Suun turvotus

sylkirauhaset?

Onko ketään, kenellä olisi epäilty olevan allergista huulten ja suun turvotusta ja sitten selvinnyt, että turvotus olisi johtunut sylkirauhasesta/sylkirauhastiehyestä. joka tukossa? Hammaslääkäri epäili tällaista, jos oikein käsitin asian. Voikohan siinä tapauksessa myös kieli turvota jos vika on sylkirauhasessa? Tietääkö kukaan?

4

2031

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viirujapesonen

Kyllä ovat jotkut sylkitiehyet tai rauhaset joskus menneet tukkoon allergisen reaktion seurauksena niin, että kaulan molemmille puolille on tullut isot pullistumat. Kyseessä on ollut ruoka-aine ja turvotus on hitaasti laskenut antihistamiinin ja levon myötä. Tiehyet ovat ihan normaalit, eivät tukkeutuneet muuten kuin allergiaturvotuksen seurauksena väliaikaisesti.

• ihmetteliä

terve. nyt kun on kulunut tuosta sinun kysymyksestä noinkin pitkä aika ,niin kiinostaa mitä on saatu selville.minullakin samanlaisia oireita.
      sylkirauhanen tukossa,huulissa ja poskissa turvotusta ja joskus kielikin turpoaa.
      syön allergia löääkkeitä ja kortisoonia.

• mutta hankala on

Sattumalta huomasin tuon, en juurikaan ole lukenut enää pitkiin aikoihin tätä allergiapalstaa, ja huomasin että tuo kirjoitustan tuntuu tutulta = on minun kirjoittama kesällä 2008.
      Useat kerrat kävin allergiasairaalassa ja tehtiin ihotestejä. Mitään muuta allergianaiheuttajaa ei ole löytynyt kuin pujo mikä on ollut jo kymmeniä vuosia.
      Monia aiheuttajia olen itse epäillyt, tuo sylkirauhasjuttu ei ole ollut enää pitkiin aikoihin mielessäni, rikkinäiset hampaatkin korjattiin.
      Suun, huulten, kielen ja kurkun turvotus on jatkunut. Joskus viime vuoden lopulla tuli kuvioihin myös isot, kutisevat, turvonneet läiskät kehoni iholla.
      Söin monta vuotta allergiasairaalan määräämää aeriusta (allergialääke), nyt en ole syönyt sitä pitkään aikaan kun en huomannut mitään vaikutusta sillä. Nyt olen pujoallergiaan kyllä ottanut toisia allergiapillereitä.
      Kokeilin jos jonkinlaisia ruokavalioitakin.
      Turvotuskohtaukseen olen ottanut prednisolonia, joskus jopa 4 krt 20 mg, kun ei ole mennyt ohi muuten.
      Muutaman kerran olen mennyt ambulanssilla sairaalaan kun on tuntunut että kurkkukin turpoaa umpeen. Asuin ennen Helsingissä ja siellä terveyskeskus suhtautui oireesini "vakavasti" mielestäni, nykyisin asun Vantaalla ja mielestäni Peijaksen sairaalan suhtautuminen on välinpitämättömän tuntuista, vaikka olisin mennyt sinne ambulanssilla niin yleensä joudun istuskelemaan odotushuoneessa monia tunteja yksin ilman että kukaan edes seuraa tilaani tai tuntuu että vähät edes välittää. Helsingissä yleensä oli käytäntö se että annettiin kortisonia ja adrenaliinia ja ainakin yksi henkilö oli kanssani siihen saakka kun tilanne alkoi helpottaa. Olen saanut Vantaallakin lisää kortisonia vaikka olen itse ottanut nitä prednisoloneja jo kotona.
      Jotenkin olen turhautunut ja tuskastunut koko tilanteeseen ja nyt en edes pitkään aikaan ole hakeutunut mihinkään lääkäriin/sairaalaan, otan vain kotona prednisolonia niin paljon että alkaa helpottaa.
      Monta vuotta jatkunut (ja välillä 3-4 krt viikossa tuleva) turvotus on tehnyt minusta melkein erakon, jotenkin olen alkanut pelätä hysteerisesti noita kohtauksia.
      Olen yli vuoden ajan välttänyt syömästä ruoka-aineita mitkä sisältävät jotain lisäainetta. Hyvin hankalaa mutta huomasin että silloin turvotuksia ei tule enää niin helposti ja usein. Myöskään särkylääkkeistä pystyn käyttämään pelkästään panadolia, muista suu turpoaa.
      Turvotusta on tullut myös melkein kaikista marjoista ja hedelmistä ja vihanneksista aikaisemmin, mutta tänä kesänä niistä ei ole enää tullut, ainoastaan jos joskus syön esim. makkaraa, leikkeleitä tai jotain missä on jotain lisäainetta (en saa selvää mikä aiheuttaa kun tuntuu että kaikki aiheuttaa, sen olen ollut huomaavinani että pahimpia ovat jotkut e-koodilliset mitkä alkaa kakkosella..) saa olla melkein varma että tunnin-vuorokauden sisällä suu turpoaa.
      Tosin olen nyt muutaman kuukauden ajan huomannut että jos syön pienen määrän näitä (esim vain muutaman siivun makkaraa) niin usein ei tule mitään massiivista turvotusta, kielessä tai suun limakalvoilla vaan tuntuu "oudolta" muutaman tunnin. Sen olen myöskin huomannut että kun useamman vuoden ajan turvotukset kestivät jopa vuorokauden niin nykyisin kun otan prednisolonia (jopa puolikas tai yksi kokonainen useimmiten riittää nykyisin) niin turvotus alkaa "pehmetä" jo puolen tunnin kuluttua ja usein on poissa 2-4 tunnissa. Nokkosrokkoon iholla auttaa parhaiten atarax, mikä kyllä sitten tekee tosi höntin olon välillä vuorokaudeksikin mutta vie kutinan poiis aika nopeasti ja ihottuma-alueen laajeneminen lakkaa, tosin ne punaiset turvonneet läiskät kestävät vielä noin vuorokauden.
      Kuvittelen ainakin että kauan jatkunut lisäaineettoman ruuan syöminen olisi helpottanut tilannettani.
      Allergiasairaalan diagnoosi on ollut kroonisen urticarian aiheuttama angioödeema. Muistaakseni ne sanoivat siellä että tällainen kestää uein 3-5 vuotta ja syytä ei saada selville, tuon ajan jälkeen saattaa sitten hävitä mutta voi tulla taas joskus uudestaankin.

• t

tutustu myös lääkeainereaktioon nimeltä stevens johssonin syndroma (tulehduskipulääkkeiden seurauksena saattaa tulla, samoin tietyistä antibiooteista ja sulfasta)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 477
      7030
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2541
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      221
      2513
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      149
      1814
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1718
    6. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1128
    7. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1123
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1115
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1042
    10. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      1
      1037
    Aihe