Kaninpoikasten keinoruokinta

NoSugar

Mitenkä olette hoitaneet vastasyntyneitä kanin poikasia. Kuinka usein ruokkineet ja mitenkä stimuloineet vatsan toimintaa?

Mulle ja kaverille lankesin keinoemon tehtävät kolmelle viime yönä syntyneelle poikaselle. Nyt ollaan ruokittu niitä pipetillä/ruutalla 3-4 tunnin välein vastikkeella (merkkiä en muista), sekä ruokinnan jälkeen kevyesti hierottu vatsaa sormella. Poikaset majailee kissan kuljetusboxissa, heinien ja lämpöpullojen välissä.

Neuvoja ja kokemuksia kuultais mieluusti.

22

8137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

Jos lapsukaiset ovat vielä hengissä, kannattaisi niille hankkia äkkiä sijaisemo !

Asiaa voisi kysellä vaikka : http://kaniyhdistys.com/
      Foorumista

• todella vaikea

saada pysymään hengissä, jos ihan syntymästä jäävät ilman emoa:( Kannattaisi tosiaan yrittää hankkia keinoemoa pikkuisille. Itse olen ollut keinoemona neljän päivän ikäiselle poikaselle. Syötettiin sitä miehen kanssa vuorotellen, töistäkin oltiin vuorotellen "ruokinta" vapaalla. Siltikään eläinlääkäri ei antanut toivoa, sillä poikanen oli liian pieni. Poikanen kuolikin säännöllisestä ruokinnasta huolimatta suolistotulehdukseen 2 viikon iässä:( Maidon vastike pitää sekoitella oikeiassa suhteessa, että pienet saavat vaatimansa määrän tarvittavia aineita.
      Meillä eläinlääkäri sanoi täälläpäin, että kaikki valmiit vastikkeet ovat aivan liian tujua tavaraa kaninpoikaselle, joten itse piti vastikkeet sekoitella. Mutta tosiaan, ehdoton olisi emo. Muuten poikasilla on huonot mahdollisuudet selvitä hengissä.

• kaluhakiss

minulla on myös sellainen tilanne,että 2 poikasta on vailla emää ja pipetillä oon ruokkinut vastiketta ,mutta mietityttää paljonko annan kerralla?

• pipipipipipipi

surullista ettei pienilä ole mammaa, mut tiedoksi että kanivauva syö 2x vuorokaudessa 10min ajan, eli kokoaja ei tarvi syöttää :) meille tapahtui samoin, ja eläinlääkärissä sanottiin että vauvoille pitää syöttää kissanpennun korviketta !

• tanja&puput

vuohenmaito on paras maidonkorvike, jos sitä löytyy. Kerralla n. 5-10milliä pipetillä (?) muutaman tunnin välein.. hiero sormilla pienten masuu.. Lämmä paikka on hyvä=) toivottavasti vauvat selvii!!!=)

• abuatarvitseva

meilläkin tarvittaisiin kaninpoikien maidonkorviketta koska kaninpoikasten emo ei varmaankaan ruoki niitä(se ei käy kopilla melkein koskaan) ja sitten olen ajattellu että mitä korkviketta olisi turvallista käyttää?? hjelpppp

• KANIFANI

Kani ei varmaankaan imetä poikasiaan kun sitä katsotaan tai muuten häiritsetään, valitettavasti en itsekkään saa selville huolehtiiko emo poikasistaan koska itsellänikin on noin 5 poikasta, vasta päivän vanhoja. Söpöjä mutta ehkä vähän ällöttäviä kun ei ole vielä karvaa.

• alexiah

Nostan tätä kun meillä sama tilanne, kellään antaa neuvoja?

