Pärjääkö kani yksin?

Miki

Hei!

Olen aikomuksessa hankkia Hermeliinin. Minulla on ollut aikaisemmin jättikani ja kaksi risteytystä. Kysymys kuuluu, että pärjäisikö pupu yksin? Ystäväni "kasvattaa" hermeliinejä, ja hänellä on vapaana yksi poikanen, joka syntyi toukokuun alkupuolella. Urospoikanen on hyvin aktiivinen ja osaavainen, sekä kiinnostunut monista asioista, ja olisi hyvä moneenlaiseen harrastukseen. Minun luonani kani saisi paljon huomiota! Vastatkaa oma mielipiteenne tähän, ja halutessanne kysykää vaan lisää tuosta hermeliinistä...

16

7359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Risu

      Kani ei pärjää yksin, se tarvii lajitoverin seuraa. Jos pidät sille seuraa, se perjää väliaikaisesti. Ajatella kanit elää kauan, pystytkö antamaan kanille aikaa monta tuntia päivässä, 7 vuoden kuluttua.

      • ainasamavirsi

        Ota ihan rauhassa vain yksi kani, jos pidät sille seuraa tarpeeksi.

        Mä olen aivan täynnä näitä ainaisia kommentteja siitä, että on pakko olla lajitoveri. Mulla on ollut kaneja yksin, kaksin ja kolmestaankin. Kolmen yhtälö ei toiminut ollenkaan. Kahdestakaan ei tullut toivottua pariskuntaa. Ja meidän kaniherra on ollut onnellisimmillaan yksin. Stressannut muista kaneista ihan hirveesti. Samoin edellinen luppatyttö ei seuraa halunnut/kaivannut ja kiintyi muhun ihan hirveesti.


      • Mäkansmäkans
        ainasamavirsi kirjoitti:

        Ota ihan rauhassa vain yksi kani, jos pidät sille seuraa tarpeeksi.

        Mä olen aivan täynnä näitä ainaisia kommentteja siitä, että on pakko olla lajitoveri. Mulla on ollut kaneja yksin, kaksin ja kolmestaankin. Kolmen yhtälö ei toiminut ollenkaan. Kahdestakaan ei tullut toivottua pariskuntaa. Ja meidän kaniherra on ollut onnellisimmillaan yksin. Stressannut muista kaneista ihan hirveesti. Samoin edellinen luppatyttö ei seuraa halunnut/kaivannut ja kiintyi muhun ihan hirveesti.

        täysin samaa mieltä kun ainasamavirsi:kin :D
        Meilläkin vaan yksi pupu poika ja hyvin pärjää ;)


      • virsi!
        ainasamavirsi kirjoitti:

        Ota ihan rauhassa vain yksi kani, jos pidät sille seuraa tarpeeksi.

        Mä olen aivan täynnä näitä ainaisia kommentteja siitä, että on pakko olla lajitoveri. Mulla on ollut kaneja yksin, kaksin ja kolmestaankin. Kolmen yhtälö ei toiminut ollenkaan. Kahdestakaan ei tullut toivottua pariskuntaa. Ja meidän kaniherra on ollut onnellisimmillaan yksin. Stressannut muista kaneista ihan hirveesti. Samoin edellinen luppatyttö ei seuraa halunnut/kaivannut ja kiintyi muhun ihan hirveesti.

        Entäpä jos kyse onkin siitä, ettet vain herralle löytänyt oikeaa kumppania ja jos sellaisen löytäisit niin kanisi olisi onnellisimmillaan? Meilläkin oli aluksi yksi kani ja kyllähän se pärjäilee kun ei muuta voi, mutta kyllä elämä on muuttunut niin paljon paremmaksi sen jälkeen, kun kaveriin saatiin tutustutettua (helppoa ei ollut). Ja nyt ei ole suloisempaa näkyä, kun rakastuneet pupuset kylki kylkeä vasten.

        Mielestäni kanista on mahdotonta sanoa, että se ei kaipaa seuraa. Se ei pysty kertoa jos sillä on yksinäistä tai tylsää. Ja silloin kun olet poissa, et sitä pääse näkemäänkään.


    • -Luppainen-

      Pupu kyllä pärjää mukavasti yksin, jos pidät sille tarpeeksi seuraa ja se saa asua sisällä mukana perheen toimissa.
      Mieluummin kuitenkin kaksi, puput nauttivat useimmiten kovasti lajitoverin seurasta, vaikka tietystihän näitä poikkeuksiakin on. Kenties voisit ottaa tämän hermeliinipojan, ja jos kaikki menee hyvin, myöhemmin leikkauttaa sen ja ottaa tyttöpupun kaveriksi? Silloin ei tarvitse potea huonoa omatuntoa, kun lähtee kavereiden kanssa shoppailemaan koko päiväksi;)

    • En ikinä pidä laumaeläintä yksin ellei ole pakko. multa juuri kuoli 6,5 vuotias hermeliini ja hankin uuden kaveriksi yksin jääneelle hermeliinille. Ihminen ei koskaan korvaa lajitoverin seuraa, usko pois. Kanini oli niin masentunut kun kaveri oli poissa. Ei sellaista kukaan eläinrakas kestä. siis ihminen joka ihan oikeasti välittää lemmikeistään.

      • edelliseen..

        Samaa mieltä.

        Ja vaikka käyttäisi kaiken aikansa kanin kanssa olemiseen, niin silti koulussa/töissäoloajan väli on pitkä ja lisäksi yö (ainakin meidän kanit tuntuu olevan aktiivisimmillaan myöhään illalla/yöllä). Joten kyllä näistäkin jo kertyy niin pitkä aika kanille, että lajitoverin seuraa kaipaisi.


    • paljon eriäviä mielipiteitä

      Mielestäni kani kuitenkin pärjää myös yksin. Eihän koiriakaan pidetä kahta vaikka sekin on laumaeläin. Ihmis seura riittää jos sitä on tarpeeksi, eikä tarpeeksi tarkoita sitä että istut 24 tuntia kanin seurana. Itelläni on kolme naaras kania, kukin eri häkissä. Samaan ei voi edes laittaa. Aikaa vietän päivässä kuitenkin reilusti kanien kanssa samoin lapset. Kanista näkee mielestäni jos on pitkästynyt ja kaipaa seuraa. Joten miksipä ei voisi ottaa ensin sitä yhtä kania, ja jos aika ei riitä ja kani näyttää, sekä vaikuttaa pitkästyneeltä hankkii sitten sille kaverin.

      • dflksefklsef

        Kaneja tulisi olla aina kaksi tai useampia, jossei ne tule toimeen olisi hyvä asuttaa kaveria viereisessä, erillisessä häkissä, koska sekin on parempi kuin yksin. Kani TARVITSEE lajitoverin, vaikka sitten eri häkissä.

        Koirahan ei tähän liity siltä osin kun se viihtyy myös ihmisen seurassa, toisinkuin kani.


    • uroskani

      Minulla on hermeliinirex kani uros 7kk. Kysyin eläinlääkäriltä tarvitseeko hän kaverin. Eläinlääkärin mukaan ei tarvitse kaveria. Voi tulla vaan ongelmia. Käski vaan tehdä kastraation, ettei ala ruikkimaan, kun tulee sukukypsäksi. Kastraatioon on varattu jo aika, enkä aio hankkia toista pupua. Vietän pupun kanssa paljon aikaa.

    • tarvii

      NÖH NÖH!!!!!!!!!!! kyllä pupu muuten tarvii kaveria. minulla oli ensin yksi naaras kani se oli toosi yksinäinen. kun hankin sille uros pupun seuraksi naaraan elämänlaatu parani paljon. aloin myös hoitaa pupuja paremmin. molemmat saa olla 6 tuntia irti ym..... vaikka asuvat vielä eri häkeissä on parempi vaikka niin kun niin et ois vaan ainoa.

    • Hermeliini

      Pärjää kani yksin kunhan on hyvin aikaa sille. Kanit on lauma eläimiä mutta ne pystyy sopeutumaan yksin olemiseen.

    • ranskis96

      Vastaus on kyllä, kani voi pärjätä yksin mutta vaatii silloin kaiken mahdollisen vapaa-ajan omistajaltaan. Pahimillaan kani voi masentua yksin ja stressaantua toisen seurasta. Jos kuitenkin otat sille kaverin niin mielummin naaras kuin uros,toki kaksi urostakin voivat tulla toimeen. Kun on vain yksi kani se kiintyy vahvasti omistajaansa koska sillä ei ole muita. Hommaa mahd.paljon virikkeitä kanillesi että sillä on tekemistä ja nimenomaan sallitua tekemistä kun olet koulussa tai jossain muualla.

    • Anonyymi

      Kani pärjää yksin jos annat sille seuraa yli pari tuntia päivässä mutta parempi ois 2 kania. Itselläni on yksi poika kani ja on yksin hyvin pärjännyt (:

    • Anonyymi

      Itse olen sitä mieltä, että kani pärjää yksin, mutta lajitoveri olisi paras! Oma kanini elelee kuitenkin yksin ja olen huomannut, että se on kyllä paljon sosiaalisempi ja huomionhakuisempi yksin asuessaa. Käytännössä sinä päätät. Mielestäni, jos otata vain yhden kanin, niin kunhan annat riittävästi seuraa ja virikkeitä kanillesi, niin kani on hyvinkin iloinen ja onnellinen tapaus. Yksinäinen uros kannattaa kyllä silti leikata vaikka ei enää olisi muiden kanien kanssa. Sillä kun kani asuu yksin, niin se saattaa puolustaa häkkiään/reviiriään todella paljon ja myös pissailee sinne tänne. Meillä leikkaus auttoi noihin👌🏻
      T: 3-vuotta kanin omistanut

    • Anonyymi

      Pärjääkö kani yksin niinku noin 7h päivästä ilman lajitoveria? Olen suunnitteilla hankkimassa kania, mutta minulla on koulua noin 6h päivästä ja matkoissa kestää yhteensä noin tunti. Pärjäisikö se sen ajan yksin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe