Monimetallivalaisin

_._:_.

valistakaa meikäläistä. Mitä ne oikein ovat? ja ovatko parempia kun tavalliset valot.

13

3573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Rihma-
      • kunnolla asiaan

        minulla on 160 x 55 x 60 (kork) allas työnalla, eli otan sen piakkoin käyttöön. Olen ajatellut näitä monimetalleja kunhan osasisin sitten ostaa oikeanlaiset. Eli millaisethan olisi siihen sopivat monimetallit? Minulla on paljon kasveja tulossa siihen entisestä pienemmästä altaasta ja lisää hommaan kokoajan, vanhat kalat ja uusia kalojakin pitää sitten ottaa, ainakin lehtikaloja.


      • -Rihma-
        kunnolla asiaan kirjoitti:

        minulla on 160 x 55 x 60 (kork) allas työnalla, eli otan sen piakkoin käyttöön. Olen ajatellut näitä monimetalleja kunhan osasisin sitten ostaa oikeanlaiset. Eli millaisethan olisi siihen sopivat monimetallit? Minulla on paljon kasveja tulossa siihen entisestä pienemmästä altaasta ja lisää hommaan kokoajan, vanhat kalat ja uusia kalojakin pitää sitten ottaa, ainakin lehtikaloja.

        Tuohon kokoon menis hyvin 3x70W tai 2x150W valaisimet, jolloin kasviravinnetta ja hiilidioksidia kannattaa jo lisätä pikkasen, ettei levät pääse villiintymään(tai tarpeeksi korkealle veden pinnasta).
        3x150W on sitten seuraava aste, vaikeustaso B. :D

        Akvaariokaupoista saa ostetua valmiita kauniita MMvalaisimia;
        http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/tarvikkeet/valaistus_monimetallivalaisimet.htm

        Saman asian ajaa hiukan edukakaammat raksa/myymälävalot;
        http://www.lival.com/img/db/dld/Power_TD_70W_FLf_white_background.jpg
        http://www.lival.com/downloads/downloads_1_1.html?G=1&F=14

        Mitäs kivaa vanhasta altaasta olis muuttamassa tuohon isompaan? Voitais yhdessä miettiä sitäkin. :)


      • linkit..
        -Rihma- kirjoitti:

        Tuohon kokoon menis hyvin 3x70W tai 2x150W valaisimet, jolloin kasviravinnetta ja hiilidioksidia kannattaa jo lisätä pikkasen, ettei levät pääse villiintymään(tai tarpeeksi korkealle veden pinnasta).
        3x150W on sitten seuraava aste, vaikeustaso B. :D

        Akvaariokaupoista saa ostetua valmiita kauniita MMvalaisimia;
        http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/tarvikkeet/valaistus_monimetallivalaisimet.htm

        Saman asian ajaa hiukan edukakaammat raksa/myymälävalot;
        http://www.lival.com/img/db/dld/Power_TD_70W_FLf_white_background.jpg
        http://www.lival.com/downloads/downloads_1_1.html?G=1&F=14

        Mitäs kivaa vanhasta altaasta olis muuttamassa tuohon isompaan? Voitais yhdessä miettiä sitäkin. :)

        Muuttamassa on 4 albiinomonnista, 6 kirsikkabarbia, 15 neontetraa (ei käy lehtikalojen kanssa) 6 piikkisilmää (on hiekkapohja ja tulee isompaankin) ja 2 partamonnia, leväsukarapuja 10 kpl ja yksi kierteinen, tullut kasvien mukana =) Ja kasveja hyvinkin monenlaista sorttia mm. papukaijalehteä, pallopartalevää, pyörölehteä, jättimiekkaa, muitakin miekkalajeja, konnanputkea, vallisneriaa, intianvesitähdikkiä jne. kamalasti muita kasveja.
        Eli lehtikaloja olen ajatellut, sitten kun saan neontetrat jonnekkin uuteen kotiin. Ja joitain monnisia haluaisin lisää, tykkään niistä kamalasti :) samoin piikkisilmistä.
        Mitään leväongelmia ei ole luojankiitos ainakaan vielä ollut. Yhdessä kasvissa, miekkakasvina ostettu (huutiksesta), mutta minusta on jaavansaniainen, on jotain tupsulevää, sitä en ole laittanut altaaseeen ollenkaan, pelkään että leviää muihin kasveihin. En tiedä onko hanakka leviämään. Minulla on eheimin 2028 ulkosuodatin, riittääköhän se yksin tuohon 530 litraiseen, vai pitäisikö hommata toinen suodatin vaikka altaan sisälle?