• h-eli-nä

Täälläkin sellainen tilanne, että minulle tuotiin kaksi muutaman viikon vanhaa poikasta, koska emo ne hylkäsi. Poikaset ovat 2-3 viikon ikäisiä ja niitä on nyt hoidettu pari päivää maidonkorvikkeella ja massuja hierottu. En tiedä onko massujen hieronnasta mitään apua ollut, mutta ainakin suolisto on toiminut. Pirteitä poikaset ovat onneksi olleet. Netistä olen hoito-ohjeita yrittänyt etsiä, mutta lähes jokaiselta sivustolta löytyy sellainen asia, että alle 4 viikon ikäiset poikaset tuskin selviävät ilman emoa.

• alexiah

Minä myös lueskellut noita nettijuttuja ja törmännyt samaan, poikanen on vasta muutaman päivän vanha ja myös maidonkorviketta annettu parin tunnin välein ja hierottu massua ja suolisto toiminut. Poikanen on pirteä mutta nuo nettijutut tekevät epäileväisiksi että olisiko kuitenkin tehtävä jotain muuta vielä. Joten jos vain jollain enemmän tietoa niin ottaisin kiitollisena vastaan.

• Sedä

Kaniemo ei välttämättä käy pesällä kovin usein, saati imetä niin että se nähdään! Älkää siis huolestuko turhaan.

• 10

kaninpoikasten emä syöttää kerran päivässä niin eiköhän se riitä. Marsuja ruokitaan parin tunnin välein

• Jppppppn

No jes. Paras paikka hakea apua?

• kaniset

Meillä ensikertalainen emo jätti kokonaan imettämättä. Viidestä pupusta kaksi jäi eloon, jotka otin emolta pois ja nyt syötän niitä pakkoruokkimalla emon nisistä.
      Ainakin nyt nämä kaksi näyttävät piristyneen ja toivoa voisi jopa olla :)

• KANIFANI.

Nyt on poikaset pirteitä karvapalloja! :) Onneks emo ei ollukkaan hylännyt niitä poikasia vaikka ensin luulin.

• kaninomistaja

mulla on naaraskani jolla on kaksi poikasta :) ongelmani on se että toinen poikasista on isompi kuin toinen. Epäilen että toinen poikasista ei saa kuin maidonrippeet mitä teen kiitos jos autatte

• vilsula

Moi minulla on 3 poikasta ne ovat 3 viikkoa mutta ei niihin kun emo huolehtii niistä niin jos apua on jollekkin niin alle 2 viikoiset poikaset voidaan lisä ruokkia tipelillä ja ruiskulla jos on 3 viikoa jo jollakin niin se on jo helppoa eli vaan antaa esim vauvvan korvike maitoa itsellä on ollut tapau sellainen että oli poikanen 3 viikoa ja silloin oli kova pakkanen niin sulatin lunta ja laitoin sen lämpiämään ja sitten sekotin vauvan korvikkeen niin tepsi ja vielä hengissä jonka pentuja nuo 3 viikoiset ovat

• pupunen..

Jos äiti hengissä ottakaa syliin, laittakaa vatsalle ja poikaset imemään. Meillä toimi näin. ja tosiaan kuten pipipipi sano poikaset ruokitaan kaksi kertaa päivässä, sen jälkeen hierotaan mahaa ja pissatetaan (!!) hieromalla kostealla paperilla/vanulla alapäätä. Kaninpoikasille löytyy eläinkaupoista loistavia kissanmaidonvastiketta(jauhona) jota itse olen käyttänyt. Meillä en nähnyt emon kuin pari kertaa poikasia imettävän mutta kaikki 3 kyllä hengissä selvis edellisestä poikueesta.

• Kanivavvva

Mun kanille synty 4 poikasta, ja kaikki elossa, mutta en tiedä koska niihin saa ensimmäisen kerran koske ? :o Auttakaa pliis :)

• ...

Kerran olen yhtä poikasta joutunut käsin ruokkimaan. Kaksi kertaa päivässä pääsi poikanen syömään, ensin emon nisälle ja korviketta lisäksi. Tuo korvike oli kyllä hyvä, en vain millään saa päähäni mitä kaikkea siinä oli. Tuttelia, hunajaa ja sana-solia ainakin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe