marsun ruokinnasta-tärkeää

marsku

Voiko marsulle syöttää
*punajuurta
*banaania
*viinirypäleitä
*tomaattia
*päärynää
*kaalia?
Eli mitä noista voi syöttää ja miten ne syötetään? Kun olen lukenut esim. että punajuurta ja banaania voisi syöttää, niin kuoritaanko banaani ja syötetään? Entä punajuuri? Otetaanko se vaan kasvimaalta ja pestään ai pitäisikö se kuoria tai keittää tjtn?

ENtä mitä muuta marsulle voisi syöttää keittiöstä tai ulkoa? Siis voiko nurmikolta repiä vain ruohoa ja syöttää marsulla vai?
kiitos, jos joku viitsii vastata..

18

2552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsu hullu

      Eli voit syöttää kaiikea edellä mainittua mutta punajuuri kannattaa jättää hieman vähemmälle, siitä voi tulla huulirupea...n. kerran viikossa punajuuri on ihan hyvä. Itse en syötä ollenkaan..
      Noita syötetään marsulle niin että leikkaat sopivan kokoisen palan ja peset ja kuorit sen..Ruokaa tulisi myös vaihdellaa eli syötä vähintään kolmea eri lajiketta päivittäin niin marsu pysyy terveenä.C-vitamini on myös hyvin tärkeää marsulle voit ostaa apteekista c-vitaminia eli askorbiini happoa jota tullee laittaa marsun ruokaan ja juoma veteen...
      Marsulle EI saa syöttää mitään keitettyä, sillä siilloin siitä katoaa kaikki ravinto, joten ruoasta ei sitten ole mitään hyötyä..

      Muuta mitä voit myös marsulle syöttää:
      *kurkkua
      *porkkanaa
      *lanttua
      *erilaisia kaaleja
      *paprikaa
      *omenaa

      Voit kerätä marsulle ulkoa heinää, kuhan se ei ole poimittu tien vierestä eikä koirat ole pissinyt siihen...ja älä revi vaan leikkaa saksilla koska multa on myrkyllistä marsulle.
      Ja leikkaa ns."hyvää heinää" eli ei niitä keltaisia vaan vihreitä.

      Onnea marsun kanssa :)

      PS.Jos on jotain kysyttävää ni mulle voi mailata.Omistan itse 12 marsua ja marsuja mulla on ollu n.7v.

      • Anonyymi

        Eikö kaali olekaan Myrkyllistä. Olen itse hoitanut marsuja nyt parivuotta ja aina on sanottu ettei kaalia saa antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kaali olekaan Myrkyllistä. Olen itse hoitanut marsuja nyt parivuotta ja aina on sanottu ettei kaalia saa antaa.

        EI MISSÄÄN NIMESSÄ KAALIA!


    • rex

      -Punajuurta voi ja kannattaa antaa, sillä se on erittäin hyvä ruoka marsuille. Punajuuri tarjotaan kuorittuna.

      -Banaania voi antaa sitten harvemmin pienissä erissä, vaikkapa herkkupaloina. Sekin tarjotaan kuorituna.

      -Viinirypäleitä kans harvemmin herkkupaloina. Niitä ei tarvitse kuoria, mutta pestä ne pitää hyvin ja kuivata.

      -Tomaatti on ihan hyvä ruoka myös, siinä on muistaakseni paljon c-vitamiinia. Tomaateista pitää ottaa aina pois kantapalat, siis ne vihreet osat. Sitten ne pitää pestä ja kuivata ennen tarjoilua.

      -Päärynää mielellään myös harvemmin, vaikkapa herkkupaloina. Päärynä on muistaakseni aika hapokastakin, eikä siksi sovi kovin marsuille.
      Päärynä tarjotaan joko kuorittuna, tai kuorineen, mutta hyvin pestynä ja kuivattuna.

      -Kaali on siinä mielessä hyvä ruoka, että se on oikee c-vitamiinipommi.
      Mutta siltikään kaalia ei saisi antaa kovin usein, eikä paljoa kerralla, sillä kaalista tulee kaasuja marsun vatsaan, eikä marsu osaa poistaa niitä.
      Liikaa syötettynä kaali voi olla vaaraksi marsulle, eli vain harvoin ja pienissä määrissä.

      Mitään näistä ei pidä keittää, vaan kaikki marsuille tarjoillaan ihan tuoreeltaan.
      Pakastettuja ja säilöttyjä ei saa antaa marsuille laisinkaan. Vain tuoreita.

      Ulkoa voi tuoda marsulle tuoretta ruohoa, se on marsun herkkua.
      Kunhan muistat vaan että marsulla on herkkämaha ja siksi se pitää totutella uusiin ruokiin pikku hiljaa, tai muuten marsu voi saada ripulin.

      Ulkoa voi tuoda myös koivun, pajun, pihlajan ja hedelmäpuiden oksia (ei myrkytettyjä).
      Oksat kannattaa aina pestä ja kuivata hyvin.

      Liiallinen märkä ruoka ei ole marsulle hyväksi, siksi kaikki pitäisi kuivata aina pesun jälkeen.
      Älä kerää tien varsilta, sillä niissä on lyijyä autojen pakokaasuista ja se on myrkyllistä.

      Ulkoa voi kerätä myös mm. mustikan ja puolukan varpuja, voikukan lehtiä, nokkosta (kuivattuna!), ja apilaa(vain vähän kerrallaan, sama juttu kuin kaalin kanssa).

      Muita marsulle tarjottavia ruokia on porkkana ja lanttu, ne ovat todella hyvää marsun ruokaa.
      Silloin tällöin voi antaa myös kurkkua, persiljaa, salaattia, omenaa,ja paprikaa.

      • marsku

        kiitos tosi paljon! Eli teenkö siis niin, että haen ulkoa kasvimaalta vain punajuuren, pesen ja kuorin sen ja syötän marsulle? Entä onko jotain vihanneksia/hedelmiä joita ei saisi antaa marsunpoikaselle?


      • rex
        marsku kirjoitti:

        kiitos tosi paljon! Eli teenkö siis niin, että haen ulkoa kasvimaalta vain punajuuren, pesen ja kuorin sen ja syötän marsulle? Entä onko jotain vihanneksia/hedelmiä joita ei saisi antaa marsunpoikaselle?

        Niin juuri :)
        Marsuille ei saisi antaa esim. perunaa (koska se ei sula kunnolla marsun mahassa), sitrushedelmiä (liian hapokkaita marsuille), raparperia (on muistaakseni myrkyllistä), ja sipulikasveja...

        Marsuhan on kasvis-syöjä ei hedelmien ja siksi sen tuoreruuan tulisi mieluummin koostua kasviksista...eihän ne villimarsut siellä andien vuoristoillakaan keräile omenoita puista.
        Toki hedelmät ei ole pahasta vaikka niitä silloin tällöin antaisikin herkkupaloina ;)
        Minä ainakin suosin marsujen tuoreruokana lähinnä porkkanaa, lanttua ja punajuurta sillä niissä on paljon kuituja, joita marsu tarvitsee suoliston toimintaan.


    • Henna615r

      Viinirypäleitä ei kannata antaa kamalan usein, mutta esimerkiksi banaani on hyvä marsulle herkkupalana. Kaalia EI MISSÄ NIMESSÄ saa antaa marsulle.
      Täällä puhuu kolmen marsun omistautunut hoitaja.
      Olen elänyt jo 10 vuotta marsujen kanssa, joten on siinä aika paljon tullut opittua.

      • Henna615r

        Ja vielä tähän lisäyksenä että porkkanaa annan aika usein (suurimmaksi osaksi siksi koska meidän marsut rakastaa niitä)


    • Viirujamyy

      Eikös porkkanaa ole paljon sokeria.?

      • khhb

        Juu. Oli "Henna615r" miten tahansa paljon muka oppinut marsuista, niin ruokinnassa en häneltä oppia ottaisi. Porkkanat ovat tosiaan niin sokeripitoisia, ettei niitä parane usein antaa. Mitä tulee esim. kurkun siementen diureettisuuteen, niin ei siitä mitään haittaa ole. Nesteen poisto on niin pientä, ettei se oikeasti vaikuta mitenkään käytännössä. Sen sijaan kurkun ravintoköyhyys on syy siihen, ettei sitä ole mitään järkeä syöttää, mutta basilika sen sijaan on mieletön vitamiinipommi, joten sitä voi antaa vaikka päivittäin.


      • Anonyymi

        Ei niinkään voi antaa päivittäin.


    • Viirujamyy

      Ja kurkku ja persilja kuulemma poistaa nestettä

      • Tädi

        Ei ole mitään merkitystä. Niissä on niin paljon vettä marsulla on kuitenkin vettä juotavana.


    • Lopputili56

      Osta oppaita eläinkaupasta tai lainaa kirjastosta.
      Kaalia tulee välttää kaasun kertymisen vuoksi, kuivattua maissia kun tukkii suoliston, mitään eläinperäistä tai maitoa sisältävää ei saa tarjota. Mutta myynnissä on silti tuotteita marsuille joissa on kiellettyjä aineita, joten lue pakkausselosteet tarkkaan. Vältä tuotteita joissa on hiiltä. Mielummin luonnollisia tuotteita. Kuivaa heinää, pellettejä ja vettä ovat kaikkein tärkeimmät.

      • Zedä

        Ei niissä tuotteissa ole hiiltä :P Hehkutusjäännös on lopputulos joka ruuasta jää polttaessa. Sen määrästä ei voi sanoa mitään yksioikoista mutta kyllä muusta ainesosaluettelosta jo näkee onko raaka-aineet kunnossa. Värejä ja säilöntäaineita kannattaa sen sijaan välttää, eikä eläinkauppaherkuilla oikein motään tee, mieluummin tuoreita yrttejä herkuksi.


    • Anonyymi

      Punajuurta, tomaatti, viinirypälettä ja päärynää voi antaa TURVALLISESTI. Mutta kaali on Myrkyllistä. Kasviksia ja vihanneksia ei tarvitse keittää, huutelet vaan ja tarjoat. Terveisin MARSUJEN OMISTAJA🙂

      • Anonyymi

        Höpö höpö vaan. KAALIT EIVÄT OLE MYRKYLLISIÄ, joten äläpä höpöttele.

        Varsinkin tomaatti, mutta myös punajuuri ja viinirypäle aiheuttavat joillekin marsuille huulirupea, joten ne eivät todellakaan ole jotain, mitä mainostaisin turvallisena syötävänä. Pieninä määrinä harvoin OK, muttei sen isommissa määrin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe