mitä lihaa tulee merimieslaatikkoon? ja mikä ero on merimiespihivillä? toiv. joku osais auttaa..
merimieslaatikko
22
6163
Vastaukset
- oikea laitalinkki
Riippuu kai itse merimiehestä, mikä liha siinä on mureinta. Olen jostain lukenut että joku oli oikeasti kysynyt joltain ihmissyöjiltä että mikä liha ihmisessä on parasta ja sanoi että pohkeet ne syö ensin juhlapaistina ja lopuista sitten lihasoppaa. Että näillä vinkeillä eteenpäin.
Ai niin, ihmssyönti on laitonta ja syötäväksi tappaminenkaan ei ole kovin laillista että mieti vielä kannattaako.- Anonyymi
En usko että pohkeet ovat hyvää lihaa.
Ansinnäkin niissä on paljon jänteitä ja liha on sitkeää.
Potkakiekot (reisi) sensijaan voisivat hyvin haudutettuna olla mainiota ossbuccoon.
Modernin naisen pakara on myöskin hyvin treenattua siis sitkeää.
Urbaanin ihmisen sisä ja ulkopaisti on mureampaa.
Kaupunkilaisen skirtpihvi on liian rasvaista
Mutta kaikesta lihasta liika rasva poisleikattuna syntyy varmasti hyvää jauhelihaa.
Liha kannattaa jauhaa useaankertaan ja lopuksi pienireikäisellä esim 3 mm reikälevyllä.
- vanha kokki
Kuitenkin koulukeittoloiden uudelleen nimeämä merimiespihvi. Se nimittäin valmistetaan "laatikossa" eli laatikon mallisessa vuoassa. Ellei, odottelen suurella mielenkiinnolla, minkälaatuisesta ruokalajista onkaan kysymys.
- vanha kokki
vanha kokki kirjoitti:
Kuitenkin koulukeittoloiden uudelleen nimeämä merimiespihvi. Se nimittäin valmistetaan "laatikossa" eli laatikon mallisessa vuoassa. Ellei, odottelen suurella mielenkiinnolla, minkälaatuisesta ruokalajista onkaan kysymys.
Kuitenkin merimiespihvi, niin siihen voidaan paistin sijaan käyttää jauhelihasta muotoiltuja pikkupihvejä. Tulos on milteipä maukkaampi kuin "kokolihasta", ellette usko, niin kokeilkaa.
vanha kokki kirjoitti:
Kuitenkin merimiespihvi, niin siihen voidaan paistin sijaan käyttää jauhelihasta muotoiltuja pikkupihvejä. Tulos on milteipä maukkaampi kuin "kokolihasta", ellette usko, niin kokeilkaa.
Eiköhän mihin tahansa liharuokaan voisi liittää "merimies-"-etuliitteen, jos sen valmistukseen on vain käytetty olutta liemeksi ja perunaa juurekseksi.
Oluen käyttöön ruoanvalmistuksessa voi tutustua parhaiten Belgiassa, missä on useampia ravintoloita, jotka tekevät olutpohjaisia ruokia. Eränä Euroopan parhaimmista ja monipuolisimmista olutmaista Belgialla onkin eniten annettavaa tällä liemipuolella - tummaa, vaaleaa, hapanta, humalaista, sahtia, makeaa, hedelmäistä ja mitä vielä - kaikkea löytyy baaritiskiltä.- samaahan
vanha kokki kirjoitti:
se on. Jotkut vain ovat alkaneet kutsua sitä laatikko-nimellä. En vaan tiedä, miksi.
- kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
mirimieslaatikkoon tullee naudanlihaa viipaleina - paistia tai ulkofilettä - haudutusliemenä olut.
Merimieslaatikon tekisin UUNISSA ja - padan liedellä hauduttaen - siis näin sen näkisin - sen eron.- kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
....siis MerimiesPIHVIN liedellä padassa hauduttaen ja -laatikon uunissa hauduttaen
- joskus se kirjoittaminen ei vaan oikein suju ;)
- namiskukkelis
On ranskalainen "merimiehen pata" grilladeksi sitä kutsutaan koska liha on leikattu hyvin ohuiksi viipaleiksi, niinkuin grillattavaksi tarkoitettu liha. Merimiehenpadaksi sitä kutsutaan koska Rhonen lauttureilla oli kyseistä ruokaa eväänään, valmista lihapataa jota piti vain lämmittää ennen syömistä.
- Arsène Lupin
Koska ranskalaiset ovat kielestään ja kulttuuristaan kovin tarkkoja, on tähän todettava oikeinkirjoituksen osalta-Rhône.
- namiskukkelis
Arsène Lupin kirjoitti:
Koska ranskalaiset ovat kielestään ja kulttuuristaan kovin tarkkoja, on tähän todettava oikeinkirjoituksen osalta-Rhône.
No kiitos Arsene korjauksesta, tämä näppiksen hallinta on minun ongelma. Katsos olen ikäluokkaa joka aloitti työelämässä telexin aikakaudella. Osasto sihteerit hoitivat kirjeenvaihdon. Sähköpostin tulo on pakosta muuttanut elämää (joutuu itse kirjoittamaan) mutta hankalaa se on, voitkin samalla opettaa mistä napukoista saa tuon Arsenen een heittopilkun. Rhône kyllä vaivalla onnistuu oikein, mutta entäs mitenkä een päälle heittomerkki?
- kun kerran aloit
namiskukkelis kirjoitti:
No kiitos Arsene korjauksesta, tämä näppiksen hallinta on minun ongelma. Katsos olen ikäluokkaa joka aloitti työelämässä telexin aikakaudella. Osasto sihteerit hoitivat kirjeenvaihdon. Sähköpostin tulo on pakosta muuttanut elämää (joutuu itse kirjoittamaan) mutta hankalaa se on, voitkin samalla opettaa mistä napukoista saa tuon Arsenen een heittopilkun. Rhône kyllä vaivalla onnistuu oikein, mutta entäs mitenkä een päälle heittomerkki?
Neuvomaan kirjainten ja niiden tarvisemien heittomerkkien kanssa, niin miten kirjoitat tanskalaisen tai norjalaisen ö:n, tai saksalaisen y;n ja onhan noita vaikka millä mitalla. Pistähän ohjeita tulemaan, niin me tyhmät juntitkin voimme loistaa teidän fiksujen rinnalla lähes tasaveroisina, kiittäen neuvoista, Don Quijote Kuopiosta.
- Arsène Lupin
namiskukkelis kirjoitti:
Kirjoitat Arsène-kolme ensimmäistä kirjainta normaalisti ja sitten ennen ns. avonaista è:tä, painat Shift(Vaihto) näppäimen alas ja pidät alhaalla, samalla kun painat-heittomerkkiä-ylärivi numeroista oikealle. Sitten molempien näppäinten vapautus. Kun nyt näppäilet e:n, tulee siihen tarvittava merkki. Suljettu é-myös ennen e-kirjaimen näppäilyä, mutta tällöin riittää vain heittomerkkinäppäin sinällään.
- Arsène Lupin
kun kerran aloit kirjoitti:
Neuvomaan kirjainten ja niiden tarvisemien heittomerkkien kanssa, niin miten kirjoitat tanskalaisen tai norjalaisen ö:n, tai saksalaisen y;n ja onhan noita vaikka millä mitalla. Pistähän ohjeita tulemaan, niin me tyhmät juntitkin voimme loistaa teidän fiksujen rinnalla lähes tasaveroisina, kiittäen neuvoista, Don Quijote Kuopiosta.
Mennään ensin tänne
http://www.omniglot.com/writing/norwegian.htm
Klikataan hiiren vasemmalla näppäimellä kirjaimen oikealta puolelta ja vasen näppäin alhaalla "maalataan" suunta vasemmalle koko kirjain, näppäimen vapautus-kirjain näkyy sinisenä, klikataan oikealla, jolloin avautuu valikko, valikosta valitaan vasemmalla kopioi, sitten mennään sinne minne kirjainta ollaan viemässä, klikataan oikealla, ja valikosta vasemmalla liitä.
Saksankielen Ü, yksinkertaisesti ensin painetaan näppäintä (A ilman viivaa, kaksi pistettä rinnan sekä aalto ) yleensä siinä ruotsalaisen Å:n vieressä, ja tämän jälkeen näppäimistöltä U. - namiskukkelis
Arsène Lupin kirjoitti:
Kirjoitat Arsène-kolme ensimmäistä kirjainta normaalisti ja sitten ennen ns. avonaista è:tä, painat Shift(Vaihto) näppäimen alas ja pidät alhaalla, samalla kun painat-heittomerkkiä-ylärivi numeroista oikealle. Sitten molempien näppäinten vapautus. Kun nyt näppäilet e:n, tulee siihen tarvittava merkki. Suljettu é-myös ennen e-kirjaimen näppäilyä, mutta tällöin riittää vain heittomerkkinäppäin sinällään.
Joo, siinä komeilee een päällä ite naputettu heittomerkki. Kyllä näyttää tyhmäkin oppivan kun on kunnon opettaja. Asia ei liity ruokaan, mutta oman tyhmyyden ylistykseksi kerron kuitenkin. Kerran oli tuollanen heittomerkkisana ja työasioita, niin ei kehdannut pois jättää. Kirjoitin homman valmiiksi ja printtasin, lisäsin heittomerkin käsin ja skannasin sekä lähetin e-mailina. Vaan eipä tarvii enään, kiitos vielä Arsène.
- minulle kuulu
namiskukkelis kirjoitti:
Joo, siinä komeilee een päällä ite naputettu heittomerkki. Kyllä näyttää tyhmäkin oppivan kun on kunnon opettaja. Asia ei liity ruokaan, mutta oman tyhmyyden ylistykseksi kerron kuitenkin. Kerran oli tuollanen heittomerkkisana ja työasioita, niin ei kehdannut pois jättää. Kirjoitin homman valmiiksi ja printtasin, lisäsin heittomerkin käsin ja skannasin sekä lähetin e-mailina. Vaan eipä tarvii enään, kiitos vielä Arsène.
Mutta, pitäisiköhän tuon heittomerkin olla toisin päin?
- Arsène Lupin
minulle kuulu kirjoitti:
Mutta, pitäisiköhän tuon heittomerkin olla toisin päin?
Ei suinkaan; kyseessä on ns. avonainen e.
Suljetussa e:ssä merkki on toisinpäin-vaikkapa meille tuttu kippis!
À votre santé! - namiskukkelis
Arsène Lupin kirjoitti:
Ei suinkaan; kyseessä on ns. avonainen e.
Suljetussa e:ssä merkki on toisinpäin-vaikkapa meille tuttu kippis!
À votre santé!Nyt kun kanttarellejä alkaa löytyä.
Girolles à la Crème
500g kanttarelleja, 2rlk voita, 1rlk rypsiöljyä tai oliviiöljyä, vähän suolaa 1-2 valkosipulin kynttä murskattuna, 1rlk persiljaa, 1/4 tl vastajauhettua mustapippuria, 1 1/2 dl crème fraîchea.
Leikkaa isot sienet kahtia, pienet kokonaisina.
Sulata voi ja öljyn kanssa pannulla keskilämmöllä. Lisää sienet ja suola. Paista käännellen noin 10min. silloin osa nesteestä irronnut ja sienet saaneet väriä. Lisää valkosipuli, persilja ja pippuri ja hauduta ilman kantta muutama minuutti. Kaada ranskankerma pannuun ja nosta lämpöä. Keitä kunnes kerma sakenee. Syö sellaisenaan tai lisukkeena sopivan appeen kanssa.
Heittomerkit kait oli suurinpiirtein, ei nyt vielä uskalla isommin elvistellä, mutta tästä se lähtee. - oli merimiehen kanssa
namiskukkelis kirjoitti:
Nyt kun kanttarellejä alkaa löytyä.
Girolles à la Crème
500g kanttarelleja, 2rlk voita, 1rlk rypsiöljyä tai oliviiöljyä, vähän suolaa 1-2 valkosipulin kynttä murskattuna, 1rlk persiljaa, 1/4 tl vastajauhettua mustapippuria, 1 1/2 dl crème fraîchea.
Leikkaa isot sienet kahtia, pienet kokonaisina.
Sulata voi ja öljyn kanssa pannulla keskilämmöllä. Lisää sienet ja suola. Paista käännellen noin 10min. silloin osa nesteestä irronnut ja sienet saaneet väriä. Lisää valkosipuli, persilja ja pippuri ja hauduta ilman kantta muutama minuutti. Kaada ranskankerma pannuun ja nosta lämpöä. Keitä kunnes kerma sakenee. Syö sellaisenaan tai lisukkeena sopivan appeen kanssa.
Heittomerkit kait oli suurinpiirtein, ei nyt vielä uskalla isommin elvistellä, mutta tästä se lähtee.tekemistä ? http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/2035/Merimiespihvi ja arkisemmin
http://www.reseptit.com/article/articleview/339/1/2/
- Anonyymi
Siis ihan sama ruoka on kyseessä, sitä vaan puhutaan joko merimiespihvinä tai merimiespatana ja viimeisimpänä nimenä on juurikin tuo merimieslaatikko.
Itse olen tottunut käyttämään merimiespihvi-nimitystä, tietty kun kouluruokalassakin 80-luvulla sitä tarjottiin pihvi-nimellä.
Todella hyvä ruokalaji, vaikka on kait alkujaan ainakin ollut halvoista raaka-aineista tehtyä "alemman yhteiskuntaluokan" ruokaa..
Avovaimokin tekee sitä aina joskus ja hitto kun on herkullista.
Hän vielä käyttää valmistuksessa yleensä jotain tummaa IVB-olutta pilsun tai perhekaljan sijaan, mikä antaa oaremmin makua ko ruualle- Anonyymi
17 vuotta vanha viestiketju. Siis kauneimmillaan. Ammateissa ei saa käyttää mies sanaa enää. Entäs ruuissa? Merihenkilöpihvi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin355089Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee342324Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71808Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141800- 821512
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1401412- 641126
Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2341102Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101034Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.701018