pallo on ihan hukassa kun syöpä löyty. ei ollukkan haavuma peräsuolessa. nyt odotan tietoa onko se levinny ja minkälaista hoitoa ruetaan antamaa.. kai haettava tukea syöpäyhdistykseltä? kaveripiiri on hyvin minimi. siksi tänne kirjotan. jos vaikka olis kohtalotoveria lukemassa näitä tekstejä. tämä vuosi on ollut muutenkin tepuileva. maaliskuussa leikattiin selkä ja toukokuussa sappi. pitkään luulin vaivojani selän syyksi, koska leikkaus ei auttanut kaikkia "vaivoja" selästä.
syöpähä sieltä löyty
34
34055
Vastaukset
- Raspikurkku
Ilmeisesti kyseessä on paksusuolen syöpä ? Minulla sellainen leikattiin kuutisen viikkoa sitten. Oli mennyt suolen seinämän läpi ja lähialueen imusolmukkeisiin jotka myös poistettiin. Leikkaus on yleisin hoitomuoto tällaisessa ja jos on levinnyt niin sitten myös sytostaatit. Palloa ei kannata hukata, kyllä me näiden kanssa pärjäillään.
- ei kivaa
ehkä väärin sanottu et pallo hukassa. se taitaa vai näi aluks olla hukassa. kysymysmerrkkejä pyörii nii paljo pään sisällä et osa ei es mahdu sinne vaa pyöri ulkopuolella. peräsuolisyöpä miul on ei paksusuoli. ehkä?? lapsen takia oon kuitenki eniten huolissani koko hommassa.
- Raspikurkku
ei kivaa kirjoitti:
ehkä väärin sanottu et pallo hukassa. se taitaa vai näi aluks olla hukassa. kysymysmerrkkejä pyörii nii paljo pään sisällä et osa ei es mahdu sinne vaa pyöri ulkopuolella. peräsuolisyöpä miul on ei paksusuoli. ehkä?? lapsen takia oon kuitenki eniten huolissani koko hommassa.
Kun minulla todettiin ensimmäinen syöpä niin varmaan pari viikkoa meni ennenkuin alkoi oikeasti tajuamaan että minulla on tosiaankin syöpä. Mutta ei tuo ole vielä tuomio, nykyisin parannetaan hyvinkin pahoja tapauksia. Netistä löytyy monesti vastauksia kysymyksiin mutta niihin pitää aina suhtautua varauksella koska samakin syöpä eri ihmisillä saattaa käyttäytyä hyvin eri tavalla.
- satunnaisesti vieraileva
Raspikurkku kirjoitti:
Kun minulla todettiin ensimmäinen syöpä niin varmaan pari viikkoa meni ennenkuin alkoi oikeasti tajuamaan että minulla on tosiaankin syöpä. Mutta ei tuo ole vielä tuomio, nykyisin parannetaan hyvinkin pahoja tapauksia. Netistä löytyy monesti vastauksia kysymyksiin mutta niihin pitää aina suhtautua varauksella koska samakin syöpä eri ihmisillä saattaa käyttäytyä hyvin eri tavalla.
Alkujaan ensitiedosta syövästä ihminen menee ulalle ja menee "shokkiin". Mutta ajan kanssa ja otettuaan selvää monesta eri tietolähteestä ihminen tulee selviytymään ensishokista. Kuten tämä palsta on yksi keinoista. Syöpäpotilaalle tehdään hoitosuunnitelma lääkärin luona. Sen mukaan ihminen saa parhaan mukaan hyviä hoitoja. Lääkäri ja hoitokunta antavat hoitoja ja antavat paikan päällä tietoja mitä syöpäpotilas haluaa tietää ja uskaltaa kysyä. Pitää vaan laittaa kysymänsä paperille! Ettei pääsisi unohtumaan. Jokainen syöpäpotilas on yksilöllinen ja hoidot myös!Niin monista syistä, kuten syövän laatu, levinneisyys, potilaan kunto ja terveys yms.
Olen selviytynyt syövästä ja viime hoidosta kulunut jo 2 viikkoa sitten. Leikkaus, sytostaattihoidot ja viimeksi sädetyshoidot. Nyt nautin kesästä, vielä on yli kuukausi sairauslomaa. Koeta elää maalaisjärjellä!
Tsemppiä! - ei kivaa
satunnaisesti vieraileva kirjoitti:
Alkujaan ensitiedosta syövästä ihminen menee ulalle ja menee "shokkiin". Mutta ajan kanssa ja otettuaan selvää monesta eri tietolähteestä ihminen tulee selviytymään ensishokista. Kuten tämä palsta on yksi keinoista. Syöpäpotilaalle tehdään hoitosuunnitelma lääkärin luona. Sen mukaan ihminen saa parhaan mukaan hyviä hoitoja. Lääkäri ja hoitokunta antavat hoitoja ja antavat paikan päällä tietoja mitä syöpäpotilas haluaa tietää ja uskaltaa kysyä. Pitää vaan laittaa kysymänsä paperille! Ettei pääsisi unohtumaan. Jokainen syöpäpotilas on yksilöllinen ja hoidot myös!Niin monista syistä, kuten syövän laatu, levinneisyys, potilaan kunto ja terveys yms.
Olen selviytynyt syövästä ja viime hoidosta kulunut jo 2 viikkoa sitten. Leikkaus, sytostaattihoidot ja viimeksi sädetyshoidot. Nyt nautin kesästä, vielä on yli kuukausi sairauslomaa. Koeta elää maalaisjärjellä!
Tsemppiä!aikapaljon oon yrittäny maalaisjärkeeni käyttää, enkä ota lukeemani liian tarkasti. sillon kun jouduin (pääsin) tutkimuksiin ja rupesin selaamaan näitä sivuja. en löytäny yhtään samallaisia oireita kun minulla on ollut. mutta kun minulla jo vahva lääkitys ollu selän takia yli puolivuotta ni kait jääny oireita tulematta? haavauman ne ensin sanovat ennen kun oli koepalat otettu ja niistäkin luin. samoin kun on ollu ihan kiitettävä häntäluu kipu, nii siitä oon lukenu kanssa, mutta tuloksetta. nyt en tiedä vielä kummasta häntäluu kivut johtuu selästä vai syövästä tai kenties molemmista? minulla on mennyt kovaa vauhtia tutkimukset siitä asti kun kävin tk.n lääkärillä.
- ilkka's
Ei ole itselläni samaa syöpää, mutta imusolmukesyöpä löytyy. Voimia sinulle! Jos jaksat käydä hoidoissa ja uskot paranemiseen niin olen hyvin varma että viiden vuoden päästä saat terveen paperit. Onnea sinulle!
- ei kivaa
voimia ja jaksamista sinullekkin. minä en tiedä imusolmukesyövästä juuri mitään. nyt on minulla sellanen vaihe vielä ettei tiedä mistään mitään, enkö ole mikään hyvä odottaja missään asiassa. ehkä sit kun tietää hoitomuodot ja onko levinny ni jaksaa uskoa huomiseen paremmin?? ja pakko minun on tästä selvitä että saan lapseni aikuiseksi....
- jep jep
ei kivaa kirjoitti:
voimia ja jaksamista sinullekkin. minä en tiedä imusolmukesyövästä juuri mitään. nyt on minulla sellanen vaihe vielä ettei tiedä mistään mitään, enkö ole mikään hyvä odottaja missään asiassa. ehkä sit kun tietää hoitomuodot ja onko levinny ni jaksaa uskoa huomiseen paremmin?? ja pakko minun on tästä selvitä että saan lapseni aikuiseksi....
Minulla oli 5 v takaperin samat oireet kuin sinulla. Syöpähän siellä oli. 2 pingispallon kokoista palleroo. "pallerot oli puhkaissut suolen.Suolta poistettiin 25 senttiä ja päät liitettiin yhteen. Nyt kaikki on suht normaalia.Pärjäile,kyllä se siittä.
- ei kivaa
jep jep kirjoitti:
Minulla oli 5 v takaperin samat oireet kuin sinulla. Syöpähän siellä oli. 2 pingispallon kokoista palleroo. "pallerot oli puhkaissut suolen.Suolta poistettiin 25 senttiä ja päät liitettiin yhteen. Nyt kaikki on suht normaalia.Pärjäile,kyllä se siittä.
eli häntäluu kivusta siulla alko? miten kauan kuuntelit kipua enne kun menit lääkärii? enne kun miul alko jatkuva kipu ni oli sellasii "satunnaisii kipuja" varmaa parivuotta ainaki. tää aika ku menee välil nii joutusasti ettei muista millo on mikäki vaiva alkanu ;) ja tosissaa ku ton selänki kanssa oon tapellu ainaki 8v ni ei ain oo tienny mihinkä koskee..
- jep jep
ei kivaa kirjoitti:
eli häntäluu kivusta siulla alko? miten kauan kuuntelit kipua enne kun menit lääkärii? enne kun miul alko jatkuva kipu ni oli sellasii "satunnaisii kipuja" varmaa parivuotta ainaki. tää aika ku menee välil nii joutusasti ettei muista millo on mikäki vaiva alkanu ;) ja tosissaa ku ton selänki kanssa oon tapellu ainaki 8v ni ei ain oo tienny mihinkä koskee..
pari vuotta siinä kulu.Pieniä särkyjä lantio seudulla,lisäks väsytti aikalailla.Tauti oli "pakarissa".
- ei kivaa
jep jep kirjoitti:
pari vuotta siinä kulu.Pieniä särkyjä lantio seudulla,lisäks väsytti aikalailla.Tauti oli "pakarissa".
sitten saan tietää onko levinny?? ja hoitosuunnitelma. pitkältä on tää oottaminen tuntunu. ihmeellisii kipuja nois pakaroissakin on ollu. jotenki tuntuu et koepalojen oton jälkeen on ollu kipeempää. tai sit kuvittelen. pitäs kai puhelimel äänittää lekurin kans juttelu huomen että voisin kuunnella kotona ja ehkä tajutakkin mitä se puhu ;) hito väsyny mieki oon ollu pitkää. mut luullu et vain särkylääkkeitten (vahvojen) syy vain on ollu..
- ei kivaa
ei kivaa kirjoitti:
sitten saan tietää onko levinny?? ja hoitosuunnitelma. pitkältä on tää oottaminen tuntunu. ihmeellisii kipuja nois pakaroissakin on ollu. jotenki tuntuu et koepalojen oton jälkeen on ollu kipeempää. tai sit kuvittelen. pitäs kai puhelimel äänittää lekurin kans juttelu huomen että voisin kuunnella kotona ja ehkä tajutakkin mitä se puhu ;) hito väsyny mieki oon ollu pitkää. mut luullu et vain särkylääkkeitten (vahvojen) syy vain on ollu..
sain tänää tietää ettei syöpä ole levinnyt. sädehoito alotetaan mahdollisimman pian ja siten leikataan perösuolta ja peräaukko. eli tulen lopun elämääni pitäämn pussia. mutta hyvä näin kun ei pahempaa.. lääkehoito päätetään vasta leikkauksen jälkeen tarviinko edes sitä. vois sanoa että olen onnellinen nyt :)
ei kivaa kirjoitti:
sain tänää tietää ettei syöpä ole levinnyt. sädehoito alotetaan mahdollisimman pian ja siten leikataan perösuolta ja peräaukko. eli tulen lopun elämääni pitäämn pussia. mutta hyvä näin kun ei pahempaa.. lääkehoito päätetään vasta leikkauksen jälkeen tarviinko edes sitä. vois sanoa että olen onnellinen nyt :)
Olen ymmärtänyt, että ensin syöpäkudoksesi kutistetaan pieneksi sädetyshoidoilla ja sitten leikkaukseen. Sädetyshoito on paljon kevyempi hoitomuoto kuin solunsalpaajahoito. Ainoastaan yksi vaiva, joka työpäivä pitää käydä sädetyksessä. Leikkauksen jälkeen ollaan viisaampia, kuinka
sairautesi on edennyt ja kenties päätetään lopullinen hoitosuunnitelma. Laitetaanko avannepussi ja vielä päälle lääkitys, mielestäni vasta leikkauksessa tai sen jälkeen tiedetään paremmin. Tsemppiä! Käy joskus syöpäpotilaiden palstalla kurkkaamassa! - ei kivaa
Olen ymmärtänyt, että ensin syöpäkudoksesi kutistetaan pieneksi sädetyshoidoilla ja sitten leikkaukseen. Sädetyshoito on paljon kevyempi hoitomuoto kuin solunsalpaajahoito. Ainoastaan yksi vaiva, joka työpäivä pitää käydä sädetyksessä. Leikkauksen jälkeen ollaan viisaampia, kuinka
sairautesi on edennyt ja kenties päätetään lopullinen hoitosuunnitelma. Laitetaanko avannepussi ja vielä päälle lääkitys, mielestäni vasta leikkauksessa tai sen jälkeen tiedetään paremmin. Tsemppiä! Käy joskus syöpäpotilaiden palstalla kurkkaamassa!minulle laitetaan se avanne loppuelämäksi koska se syöpä on niin alhaala. mut miusta se on pienin paha tässä jutussa.. uskon että tulen toimeen sen kanssa kun opettelen ensin. se lääkitys tiedetään vasta leikkaukksen jälkeen. voinha mie joskus siel syöpä sivullaki käydä. miu pitäs joku hyvä nimimerkin keksi. nyt ehkä aivotkin toimii paremmin kun asiat rupes selkeytymään :)
- ei kivaa
ei kivaa kirjoitti:
minulle laitetaan se avanne loppuelämäksi koska se syöpä on niin alhaala. mut miusta se on pienin paha tässä jutussa.. uskon että tulen toimeen sen kanssa kun opettelen ensin. se lääkitys tiedetään vasta leikkaukksen jälkeen. voinha mie joskus siel syöpä sivullaki käydä. miu pitäs joku hyvä nimimerkin keksi. nyt ehkä aivotkin toimii paremmin kun asiat rupes selkeytymään :)
piti luke.. pitäs silmälasit pääs tarkastaa mitä kirjottelen :)
- jep jep
ei kivaa kirjoitti:
minulle laitetaan se avanne loppuelämäksi koska se syöpä on niin alhaala. mut miusta se on pienin paha tässä jutussa.. uskon että tulen toimeen sen kanssa kun opettelen ensin. se lääkitys tiedetään vasta leikkaukksen jälkeen. voinha mie joskus siel syöpä sivullaki käydä. miu pitäs joku hyvä nimimerkin keksi. nyt ehkä aivotkin toimii paremmin kun asiat rupes selkeytymään :)
Asiat alkaa olla mallillaan. Ei se pussi ole paha , suomessa on tuhansilla ihmisillä pussi käytössä.Pussista varmaan tehdään päätös leikkauksessa,joko laitetaa ,ei laiteta taikka tilapäisesti voidaan laittaa.kirjoittele kuulumisia ja jaksele.
- ei kivaa
jep jep kirjoitti:
Asiat alkaa olla mallillaan. Ei se pussi ole paha , suomessa on tuhansilla ihmisillä pussi käytössä.Pussista varmaan tehdään päätös leikkauksessa,joko laitetaa ,ei laiteta taikka tilapäisesti voidaan laittaa.kirjoittele kuulumisia ja jaksele.
vaikka miulla on tosissa ihan varmaa se pussin lopullinen jatkuva pitäminen. se syöpä on niin alhaalla eetei voi ns.venytellä suonta.. hirveesti helpotti kaikki tieto ja loppu epävsrmuus. se on keikkein inhottavinta. miulla meni noin kuukaus kaikkinee siitä kun tk.sta sain lähetteen keskusairaalaa tutkimukasii ja nyt jo odotan et nähtävästi ensviikolla alotetaan sädehoito. voi olla kun se on niin alhaalla ni sen myös huomas aika aikasessavaiheessa?? hirmu ihana lekuri oli sairaalassa kun selitti tilanteen todella perusteellisesti. ainut hankaluus tuntuu täs vaiheessa olla kyyti sinne sädehoitoon, matkaa noin 1120km ja miul ei oo autoo. tuttavapiiri todella pieni ja niilläkään ei kaikil autoo tai muuta mahdollisuutta lähtee antaa kyyti. sit on mentävä linja-autolla. nyt ois hyvä jo keksii toiselaine nimimerkki :))
- ei kivaa
ei kivaa kirjoitti:
vaikka miulla on tosissa ihan varmaa se pussin lopullinen jatkuva pitäminen. se syöpä on niin alhaalla eetei voi ns.venytellä suonta.. hirveesti helpotti kaikki tieto ja loppu epävsrmuus. se on keikkein inhottavinta. miulla meni noin kuukaus kaikkinee siitä kun tk.sta sain lähetteen keskusairaalaa tutkimukasii ja nyt jo odotan et nähtävästi ensviikolla alotetaan sädehoito. voi olla kun se on niin alhaalla ni sen myös huomas aika aikasessavaiheessa?? hirmu ihana lekuri oli sairaalassa kun selitti tilanteen todella perusteellisesti. ainut hankaluus tuntuu täs vaiheessa olla kyyti sinne sädehoitoon, matkaa noin 1120km ja miul ei oo autoo. tuttavapiiri todella pieni ja niilläkään ei kaikil autoo tai muuta mahdollisuutta lähtee antaa kyyti. sit on mentävä linja-autolla. nyt ois hyvä jo keksii toiselaine nimimerkki :))
olen liian innokas painelee näit nappuloit enkä pöhkö kunnol tarkista mitä kirjotan. tuli yks 1 liikkaa kilometreihin eli 120km matkaa sinne missä saan sädehoitoa. ja olen näköjään toistanukkin itseäni noissa viesteissä..hupsis :)
- eräs kävi
ei kivaa kirjoitti:
olen liian innokas painelee näit nappuloit enkä pöhkö kunnol tarkista mitä kirjotan. tuli yks 1 liikkaa kilometreihin eli 120km matkaa sinne missä saan sädehoitoa. ja olen näköjään toistanukkin itseäni noissa viesteissä..hupsis :)
Tuttavallani oli matkaa sädehoitoon yli 80 km. Hän sai kulkea taksilla joka päivä ja kela korvasi. Omavastuu taisi olla jotain 8 euron luokkaa suuntaansa.
eräs kävi kirjoitti:
Tuttavallani oli matkaa sädehoitoon yli 80 km. Hän sai kulkea taksilla joka päivä ja kela korvasi. Omavastuu taisi olla jotain 8 euron luokkaa suuntaansa.
majoituksen jos matka on todella pitkä. Sinun pitää olla todella aktiivinen ja ottaa selvää monista asioista. Helpoin tapa ottaa selvää: syöpäyhdistys!
Jos ei selviä, niin soita sille osaston sairaanhoitajalle tai sosiaalineuvojalle! Vaadi tietoja! Jos osaat googlata, niin etsi tietoja. Taksikulun omavastuu on nyttemmin noin 9.50 euroa. Tiedoksi: Turussa on "potilaskoti", jossa sädetyspotilas majoittuu sädetyshoitojen ajaksi. Itse en ollut. Tsemppiä! - ei kivaa
majoituksen jos matka on todella pitkä. Sinun pitää olla todella aktiivinen ja ottaa selvää monista asioista. Helpoin tapa ottaa selvää: syöpäyhdistys!
Jos ei selviä, niin soita sille osaston sairaanhoitajalle tai sosiaalineuvojalle! Vaadi tietoja! Jos osaat googlata, niin etsi tietoja. Taksikulun omavastuu on nyttemmin noin 9.50 euroa. Tiedoksi: Turussa on "potilaskoti", jossa sädetyspotilas majoittuu sädetyshoitojen ajaksi. Itse en ollut. Tsemppiä!on sielläki joku missä voi yöpyä. sen hinnoista en ole vielä ottanu tietoa. en mielellään ainakkan pitkäsksi ajaksi sinne jää. on tuo alaikäen muksukin. on sille hoitopaikka jos tarvis vaatii. en halua että se ainakaan pitkiäaikoja siellä joutuu olemaa. sen unohdin sanoa että se eka reissu pitää sinne ite järkätä sen jälkeen on se kimppakyyti. syöpäyhdistyksessä kävin jo ja sain pikkusen tietoo, nyt painaa nuo kesälomat ni otan sinne paremmin yheteyttä loman jälkeen.. ja sellasenki sain kelan kautta tietää että joku sopeutumis juttu on mahdollista kun on se avanne.
- ei kivaa
ei kivaa kirjoitti:
on sielläki joku missä voi yöpyä. sen hinnoista en ole vielä ottanu tietoa. en mielellään ainakkan pitkäsksi ajaksi sinne jää. on tuo alaikäen muksukin. on sille hoitopaikka jos tarvis vaatii. en halua että se ainakaan pitkiäaikoja siellä joutuu olemaa. sen unohdin sanoa että se eka reissu pitää sinne ite järkätä sen jälkeen on se kimppakyyti. syöpäyhdistyksessä kävin jo ja sain pikkusen tietoo, nyt painaa nuo kesälomat ni otan sinne paremmin yheteyttä loman jälkeen.. ja sellasenki sain kelan kautta tietää että joku sopeutumis juttu on mahdollista kun on se avanne.
nämä minun hikoilut ja tämä kamala rauhattomuus? ja kamala mielialojen vaihtelu kuulemma kuuluu asiaan. plääh.. osittain kai tämä odotus että millon tulee kutsu sädehoitoon tekee rauhattomaksi :( ja miten minun roppa reakoi siihen.. en yleensä ole arka oksentelemaan. se vois rauhottaa kun saisin enemmän käveltyy, mut selkä estää sen. nukkuminen on pätkäunia.maksimissaan 4h kerralla yössä ja sit vähintää 2h valvomista ennen kun saan uudestaa nukuttua. en tiedä johtuuko se sit mistä?
- jep jep
ei kivaa kirjoitti:
nämä minun hikoilut ja tämä kamala rauhattomuus? ja kamala mielialojen vaihtelu kuulemma kuuluu asiaan. plääh.. osittain kai tämä odotus että millon tulee kutsu sädehoitoon tekee rauhattomaksi :( ja miten minun roppa reakoi siihen.. en yleensä ole arka oksentelemaan. se vois rauhottaa kun saisin enemmän käveltyy, mut selkä estää sen. nukkuminen on pätkäunia.maksimissaan 4h kerralla yössä ja sit vähintää 2h valvomista ennen kun saan uudestaa nukuttua. en tiedä johtuuko se sit mistä?
Äläs nyt hötkyile, kyllä ne asiat lutviutuu.Jännitykset ja pätkäunet kuuluu asiaan,pienemmätkin vaivat valvottaa. Sädehoito ei ole kummosempi,kuin röntgenissä kävis. Tuskin siitä tulee mitään muuta vaivoja, kun pitkät matkat hoitopaikalle.Rauhotu.
- ei kivaa
jep jep kirjoitti:
Äläs nyt hötkyile, kyllä ne asiat lutviutuu.Jännitykset ja pätkäunet kuuluu asiaan,pienemmätkin vaivat valvottaa. Sädehoito ei ole kummosempi,kuin röntgenissä kävis. Tuskin siitä tulee mitään muuta vaivoja, kun pitkät matkat hoitopaikalle.Rauhotu.
olen sellane jonka pitäs saada kaikki tietää heti just nyt :) Ja kun minulla ei oo oikee ketää kenen kanssa juttelis ni tänne kirjottelen asioista jotka pyörii päässa. Kyl mie tästä vitsii vääntelen tai lähinnä tulevaisuudesta kun on se avanne. En jaksas jos en välil huumoorii pistä mukaan ja on se muksullekki näköjää hyvää tehny.
- Nahkiainen
Mites menee nyt? Kiinnostaa tietää kun utellä samankaltasta oloa.
- Anonyymi
ei kivaa kirjoitti:
olen sellane jonka pitäs saada kaikki tietää heti just nyt :) Ja kun minulla ei oo oikee ketää kenen kanssa juttelis ni tänne kirjottelen asioista jotka pyörii päässa. Kyl mie tästä vitsii vääntelen tai lähinnä tulevaisuudesta kun on se avanne. En jaksas jos en välil huumoorii pistä mukaan ja on se muksullekki näköjää hyvää tehny.
Sehän se on monellakin että haluais tietää kaikki asiat heti ja saada yhtä heti ne kuntoon, kaiken maailman odottelu on sitä kamalinta mitä tiedän .
Huumori on kyllä hetkeksi helpottava mutta tottakai ne ajatukset silti meinaa ottaa ylitse vaikeissa asioissa ja pelko ennenkaikkea .
Tsemppiä sinulle
- Kysymyksiäkysymyksiä
Tosi vanha ketju mutta haluaisin kaikenlaisia oireita kuulla millaisia on ollut? Häntäluukipu, ripuli, pahoinvointi, välillä ummetus, ilmavaivat, turvotus, virtsaamisen tiheys mitähän näitä... Onko muilla samaa ollut?
- Anonyymi
Onko sulla ollut nää kaikki oireet ja todettu suolistosyöpä?
- Anonyymi
Mulla on ongelmana virtsaamisen tiheys, mutta kun käyn vessassa ei mitään meinaa tulla ulos. Ponnistaminen sattuu häntäluun alueelle. Vatsa on lisäksi aina sekaisin ja kipuilee, mutta se voi johtua ärtyneestä suolesta.
Suvussa on suolistosyöpää, mutta kuinkahan yleinen se on nuorella aikuisella?
- Anonyymi
Ei kokemusta itsellä, mutta oireista; Vatsakipu, ummetus, ripuli, vaihteleva suolen toiminta, veriset ulosteet ja ulostamisvaikeudet ovat yleisimpiä suolistosyövän oireita. On tavallista, että oireita ei osata pitää vakavina. Usein oireet ilmenevät vähitellen, ja niitä on saattanut esiintyä jo vuosien ajan.
Oireina voi esiintyä myös ulostamispakkoa, limaisia ja niukkoja ulosteita tai vatsan turvotusta ja kouristelua. Selkeät muutokset vatsantoiminnassa ovat aina syy hakeutua lääkärille.
Paksusuolen syövässä ja erityisesti peräsuolen syövässä ilmaantuu usein verta ulosteeseen. Siksi myös anemia ja sen seuraamukset, kuten väsymys, hengenahdistus ja huimauksen tunne, ovat yleisiä suolistosyövän oireita. Joskus syöpä aiheuttaa suolen tukkeuman, minkä seurauksena potilas oksentaa, ulostetta ei tule ja vatsa on erittäin kipeä.
Oireet tietysti yksilölliset ja riippuen siitä missä kohtaa suolistoa syöpä on ja miten iso. Jos mietityttää ja oireita on, pitää tietysti mennä lääkäriin! Mitä nopeammin todetaan sitä parempi ennuste, syövässä kuin syövässä.- Anonyymi
Ei mitään ennakko-oireita. 2011 yhtenä aamuna holahti vessapyttyyn verta.
Lekuri totesi tunnustelemalla peräsuolessa kasvaimen.
Tähystyksessä asia varmistui ja pakoputkea lyhennettiin 30cm. Sulkija säästyi mutta vaurioitui.
Avannepussi kupeessa 3kk. Sen jälkeen uloste useita viikkoja kuin se varpusparvi.
Olen toistuvissa kontrolleissa. Ainoa haitta on ruokavalion vahtiminen. Jos pitemmän ateriavälin jälkeen syön reilummin rasvaista ruokaa niin on syytä pitää vessan ovi näkösällä.
Mutta, kuten sanoin, ennen veritulvaa ei ollut vähäisimpiäkään viitteitä mihinkään epänormaaliin.
- Anonyymi
Tämän päivän tulos. CEA lukema 2,1. Viitearvon maksimi on 5.
CEA on pysynyt samalla alueella 1,9 - 2,1 kaikki nämävuodet. - Anonyymi
Hei vaan! Nyt löysin tämän keskustelun, vertaistukea kaipaisin. Sigmasuolen kasvain löytyi helmikuun alussa, leikkaus 28.2.2019. Tähystäen tehtiin, hyvin toivuin siitä...mutta tulosten odottelu oli henkisesti rankkaa. Imusolmukkeet puhtaat, mutta suoliliepeen rasvassa satelliittipesäke. Levinneisyyttä ei siis ct-kuvissa ennen operaatiota. 3 kkn liitännäishoidot aloitettiin, oksaliplatina tiputus ja capecitabine tabletit kotona. Alkuun kestin hyvin , sitten kolmannen syklin aikaan alkoi karmea ripuli. Jouduin olemaan 9 vrk sairaalassakin. Nuo tabletit aiheuttivat sen. Olin menossa viimeiseen suunniteltuun tiputukseen, kun lääkäri ilmoitti, että CEA arvo noussut, 6,8muistaakseni , eli ei annettu hoitoja. Kolonoskopia ja ct-kuvat kiireellisinä! Siinä meni kaksi viikkoa jännityksessä, että mihin levinnyt, kun kaikki piti olla hyvin. Hyviä uutisia saun kesäkuun lopussa, että suoli ok eikä levinneisyyttä nähtävissä. Hoidot lopetettiin(hankalat sivuoireet mm). Seuranta gastrokirurgian puolella 3 kk välein. Nyt pitäisi olla hyvillä mielin, mutta kun on vaan alakuloinen olo!! Miten teillä mieli on kestänyt nämä vuoristoradat? Itselle aamut varsinkin ovat vaikeita, ajatukset syövän uusiutumisessa ym.ikävässä. Mukavaa jos joku vastaisi!! Saa lähettää myös sähköpostia: [email protected] on saman kokeneita
- Anonyymi
Sattuu häntä luuhun kun eilen tein temppua ja mulla osu trampan kova reunus häntä luuhun
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113585MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja621014Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768