Tinnitus

minävaan=)

Kuinka monilla on kokemusta tinnituksesta? Itselleni tuli tämä raivostuttava vaiva viikko sitten, katselin vain tv.tä, ja huomasin ihmeellistä vinkumista, ja myöhemmin tajusin sen olevan tinniä =( Olen menossa loman jälkeen kasille, onko muita, jolle tämä ilkeä ininä olisi tullut nuorena? Lääkäreillä olen ravannut, mutta syytä ei ole löytynyt. Kuulemma se voi johtua mp3 soittimen kuuntelusta. Ei tämä hirveästi häiritse, mutta unta kyllä on vaikea saada nyt ainakin näinä ekoina öinä, ja illalla alkaa aina ajattelemaa, et voi ei, taas pitää mennä nukkumaa! Keskellä yötäkin olen herännyt :O Jotenkin on semmonen muistikuva, että n. 7 vuotiaana on ollut myös tinniä, mutta se on kadonnut itsestään, ja nytten tullut takaisin.
Korvatulehduksia, angiinaa ja keuhkoputken tulehdusta on pienenä myöskin ollut.

22

2661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sharon.

      Joo...se saattaa liittyä noihin tulehduksiin...eli: Suosittelen C-vitamiinia sinulle ja sitten VALKOSIPULIA sen eri muodoissa...(tuoreena muun ruoan yhteydessä, kapseleina...).

      Valkosipuli nimittäin "maagisesti" toimii "wanhan kansan" antibioottina....

      Lisäksi suosittelen yleistä rentoutumista...joskus tinnitus tulee/pahenee ihan niskajäykkyydestä tms...

    • rankko800

      joo. itsellä tinnittäny oikeanpuoleinen korva varmaan koko ikäni. Parhaat lääkkeet mitä siihen olen havainnut on stressin vältteleminen, neste, liikunta ja ihan normaali tasapainoinen ruoka. Ei mitään erikoisempaa.

      Itsellä vaiva tuli varmaankin juuri lapsena sairastamieni useiden korvatulehduksien ja korvien puhkomisen seurauksena.

      Toivottavasti sinulla vain väliaikainen tinnitus vaikkakin hyvin oppii elämään myös vaivan kanssa.

    • complex-partial74

      Rupesin hakkaamaan rumpuja 8-vuotiaana, josta vaiva varmaankin johtuu. Ei siihen aikaan hirveästi tullut välitettyä mahdollisista kuulovaurioista.

      Tinnitusta on ollut vuosia ja vuosia. Ajoittain se häiritsee, mutta saattaa mennä välillä parikin vuotta ennen kuin rupeaa taas vaivaamaan. Tinnitukseen kiinnitetty huomio korreloi selvästi sen kanssa, kuinka paljon siihen kiinnittää huomiota. Yleensä se on ajoittain kovempaa. Välillä on pätkiä, ettei sitä juurikaan huomaa.

      En usko, että sinulle jäisi pysyvä tinnitus. Joka tapauksessa aika on yleensä paras lääke. Onhan se tietysti helppo sanoa, mutta uskoisin ettei sinulle jää pysyvää. Muista suojata kuulosi jatkossa ja koita jaksaa.

      • m4su

        Moi!

        Minäkin kärsin tästä vaivasta, olen nyt 17 vuotta ja sain tinnituksen helmikuun 25päivä 2008. Välillä on vaikeampaa sen kanssa(joskus sitä ajattelee paljon) ja toisinaan on helpompaa(sitä ei ajattele juuri yhtään).


    • 13 v. pentu

      Joskus aattelen, että ei, en voi elää tän kanssa, mut onhan siihen tottunu. Johtuu todennäköisesti siitä, kun kuuntelin autossa nappikuulokkeilla huonolla MP3 -soittimella täysillä volyymilla semmosta hirveetä diskanttiääntä (oli vielä paskat kuulokkeet) ja sen takia! pitäsköhän valittaa maxelille....

    • Epsi922

      Mä en kanssa oikeen tiedä, koska mulla alko tinnittää.. Sen vaan tiedän, että aluksi olin melko paniikissa, ku en tiennyt mikä mua vaivasi :o se kamala paniikkitila tietysti vaan pahensi oireita ku en voinut keskittyä mihinkään muuhun ku siihen tinnittävään ääneen. Luulen että itselläni tinnitus johtuu varmaankin myös musiikin kuuntelusta. :/ Liian kovaa kuuntelin pitkiä aikoja kuulokkeista musiikkia ja siitä se tinnitus alko. Lääkärissä en oo käynyt joten varmaa tietoa ei ole mutta uskoisin johtuvan tosta. Huonosti nukkuminen ja kova fyysinen rasitus/sykkeen kohoaminen pahentaa oireita ainakin hetkellisesti. Joskus on pitkiäkin aikoja kun en edes huomaa koko ääntä, mut toisinaan ne oireet pahenee esim. korvatulehduksen yhteydessä.