      • -Rihma-
        linkit.. kirjoitti:

        Muuttamassa on 4 albiinomonnista, 6 kirsikkabarbia, 15 neontetraa (ei käy lehtikalojen kanssa) 6 piikkisilmää (on hiekkapohja ja tulee isompaankin) ja 2 partamonnia, leväsukarapuja 10 kpl ja yksi kierteinen, tullut kasvien mukana =) Ja kasveja hyvinkin monenlaista sorttia mm. papukaijalehteä, pallopartalevää, pyörölehteä, jättimiekkaa, muitakin miekkalajeja, konnanputkea, vallisneriaa, intianvesitähdikkiä jne. kamalasti muita kasveja.
        Eli lehtikaloja olen ajatellut, sitten kun saan neontetrat jonnekkin uuteen kotiin. Ja joitain monnisia haluaisin lisää, tykkään niistä kamalasti :) samoin piikkisilmistä.
        Mitään leväongelmia ei ole luojankiitos ainakaan vielä ollut. Yhdessä kasvissa, miekkakasvina ostettu (huutiksesta), mutta minusta on jaavansaniainen, on jotain tupsulevää, sitä en ole laittanut altaaseeen ollenkaan, pelkään että leviää muihin kasveihin. En tiedä onko hanakka leviämään. Minulla on eheimin 2028 ulkosuodatin, riittääköhän se yksin tuohon 530 litraiseen, vai pitäisikö hommata toinen suodatin vaikka altaan sisälle?

        Hyvän kalaston saat kerättyä tuohon lehtikalojen kanssa, jos tosiaan neontetroista raaskisit luopua.
        Tiedätkö ovatko albiinomonniset kupari-(22-28 astetta) vai täplämonnisia(18-26 astetta)? Lämpötilasuositukset on niille eri..

        Lehtikala on melko kakkaavaa sorttia, kuten muutkin kirjoahvenet, joten suosittelen tehokkaan sisäsuodattimen ostoa, Eheim 2252 olis varmasti tehokas.

        Hanki Markku Varjon Akvaariokalat-kirja, ehdoton opus akvaristille! :)

        Albiinomonnisia iso parvi.
        Neonien tilalle voisit ottaa ison parven jotakin korkeanmallista tetraa, kuten sitruuna-, kirsikka-, koru-, safiiri-, taikka timattitetraa(Tarkasta sopivat lämpötilat).
        Kirsikkabarbien parvea lisäisin, niistä tulis komea näyttävän värinen parvi.
        Piikkisilmätkin käyvät tähän ja niitäkin saa kerättyä aimo parven.
        Partamonneista kannattaa katsoa että ovat samaa sukupuolta, jollei luovu toisesta ettei jälkikasvusta tule ongelmaa.
        Leväsukaravut sopivat myös, mutta tarvitaan runsaasti kasveja etteivät lehtikalat napsi kaikkia suuhunsa. Lehtikaloja voisit ottaa 4-6 parven, joista muodostuu yksi tai kaksi paria ja ylimääräiset pois, kun alkavat kutemaan.
        Lehtiksien seuraksi voisit ottaa toisen pienehköksijäävän kirjoahvenen(jos tykkäät) avain-(22-24 astetta) tai viivakirjoahven(23-26 astetta) olis sopiva, niitä vaikkapa pariskunta. Jos taas lämpötilat(lämmin vesi, yli 26 astetta) antavat periksi, niin sinileukakirjoahven, sinisilmäkirjoahven tai timanttikirjoahven pariskunta.
        No tässä vain pintaraapaisu, mitä kaikkea kivaa voisit altaaseesi asuttaa.. :D


      • kumpaa sorttia
        -Rihma- kirjoitti:

        Hyvän kalaston saat kerättyä tuohon lehtikalojen kanssa, jos tosiaan neontetroista raaskisit luopua.
        Tiedätkö ovatko albiinomonniset kupari-(22-28 astetta) vai täplämonnisia(18-26 astetta)? Lämpötilasuositukset on niille eri..

        Lehtikala on melko kakkaavaa sorttia, kuten muutkin kirjoahvenet, joten suosittelen tehokkaan sisäsuodattimen ostoa, Eheim 2252 olis varmasti tehokas.

        Hanki Markku Varjon Akvaariokalat-kirja, ehdoton opus akvaristille! :)

        Albiinomonnisia iso parvi.
        Neonien tilalle voisit ottaa ison parven jotakin korkeanmallista tetraa, kuten sitruuna-, kirsikka-, koru-, safiiri-, taikka timattitetraa(Tarkasta sopivat lämpötilat).
        Kirsikkabarbien parvea lisäisin, niistä tulis komea näyttävän värinen parvi.
        Piikkisilmätkin käyvät tähän ja niitäkin saa kerättyä aimo parven.
        Partamonneista kannattaa katsoa että ovat samaa sukupuolta, jollei luovu toisesta ettei jälkikasvusta tule ongelmaa.
        Leväsukaravut sopivat myös, mutta tarvitaan runsaasti kasveja etteivät lehtikalat napsi kaikkia suuhunsa. Lehtikaloja voisit ottaa 4-6 parven, joista muodostuu yksi tai kaksi paria ja ylimääräiset pois, kun alkavat kutemaan.
        Lehtiksien seuraksi voisit ottaa toisen pienehköksijäävän kirjoahvenen(jos tykkäät) avain-(22-24 astetta) tai viivakirjoahven(23-26 astetta) olis sopiva, niitä vaikkapa pariskunta. Jos taas lämpötilat(lämmin vesi, yli 26 astetta) antavat periksi, niin sinileukakirjoahven, sinisilmäkirjoahven tai timanttikirjoahven pariskunta.
        No tässä vain pintaraapaisu, mitä kaikkea kivaa voisit altaaseesi asuttaa.. :D

        albiinot on. Niitä myydään vaan albiinomonnisina eläinkaupassa. Katselin illalla kirjoahventen kuvia ja tietoja niistä. Enköhän minä yhden sellaisenkin pariskunnan altaaseen hankin, kunhan saan altaa sisälle saakka ja hankittua siihen sen toisen suodattimen. Kiitos sinulle opastuksesta :) Voiko muuten tavallista kastematoa antaa kaloille ja jos voi, niin se varmaan pitää ensin pätkiä. Hyttysten toukkia olen yrittänyt etsiä sadevesiastioista, mutta en ole löytänyt.


      • altaaseen tulee kanssa
        -Rihma- kirjoitti:

        Hyvän kalaston saat kerättyä tuohon lehtikalojen kanssa, jos tosiaan neontetroista raaskisit luopua.
        Tiedätkö ovatko albiinomonniset kupari-(22-28 astetta) vai täplämonnisia(18-26 astetta)? Lämpötilasuositukset on niille eri..

        Lehtikala on melko kakkaavaa sorttia, kuten muutkin kirjoahvenet, joten suosittelen tehokkaan sisäsuodattimen ostoa, Eheim 2252 olis varmasti tehokas.

        Hanki Markku Varjon Akvaariokalat-kirja, ehdoton opus akvaristille! :)

        Albiinomonnisia iso parvi.
        Neonien tilalle voisit ottaa ison parven jotakin korkeanmallista tetraa, kuten sitruuna-, kirsikka-, koru-, safiiri-, taikka timattitetraa(Tarkasta sopivat lämpötilat).
        Kirsikkabarbien parvea lisäisin, niistä tulis komea näyttävän värinen parvi.
        Piikkisilmätkin käyvät tähän ja niitäkin saa kerättyä aimo parven.
        Partamonneista kannattaa katsoa että ovat samaa sukupuolta, jollei luovu toisesta ettei jälkikasvusta tule ongelmaa.
        Leväsukaravut sopivat myös, mutta tarvitaan runsaasti kasveja etteivät lehtikalat napsi kaikkia suuhunsa. Lehtikaloja voisit ottaa 4-6 parven, joista muodostuu yksi tai kaksi paria ja ylimääräiset pois, kun alkavat kutemaan.
        Lehtiksien seuraksi voisit ottaa toisen pienehköksijäävän kirjoahvenen(jos tykkäät) avain-(22-24 astetta) tai viivakirjoahven(23-26 astetta) olis sopiva, niitä vaikkapa pariskunta. Jos taas lämpötilat(lämmin vesi, yli 26 astetta) antavat periksi, niin sinileukakirjoahven, sinisilmäkirjoahven tai timanttikirjoahven pariskunta.
        No tässä vain pintaraapaisu, mitä kaikkea kivaa voisit altaaseesi asuttaa.. :D

        puhallushiekkapohja. Mitä ravinnetta kannattaisi laittaa pohjalle? niitä on kait sellaisia jota levitetään koko pohjalle? Minulla on nyt sellaisia palleroita, joita olen juurille laittanut. Kasvien paikkaa vaan tulee välillä muutettua ja pallerot jäävät paikoilleen, eli menevät vähän niinkuin hukkaan.


      • -Rihma-
        kumpaa sorttia kirjoitti:

        albiinot on. Niitä myydään vaan albiinomonnisina eläinkaupassa. Katselin illalla kirjoahventen kuvia ja tietoja niistä. Enköhän minä yhden sellaisenkin pariskunnan altaaseen hankin, kunhan saan altaa sisälle saakka ja hankittua siihen sen toisen suodattimen. Kiitos sinulle opastuksesta :) Voiko muuten tavallista kastematoa antaa kaloille ja jos voi, niin se varmaan pitää ensin pätkiä. Hyttysten toukkia olen yrittänyt etsiä sadevesiastioista, mutta en ole löytänyt.

