Melanooma

myy33

minulla todettiin melanooma ja kiinnostaisi kuulla että minkä syvyisiä teillä muilla on ollut ja onko levinnyt vai ei. Minulla breslow 0,25mm ja clarc II. Vielä en ole ollut lisä poistoleikkauksessa enkä tiedä että pääsenkö vartijaimusolmuke tutkimukseen.

Minkälaisia kokemuksia muilla?

8

3587

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iltalehdessä
    • joukkoon

Pahoittelen että sait melanooman. Onni asiassa on, että luokituksesi on noin hyvä.

Tutkimusten mukaan alle 0,75 mm:n Breslow-luokituksen saanut melanooma ei käytännössä koskaan leviä muualle elimistöön. Syöpä saatiin siis mitä todennäköisemmin kokonaan poistettua jo luomen poiston yhteydessä.

Hiukan laajempi ihoalueen poisto tehdään kuitenkin, eli nahkaa viedään 0,5-1 cm halkaisijaltaan oleva alue siitä samasta kohdasta josta luomi poistettiin.

Tuo laajemmin poistettava alue tutkitaan myös mikroskoopilla. Siinä ei sinun tapauksessasi ole enää mitään, jos poistetun luomen marginaali on tarkka.

Itseltäni poistettiin 5 vuotta sitten Breslow 0,7 ja Clarke 2 luokkaa oleva melanooma. Ei ole osoittanut leviämisen merkkejä.

Tosin, melanooma on siitä hiukan ikävä tauti, että joskus harvoin sen leviäminen huomataan jopa 30 vuoden päästä luomen poistosta.

Jatkossa ei saa aurinkoa ottaa yhtään. Jos on ollut kerran melanooma, on 10 000 kertainen riski saada melanooma muuhun väestöön verrattuna. Sen voi siis saada uudestaankin. Uudet oudot luomet siis heti pois.

• isoihin

luomiin ainoastaan vai voiko se tulla kuinkakin pieniin??

• myy33
        isoihin kirjoitti:

luomiin ainoastaan vai voiko se tulla kuinkakin pieniin??

Voi tulla vanhaan luomeen, isoon tai pieneen. tai ihan terveelle iholle. Eikä välttämättä ole pikmenttiä josta sen erottaisi joten voi olla vain ihon värinen patti tm. joka ei lähde kohtuullisessa ajassa pois.

• myy33

Olen kerännyt tietoa netistä aika paljon ja huomannut että ei siellä paljon edes mainita niin pieniä kuin minulla on. Siitä olenkin päätellyt että tilanne on aika hyvä.

Enemmän melkeen pelottaakin jo tuleva ja se kun sitte joku päivä huomaa että tauti onkin uusinut. Jotenkin olen saanut käsityksen että uusiessaan usein on hankalampi tms.

Parin viikon päästä on leikkaus ja aion kyllä kysyä sitä vartijaimusolmuke tutkimustakin. Tiedä sitte että onko siitä itselle jo haittaa enemmän kuin hyötyä. Jos leviäminen on lähes mahdotonta noin pienissä.

Kuitenkin tunnen itseni ja tiedän että murehdin sitte sitä että ei tutkittu jos vaikka kuulunkin sitte siihen häviävän pieneen joukkoon joilla noinkin pieni on jo levinnyt.

• vartijatutkimusta
        myy33 kirjoitti:

Olen kerännyt tietoa netistä aika paljon ja huomannut että ei siellä paljon edes mainita niin pieniä kuin minulla on. Siitä olenkin päätellyt että tilanne on aika hyvä.

Enemmän melkeen pelottaakin jo tuleva ja se kun sitte joku päivä huomaa että tauti onkin uusinut. Jotenkin olen saanut käsityksen että uusiessaan usein on hankalampi tms.

Parin viikon päästä on leikkaus ja aion kyllä kysyä sitä vartijaimusolmuke tutkimustakin. Tiedä sitte että onko siitä itselle jo haittaa enemmän kuin hyötyä. Jos leviäminen on lähes mahdotonta noin pienissä.

Kuitenkin tunnen itseni ja tiedän että murehdin sitte sitä että ei tutkittu jos vaikka kuulunkin sitte siihen häviävän pieneen joukkoon joilla noinkin pieni on jo levinnyt.

Ei. Sulle ei tulla tekemään vartijaimusolmuketutkimusta noin hyvällä luokituksella.

Varmasti kaikki pelkäävät kuuluvansa siihen osaan, jolla syöpä uusii. Itsekin olen pelännyt jo viisi vuotta. Mutta kun ei uusi niin ei uusi.

Mikään positiivinen ajattelu tai taiat ei auta (no joo, olen rukoillut ja ollut rukoiltavana). Kuitenkin, kyseessä on puhdas sattuma. Homma ei toimi niin kuin naistenlehdissä, että: "Positiivisella ajattelulla pääsin eroon syövästä"

Ei minulla ole pokkaa väittää, että niillä, joilla tauti uusi ei olisi riittävästi positiivisia ajatuksia, tai että he muuten olisivat jotenkin myötävaikuttaneet syövän uusimiseen. Osalla se uusii ja osalla ei. Täysin sattumaa on, kenen kohdalla käy kuinkakin.

Sinun kohdallasi tauti ei uusi. Outoa, että tuollaisella Breslowlla ylipäätään sait Clarke 2 - luokituksen. Tuo on kyllä niin lähellä in situ karsinoomaa kuin olla ja voi, eli se ei varmasti uusi. 99,9% todennäköisyydellä se ei uusi. Tiedän, että pienikin riski on aluksi raskas taakka, mutta opit elämään sen pienen epävarmuuden kanssa, kun huomaat, että voit elää täysipainoista elämää.

Saattaa kuulostaa kliseeltä, mutta lopulta jopa saat aivan uuden näkökulman asioihin syövän ansiosta. Pikkujutut eivät enää harmita. Huomaat olevasi kuolevainen kuolemattomuuden sijaan (ihan hyvä juttu), ymmärrät ettei kaikki ole ihmisen omaa syytä, osaat ehkä nauttia ohikiitävästä hetkestä paremmin. Alun shokki menee kyllä ohi, se on faktaa. Itselläni alkoi helpottamaan, kun laajemman ihoalueen poistossa ei enää löytynyt syöpäsoluja.

• epätietoisuus

samoihin aikoihin sain minäkin tiedon pikkusen isommilla arvoilla.Hidasta odottamista kun kesälomalla on lääkärit ja sairaalan osasto.Täytynee varata ihotautilääkärille aika että tutkii koko vartalon ettei uusia löytöjä muhi piilossa.Leikkaushoito ainoastaan luvassa.

• näin

Vaikeita melanoomia on hoidettu menestyksellä suomalaisen immunologi Thomas Tallbergin hivenaineisiin ja muihin ravintotekijöihin perustuvalla,potilaan kasvaintakin sisältävällä rokotteella.Tavanomainen syöpähoito ei tehoa levinneeseen melanoomaan.Pääsin itsekin rajusti suurentuneesta luomesta näillä lisäravinteilla,monista niistä on löydetty syöpää estäviä ominaisuuksia.Joltain tanskalaiseltakin oli hävinnyt "toivoton" melanooma hänen käytettyään SEITSEMÄÄTOISTA eri vitamiinia ja lisäravinnetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe