Omia kokemuksia Concertasta

ADDUK

Olen lueskellut täällä olevia kirjoituksia ja päätin pistää myös oman lusikkani tähän soppaan ja pääosin tuosta lääkityksestä.

Sain lopultakin positiivisen diagnoosin omaan ADD:heni viime tammikuussa. Olen tiennyt olevani ADD tai ADHD jo vuosia, mutta koska oma tapaukseni ei ole ollut kovinkaan vakava, olen jatkanut omaa rataani. Sain koulunikin päätökseen ihme kyllä.

Viimeiset vuodet olen kuitenkin asunut uusperheen kanssa ja meno on ollut rankkaa. Ongelmia on tullut ihan riittävästi, osa omaa tyhmyyttä ja osa muuten vain kaupanpäälle. Olin nykyiseen tilanteeseeni asti pystynyt pitämään jotenkin langat käsissä äärimmäisellä itsekurilla: ei viinaa eikä muita päätä sekoittavia aineita, aamurytmi lähes minuutilleen aikataulutettu, jottei mitään unohdu jne. Mutta silti oli kaikki ne samat ongelmat mistä monet ovat täällä myös puhuneet, keskittymiskybyn karkaaminen pienimmästäkin ärsykkeestä, masennusta, itsetunnon puutetta ja kaikki muut jipot.

Nykyisen perheen kanssa yllämainitun kaltaiset rutiinit ovat täysin ja totaalisen mahdottomia. Pystyin joten kuten pitämään kiinni aamurutiinista, mutta siihen se sitten jäikin. Tunsin, että nyt on pallo hukassa totaalisesti ja siitä kärsivät ympärillä olevatkin ihmiset joten lähdin hakemaan apua ihan paikallisesta terveyskeskukseta.

Vuoden rumban jälkeen sain lopulta diagnoosin ja ainoaksi hoidoksi annettiin lääkkeet. Olin tähän ratkaisuus tyytyväinen, koska pitkäkestoiseen terapiaan ei ole varaa, eikä aikaakaan.

Syön siis nykään Concerta XL lääkitystä päivittäin ja minun rehellinen mielipiteeni on, että se on auttanut melkoisesti, vaikkakaan ei mikään ihmelääke olekkaan. Pystyn kuitenkin toimimaan töissä niin, että pystyn oikeasti päättämään, että nyt teen töitä ja keskittymään niihin. Tehokkaiden työtuntien määrä nousi noin kahdesta lähemmäs seitsemää, mikä on jo todella hyvä saavutus. Pystyn myöskin hillitsemään kaikenlaisia tunnekuohuja huomattavasti helpommin, mikä on helpottanut läheistä paineita kanssasi.

Myöskin kaikkein pahin kömpelyys on hävinnyt, mikä helpottaa kaikkea liikuntaa ja on vähentäny omia kolhuja huomattavasti.

Mutta näillä lääkkeillä on myöskin sivuvaikutuksensa, jotka on syytä tietää ja tunnistaa. Kun aloitin lääkityksen, minulta meni ruokahalu aivan totaalisesti, saattoi mennä päiviä, etten syönyt juuri mitään. Tiesin, että pitäisi syödä, mutta ruoka ei kertakaikkiaan maittanut. Toisaalta pieni painon pudotus ei todellakaan tehnyt allekirjoittaneelle yhtään pahaa. Pystyn tosin lääkkeiden vaikutuksen alaisena muutenkin hillitsemään syömistäni paljon paremmin.

Toinen, huomattavasti pelottavampi sivuvaikutus, oli lääkkeen vaikutuksen loppumisesta tulevat laskut. Koska Concertan vaikutus aika on noin 10-12 tuntia, sen vaikutus loppuu minulla yleensä suurin piirtein niihin aikoihin kun tulin kotiin ja silloin iski monesti mieletön masennus ja tämä johti minut lähes itsemurhan partaalle. Lääkkeen ulkopuoliset asiat ja tapahtuvat olivat tietenkin varsinaisen masennuksen lähde, mutta koska lääkkeen vaikutuksen alaisena, monille asioille pystyi kohauttamaan harteitaan paljon helpommin kuin ilman niitä, ja vaikutuksen lakattua tuntui monesti kuin iso vuori olisi yht'äkkiä tiputettu niskaan. Kyselin lääkäriltä auttaisiko annoskoon suurentaminen lääkkeen vaikutusaikaan, mutta annoskoolla ei ole kuulemma juurikaan vaikutusta aikaan.

Kolmas ongelma tulee sitten tuosta Concertan (kuten monen muunkin ADHD) lääkkeen raaka-aineesta eli Metyylifenidaattista. Tämä ainehan vaikuttaa hieman samalla tavalla kuin amfetamiini, vaikka ei olekkaan yhtä vahvaa. Olin ennen uskomattoman aamu-uninen ja ainoastaan tuo kellon tarkkuudella toimiva rutiini sai minut ylös punkasta, mutta mistään järkevästä ajatatustoiminnasta ei oikein voinut normaalissa tilanteessa puhua ennen alkuiltapäivää, mikä yllättäen vaikeuttaa työskentelyä melkoisen paljon. Nykyään otan lääkkeen osana aamurutiinia ja siinä vaiheessa kun pääsen töihin olen jo täysin virkeä ja pystyn antamaan täysipainoisen työpanoksen. Mutta pystyn tähän vaikka olisin nukkunut edellisenä yönä vain muutaman tunnin. Pystyn tarvittaessa toimimaan täysin normaalisti vaikka olisin nukkunut viikon aikana keskimäärin vain noin neljä tuntia yössä ja loput ajat käytännössä tehnyt töitä. Tämän kaltainen toiminta, vaikka voikin kuulostaa houkuttelevalta ja hienolta monella tapaa, kuluttaa elimistöä eikä ole muutenkaan luonnollista.