        Voi antaa kastematoja, varsinkin kirjoahvenet on hulluna(kaikkeen). Itse olen antanut kokonaisenakin, niitä pienempiä, mutta ainakin puoliksi kannattaa laittaa tai että suuhun mahtuvat.
        Myös pilkkitoukat ja surviaset käyvät.
        Hyttysiä on täällä ainakin riesaksi asti ja toukkiakin purkit väärällään pihalla. Hyvä ja toisaalta huono asia. :D


      • -Rihma-
        altaaseen tulee kanssa kirjoitti:

        puhallushiekkapohja. Mitä ravinnetta kannattaisi laittaa pohjalle? niitä on kait sellaisia jota levitetään koko pohjalle? Minulla on nyt sellaisia palleroita, joita olen juurille laittanut. Kasvien paikkaa vaan tulee välillä muutettua ja pallerot jäävät paikoilleen, eli menevät vähän niinkuin hukkaan.

        Hiekka on jees.
        Käytin männävuosina sellasta koko pohjaan laitettavaa pohjalannosta, mutta nyt olen siirtynyt savipallukoihin ja pohjatabletteihin, koska usein tulee sisustettua allasta perustuksenkin jälkeen ja silloinhan tuo pohjalannos näyttää karkaavan veteen. Samoin kaivelevat kalat voivat pölläyttää ravinnetta esille.
        Jos joskus tyhjennät altaan(mä tehnyt näitä jokusen kerran) on pohjalannotteen pesussa kauhea työ, mutta kait se on makuasia, pöllähtää noi irtolannoksetkin joskus.


      • pallukoissa :)
        -Rihma- kirjoitti:

        Hiekka on jees.
        Käytin männävuosina sellasta koko pohjaan laitettavaa pohjalannosta, mutta nyt olen siirtynyt savipallukoihin ja pohjatabletteihin, koska usein tulee sisustettua allasta perustuksenkin jälkeen ja silloinhan tuo pohjalannos näyttää karkaavan veteen. Samoin kaivelevat kalat voivat pölläyttää ravinnetta esille.
        Jos joskus tyhjennät altaan(mä tehnyt näitä jokusen kerran) on pohjalannotteen pesussa kauhea työ, mutta kait se on makuasia, pöllähtää noi irtolannoksetkin joskus.

        Kiitos sinulle avustasi. Kerron sitten, kun saan akvan sisälle, mitä kaloja olen sinne saanut hankittua :)


    • akvaholisti

      Heips!

      Vuokraisännän ja porakoneenkäyttäjän, eli isän, kanssa on nyt väännetty kättä asiasta muutama kuukausi ja lopputulos on se, että vuokraisäntä ei välttämättä halua monimetalleja katosta roikkumaan ja isä ei niitä halua myöskään sinne porata, joten joudun pitkin hampain luopumaan näistä ihanista valoista, sillä korvaavaa kiinnitysviritelmää en ole keksinyt. Toivotan siis onnea jo nyt uudelle kasviparatiisin perustajalle...

      Eli kyseessä ovat Lival-merkkiset valkoiset 70W monimetallit, oikein siistit ja mukaan tulee kahdet polttimot 10 000K ja 3 000K. Settiin kuuluu lisäksi virtakisko, josta valaisimet on siisti ripustaa joko seinä- tai kattokiinnityksellä. Väri on valkoinen.

      Valaisimet löytyvät Turusta ja hintapyyntö on yht. 300 euroa. Saa yrittää tinkiä :D Kuljetusapua en valitettavasti pysty tarjoamaan, sillä autoa en omista, mutta bussireitin varrelle voin tuoda. Mahdollisimman pikaisia yhteydenottoja toivotaan mailina makaal @ utu.fi (mitä nopeampi vastaus sen parempi tinkivara)

      • surf fish

        tuolla on iso määrä käytettyjä monimetallivalaisimia (Lival Power) :
        www.pisnes.fi


    • Aloittelija-79

      Vanha keskustelu, mutta herätellään vielä kuitenkin henkiin...
      Nyt pitää kysyä, miten toi kelvinit nyt sitten vaikutti siihen makeaan/meriveteen, kun vähemmän suositellaan kelvineitä tuohon makeaan... miksi... t. aloitteleva akvaarioharrastaja jolle tulossa monimetallilamppu

      ps vääntäkää rautalangasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe