Oppisopimuksella Datanomiksi

Henkka

Olen aina ollut kiinnostunut tietokoneiden kanssa näpertelystä ja nyt haluaisin erikoistua kyseiselle alalle. Olen valmistunut viime keväänä merkonomiksi ja haluaisin siihen päälle vielä datanomin paperit. En tietenkään jättäisi pelkkään perustutkintoon omaa osaamistani, lähtisin parin työvuoden jälkeen opiskelemaan ammattitutkintoja ja siitä sitten vielä eteenpäin. Kysyisinkin teiltä (jos vaan saa asiallisia vastauksia), että mistä päin Suomea kannattaa lähteä hakemaan oppisopimuspaikkaa? Miten on työllisyystilanne kyseisellä alalla? Oletteko saanut oppisopimuspaikasta myös vakituisen työn vai oliko se vain koulutuksen ajaksi tarjottu työpaikka? Asun Turun seudulla, jos joku on täälläpäin suorittanut tutkintonsa miten näkee tilanteen täällä alueella?

7

5525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Oppisopimuksesta en osaa sanoa mitään muuta kuin itse en sellaiseen lähtisi. Tuleehan siinä tietysti opittua kyseisen firman asiat hyvin, mutta entäs ne muut asiat? No kuitenkin, tuosta "alasta" sen verran, että IT-ala on käsittämättömän laaja käsite. Työtilanne "alalla" on erittäin hyvä(hkö) ja erittäin huono samaan aikaan. Riippuu siitä mihin "alan" haaraan sitä ajautuu.

• Henkka

Kiinnostuksen kohteenani on mikrotukihenkilön hommat ja www-ohjelmoija.

• Wintoosailija

Itse opiskelin Amiedulla (Helsinki) oppisopimuksella Datanomiksi, ja sen jälkeen vielä Järjestelmätuen ammattituntkinto. Olin kyllä jo töissä ennen kuin siellä aloitin, ja tein sen työn ohella että saisi paperit. Työpaikan olin saanut ihan vain osaamisella, ilman papereita, mutta paperithan on hyvä olla viimeistään sitten kuin mielii vaihtaa työpaikkaa.

• Auttaa.
        Wintoosailija kirjoitti:

Itse opiskelin Amiedulla (Helsinki) oppisopimuksella Datanomiksi, ja sen jälkeen vielä Järjestelmätuen ammattituntkinto. Olin kyllä jo töissä ennen kuin siellä aloitin, ja tein sen työn ohella että saisi paperit. Työpaikan olin saanut ihan vain osaamisella, ilman papereita, mutta paperithan on hyvä olla viimeistään sitten kuin mielii vaihtaa työpaikkaa.

Tässäkin asiassa auttaa Google. Laitat vaan hakusanaksi "oppisopimuksella datanomiksi", niin linkkejä piisää. Yksi esimerkki:

http://www.mjk.fi/index.php?m=2&id=165&sm=66&ad=adwords1

Edelliselle sanoisin, että ei niitä papereita paljon yleensä kysellä, kun työpaikkaa vaihtaa. Ainakin itselläni ainoa kerta, kun papereita on kyselty, oli ensimmäinen työpaikka silloisessa Nokia Elektroniikassa. Sen jälkeen, kun olen vaihtanut paikkaa, niin on vain kysytty, mitä osaan ja pyydetty referenssejä, esim. edellisen työpaikan pomon puhelinnumeroa.

• ATK-ammattilainen
        Auttaa. kirjoitti:

Tässäkin asiassa auttaa Google. Laitat vaan hakusanaksi "oppisopimuksella datanomiksi", niin linkkejä piisää. Yksi esimerkki:

http://www.mjk.fi/index.php?m=2&id=165&sm=66&ad=adwords1

Edelliselle sanoisin, että ei niitä papereita paljon yleensä kysellä, kun työpaikkaa vaihtaa. Ainakin itselläni ainoa kerta, kun papereita on kyselty, oli ensimmäinen työpaikka silloisessa Nokia Elektroniikassa. Sen jälkeen, kun olen vaihtanut paikkaa, niin on vain kysytty, mitä osaan ja pyydetty referenssejä, esim. edellisen työpaikan pomon puhelinnumeroa.

Niin, eiväthän työnantajat yleensä papereita kysele töitä hakiessa. Sen sijaan he olettavat, että kerrot myös kouluksesi hakemuksessasi tai CV:ssä. Kuitenkaan varsinaisia todisteita koulutuksesta he eivät kyselee joitakin firmoja lukuunottamatta (esim. Nokia).

Pointtini siis tässä on se, että kyllä työnantajia jonkin verran kiinnostaa hakijan koulutustausta, vaikka he eivät papereiden perään kyselisi.

• Auttaa. .
        ATK-ammattilainen kirjoitti:

Niin, eiväthän työnantajat yleensä papereita kysele töitä hakiessa. Sen sijaan he olettavat, että kerrot myös kouluksesi hakemuksessasi tai CV:ssä. Kuitenkaan varsinaisia todisteita koulutuksesta he eivät kyselee joitakin firmoja lukuunottamatta (esim. Nokia).

Pointtini siis tässä on se, että kyllä työnantajia jonkin verran kiinnostaa hakijan koulutustausta, vaikka he eivät papereiden perään kyselisi.

Siis tietysti tarkoitin, että CV pitää olla kunnossa ja siellähän tietysti tuo koulutustausta näkyy, mutta minun pointti oli se, että työnantaja on paljon kiinnostuneempi siitä, mitä on tehnyt ja mikä on osaaminen kuin se, että mitä kouluja on käynyt. Itseni kohdalla, kun olen ollut alalla jo lähes 25 vuotta, niin tuolla koulutaustalla ei enää ole mitään merkitystä. Lähes kaikki alaan liittyvät taidot, mitä siellä aikoinaan sai, ovat jo auttamattomasti vanhentuneet. Alalle tulevalle tai vähän aikaa olleella asia on tietysti täysin eri.

• joijijibyfu

Kuten aikaisemmissa viesteissä on todettu, tietokoneiden parissa työskentely on erittäin laaja käsite, koska se lähestulkoon jokaiseen ammattiin väkisin liittyy.
      Oppi ei ojaan kaada, joten opiskele datanomiksi. Sieltä löydät sitten oman mielenkiintoisen tiedon, jolla tulevaisuuden teet. Kyseessähän on kuitenkin perustutkinto, jonka teet puolittain toiseen kertaan merkonomitaustalla, joten sijassasi pyrkisin esim. amk-koulutukseen.
      Jos leegot on aikoinaan kiinnostaneet, niin insinööriksi. Jos taas leegojen myyminen on intressisi, niin tradenomiksi. Jos koodariksi, niin ota happea ... 01
      Jos koodi,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      82
      4206
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3191
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      167
      2566
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1925
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe