suun turvotus

ja vitamiinit?

Tietääkö kukaan, voiko olla allerginen vitamiineille? Esim. b-vitamiinille? Jos, niin voiko allergia ilmetä vain toispuoleisena suun limakalvon ja huulen turvotuksena? Tässä menee kohta hermot, kun noita turvotuksia tulee ja syytä ei saada selville.
Alkuvuodesta turvotuksia oli usein, monta kertaa viikossakin ja kaikenlaisia allergiatestejä tehtiin. Ainoa allergia mikä löytyi oli pujo (6). Toisessa testissä kala ja vanilja 3, toisessa testissä nämä olivat negatiiviset.
Epäilin aikaisemmmin mm. vitamiinejä yhdeksi mahdolliseksi turvotuksen aiheuttajaksi, koska juuri alkuvuodesta olin käyttänyt usein esim. b-vitamiinia. Neonbion fortea ja mm. multivitaa, jossa on myös b-vitamiinia. En ole kahteen kuukauteen ottanut b-vitamiinia ja turvotukset pysyivät poissa. Eilen sitten otin yhden Multivita plus pillerin ja yöllä heräsin siihen että toisen posken limakalvo ja huuli siltä puolelta olivat julmetusti turvoksissa. Prednisolon auttaa kyllä jonkin verran, mutta turvotus ei ole vieläkään n. 12 tunnin päästä kokonaan poissa. Tämä b-vitamiiniepäilyni on tietysti hakuammuntaa.

5

7385

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikelle

Voi olla ALLERGINEN.Ja kun noin selvästi,oirehdit
      b-vitamiinille,niin jätä pois.Itselläni on ollut
      jo 8v.Urtigariaa eli nokkosrokkoa,Tulee huuliin jo
      pelkästään jos nukun jommalla,kummalla poskellani,
      kyllä siis voi ilmetä vain toispuoleisena,itsella
      silmäluomissa,sormissa,suunlimakalvoilla.ympärikehoakin jos hikoilen.Siitä ihmeellinen vaiva että mielellään ilmenee öisin,Lääkärit määränneet 4prednisolonia 20mg.kuuroluontoisena.Ei allergia testit ole 100%.kannattaa itse seurailla mikä mitkä aiheuttaa oireita.Terv:yösairastaja?

• -----

Minustakin tuntuu, että turvotus tulee ihan mistä vain, b-vitamiini oli vain yksi arvailuni. Myös sama juttu että tulee sille puolelle, millä nukun ja useimmiten alkaa aamuyöllä.
        Kuinka olet kestänyt 8 vuotta, itse olen hermoromahduksen partaalla tuon vuoksi eli pelkään jatkuvasti niitä. Joskus voi tulla monta kertaa viikossa, joskus voi olla 1-2 kk väliä. En oikein uskalla mennä enää minnekään, koska milloinkaan ei voi tietää, ovat myös alkaneet muulloinkin kuin aamuyöllä, aamulla, aamupäivällä, päivällä.
        Millä tavalla sinulla todettiin, tehtiinkö paljon allergiatestejä?
        Tuleeko sinulle huono olo, jos esim. suu on paljon turvonnut? Koska minulle ainakin tulee, en tiedä kuinka paljon johtuu pelästymisestä, kuinka paljon prednisolonista ja kuinka paljon itse taudista, mikä sitten lieneekään. Miten tuon kanssa ylipäätään voi elää normaalia elämää? Miten lähteä minnekään kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu? Miten olla töissä kun koskaan ei voi tietää...?
        Toinen juttu, mikä minulle on epäselvää (tätä on kestänyt nyt reilut puoli vuotta minulla), on se että en tiedä, miten pitää toimia kun turvotus tulee. Jotkut lääkärit ovat sanoneet, että heti pitää soittaa ambulanssi, toiset että voi rauhassa ottaa predinisolonia ja allergialääkettä ja katsoa että turpoaako nielu, joskus kun olen mennyt terveysasemalle suu turvonneena niin hoitohenkilökunta on hätääntynyt hirveästi ja pistänyt heti adrenaliinia ja sydänfilmiin ym ja joskus taas on suunnilleen naureskeltu, että mitä sinä tänne tulet, ei me tollaselle mitään voida tehdä. Yhtenä yönä soitin ambulanssin kun turposi sekä kieli että huuli ja pelästyin kovasti. Hetken ne siinä mun kanssa juttelivat ja läksivät pois, tuli vähän sellainen tunne, että ajattelivat että ihan turhaan heitä häiritsin.

Niin ja vielä kysyisin, että onko sinulla mitään sellaisia asioita mitä välttämättä voit välttyä noilta turvotuksilta? Eli tiedätkö mikä muu kuin makuuasento turvotuksiisi vaikuttaa?

• konkarilta?
        ----- kirjoitti:

Minustakin tuntuu, että turvotus tulee ihan mistä vain, b-vitamiini oli vain yksi arvailuni. Myös sama juttu että tulee sille puolelle, millä nukun ja useimmiten alkaa aamuyöllä.
        Kuinka olet kestänyt 8 vuotta, itse olen hermoromahduksen partaalla tuon vuoksi eli pelkään jatkuvasti niitä. Joskus voi tulla monta kertaa viikossa, joskus voi olla 1-2 kk väliä. En oikein uskalla mennä enää minnekään, koska milloinkaan ei voi tietää, ovat myös alkaneet muulloinkin kuin aamuyöllä, aamulla, aamupäivällä, päivällä.
        Millä tavalla sinulla todettiin, tehtiinkö paljon allergiatestejä?
        Tuleeko sinulle huono olo, jos esim. suu on paljon turvonnut? Koska minulle ainakin tulee, en tiedä kuinka paljon johtuu pelästymisestä, kuinka paljon prednisolonista ja kuinka paljon itse taudista, mikä sitten lieneekään. Miten tuon kanssa ylipäätään voi elää normaalia elämää? Miten lähteä minnekään kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu? Miten olla töissä kun koskaan ei voi tietää...?
        Toinen juttu, mikä minulle on epäselvää (tätä on kestänyt nyt reilut puoli vuotta minulla), on se että en tiedä, miten pitää toimia kun turvotus tulee. Jotkut lääkärit ovat sanoneet, että heti pitää soittaa ambulanssi, toiset että voi rauhassa ottaa predinisolonia ja allergialääkettä ja katsoa että turpoaako nielu, joskus kun olen mennyt terveysasemalle suu turvonneena niin hoitohenkilökunta on hätääntynyt hirveästi ja pistänyt heti adrenaliinia ja sydänfilmiin ym ja joskus taas on suunnilleen naureskeltu, että mitä sinä tänne tulet, ei me tollaselle mitään voida tehdä. Yhtenä yönä soitin ambulanssin kun turposi sekä kieli että huuli ja pelästyin kovasti. Hetken ne siinä mun kanssa juttelivat ja läksivät pois, tuli vähän sellainen tunne, että ajattelivat että ihan turhaan heitä häiritsin.

Niin ja vielä kysyisin, että onko sinulla mitään sellaisia asioita mitä välttämättä voit välttyä noilta turvotuksilta? Eli tiedätkö mikä muu kuin makuuasento turvotuksiisi vaikuttaa?

-Kyllä,tämän kanssa,oppii elämään,Pahinta tietysti
        on:Säikähdys,joko taas,?on täysi työ,KUN Pitää ensin pystyä RAUHOITTUMAAN,ja toimimaan järkevästi.JOS SULLA ON KOTONA PREDNISOLONIA,JA SUUN SISUSTA TURVONNUT,KIELI,PUHUMINEN TUOTTAA ONGELMIA,OTA HETI PREDNISOLONIA.Mikä annos sulle
        on määrätty?-N.4t.kestää,minulla kun turvotus alkaa,laskea.Joskus joudun vieläkin tilaamaan AMBULANSSIN,Jos kieli on kovasti turvonnut.Ambulanssissa,otetaan aina,Sydänfilmi,katsotaan,Hapensaanti,ja Sormeen
        pyykkipojan näkönen vekotin.Vatsaan pistetään ADREALIINIPIIKKI.
        Ja Sairaalassa on ollut tipoissa.Kyllä se siitä sitten,alkaa laskehtia,pikkuhiljaa...Jäljestä päin kannattaa ottaa vielä kotona 3-4 vrk.Prednisolonia.

Saattaa olla että,yöllä tulee purtua,myös poskesta.Ja siitä ihoärtyy.MULLA ON AMALGAMIPAIKAT HAMPAISSA,VOISI OLLA HYVÄKSI,YÖLLÄ
        Pitää muovisuojusta.Pidä töissä ko.lääkkeet mukanasi,ota ensi oireisiin jo HETI Niitä.Ambulanssia,et siis tarvitse,kuin tapauksissa,joissa,oireet,ovat päässeet,niin pitkälle,että kieli on turvoksissa,kuin Rahapussi.
        Ja puhe sössöttävää.Ja jos oireet pahenevat,ottamistasi lääkkeistä,huolimatta.Aluksi mullekin tuli oireita lähes päivittäin,mutta aloin seurata mitä,suuhuni laitan,kiiwit,pähkinät,sin.väri.Veto
        ketjut,rautaiset,vaatteissa.Kyllä minulle ALLERGIA-TESTIÄ TEHTIIN.OLIS VAAN PITÄNYT PYSTYÄ
        OLEMAAN VÄH:3VRK;ILMANLÄÄKITYSTÄ,ETTÄ OLISI ONNISTUNEET,SELKÄÄN TEHTIIN TESTEJÄ,RIC-TESTIT.OLIN 1VKON IHOTAUTIPOLILLA.Käskettiin Itse olla itselleen salapoliisina,Kyllähän sitä pelästyy yöllä varsinkin,sydän lyö ja Hätääntyy,e
        nnenkuin oppii katsomaan itse tilanteen,kuinka paljon paikat on turvoksissa.Kyllä pÄIVÄSAIKAAN TUNTEE ENSIOIREET,Ja lääkkeellä menee ohi.hAMPAITA VOI ALKAA PESTÄ SALUTEM HAMMASTAHNALLA.Kannattaa kysyä Hammaslääkäriltä.
        ÄLÄ SÄIKÄHDÄ JOS JOUDUT SAIRAALAAN:HOITAJAT SAATTAVAT HÄTÄILLÄ.PYYDÄ VAIN ADREALIINIPIIKKI JA JÄÄ SEURANTAAN.JUO VETTÄ KORTISONIN KANSSA,PALJON JÄLJESTÄKINPÄIN.JOILLEKIN ANNETAAN KOTIINKIN TUO PIIKKI SAA ENSIAPUNA PISTÄÄ JA AUTTAA JOS ON PITKÄ MATKA LEKURIIN.
        PIDÄ PÄÄ PUOLIKOHOLLA HENKI KULKEE PAREMMIN.KOHTAUKSEN SATTUESSA.YÖASENTO EI AUTA KUN
        KYSEESSÄ ON ALLERGIA..Tässä nyt jotain tietoja,ky
        sy vain jos mieleesi tulee vielä jotain.SOITA VAIN 112.AJAN OLOON OPPII VAIKKA ONKIN INHOTTAVA VAIVA HÄMMENTÄVÄ.PIDÄ PUH:ALUKSI AINA VIERELLÄSI
        TSEMPPIÄ SINULLE JA VOIMIA...

• ----------
        konkarilta? kirjoitti:

-Kyllä,tämän kanssa,oppii elämään,Pahinta tietysti
        on:Säikähdys,joko taas,?on täysi työ,KUN Pitää ensin pystyä RAUHOITTUMAAN,ja toimimaan järkevästi.JOS SULLA ON KOTONA PREDNISOLONIA,JA SUUN SISUSTA TURVONNUT,KIELI,PUHUMINEN TUOTTAA ONGELMIA,OTA HETI PREDNISOLONIA.Mikä annos sulle
        on määrätty?-N.4t.kestää,minulla kun turvotus alkaa,laskea.Joskus joudun vieläkin tilaamaan AMBULANSSIN,Jos kieli on kovasti turvonnut.Ambulanssissa,otetaan aina,Sydänfilmi,katsotaan,Hapensaanti,ja Sormeen
        pyykkipojan näkönen vekotin.Vatsaan pistetään ADREALIINIPIIKKI.
        Ja Sairaalassa on ollut tipoissa.Kyllä se siitä sitten,alkaa laskehtia,pikkuhiljaa...Jäljestä päin kannattaa ottaa vielä kotona 3-4 vrk.Prednisolonia.