Olen myös ollut viimeisin 6 kuukauden aikana sairaampi kuin koskaan ennen. On ollut tulehduksia imusolmukkeissa ja eturauhasessa, ihottumia ja pahoinvointia. Nämä voivat olla stressi (jota tällä hetkellä ihan riittämiin kiitos vain) peräisiä, mutta olen ennenkin ollut stressaavissa tilanteissa, enkä ole tämän kaltaisia oireita ennen saanut. Joidenkin tutkimusten mukaan Concerta (ja muut Metyylifenidaatti pohjaiset lääkkeet) aiheuttavat altistumista monille sairauksille.

Tämän 6kk kokemuksella voi sanoa, että lääkehoito voi olla monessa elämäntilanteessa aikuiselle erittäin hyvä ratkaisu, mikäli pystyy varautumaan mahdollisiin sivuoireihin. Itse haluan kuitenkin mennä myös terapia hoitihin, kun raha ja aika tilanne sen mahdollistaa, koska monet sivuvaikutukset ovat kuitenkin melkoisen kovat.

Sen varran vielä siis on sanottava, että annokseni on tällä hetkellä kohtuullisen kova 54mg. Aloitin 18mg, joka auttoi ihan hyvin jo, mutta ulkopuoliset stressi tekijät negatoivat lääkkeen voituksen totaalisesti, joten annosta on kohotettu asteittain. Aion tiputtaa annoksen pienemmän ensimmäisen tilaisuuden niin salliessa, koska annoksen kasvun myötä myös monet sivuoireet (yllätys, yllätys) vahvistuvat.

Tässä siis yhden ADD:n mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. Toivottavasti auttaa jotakuta, joka näiden asioiden kanssa pähkii.

PS. Niille jotka epäilevät itseään. Jos jaksoit lukea koko viestin, et todennäköisesti ole ADD tai ADHD. =)

3

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jones777

      Ylihuomenna olis aika lääkärille ja näillänäkymin
      se lyö strattera reseptin pöytään.
      Itse olen kyllä valtellyt lääkkeitä mahdollisimman
      paljon kun joskus oli ongelmia päihteiden kanssa.

      Ihan hyvin on pärjännyt ilman pillereitäkin, täytyy tosin myöntää että jotain adhd:sta ei pysty lakaseen
      maton alle vaan sen kanssa pitää elää.

      Mutta katsotaan nyt kuukausi että miten se vaikuttaa. Kyllä sitä töihin pääsee ottamalla
      vaan joka aamu itteensä niskasta ja heittää
      ittensä pois vuoteelta :)

    • Alpertta

      moi!

      Itse olen syönyt conzertaa noin 2 viikkoa 36 mg annoksella. Kyllä todella piristi kummasti, menin eteen päin kuin juna. Työt sujuivat nopeasti ja reagointi ympäristöön nopeutui. Enään ei tullut vajottua omiin ajatuksiin ja pystyi keskittymään tekemisiinsä. Tunne tasolla taas tuntui siltä kuin joku olisi kääntänyt tunne kytkintä pienemmälle, elikä ei reagoinut ympäristöön ja ihmisiin niin tunnepitoisesti. ajatus muuttui nopeamaksi ja loogisemmaksi, mutta samalla kylmäksi ja suorittavaksi. Ihankuin tunteita olisi leikattu pois. Elikä samalla saat jotain, mutta menetät jotain. Minun tapauksessani herkkyyden ja tunteiden tuntemis kyky aleni lääkityksen aikana. Itse koen, että muutun suorittavaksi koneeksi lääkityksen aikana, no tietysti nykyajan maailmassahan se on ok, mutta herkyys häviää ja siinä sitten menettää taas yhden ulottuvuuden elämästä.

    • surija

      Hei,

      Concertan pitkä aikaiskäyttö (monta vuotta) voi johtaa itsetuhon ajatuksiin. Toisin kuin yleensä nämä itsetuhon ajatukset alkavat yhtäkkiä ilman mitään varoitusta niin että edellisenä päivänä voi voida hyvin ja seuraavana nähdä itsemurhan ainoana vaihtoehtona. Itse tunnen kaksi kakskymppistä concertan pitkäaikaiskäyttäjää, jotka molemmat vaan jotenkin yhtäkkiä pimahti. Toinen oli isossa joukossa kun "pimahti" ja saatiin pysäytettyä mutta toinen oli yksin poikakaverinsa kanssa ja karkasi pakoon "pimahdettuaan". Löytyi sitten myöhemmin kuolleena. Vaikka Concerta kuinka auttais se ei ole sen arvoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe