Onko gynekologi tarpeellinen, jos on neitsyt?

delfiinitar87

Tätä pitäisi varmaan kysyä gynekologilta itseltään ja saatan sen tehdäkin, mutta mitä mieltä olette siitä, onko gynekologin tutkimus tarpeellista, jos on neitsyt?

Tauteja tai raskautta ei siis tarvitse pelätä ja ehkäisyä en tarvitse. Olen kohta 21-vuotias ja neitsyt tulen olemaan luultavasti avioliittoon asti, mikä tulee olemaan (jos tulee) joskus hamassa tulevaisuudessa.

En haluaisi neitsyenä yhtään mennä näyttämään alapäätäni ensimmäistä kertaa ventovieraalle ja antaa sen vielä sörkkiäkin. Alapääni on myös tiukka, joten sisätutkimus tulisi luultavasti sattumaan...

Mietin, että jos syövän varalta kuitenkin olisi tarpeellista mennä papa-kokeeseen. Saattaisin myös tarvita pillerit kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin, mutta en tiedä haluausinko toisaalta käyttää mitään uusia kemikaaleja, jos ei ole ihan pakko. Huonoja kokemuksia lääkkeitä... Ja yhtään en haluaisi siis mennä sinne gynekologille!

30

7274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nalle22

ei sun ole mikään pakko mennä gynelle, mutta niinkuin sanoit, jos tarvitset apua kivuliaisiin yms kuukautisiin, niin kyllä sitten gyne on oikea paikka...
      itellä ihan sama tilanne tavallaan kun sulla, ainoastaan että ikää on 23v.
      ihan liikaa näitä gynen puolen ongelmia on ollut, ja mulla ei ole kertaakaan gynen tutkimus onnistunut, ei siis kertaakaan. ehkä siinä on kivun lisäksi myös jännitys ja pelko.
      ja siis jos se tutkimus ois onnistunu niin se ois tehty tässä vuoden sisällä yli 20krt, koska olen tuolla päivystyksessä yms juossut herra ties kuinka monta kertaa, juuri gynen puolen ongelmien takia.
      mutta tutkimus on mulle tehty kaksi kertaa nukutuksessa...
      tietysti se tutkimus olisi hyvä jossain vaiheessa tehdä, mutta ei se nyt pakollinen ainakaan vielä ole.
      itse menin ekaa kertaa gynelle juuri kivuliaiden kuukautisten takia, sisätutkimusta yritettiin, mutta se ei onnistunut. ei se silti estänyt mulle lääkkeitä (minipillereitä) määräämästä.
      ja tiedän miten se voi olla pelottavaa, itellä se pelko edelleen tallella vaikka siinä pöydällä olen ne monet kerrat ollut (ultra siis onnistuu).
      sille vaan ei voi mitään, jos pelottaa ja jännittää. onneksi suurin osa lääkäreistä, ei kyllä kaikki, on kohdellut mua sen asian osalta oikein hienotunteisesti. ja jos olen ollut samalla lääkärillä useamman kerran, niin ne on jo valmiiksi muistanut nämä asiat.

mutta ihan asiallisesti kun kertoo peloista niin kyllä ne suhtautuu, ainakin pitäisi, asiallisesti ja hienotunteisesti.

ainiin, siitä papasta, mulle sanoi gyne että sillä ei ole mikään hirveä kiire kun ei ole vielä yhdyntöjä, mutta se sitten otettiin samalla sen yhden nukutuksen yhteydessä...

• delfiinitar87

Siis johtuiko se ettei tutkimus onnistunut jännittämisestä eikä niinkään rakenteellisista seikoista? En tiennyt, että jännittäminen voi hankaloittaa sitä niin, sittenhän tässä vasta pulassa ollaankin!

• minäkin*

Traneksaamihappoa sisältävä Caprilon auttaa runsaisiin kuukautisiin. Sitä tarvitsee syödä vain parina runsaimpana vuotopäivänä, toisin kuin hormonipillereitä.

• delfiinitar87

tarviiko siihenkin tutkimuksia sitten? Capriloniin? Se ei varmaan kipuihin auta kumminkaan....

ne yksityiset gynekologit varmaan maksaa sitten paljon.

• edes sisälleni

kun jännitin niin paljon. Se sattuu enemmän jos jännittää. Minun lääkärini ei ainakaan ollut ymmärtäväinen, vaan sanoi että pillerit halutessaan täytyy uskaltaa myös tutkimukseen. Käy yksityisellä, jos käyt! Siellä ovat ymmrätäväisempiä, varsinkin kun selität asian ennakkoon heille.

• n. 50 euroa...

Jos en väärin muista.

Käy kyselee hintoja!

• nalle22
        n. 50 euroa... kirjoitti:

Jos en väärin muista.

Käy kyselee hintoja!

tais mun kohdalla johtua se tutkimuksen onnistumattomuus ihan siitä jännityksestä ja pelosta, koska kyllä se tutkimus on onnistunut nukutuksessa, eikä mitään haavoja ole tullut.

mun kohdalla on päästy nyt niin pitkälle että se hitsin spekula kyllä menee, mutta kun siellä pitäis levittää sitä että näkee kohdunkaulan yms. niin silloin se kauhea kipu alkaa.
        eikä se tosiaan ole kaikilla, jos osaa rentouttaa lihakset oikealla tavalla niin se varmasti onnistuisi paremmin, tai kyllä se neitsyillä voi onnistua ihan ilman ongelmia muutenkin.
        mä vaan jotenkin jännitän sitä tilannetta muutenkin niin kauheesti.
        tosta caprilonista, myös cyklokapron on muistaakseni sama asia, tosiaan voi vähentää vuotoja, mutta ei sitä kannata käyttää ellei todella ole runsaat kuukautiset, siis ihan tosi runsaat.
        siitäkin kannattaa keskustella gynen kanssa.
        mä myös suosittelen sua menemään yksityiselle, se voi olla aika tyyristä jos ultrakin tehdään (aina ei tehdä, varsinkaan jos sanot että et sitä halua), mutta sen kyllä voi sanoa suoraan että kyllä siellä saa parempaa kohtelua...joskus tietysti hyvällä tuurilla voi myös kunnallisella osua kohdalle kiva gyne.

mä muistan vieläkin mun ekan gynekäynnin, ja kuinka kauheesti mä sitä pelkäsin. kerroin gynelle että se on eka kerta, ja että pelkään tosi paljon, ja siitä myös että yhdyntöjä ei ole. silloin se osasi kohdella mua vähän eri tavalla.
        ja sitten kun se sitä tutkimusta aloitti, niin sanoi että kerron koko ajan mitä teen, ja jos vähänkään sattuu tai tuntuu siltä että en halua että jatketaan, niin sitten se lopettaa heti. ja niin teki.
        ja oli kyllä tosi ymmärtäväinen.

kyllä sun kannattaa rohkaistua ja mennä sinne gynelle! ei se mitään jos se tutkimus ei onnistu. itteäni harmitti silloin tosi paljon, harmittaa edelleen, mutta sitä sattuu tosi paljon ja tosi monille, ei ole mitenkään erikoista.

tsemppiä! :)

• delfiinitar87
        nalle22 kirjoitti:

tais mun kohdalla johtua se tutkimuksen onnistumattomuus ihan siitä jännityksestä ja pelosta, koska kyllä se tutkimus on onnistunut nukutuksessa, eikä mitään haavoja ole tullut.

mun kohdalla on päästy nyt niin pitkälle että se hitsin spekula kyllä menee, mutta kun siellä pitäis levittää sitä että näkee kohdunkaulan yms. niin silloin se kauhea kipu alkaa.
        eikä se tosiaan ole kaikilla, jos osaa rentouttaa lihakset oikealla tavalla niin se varmasti onnistuisi paremmin, tai kyllä se neitsyillä voi onnistua ihan ilman ongelmia muutenkin.
        tosta caprilonista, myös cyklokapron on muistaakseni sama asia, tosiaan voi vähentää vuotoja, mutta ei sitä kannata käyttää ellei todella ole runsaat kuukautiset, siis ihan tosi runsaat.
        mä myös suosittelen sua menemään yksityiselle, se voi olla aika tyyristä jos ultrakin tehdään (aina ei tehdä, varsinkaan jos sanot että et sitä halua), mutta sen kyllä voi sanoa suoraan että kyllä siellä saa parempaa kohtelua...joskus tietysti hyvällä tuurilla voi myös kunnallisella osua kohdalle kiva gyne.

mä muistan vieläkin mun ekan gynekäynnin, ja kuinka kauheesti mä sitä pelkäsin. kerroin gynelle että se on eka kerta, ja että pelkään tosi paljon, ja siitä myös että yhdyntöjä ei ole. silloin se osasi kohdella mua vähän eri tavalla.
        ja sitten kun se sitä tutkimusta aloitti, niin sanoi että kerron koko ajan mitä teen, ja jos vähänkään sattuu tai tuntuu siltä että en halua että jatketaan, niin sitten se lopettaa heti. ja niin teki.

kyllä sun kannattaa rohkaistua ja mennä sinne gynelle! ei se mitään jos se tutkimus ei onnistu. itteäni harmitti silloin tosi paljon, harmittaa edelleen, mutta sitä sattuu tosi paljon ja tosi monille, ei ole mitenkään erikoista.

sulla on vulvodynia. Selittäis miksi tarvii tehdä gynekologinen tutkimus nukutuksessa...

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/naiset/vulvodynia/

• Tietoa
        nalle22 kirjoitti:

Terkut!
        Toivottavasti vielä luet tätä ketjua?
        Muistatko missä yksityisellä gynellä kävit, kun sinut tutkittiin nukutuksessa? Oliko hyvä lääkäri? Kuka mahtoi olla?
        Kiitos kovasti etukäteen tiedoista!

• Harrastelijagyne

Koittakaa nyt hyvät ystävät ymmärtää, että siellä kotikunnan terveyskeskuksessa teitä ei "palvele" mikään oikea gyne, vaan kysymyksessä on TAVALLINEN TERVEYSKESKUSLÄÄKÄRI, jotka ovat tunnetusti pahimman luokan tomppeleita tällaisissa(kin) asioissa. Satsatkaa nyt hyvät ihmiset sen verran itseenne, että menette yksityiselle puolelle oikealle gynelle. Omasta epävarmuudestahan nuo arvauskeskuslääkärien kommentit kertovat.

• Amatöörigyne

Itse kävin neitsyenä, eikä ne "välineet" menneet
        kun jännitin niin paljon. Se sattuu enemmän jos jännittää. Minun lääkärini ei ainakaan ollut ymmärtäväinen, vaan sanoi että pillerit halutessaan täytyy uskaltaa myös tutkimukseen. Käy yksityisellä, jos käyt! Siellä ovat ymmrätäväisempiä, varsinkin kun selität asian ennakkoon heille.

Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että näissä terveyskeskuksissa gynekologisia tutkimuksia EIVÄT TEE GYNEKOLOGIT VAAN TAVALLISET YLEISLÄÄKÄRIT, joilla ei ole paljoa ymmärtämys/taitoa tähän (kään) asiaan. Gynekologeja on ainoastaan suuremmissa sairaaloissa, joissa on synnytystoimintaa. Terveyskeskuslääkäri voi kirjoittaa lähetteen oikealle gynekologille, mutta sitä he välttävät viimeiseen asti, koska siitä mm. tulee kustannuksia kunnalle. Sen tähden he yrittävät tehdä kaiken,minkä edes jotenkin osaavat vaikka väkisin. Eli kannatta mennä oikealle gynekologille yksityiselle puolelle. Se vähän maksaa, mutta kohtelu ja taito on aivan eri tasolla.

• sel

Gynelle pitäisi mennä kuin ensimmäiset menkat alkavat ja kun neitsyys on menetetty ja ekalla kerralla ne ei mene sisälle! Vaan kyselee ja sinä vastailet, menkoista, pillereistä jne.

• Periaatteet ensin

Hmm...Tämä on kyllä vanha topic, mutta tässä mietin. Täytän kohta 18 - ja ei, en ole neitsyt - ja mua hieman huolestuttaa toi et kutsuuko ne sitte gynekologille ku 18v. tulee täyteen?

Koska mulla ei oo ollu mitään ongelmia kroppani kans ja periaatteeni estävät gynekologille menemisen. En yksinkertaisesti pysty edes ajattelemaan, että rikkosin periaatteitani edes terveyteni vuoksi.

Eli ei kai se ole pakollista?

• ---
        Periaatteet ensin kirjoitti:

Hmm...Tämä on kyllä vanha topic, mutta tässä mietin. Täytän kohta 18 - ja ei, en ole neitsyt - ja mua hieman huolestuttaa toi et kutsuuko ne sitte gynekologille ku 18v. tulee täyteen?

Koska mulla ei oo ollu mitään ongelmia kroppani kans ja periaatteeni estävät gynekologille menemisen. En yksinkertaisesti pysty edes ajattelemaan, että rikkosin periaatteitani edes terveyteni vuoksi.

Ei kai gynekologille kutsuta koskaan sinne hakeudutaan itse jos katsoo että on jotain syytä. Sitten kun olet tarpeeksi vanha tulee seulontakutsut mammografiaan ja papaan, mutta siihen kuluu vielä vuosikymmeniä.

• Vaivaantunut
        Periaatteet ensin kirjoitti:

pitäisi mennä, jos ei ole mitään ongelmaa. Itse olen jo paljon yli 20 vuotias, enkä ole ollut (enkä aio mennäkään) gynekologille. Se on minusta aivan kammottava ja ällöttävä ajatus. Joskus harkitsin e-pillereitä, mutta ne tyssäsivät juuri siihen että olisi pitänyt mennä vieraan ihmisen sorkittavaksi. En oikein ymmärrä tätä gyne-touhua, eihän kukaan käy vaikkapa nyt sydämensä toimintaa koko ajan tarkastuttamassa ja että onkohan se vielä tallella. Ja miksi miehet eivät käy sorkittavana? Ovatko naisen sukupuolielimet niin paljon likaisempia?

• amatiel
        Vaivaantunut kirjoitti:

pitäisi mennä, jos ei ole mitään ongelmaa. Itse olen jo paljon yli 20 vuotias, enkä ole ollut (enkä aio mennäkään) gynekologille. Se on minusta aivan kammottava ja ällöttävä ajatus. Joskus harkitsin e-pillereitä, mutta ne tyssäsivät juuri siihen että olisi pitänyt mennä vieraan ihmisen sorkittavaksi. En oikein ymmärrä tätä gyne-touhua, eihän kukaan käy vaikkapa nyt sydämensä toimintaa koko ajan tarkastuttamassa ja että onkohan se vielä tallella. Ja miksi miehet eivät käy sorkittavana? Ovatko naisen sukupuolielimet niin paljon likaisempia?

ajattelematonta porukkaa täällä!

Ensinnäkin gynekologille kannattaa tosiaan mennä jossain vaiheessa siinä menkkojen alkamisen jälkeen ja viimeistään jos pillereitä aikoo hankkia. Pillerien käyttö on kuitenkin keskusteltava tapauskohtaisesti, vaikkakin kaikki lääkärit eivät sitä tee. Itse käyn yksityisellä, koska olen kokenut saavani sieltä paljon parempaa palvelua.

Jos ensimmäinen kerta gynekologilla pelottaa niin siitä pitää sanoa hoitavalle lääkärille. Jos aiemmin on ollut kivuntunnetta tutkimuksessa niin kannattaa siitäkin sanoa. Itse olen kokenut, että miesgynekologit ottavat nämä pyynnöt paremmin vastaan kuin naisgynekologit. Johtuneeko siitä, että naisilla on oma käsitys siitä miltä mikäkin tutkimus tuntuu eivätkä siten jaksa ymmärtää että toiselle nipistys voi olla toisella isompikin kipu. Miehillä ei ole omakohtaista kokemusta näistä tuntemuksista, joten heidän on tavallaan pakko kuunnella tarkemmin potilastaan.

Toiseksi kaikki gynekologiset vaivat ja taudit EIVÄT aiheuta oireita! Kävin tuossa jokunen aika sitten ns rutiinitarkastuksessa, kun edellisestä oli ehtinyt kulua jo reilu 2 vuotta. Kuulun niihin, joilla tutkimus tuntuu todella ikävältä ja minua inhottaa ja ahdistaa koko tutkimus. Otettiin papakoe ja ultra. Ultraa tarkastellessaan gynekologi huomasi munasarjassani isohkon möykyn ja sanoi epäilevänsä endometrioosia ja että leikkaus on tarpeen, jotta voidaan varmistaa mikä siellä munasarjoissa on. Leikkauksessa sitten vahvistui, että kyseessä on ns endometrioosikysta, joka oli kahden vuoden aikana ehtinyt kasvaa 7-senttiseksi. Toiset munasarjani jouduttiin poistamaan, koska kysta oli kasvanut munasarjoihin niin pahasti. Jälkeenpäin lääkärini kertoi, että mikäli tätä toimenpidettä ei olisi tehty, kysta olisi voinut vuoden päästä olla paljon suurempi tai pahimmassa tapauksessa mennä kuolioon. Siitähän vasta riemu olisi revennyt kun kuolio olisi ruvennut leviämään siellä munasarjoissa ja kohdussa!

Tämän jälkeen aion kyllä käydä joka vuosi tarkastuksessa, ja suosittelen sitä kaikille. Onhan se epämukavaa ja joskus tuntuu ikävältä, mutta tämän kokemuksen jälkeen se on vielä pientä. Oman terveyden eteen luulisi näkevän vaivaa, mutta eihän sitä tajua ennen kun on liian myöhäistä, niinkö?

Ja tuohon miksi miehet eivät käy tutkituttamassa itseään: huhhuh! Mietin jo, että oliko tuo kommentti porvo vaiko onko kommentoijan tuntemus miehen ja naisen anatomiasta keskiajalta peräisin.

• Vaivaantunut
        amatiel kirjoitti:

ajattelematonta porukkaa täällä!

Ensinnäkin gynekologille kannattaa tosiaan mennä jossain vaiheessa siinä menkkojen alkamisen jälkeen ja viimeistään jos pillereitä aikoo hankkia. Pillerien käyttö on kuitenkin keskusteltava tapauskohtaisesti, vaikkakin kaikki lääkärit eivät sitä tee. Itse käyn yksityisellä, koska olen kokenut saavani sieltä paljon parempaa palvelua.

Jos ensimmäinen kerta gynekologilla pelottaa niin siitä pitää sanoa hoitavalle lääkärille. Jos aiemmin on ollut kivuntunnetta tutkimuksessa niin kannattaa siitäkin sanoa. Itse olen kokenut, että miesgynekologit ottavat nämä pyynnöt paremmin vastaan kuin naisgynekologit. Johtuneeko siitä, että naisilla on oma käsitys siitä miltä mikäkin tutkimus tuntuu eivätkä siten jaksa ymmärtää että toiselle nipistys voi olla toisella isompikin kipu. Miehillä ei ole omakohtaista kokemusta näistä tuntemuksista, joten heidän on tavallaan pakko kuunnella tarkemmin potilastaan.

Toiseksi kaikki gynekologiset vaivat ja taudit EIVÄT aiheuta oireita! Kävin tuossa jokunen aika sitten ns rutiinitarkastuksessa, kun edellisestä oli ehtinyt kulua jo reilu 2 vuotta. Kuulun niihin, joilla tutkimus tuntuu todella ikävältä ja minua inhottaa ja ahdistaa koko tutkimus. Otettiin papakoe ja ultra. Ultraa tarkastellessaan gynekologi huomasi munasarjassani isohkon möykyn ja sanoi epäilevänsä endometrioosia ja että leikkaus on tarpeen, jotta voidaan varmistaa mikä siellä munasarjoissa on. Leikkauksessa sitten vahvistui, että kyseessä on ns endometrioosikysta, joka oli kahden vuoden aikana ehtinyt kasvaa 7-senttiseksi. Toiset munasarjani jouduttiin poistamaan, koska kysta oli kasvanut munasarjoihin niin pahasti. Jälkeenpäin lääkärini kertoi, että mikäli tätä toimenpidettä ei olisi tehty, kysta olisi voinut vuoden päästä olla paljon suurempi tai pahimmassa tapauksessa mennä kuolioon. Siitähän vasta riemu olisi revennyt kun kuolio olisi ruvennut leviämään siellä munasarjoissa ja kohdussa!

Tämän jälkeen aion kyllä käydä joka vuosi tarkastuksessa, ja suosittelen sitä kaikille. Onhan se epämukavaa ja joskus tuntuu ikävältä, mutta tämän kokemuksen jälkeen se on vielä pientä. Oman terveyden eteen luulisi näkevän vaivaa, mutta eihän sitä tajua ennen kun on liian myöhäistä, niinkö?

Ja tuohon miksi miehet eivät käy tutkituttamassa itseään: huhhuh! Mietin jo, että oliko tuo kommentti porvo vaiko onko kommentoijan tuntemus miehen ja naisen anatomiasta keskiajalta peräisin.

sitä on joskus kuoltava, eli gynelle en ole menossa ennen kuin jokin kipu minut siihen pakottaa.Voihan olla, että kuolen sitä ennen pikkuvarpaan syöpään. Mutta minusta se vain on niin alistavaa maata jonkun vieraan ihmisen edessä aivan alasti, ja toinen tuijottaa niitä kaikkein yksityisimpiä alueita. Arrggh, saan paniikki kohtauksen jo pelkästä ajatuksesta. Eli ehkä en sitten arvosta tarpeeksi terveyttäni.

• amatiel
        Vaivaantunut kirjoitti:

sitä on joskus kuoltava, eli gynelle en ole menossa ennen kuin jokin kipu minut siihen pakottaa.Voihan olla, että kuolen sitä ennen pikkuvarpaan syöpään. Mutta minusta se vain on niin alistavaa maata jonkun vieraan ihmisen edessä aivan alasti, ja toinen tuijottaa niitä kaikkein yksityisimpiä alueita. Arrggh, saan paniikki kohtauksen jo pelkästä ajatuksesta. Eli ehkä en sitten arvosta tarpeeksi terveyttäni.

asenteesta kiinni. Minusta gynellä käyminen on vielä pientä jos verrataan vaikka siihen, että on tilanteita jolloin aikuinen potilas on siinä kunnossa, että joutuu laskemaan tarpeensa vaikkapa vaippaan. Tässä hiljan tapasin sairaalassa pari tyyppiä, joille oli laitettu letkut jostain munuaisaltaasta niin, että virtsa tuli niitä letkuja pitkin suoraan reisissä kiinni oleviin pusseihin. Tämä siksi, että munuaiset ei kuulemma rasittuisivat. Pussit tyhjennettiin tasaisin väliajoin ja hoitajat auttoivat tässä. Näiden tyyppien asenne oli kyllä loistava. :)

Kyllä tuolla sairaalamaailmassa kaikenlaiset häpeät sun muut katoavat. Muutama hoitaja minullekin jostain pienestä sanoi, että "älä kuule murehdi, on täällä nähty kaikenlaista". Enkä siis yritä sanoa, ettet saisi tuntea niinkuin tunnet - olenhan itsekin tuntenut aivan samalla tavalla joskus - mutta yritän vain rohkaista sinua. Lääkäreille tarkastukset ovat rutiineja, vain sinä voit hermoilulla tehdä siitä itsellesi entistä epämukavamman. Yritä työstää sitä ahdistuksentunnetta pois, sillä koskaan ei tiedä milloin on pakko joutua johonkin ikäväänkin tutkimukseen, ja kokemuksesta sanon, että se tuntuu sitä inhottavammalta mitä enemmän sitä antaa itsensä ahdistua asiasta.

• Amatöörigyne

."Gynelle pitäisi mennä kuin ensimmäiset menkat alkavat ja kun neitsyys on menetetty ja ekalla kerralla ne ei mene sisälle! Vaan kyselee ja sinä vastailet, menkoista, pillereistä jne."

Gynelle ei ole mitään tarvetta mennä kun "ensimmäiset menkat alkavat" tai "kun neitsyys on menetty" jos kaikki muuuten on ok. Tuota viimeistä kohtaa en oikein käsittänyt, eli mitkä "ne" ei mene sisälle, mutta sinne emättimeenkin mahtuu hyvin rajallinen määrä tavaraa. Edellinen kysyjä puhui "ne" muodosta, joten tavaraa sinne on ilmeisesti tarkoitus työntää aika paljon. Gynekologi ei tässäkään asiassa voi auttaa.

Eli: Gynekologille mennään kun on tarvetta. Gynekologi ei kutsu ketään luokseen. Gynekologille ei tarvitse välttämättä mennä ollenkaan, jos mitään vaivoja ei ole, eikä ehkäisyn tarvetta. Sen sijaan ensimmäinen papa olisi hyvä ottaa kun sukupuolielämän aloittamisesta on kulunut yksi vuosi. Se hoituu terveyskeskuksessakin ihan tavallisella terveyskeskuslääkärillä tai asiaan koulutetulla terveydenhoitajalla.

• Kävin viime kuun alussa hakemassa e-pillerit, ja sisätutkimusta ei tehty, koska olin sillon vielä neitsyt.
      Lääkäri kehotti tulemaan n. 1-2 vuoden päästä yhdyntöjen alottamisesta gynekologiseen tarkastukseen, niin luultavasti sit ens kesänä täytyy mennä.
      Neitsyelle ei ilmeisesti oo välttämätöntä tehä tutkimusta, näin ainakin mulle sanottiin.

• Se taitaa kyllä vähän riippua että mistä on kyse,se tutkimuksen tarpeellisuus.

• Miksi olisi?

Miksi tarvitsisi käydä naistentautien erikoislääkärillä ilman minkäänlaista vaivaa? Papassa ja sisätutkimuksessa kannattaa säännöllisesti käydä, mutta gynekologia ei siihen tarvita. Ehkäisyasioissa kannattaa kääntyä ehkäisy- tai perhesuunnitteluneuvolan puoleen, siellä käynnit on ilmaisia ja tarpeelliset testit ja lääkärikäynnit saa hoidettua samoilla käynneillä. Ilmaiseksi.

• eroa...

tuossa on? Miksi gynekologia pelätään jos jonkun muun (ei edes lääkäri) antaa ronkkia paikkojaan. Eiköhän se naistentautien erikoislääkäri (=gyne) osaa tarkastella paremmin paikat, ellei sitten ole rahasta kyse (gyne maksaa enemmän).

• Eipä mitään
        eroa... kirjoitti:

tuossa on? Miksi gynekologia pelätään jos jonkun muun (ei edes lääkäri) antaa ronkkia paikkojaan. Eiköhän se naistentautien erikoislääkäri (=gyne) osaa tarkastella paremmin paikat, ellei sitten ole rahasta kyse (gyne maksaa enemmän).

eroa ole, mutta miksi perustarkastukseen tarvitsisi erikoislääkäriä.. Tuskin kukaan menee aivokirurgillekaan valittelemaan päänsärkyä?

Ja kyllä siellä neuvolassa ne tutkimukset tekee ihan yleislääkäri (joka on siis lääkäri)..

• Amatöörigyne
        Eipä mitään kirjoitti:

eroa ole, mutta miksi perustarkastukseen tarvitsisi erikoislääkäriä.. Tuskin kukaan menee aivokirurgillekaan valittelemaan päänsärkyä?

Ja kyllä siellä neuvolassa ne tutkimukset tekee ihan yleislääkäri (joka on siis lääkäri)..

"eroa ole, mutta miksi perustarkastukseen tarvitsisi erikoislääkäriä.. Tuskin kukaan menee aivokirurgillekaan valittelemaan päänsärkyä?

Ja kyllä siellä neuvolassa ne tutkimukset tekee ihan yleislääkäri (joka on siis lääkäri).."

KYLLÄ SIINÄ ON EROA! Lähinnä siinä,miltä tutkimus tuntuu; oikea gyne osaa olla paljon taitavampi tässä asiassa. Hän myös tuntee tämän alan sairaudet paljon paremmin. Suosittelen oikeaa gyneä, niin ei tule turhia traumoja.

• Anonyymi
        Amatöörigyne kirjoitti:

"eroa ole, mutta miksi perustarkastukseen tarvitsisi erikoislääkäriä.. Tuskin kukaan menee aivokirurgillekaan valittelemaan päänsärkyä?

Ja kyllä siellä neuvolassa ne tutkimukset tekee ihan yleislääkäri (joka on siis lääkäri).."

KYLLÄ SIINÄ ON EROA! Lähinnä siinä,miltä tutkimus tuntuu; oikea gyne osaa olla paljon taitavampi tässä asiassa. Hän myös tuntee tämän alan sairaudet paljon paremmin. Suosittelen oikeaa gyneä, niin ei tule turhia traumoja.

Niin lääkäreitä peltätään mutta sitten annetaan ties millasten miesten polkeasisälle ja jopailman kumia,huh huh sanon minä!

• Anonyymi

Gynelle ei tartte mennä jos ei oo syytä mennä gynelle. Eli jos ei ole ehkäisy- tai muuta syytä, voit olla vaikka koko elämäsi varaamatta aikaa itse gynelle, jos niin haluat.

Papa-seulonnoissa on syytä käydä kun kutsu tulee. Ne otetaan labrassa, ei gynellä. Pillu siinä pitää kyllä vieraalle näyttää, mutta ajattele että se on kuin hammaslääkäri.

Jos papassa selviää jotain mitä pitää tutkia tai hoitaa, sitten tulee kutsu myös gynelle.

• Anonyymi

esim kohdunkaulansyövässä ei ole esim alussa oireita. eli ei todellakaan tartte käydä papakokeessa ikinä vaikka olis koko elämänsä neitsyt. Syöpä ei ole mikään sukupuolitauti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

esim kohdunkaulansyövässä ei ole esim alussa oireita. eli ei todellakaan tartte käydä papakokeessa ikinä vaikka olis koko elämänsä neitsyt. Syöpä ei ole mikään sukupuolitauti.

ei vaan nimenomaan pitää käydä seulonnassa, jotta ne syövän esiasteen bongataan, ennen kuin on syöpä. jota ei kukaan ole väittänytkään sukupuolitaudiksi. edes kohdunkaulan muutosten taustalla (usein, ei aina) oleva hpv ei ole sukupuolitauti, vaikka se tavallisimmin seksiteitse leviääkin.

papaan: kyllä. gynelle: tarvittaessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei vaan nimenomaan pitää käydä seulonnassa, jotta ne syövän esiasteen bongataan, ennen kuin on syöpä. jota ei kukaan ole väittänytkään sukupuolitaudiksi. edes kohdunkaulan muutosten taustalla (usein, ei aina) oleva hpv ei ole sukupuolitauti, vaikka se tavallisimmin seksiteitse leviääkin.

papaan: kyllä. gynelle: tarvittaessa.

Se oli sarkasmia. Kuten sanoin syöpä ei ole sukupuolitauti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      112
      5825
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3927
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3332
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2946
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      1997
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1963
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      39
      1685
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1529
    Aihe