Saattaa olla että,yöllä tulee purtua,myös poskesta.Ja siitä ihoärtyy.MULLA ON AMALGAMIPAIKAT HAMPAISSA,VOISI OLLA HYVÄKSI,YÖLLÄ
        Pitää muovisuojusta.Pidä töissä ko.lääkkeet mukanasi,ota ensi oireisiin jo HETI Niitä.Ambulanssia,et siis tarvitse,kuin tapauksissa,joissa,oireet,ovat päässeet,niin pitkälle,että kieli on turvoksissa,kuin Rahapussi.
        Ja puhe sössöttävää.Ja jos oireet pahenevat,ottamistasi lääkkeistä,huolimatta.Aluksi mullekin tuli oireita lähes päivittäin,mutta aloin seurata mitä,suuhuni laitan,kiiwit,pähkinät,sin.väri.Veto
        ketjut,rautaiset,vaatteissa.Kyllä minulle ALLERGIA-TESTIÄ TEHTIIN.OLIS VAAN PITÄNYT PYSTYÄ
        OLEMAAN VÄH:3VRK;ILMANLÄÄKITYSTÄ,ETTÄ OLISI ONNISTUNEET,SELKÄÄN TEHTIIN TESTEJÄ,RIC-TESTIT.OLIN 1VKON IHOTAUTIPOLILLA.Käskettiin Itse olla itselleen salapoliisina,Kyllähän sitä pelästyy yöllä varsinkin,sydän lyö ja Hätääntyy,e
        nnenkuin oppii katsomaan itse tilanteen,kuinka paljon paikat on turvoksissa.Kyllä pÄIVÄSAIKAAN TUNTEE ENSIOIREET,Ja lääkkeellä menee ohi.hAMPAITA VOI ALKAA PESTÄ SALUTEM HAMMASTAHNALLA.Kannattaa kysyä Hammaslääkäriltä.
        ÄLÄ SÄIKÄHDÄ JOS JOUDUT SAIRAALAAN:HOITAJAT SAATTAVAT HÄTÄILLÄ.PYYDÄ VAIN ADREALIINIPIIKKI JA JÄÄ SEURANTAAN.JUO VETTÄ KORTISONIN KANSSA,PALJON JÄLJESTÄKINPÄIN.JOILLEKIN ANNETAAN KOTIINKIN TUO PIIKKI SAA ENSIAPUNA PISTÄÄ JA AUTTAA JOS ON PITKÄ MATKA LEKURIIN.
        PIDÄ PÄÄ PUOLIKOHOLLA HENKI KULKEE PAREMMIN.KOHTAUKSEN SATTUESSA.YÖASENTO EI AUTA KUN
        KYSEESSÄ ON ALLERGIA..Tässä nyt jotain tietoja,ky
        sy vain jos mieleesi tulee vielä jotain.SOITA VAIN 112.AJAN OLOON OPPII VAIKKA ONKIN INHOTTAVA VAIVA HÄMMENTÄVÄ.PIDÄ PUH:ALUKSI AINA VIERELLÄSI
        TSEMPPIÄ SINULLE JA VOIMIA...

Prednisolonia pidän aina mukana. On sanottu, että pitää ottaa 2 x 20 mg plus 2 kpl Aerius allergiapillereitä. Pahinta siinä on juuri se säikähdys, tulee paniikkokohtaus, jolloin ei tiedä, johtuuko se että on vaikea hengittää paniikkikohtauksesta vai turvotuksesta. Paniikkikohtauksen kai aiheuttaa juuri pelko siitä, että Prednisolon ei autakaan vaan tulee se shokki ja sydän pysähtyy ja yht äkkiä ei pystyisikään hengittämään jos nielu turpoaa yms. Yleensä minulla kyllä se turvotus on suussa ja tuntuu että menee poskiontelo ja turvotuksen puoleinen korva lukkoon.

Happisaturaatio on ollut aina kun se on mitattu 98-99, se kai on ihan hyvä.

Kerran kun laitettiin lääkärissä adrenaliinia, se tuntui aivan hirveältä, aivan kuin sydän olisi hetkeksi pysähtynyt ja verenpaine hyppäsi hirmu korkealle. Minutkin laitettiin sitten tippaan ja sydänfilmiin ja seurattiin monta tuntia.

Toisella kertaa kun annettiin adrenaliinipistos, se ei taas tuntunut missään.

Minulla on kestänyt 1-2 tuntia kun turvotus alkaa pikkuhiljaa hävitä. Mutta kokonaan se hävisi esim. nyt vasta n. 12 tunnin kuluttua.

Minäkin olen ajatellut sitä, että voiko turvotus tulla siitäkin jos yöllä puree unissaan suun limakalvoja. Minulla myös amalgaanipalkkoja, luuletko sellaisen vaikuttavan turvotuksiin?

Koska tätä on ollut vain puoli vuotta minulla niin minulle on todellakin epäselvää että miten pitää milloinkin toimia, koska olen saanut hyvin ristiriitaisia neuvoja.

Tuo neuvo, että ensin Prednisolon ja katsoo että alkaako vaikuttaa, voisi olla hyvä. Ellei selvästi oireet pahene niin voisi kai rauhassa katsoa??

Muutama henkilö sairaalassa on sanonut että jos turvotus alkaa Prednisolonilla laskea, niin yleensä se sitten ei ala uudestaan heti turvota enempää. Lieneekö tuo niin?

Jotain vaatteiden värejä olen myös itse epäillyt, siihen aikaan kun "kohtauksia" tuli monta kertaa viikossa pidin punaisia vaatteita enemmän, väri jota en yleensä ole vaatteissa käyttänyt.

Jostain luin että musta ja sininen väri olisivat sellaisia joille voi olla allerginen.

Kun sinulla on ollut tuo 8 vuotta, niin kuinka pitkiä aikoja olet ollut välillä ihan oireeton?

Onko lääkärit sanoneet sinulle, voiko tuosta päästä ikinä eroon?

Mietin itse myös sitä, että koska pelkään lähes hysteerisesti päivittäin noita turpoamisia, niin miten sitä uskaltaa lähteä esim. junamatkalle joka kestää monia tunteja. Mitä ihmettä tekee sitten vaikka junassa, jos kohtaus tulee ja se ei menekään ohi Prednisolonilla ja allergialääkkeellä?

Tai miten sitä enää ikinä uskaltaa lähteä vaikka laiva- tai muuten ulkomaanmatkalle. Tai vaikka pitemmälle lenkille metsään?

• lisää
        ---------- kirjoitti:

Prednisolonia pidän aina mukana. On sanottu, että pitää ottaa 2 x 20 mg plus 2 kpl Aerius allergiapillereitä. Pahinta siinä on juuri se säikähdys, tulee paniikkokohtaus, jolloin ei tiedä, johtuuko se että on vaikea hengittää paniikkikohtauksesta vai turvotuksesta. Paniikkikohtauksen kai aiheuttaa juuri pelko siitä, että Prednisolon ei autakaan vaan tulee se shokki ja sydän pysähtyy ja yht äkkiä ei pystyisikään hengittämään jos nielu turpoaa yms. Yleensä minulla kyllä se turvotus on suussa ja tuntuu että menee poskiontelo ja turvotuksen puoleinen korva lukkoon.

Happisaturaatio on ollut aina kun se on mitattu 98-99, se kai on ihan hyvä.

Kerran kun laitettiin lääkärissä adrenaliinia, se tuntui aivan hirveältä, aivan kuin sydän olisi hetkeksi pysähtynyt ja verenpaine hyppäsi hirmu korkealle. Minutkin laitettiin sitten tippaan ja sydänfilmiin ja seurattiin monta tuntia.

Toisella kertaa kun annettiin adrenaliinipistos, se ei taas tuntunut missään.

Minulla on kestänyt 1-2 tuntia kun turvotus alkaa pikkuhiljaa hävitä. Mutta kokonaan se hävisi esim. nyt vasta n. 12 tunnin kuluttua.

Minäkin olen ajatellut sitä, että voiko turvotus tulla siitäkin jos yöllä puree unissaan suun limakalvoja. Minulla myös amalgaanipalkkoja, luuletko sellaisen vaikuttavan turvotuksiin?

Koska tätä on ollut vain puoli vuotta minulla niin minulle on todellakin epäselvää että miten pitää milloinkin toimia, koska olen saanut hyvin ristiriitaisia neuvoja.

Tuo neuvo, että ensin Prednisolon ja katsoo että alkaako vaikuttaa, voisi olla hyvä. Ellei selvästi oireet pahene niin voisi kai rauhassa katsoa??

Muutama henkilö sairaalassa on sanonut että jos turvotus alkaa Prednisolonilla laskea, niin yleensä se sitten ei ala uudestaan heti turvota enempää. Lieneekö tuo niin?

Jotain vaatteiden värejä olen myös itse epäillyt, siihen aikaan kun "kohtauksia" tuli monta kertaa viikossa pidin punaisia vaatteita enemmän, väri jota en yleensä ole vaatteissa käyttänyt.

Jostain luin että musta ja sininen väri olisivat sellaisia joille voi olla allerginen.

Kun sinulla on ollut tuo 8 vuotta, niin kuinka pitkiä aikoja olet ollut välillä ihan oireeton?

Onko lääkärit sanoneet sinulle, voiko tuosta päästä ikinä eroon?

Mietin itse myös sitä, että koska pelkään lähes hysteerisesti päivittäin noita turpoamisia, niin miten sitä uskaltaa lähteä esim. junamatkalle joka kestää monia tunteja. Mitä ihmettä tekee sitten vaikka junassa, jos kohtaus tulee ja se ei menekään ohi Prednisolonilla ja allergialääkkeellä?

Tai miten sitä enää ikinä uskaltaa lähteä vaikka laiva- tai muuten ulkomaanmatkalle. Tai vaikka pitemmälle lenkille metsään?

Vastauksia,yritän pistää nro:järjestykseen,niin
        tulee ehkä selvempää.OK.
        1.Ymmärrän hyvin että mielessäsi pyörii ajatuksia
        kysymyksiä.Jotenkin,kun tää vaiva on suussa,iskee
        Paniikkikin.
        ja silloin ei taida,Sydän pysähtyä.Taitaa lyödä liikaakin,tulee sellanen HYPERVENTIOTILA.2.Kyllä
        Prednisolon auttaa,vaikka aikaa viekin,sehän on KO
        RTISONIA,Ja kun niitä otat pysähtyy,lisäturpoaminen.3.Kannattaa,siis ottaa
        Tää lääke heti kun tuntee pienenkin kohouman kielessä,tai huulessa,.Olen syönyt sitä jo vuosia.
        ITSEKIN Olen matkustellut Juna-Laiva reissuja.
        Ja käynnytUlkomailla.-ALKUUNSA MATKUSTELIN VAIN
        PÄIVISIN.Seurasin tilannetta,1.Mitä syön,miten
        äkkiä lääke auttaa.?-2.Laivoilla on omat lääkärinsä,Kannattaa kysyä jo matkaa varatessa.
        3.Happiarvoista,en tiedä,kannattaa,kysyä mittaajal
        ta.

Tuosta eka adrealiinipiikistä,sain myös Kramppikoh
        tauksen,ja sattui ympäri kroppaa,sen jälkeen annos
        ta pienennettiin.Eikä enää ole tullut vastaavaa
        tilannetta.
        4.En ole huomannut eroa muovi-Amalgaamipaikkojen
        suhteen.Tutkippa myös onko Hampaissasi säröjä,jotka saattavat painaa yönaikana kieleen.KÄ
        YN itse välillä porauttamassa säröjä tasaisemmaksi.
        Itse olen myös alkanut pestä hampaani aamuisin-HIUSTEN Pesun,syystä että,shampoo jos on valunut
        iholle,on alkanut oireilla,samoin hammastahna ja itse harjaus ärsyttää ikeniä.EI AINA!
        6.Minulle ei sovi musta,eikä sininen väri.Kuminauhat vaatteissa iholla,ei mitkään nikkeli-korut.Vaatteita voin pestä vain:Mäntyneste
        saippualla.
        8.Hammaslääkäri käski pestä alkuunsa hampaita:SALUTEM MERKKISELLÄ TAHNALLA.NYT PESEN JO Tavallisilla.9.Näiden 8v,aikana ei kukaan lääkäri ole sanonut että paranisin.Vain:Katsomalla,mitä pistän suuhuni ruuaksi,millä pesen vaatteeni,hiukseni.Oireet vähenee10.Viimetalvi oli 1.kerran helpompi.

Huomasin olevani myös omalle Hielleni allerginen,samoin villavaatteille.puuvilla käy.
        Mausteiset ruuat ei mulle käy.Paprika yms.11.
        PELKO ON PAHIN SEURALAINEN.OLEN VAKUUTTANUTKIN ITS
        ENI ULKOMAANMATKOJA VARTEN,JOS TARTTEE KÄYDÄ LEKU
        RISSA.12.MATKAA ON TAKANA,JA VAIN KEUHKOPUTKENTULE
        HDUKSEN TAKIA OLEN KÄYNNYT PAIKALLISESSA LEKURISSA
        JUON MATKOILLA WISSYÄ.Enkä syö paikallisia salaat
        teja.Tässä tältä erää ja yöltä.HYVÄÄ SELLAISTA.
        TERKUIN:KONKARI..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67