      Jostain olen myös kuullut, että purentaongelmat voi myös olla syynä tinnitukseen. Mä ainakin olen huomannut että kun työnnän leukaa enemmän ulos niin tinnitusääni pienenee. Oon elätelly toiveita että sitten ku mun hampaat on oiottu niin tinnituskin häviäisi.. Mut parhain lääke vaivaan on varmaanki terveelliset elämäntavat ja kuulonsuojaaminen.

      Joskus tinnituksen taustalla voi olla myös jotain vakavampaakin kuten aivokasvain tai kohonnutta aivopainetta, mutta pahempien sairauksien yhteydessä tulee vissiin yleensä myös muita, vakavampia oireita.

      Tässä on kaikki, mitä mä tiedän/olen oppinut tinnituksesta. Toivottavasti tästä oli sullekin hyötyä! Tinnituksen kanssa voi myös oppia elämään niin ettei se lopulta enää haittaa tavallista elämänmenoa mitenkään :)

    • Huppssistaniin

      Mulla oli sydänongelmaa, kun tinnitus alkoi. Ja poskionteloissa on jotakin. Nyt on myös mahdollisesti hyperparatyreoosia. Ja joku kasvain keuhkossa.

    • Haukottelu?

      Kuinkas teillä ääni reagoi haukotteluun? Siis kun haukottelette, niin muuttuuko ääni sen aikana merkittävästi? (Kovenee?)

    • Niska
    • Jatkokysymys

      Onko tinnituksesi meluvauriosta vai jostakin muusta?

    • Niska

      Niskasta johtuva soiminen eli lihasperäinen tinnitus.

      • Jatkoa taas

        Kiitos nopeista vastauksista. Olen hyvin hämilläni oikean korvani suhteen. Alkoi itsestään piippaamaan 2kk sitten. Ei mitään kuulo/sisäkorvavauriota. Testattu kaikin tavoin. Ääni nimittäin sekoaa täysin, jos suun avaa mm haukottelemalla auki. Olisikohan hammaslääkärireissu? Hierojalla jo vierailin, mutta...njääh.


      • Taas jatkoa
        Jatkoa taas kirjoitti:

        Kiitos nopeista vastauksista. Olen hyvin hämilläni oikean korvani suhteen. Alkoi itsestään piippaamaan 2kk sitten. Ei mitään kuulo/sisäkorvavauriota. Testattu kaikin tavoin. Ääni nimittäin sekoaa täysin, jos suun avaa mm haukottelemalla auki. Olisikohan hammaslääkärireissu? Hierojalla jo vierailin, mutta...njääh.

        Huomasin vasta nyt nimimerkkisi. Oli ehkä hiukan tyhmä kysymys tuo tinnin aiheuttaja :)


      • Niska

      • ee32wdxx
        Taas jatkoa kirjoitti:

        Huomasin vasta nyt nimimerkkisi. Oli ehkä hiukan tyhmä kysymys tuo tinnin aiheuttaja :)

        Niska jumppa auttaa.


    • Taas jatkoa

      Olisi muutenkin mukava kuulla, että kuinka monella tinni ei johdu sisäkorvasta, eli käytännössä meluvauriosta, kasvaimesta tai tapaturmasta. Onko tällöin ääni minkä luonteista? Löytyykö toista, jolla piippaa/morsettaa?

      Kiitän vastaajia.

      • tinnittääjeejeejee

        mulla kuuluu tommone kimee tinnitus ja taustalla "morsettaa" eikä johu meluvauriosta, aina kuunnellu pienel volyymil musaa


      • Tinni
        tinnittääjeejeejee kirjoitti:

        mulla kuuluu tommone kimee tinnitus ja taustalla "morsettaa" eikä johu meluvauriosta, aina kuunnellu pienel volyymil musaa

        47 vuotta kova kokemus tää. Alkaa kohta jo tottumaan.


    • Kaibe1

      Missä se Osmon mainostama tinnitus leikkaus tehdään ??? Kiinasako ???

    • se joku

      Joo itelläkin on ollu tinnitystä nyt lauantaista asti...eikä asiaa paranna että on just korvatulehdus DD:
      Nukahdin kuulokkeet päässä yks iltapäivä en tiiä johtuuko sittä vaikka musiikki ei ollu kovalla ja nukuin jonkun puoltuntii...
      No illalla tää haittaa kun en saa nukuttua oon valvonu tän täkii nyt pari yötä:(Päivisinkin kuuluu...

      Hyvin ikävää...

    • aurinkoinen 8

      Itselläni oli tinnitus 20 v ja tuli toiseen korvaan n. 2 v. sitten. Viime kevänä kun heitin kaikki lääkkeet roskiin, niin tinnitus lakkasi. Söin rivatrilia, surmontili ja ahdistuslääkettä. Sittenmin ei ole ollut kuin jotakin pientä ratinaa. Nyt on poissa kokonaan. Kuulolaitteista on hyötyä, tinnitusmaskeri , radio ja hieronta auttoivat silloin.

    • Riipaisu

      On tinnittäny vuosikaudet, johtuu tod.näk.lääkityksestäni. Suhinaa, vinkumusta, jumpsutusta. Olen aikalailla tottunut tähän seuralaiseen. Mp3 kuuntelen, sillon ei kuulu tinnitys ja musa on niin rakas harrastus :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe