Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

vyöruusu päässä,

kokemuksia?

minulla on nyt vyöruusu päässä, pari rakkulaa hiusrajassa. toinen kerta. viimeksi koko otsa turposi mahtavaksi parissa päivässä, ja se turvotus laski lopulta nenään asti. lisäksi tuli puoli päätä kosketusaraksi ja silmän taakse särkyä.

Kysyisinkin, onko kellään vastaavia kokemuksia, ja pystyykö sitä turvotuksen laskeutumista millään estämään? entäpä, onko teillä toistunut tämä vaiva usein? minulla se oli eka kertaa vajaa vuosi sitten, ja nyt jo toistamiseen, aivan samassa paikassa.

mulla on nyt lääkityksenä zovirax, kun ehdin ajoissa paikalla. viimeksi ei osattu diagnisoida riittävän ajoissa. toivottavasti tuo lääke tehoaa. siitä eka kerrasta jäi sellainen, että sitä silmäntaussärkyä on aina joskus ollut pitkin vuotta, toivottavasti se ei tässä pahene kun on jo toistamiseen.

23

21243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TT

      Minullakin on päässä,kaulalla oikealla,niskassa,korvantakana,leuan alla kaikki oikealla puolella.lääkkeenä sain Aclovir 800mg 1 X 5 tabl. pv. salva Fucidin 2% jos rakkulat puhkee,kait ne puhkee.Karmea olo,myös oik.korvan alla oleva rauhanen on turvonnut ja kipeä, silminnähtävästi. En tiedä kauanko tätä jatkuu.

    • Tietääkö joku?

      Vanha ketju, mutta sama asia? Minulla myös pään alueen vyöruusu. Otsassa, päänahassa ja silmäluomessa. Tosin näppykä aika vähän, mutta turvotus on kova (ja särky). Kolmoishermon pää on kipeä ja siltä osin poski turvoksissa.

      Minkälaisia kokemuksia turvotuksesta? Silmä ei ole muurautunut kiinni, mutta ei paljon puutu. Kuinkahan pian turvotus alkaa heliittää?

      • KUUNAAMA

        VYÖRUUSU PÄÄSSÄ JO 5.5 KK

        Olen 74 v. eläkeläinen. Tiedän nyt melko paljon vyöruususta.
        Minulla todettiin tämän vuoden(.2012) huhtikuun alussa pehmytlihas reuma. Lääkäri määräsi siihen kortisonia 5mg Prednisolonia 6 tab/pvä. Söin niitä huhti-toukokuun, Perj. 28.5 tunsin hirmuista poltetta vasemmalla puolella ohimoa ja hiusrajaa, kuin siellä olsi ollut neuloja.Kipu yltyi la-su ja maanantai-aamuna pääsin heti terv.keskuksen lääk.vast.otolle.
        Lääkäri arveli poltteen johtuvan ohimovaltimon tulehduksesta ja suurensi kortisoni- annoksen 8 x5mg(olisi ollut oikea lääkitys ko. diagnosiin) Tuttavani näki minut ke..ja sanoi heti "toi on selvä vyöruusu" Mieheni vei minut Jorviin päivystykseen ja lääkäri totesi saman asian VYÖRUUSU.
        Lääkäri määräsi heti viideksi päiväksi 800 mg Aclovir nimistä lääkettä 1 tab. 5 kertaa pv. lääke tuli 5 päivää liian myöhään. se olisi pitänyt ottaa viim. 3 pv sisällä ensioireista. SITTEN TAPAHTUI KAUHEATA. Otsa turposi lölläksi violetin väriseksi massaksi ja se valui vas. silmäni päälle niin, että silmää ei näkynyt ollenkaan. Näytti kuin otsaani olisi liimattu kasa keuhkoa. Minulla oli kova kipu päässä ja silmässä. Otin monta kuvaa päästäni (kukaan ei epäillyt diagnosia kun näytin kuvia)
        Otsa oli täynnä rakkuloita.Sain Lyrica 75mg 1 kapseli 2 / pv.hermokipuun, Tramal 50 mg kipulääke.Atarax 25 mg 1-2 tab 1-3 kertaa pv kutinaan.somac 20 mg (myöh. 40 mg) vatsan suojalääke.


      • KUUNAAMA kirjoitti:

        VYÖRUUSU PÄÄSSÄ JO 5.5 KK

        Olen 74 v. eläkeläinen. Tiedän nyt melko paljon vyöruususta.
        Minulla todettiin tämän vuoden(.2012) huhtikuun alussa pehmytlihas reuma. Lääkäri määräsi siihen kortisonia 5mg Prednisolonia 6 tab/pvä. Söin niitä huhti-toukokuun, Perj. 28.5 tunsin hirmuista poltetta vasemmalla puolella ohimoa ja hiusrajaa, kuin siellä olsi ollut neuloja.Kipu yltyi la-su ja maanantai-aamuna pääsin heti terv.keskuksen lääk.vast.otolle.
        Lääkäri arveli poltteen johtuvan ohimovaltimon tulehduksesta ja suurensi kortisoni- annoksen 8 x5mg(olisi ollut oikea lääkitys ko. diagnosiin) Tuttavani näki minut ke..ja sanoi heti "toi on selvä vyöruusu" Mieheni vei minut Jorviin päivystykseen ja lääkäri totesi saman asian VYÖRUUSU.
        Lääkäri määräsi heti viideksi päiväksi 800 mg Aclovir nimistä lääkettä 1 tab. 5 kertaa pv. lääke tuli 5 päivää liian myöhään. se olisi pitänyt ottaa viim. 3 pv sisällä ensioireista. SITTEN TAPAHTUI KAUHEATA. Otsa turposi lölläksi violetin väriseksi massaksi ja se valui vas. silmäni päälle niin, että silmää ei näkynyt ollenkaan. Näytti kuin otsaani olisi liimattu kasa keuhkoa. Minulla oli kova kipu päässä ja silmässä. Otin monta kuvaa päästäni (kukaan ei epäillyt diagnosia kun näytin kuvia)
        Otsa oli täynnä rakkuloita.Sain Lyrica 75mg 1 kapseli 2 / pv.hermokipuun, Tramal 50 mg kipulääke.Atarax 25 mg 1-2 tab 1-3 kertaa pv kutinaan.somac 20 mg (myöh. 40 mg) vatsan suojalääke.

        VYÖRUUSU PÄÄSSÄ, KUUNAAMA JATKAA EILISTÄ.Turvotus laski ja rakkulat hävisivät n.2 viikon kuluttua mutta karmea päänsärky jatkui koko kesäkuun. Kävin 3 kertaa Helsingin Silmäklinikalla ja 2 kertaa yksityisellä silmälääkärillä. Piti olla tarkkana ettei herpesvirus päässyt silmään, se olisi voinut viedä jopa näön.
        Heinäkuussa olin 5 vrk Jorvissa sisällä, koska päänsärky jatkui lakkaamatta.Sain 10 tuntia letkulla suoraan suoneen vahvaa laakesekoitusta..SE AUTTOi VIHDOINKINI PÄÄNSÄRKYYN.Olen kovin kiitollinen ja tyytyväinen Jorvin tri Laura Mäkitielle,hän otti minut päivystyksessä hoitoonsa ja määräsi osastolle omaksi potilaakseen..Vaikka se varsinainen, kauhea päänsärky lakkasi, kipu otsassa,ohimolla, silmäluomessa ja päälaella jatkui ja jatkuu edelleen, myös just nyt , se ei kuitenkaan enää ole sietämättömänä. Syön paljon vahvoja lääkkeitä, mm.150 ja 300 mg Lyricaa, 100 ja 150 mg Tramalia, Kortisonia, 10 mg noriitreniä yöksi, 40 mg somacia vatsan suojaamiseksi ja tarvittaessa Ataraxia kutinaan.Nämä lääkkeet väsyttävät,, lisäävät ruokahalua (painoni on noussut ko.aikana yli 6 kg) aiheuttaavat tukanlähtöa-suun kuivumista, ummetusta,ja käsien vapinaa lääkk.oton jälkeen.Lähimuisti on selkeästi huonontunut, palautunee myöhemmin. Hommat hoituu hitaammin, Olen saanut hyvin nukuttua koko yöt,.en ole ollut masentunut,,enkä hermostunut. Tasapainon kanssa olen varovainen, Ajan autoa,käyn saunassa märkä myssy päässä.Otan nykyään vähän kuoharia melkein päivittäin( lääkäri ei nähnyt syytä kieltää) Tulen siis toimeen RUUSUNI kanssa. Lääkäreiden ennuste parantumisestani ikäni huomioon-ottaessa on :1.TODENNÄKÖISESTI PARANEN TAI 2.JOUDUN ELÄMÄÄN LIEVÄN KIVUN KANSSA LOPPUELÄMÄNI. Tiedän nyt vyöruususta jopa enemmän kuin jotkut
        lääkärit myös yksityiset. Heiltähän menee ainakin puolet ajasta kun he kopioivat papereistani omiin tiedostoihinsa, minulle jo tutut asiat. Kysyisivät ja keskustelisivä enemmän potilaan kanssa, sekä tutkisisivat kipukohtia ,MInulla sykkii silmäluomi, päälaella on runsaasti kipeitä akupisteitä, joita itse painelen sormen- tai kynnen päillä.. .Kysykää lisää jos tarvis. VERTAISTUKI ON MEILLE KAIKILLE TARPEEN.


      • Tuskainen------
        kuunaama kirjoitti:

        VYÖRUUSU PÄÄSSÄ, KUUNAAMA JATKAA EILISTÄ.Turvotus laski ja rakkulat hävisivät n.2 viikon kuluttua mutta karmea päänsärky jatkui koko kesäkuun. Kävin 3 kertaa Helsingin Silmäklinikalla ja 2 kertaa yksityisellä silmälääkärillä. Piti olla tarkkana ettei herpesvirus päässyt silmään, se olisi voinut viedä jopa näön.
        Heinäkuussa olin 5 vrk Jorvissa sisällä, koska päänsärky jatkui lakkaamatta.Sain 10 tuntia letkulla suoraan suoneen vahvaa laakesekoitusta..SE AUTTOi VIHDOINKINI PÄÄNSÄRKYYN.Olen kovin kiitollinen ja tyytyväinen Jorvin tri Laura Mäkitielle,hän otti minut päivystyksessä hoitoonsa ja määräsi osastolle omaksi potilaakseen..Vaikka se varsinainen, kauhea päänsärky lakkasi, kipu otsassa,ohimolla, silmäluomessa ja päälaella jatkui ja jatkuu edelleen, myös just nyt , se ei kuitenkaan enää ole sietämättömänä. Syön paljon vahvoja lääkkeitä, mm.150 ja 300 mg Lyricaa, 100 ja 150 mg Tramalia, Kortisonia, 10 mg noriitreniä yöksi, 40 mg somacia vatsan suojaamiseksi ja tarvittaessa Ataraxia kutinaan.Nämä lääkkeet väsyttävät,, lisäävät ruokahalua (painoni on noussut ko.aikana yli 6 kg) aiheuttaavat tukanlähtöa-suun kuivumista, ummetusta,ja käsien vapinaa lääkk.oton jälkeen.Lähimuisti on selkeästi huonontunut, palautunee myöhemmin. Hommat hoituu hitaammin, Olen saanut hyvin nukuttua koko yöt,.en ole ollut masentunut,,enkä hermostunut. Tasapainon kanssa olen varovainen, Ajan autoa,käyn saunassa märkä myssy päässä.Otan nykyään vähän kuoharia melkein päivittäin( lääkäri ei nähnyt syytä kieltää) Tulen siis toimeen RUUSUNI kanssa. Lääkäreiden ennuste parantumisestani ikäni huomioon-ottaessa on :1.TODENNÄKÖISESTI PARANEN TAI 2.JOUDUN ELÄMÄÄN LIEVÄN KIVUN KANSSA LOPPUELÄMÄNI. Tiedän nyt vyöruususta jopa enemmän kuin jotkut
        lääkärit myös yksityiset. Heiltähän menee ainakin puolet ajasta kun he kopioivat papereistani omiin tiedostoihinsa, minulle jo tutut asiat. Kysyisivät ja keskustelisivä enemmän potilaan kanssa, sekä tutkisisivat kipukohtia ,MInulla sykkii silmäluomi, päälaella on runsaasti kipeitä akupisteitä, joita itse painelen sormen- tai kynnen päillä.. .Kysykää lisää jos tarvis. VERTAISTUKI ON MEILLE KAIKILLE TARPEEN.

        Otan osaa todellakin.aivan kamalaa itse olen kärsinyt tästä monta vuotta alkaa poskipäästäni huuliherpeksen jälkeen.Minun tekisi itseasiassa mieli tehdä itsari sen verran kauheita on vaivat ja sinulla vielä kauheampia.
        Minulle ei tule rakkuloita joten.... pitävät tätä allergiana.

        Tämä on suoranaista helvettiä.Kuinka ihmeessä jaksat enää elää tuollaisten oireiden kanssa.Itse en haluaisi syödä lääkkeitä noin paljoa vaikka eihän tätä ole kyseiseksi taudiksi edes diagnosoitukaan.

        Aika erikoista että tuollaisesta lääkearsenaalista huolimatta oireet jatkuvat?


      • rva Ruusunen

        Minullakin on vyöruusu päässä. Tämä kauhea rairaus puhkesi 29.5.12 vas.otsa, ohimo, ½ vas.silmäluomes ja ½ päälakea.Minulla on edelleen koko ajan päässä sellainen tunne kuin päähän olisi vedetty kireälle leveä teippi. Olin heinäkuun alussa 6 vrk Jorvin sairaalassa ja sain sieltä mukaani lääkelistan jota noudatan edelleenkin,,joitakin määriä on jouduttu lisäämään. syön.Tramal ret. 100 mg 150mg /pv. Lyrica 150 mg 300 mg /pv.Noritren 10 mg 2 tab /pv kortisoni 5 mg 2 tab.pv Panzor suolta suojaava lääke lisäksi tarvittaessa Tramal 50mg ja Atarax 25 mg 1-2 tab. vrk...kutinaan......olen syönnyt ko. lääkkeitä jo 7.5 kk ja kivut senkun jatkuvat, tosin on jo välillä päivällä rauhallisempaa. Yöt saan nukutuksi hyvin.
        Miten sinulla (Tietääkö joku) on tilanne tänään vastaa, olisi tarve keskustella yht. kivuista.


      • Rva Ruusunen/Kuunaam
        rva Ruusunen kirjoitti:

        Minullakin on vyöruusu päässä. Tämä kauhea rairaus puhkesi 29.5.12 vas.otsa, ohimo, ½ vas.silmäluomes ja ½ päälakea.Minulla on edelleen koko ajan päässä sellainen tunne kuin päähän olisi vedetty kireälle leveä teippi. Olin heinäkuun alussa 6 vrk Jorvin sairaalassa ja sain sieltä mukaani lääkelistan jota noudatan edelleenkin,,joitakin määriä on jouduttu lisäämään. syön.Tramal ret. 100 mg 150mg /pv. Lyrica 150 mg 300 mg /pv.Noritren 10 mg 2 tab /pv kortisoni 5 mg 2 tab.pv Panzor suolta suojaava lääke lisäksi tarvittaessa Tramal 50mg ja Atarax 25 mg 1-2 tab. vrk...kutinaan......olen syönnyt ko. lääkkeitä jo 7.5 kk ja kivut senkun jatkuvat, tosin on jo välillä päivällä rauhallisempaa. Yöt saan nukutuksi hyvin.
        Miten sinulla (Tietääkö joku) on tilanne tänään vastaa, olisi tarve keskustella yht. kivuista.

        Huomio!!!!!
        Kirjoitin 15.11 12 nimimerkillä "Kuunaama" ja luulin, että se kirjoitus hävisi kun en nähnyt sitä ko.osastolla. Kirjoitin toistamiseen nyt 15.1.13 minun vyöruusustani koska en ole päässyt siitä eroon.Olen ollut loppuvuodesta 2 kertaa Jorvin päiv.os. ei apua. olin 4.10 tri J.P.Kourin vast.otolla, Ainoa apu, sain erittäin hyvän oppaan hermovauriokivuista kärsiville. Sen on kirj.tri Maija Haanpää.Olen saanut poikkeuksessa vastaanottoajan hänelle ensi viikolla. Kerron sitten miten kävi.
        Eikös meilä olekin karmea sairaus. Kävin 11.1.13 siis viimeviiikolla Puolarmetsän terkkarilla lääk. vastaanotolla ja kerroin, että haluan vähentää lääkkeitäni. Ko.lääk. totesi, ettei hän kovin hallitse minun juttuani, siis vyöruusua. Kirjaan edelleen joka päivä kaikki syömäni lääkkeet kellonajn tarkkuudella. olen monistanut päivittäisen lääkelistani a 4 kokoa. Jos menetän tajuntani niin kotiväki pystyy kertomaan lääkärille mitä olen ottanut.
        Kerro miten sinulla menee., seuraan jatkossa ko.palstaa.


      • punakuono 2

        minulla on vanhat arvet.60 luvulta. otsassa ja reidessä. reisi alkoi punastumaan syksyllä.lääkärit ei reakoinut mitenkään.kämmenen kokoinen koholla oleva läiskä.voitelen sitä joka päivä.mutta ei muutu mikskään.sitten noin 3 viikkoa sitten otsassa oleva arpi alkoiyht äkkiä särkemään ja turposi ja punastui.menin terv,keskukseen,en päässyt lääkärille.mutta kuitenkin terv,sisarelle.kun valitin särkyä.terv.hoitaja sanö että ei hän näe siinä mitään?menin samantien Mehiläiseen päivystykseen ja pääsin lääkäriin.lääkäri sano heti ovesta päästyäni,sinullahan on vyöruusu otsassa?aha ja terv.sisar väitti että ei siinä ole mitään?sain ACICLOVIR HEXAL TABL 800MG 1tp.4 tunnin välein kuuri loppuun.lääkkeet on nyt syöty.kipu väheni .punotus väheni patti jäi.reisi ei muuttunut miksikään .mitä nyt pitäisi tehdä.tietäiskö joku?


      • Utelias...
        Rva Ruusunen/Kuunaam kirjoitti:

        Huomio!!!!!
        Kirjoitin 15.11 12 nimimerkillä "Kuunaama" ja luulin, että se kirjoitus hävisi kun en nähnyt sitä ko.osastolla. Kirjoitin toistamiseen nyt 15.1.13 minun vyöruusustani koska en ole päässyt siitä eroon.Olen ollut loppuvuodesta 2 kertaa Jorvin päiv.os. ei apua. olin 4.10 tri J.P.Kourin vast.otolla, Ainoa apu, sain erittäin hyvän oppaan hermovauriokivuista kärsiville. Sen on kirj.tri Maija Haanpää.Olen saanut poikkeuksessa vastaanottoajan hänelle ensi viikolla. Kerron sitten miten kävi.
        Eikös meilä olekin karmea sairaus. Kävin 11.1.13 siis viimeviiikolla Puolarmetsän terkkarilla lääk. vastaanotolla ja kerroin, että haluan vähentää lääkkeitäni. Ko.lääk. totesi, ettei hän kovin hallitse minun juttuani, siis vyöruusua. Kirjaan edelleen joka päivä kaikki syömäni lääkkeet kellonajn tarkkuudella. olen monistanut päivittäisen lääkelistani a 4 kokoa. Jos menetän tajuntani niin kotiväki pystyy kertomaan lääkärille mitä olen ottanut.
        Kerro miten sinulla menee., seuraan jatkossa ko.palstaa.

        Voisitko myös REHELLISESTI kirjata kaiken alkoholin, minkä juot ?


      • Kipu on osa minua.
        rva Ruusunen kirjoitti:

        Minullakin on vyöruusu päässä. Tämä kauhea rairaus puhkesi 29.5.12 vas.otsa, ohimo, ½ vas.silmäluomes ja ½ päälakea.Minulla on edelleen koko ajan päässä sellainen tunne kuin päähän olisi vedetty kireälle leveä teippi. Olin heinäkuun alussa 6 vrk Jorvin sairaalassa ja sain sieltä mukaani lääkelistan jota noudatan edelleenkin,,joitakin määriä on jouduttu lisäämään. syön.Tramal ret. 100 mg 150mg /pv. Lyrica 150 mg 300 mg /pv.Noritren 10 mg 2 tab /pv kortisoni 5 mg 2 tab.pv Panzor suolta suojaava lääke lisäksi tarvittaessa Tramal 50mg ja Atarax 25 mg 1-2 tab. vrk...kutinaan......olen syönnyt ko. lääkkeitä jo 7.5 kk ja kivut senkun jatkuvat, tosin on jo välillä päivällä rauhallisempaa. Yöt saan nukutuksi hyvin.
        Miten sinulla (Tietääkö joku) on tilanne tänään vastaa, olisi tarve keskustella yht. kivuista.

        Luin vasta tätä kirjeenvaihtoa. Minulla tuli vyöruusu vasemmalle puolelle päähän ja silmään 25.8.2009. Kipu jatkuu, siis jo kuudetta vuotta. Tuo kuvaus teipistä on osuva ja vielä sen alla iho kuin nokkosen polttama. Päänahassa ja otsalla on vaihtuvia, pieniä kohoumia, kuten edellä mainittiin "akupisteitä" ja kun niihin koskee alkaa pistely ja kipu. Tuttua juttua, eikö?


      • Sinulle, kipu osa jn
        Kipu on osa minua. kirjoitti:

        Luin vasta tätä kirjeenvaihtoa. Minulla tuli vyöruusu vasemmalle puolelle päähän ja silmään 25.8.2009. Kipu jatkuu, siis jo kuudetta vuotta. Tuo kuvaus teipistä on osuva ja vielä sen alla iho kuin nokkosen polttama. Päänahassa ja otsalla on vaihtuvia, pieniä kohoumia, kuten edellä mainittiin "akupisteitä" ja kun niihin koskee alkaa pistely ja kipu. Tuttua juttua, eikö?

        Huomenna ollaan taas menossa lääkäriin. Äitini 82v. Juhannuksena 2009, vyöruusu nousi silmään ja siitä aivoon. Tuskat mielettömät. Kesä sairaalassa. Syksy vuodeosastolla. Jouluksi kotiin. Lyrican voimalla menty tähän asti. Nyt ei Lyrica enää vaikuta ja kuulo alkaa heiketä. Huhheijaa, toivottavasti huomenna saadaan jotakin apua.


      • kärsivä
        Kipu on osa minua. kirjoitti:

        Luin vasta tätä kirjeenvaihtoa. Minulla tuli vyöruusu vasemmalle puolelle päähän ja silmään 25.8.2009. Kipu jatkuu, siis jo kuudetta vuotta. Tuo kuvaus teipistä on osuva ja vielä sen alla iho kuin nokkosen polttama. Päänahassa ja otsalla on vaihtuvia, pieniä kohoumia, kuten edellä mainittiin "akupisteitä" ja kun niihin koskee alkaa pistely ja kipu. Tuttua juttua, eikö?

        Noin kuukausi sitten ilmestyi rakkulat ym. oireet ja päänsärky on saatu pois vahvoilla lääkkeillä. Nyt kuitenkin on kuin kireä teippi otsalla ja osalla päätä ja pistelyä jne. En käytä mitään särkylääkkeitä enää mutta tuo vanne ja puristus ym. päässä on erittäin rankkaa henkisesti. Loppuuko se itsestään vaan voiko jatkua for ever? Yöt nukun unilääkkeillä. Kuulisin mielelläni kommentteja kohtalotovereiltani.


      • Kipu on osa minua
        kärsivä kirjoitti:

        Noin kuukausi sitten ilmestyi rakkulat ym. oireet ja päänsärky on saatu pois vahvoilla lääkkeillä. Nyt kuitenkin on kuin kireä teippi otsalla ja osalla päätä ja pistelyä jne. En käytä mitään särkylääkkeitä enää mutta tuo vanne ja puristus ym. päässä on erittäin rankkaa henkisesti. Loppuuko se itsestään vaan voiko jatkua for ever? Yöt nukun unilääkkeillä. Kuulisin mielelläni kommentteja kohtalotovereiltani.

        Sinulle, "Kärsivä". Kaipa se on jokaisella vähän erilainen. Hyvä asia on, että jotenkin voit olla ilman särkylääkkeitä, ehkä sinun kohdallasi vaimenee piankin. Minä käytin puolisen vuotta Lyricaa 600 mg/vrk ym., mutta en pystynyt pidempään, vaan valitsin kivun. Kovalla liikunnalla saan sietokykyä niin paljon, että kipu ei enää hallitse kaikkea. Toisaalta kovan liikunnan ansiosta olen paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen. Kuudes vuosi on menossa tämän kivun kanssa. Hyvän mielen ylläpitäminen eri tavoin ja kaikki mikä on mielenkiintoista ja innostavaa, sekä riittävä lepo, ovat keinoja pitää elämän laatu hyvänä.
        Opettavaista tämä aika on ollut, enää en mene sellaisen ihmisen ohi, jolla on kipu, vaan kuuntelen loppuun asti.
        Elämässä vaan tulee vastaan raskaitakin kokemuksia, mitä kenellekin.


    • 234234

      Niin ettei vaan olisi punahukkaa, Lupusta?

    • punakuono 2

      nyt kävin Mehiläisessä ihotautilääkärillä.sano ettei se vyöruusulta vaikuta.otti koe palat otsasta ja reidestä laitto pari tikkiä ja sano että tulokset tulee 28.2.hän soittaa.jännittää vähän?

    • leenaink

      Minulle tuli vyöruusu niskaan oikealle puolelle. Menin 4. päivänä 8.7.2016 lääkäriin ja sain 0,5 % Dermovat-voidetta ja virusantibioottikuurin. Ruusu parani paitsi aivan pieniä näppyjä jäi. Heinäkuussa näpyt alkoivat nousta korvien takaa ylöspäin ja niitä oli paljon. Korvien takana jänteissä? on ollut kipua ajoittain koko ajan. Menin ensin ihotautilääkärille yksityiselle lääkäriasemalle. Hän antoi uuden kuurin virusantibioottia ja Duocort, mikä on helppo laittaa päänahkaan pullosta joka on muotoiltu sitä varten. Käytin Duocort 2 viikkoa. Virusantibiootti ja Duocort veivät oireet pois. Ohjeen mukaan piti olla 2 viikon tauko. Kun lääke jäi tauolla muutamassa päivässä ihottuma levisi koko päähän. Jätin soittopyynnön yksit.lääkärille. Hän sanoi että ihottuma ei voi olla vyöruusua koska se on molemmilla puolilla. Luin netistä lääkärin kirjoittamana että vyöruusu voi olla päässä molemmilla puolilla. Lääkäri ei uskonut tätä. Kävin vielä kerran näyttämässä ihottumaa hänelle, mutta hän sanoi että kysymyksessä on määrittämätön dermatiitti. Kun tilanne vaikeutui menin ihotautilääkärin vastaanotolle uudelleen. 14.10.2016 käynnillä lääkäri laittoi diagnoosiksi tali-ihottuma. Ihottuma on levinnyt kasvojen alueelle myös molempien silmien alaluomen sisäpuolelle, nyt kipua on oik. silmän oik.reunassa. Minulle pitäisi tehdä silmäleikkaus HUS:ssa mutta sieltä sanotaan että leikkaus tehdään kun ihottuma on parantunut.

      Menin aivan alussa tk-lääkärille. Hän määräsi lab.kokeet hilsetystaudista. Lab.hoitaja ihmetteli lähetettä koska päässä ei ollut yhtään hilsettä mutta pieniä näppylöitä oli kauttaaltaan. Päänahka arka ja viiltäviä kipukohtauksia ajoittain sekä korvien takana jänteet ajoittain kipeät. Tk-lääkäri sanoi että se ei voi olla vyöruusua koska se on molemmilla puolilla. Lab. kokeen valmistuminen kesti kuusi viikkoa enkä saanut mitään helpottavaa lääkettä. Yksityislääkärillä käyntien jälkeen menin tk-päivystykseen. Ei mitään lähetteitä ihotautien pkl. Hänen mielestään ihottuma on atooppista ekseemaa. Se ei voi olla vyöruusua koska se on molemmilla puolilla. Hän määräsi uusia lääkkeitä jotka olivat lähes samanlaisia kuin yksityislääkärin määräämät.

      Olen tietysti erittäin onnellinen jos minua hoitaneet lääkärit ovat oikeassa eikä minulla ole vyöruusua eikä ole vaaraa näön menettämisestä. Yksikään lääkäri ei ole tutkinut päänahkaani esim. suurennuslasilla.

      Pyydän pikaisia vastauksia voiko vyöruusu olla päässä molemmin puolin yhtäaikaa.

      • sdfghjk

        Pyydä ottamaan syyhynäyte ja talipunkkinäyte. Omakin kokemukseni on, että lääkärit eivät tutki! Päältä katsoen tehty diagnoosi on yhtä kuin arvaus, sen voin itsekin luonnontieteilijänä todeta.


    • Hasulinen

      Minulla ollut päänahassa otsan kohdalla hipaisu arka kohta noin 8kk.alkuun kosketusarkuus jopa katosi mutta aina palannut.nyt jatkunut yhtäjaksoisesti noin 3kk.pää ei ole kipeä ellen ala hivelemään /hieromaan ko. Kohtaa.jännä kyllä ei satu jos painan kyseistä kohtaa. Alue on mielestäni kasvanut ja muuttunut kipeämmäksi.sairaanhoitaja katsoi joku viikko sitten ja aimminkaan siinä ei ole mitään näkyvää ollut.vaivaa todella ja ärsyttää kun ei tiedä syytä.voiko olla vaan akupiste joka ärtynyt? Minulla aina ollut niska vaivaa joka aiheuttaa migreeniä, huimausta,puutumisia ym.

    • Jimboni

      Puolivuotta sitten oli mulla päänalueella vyöruusu ja en toivo kenellekään semmoista tautia.muistoksi jäi kasvoihin pahat arvet.ilmeisesti ampiainen pisto laukkasi vyöruusu.

    • Vihlontaa

      VYÖRUUSU PÄÄSSÄ OIKEALLA PUOLELLA.

      Itselläni oli vyöruusu niskassa oikealla puolella ja se lääkittiin pois onnistuneesti mutta sen jälkeinen jälkitauti se, se vasta karmea onkin ollut, kestänyt nyt jo 1½ vuotta ja jatkuu edelleen syön edelleen 800mg Neurotiinia 1 x 4 tab. vuorokaudessa, päästä vihloo niin että silmissä sumenee ja nämä kohtaukset ovat sellaisia noin 10 - 20 minuutin jaksoissa noin 5 - 6 kertaa vuorokaudessa ja alkavat aina täysin yllättäen.
      Onko kellään ollut vastaavia harmeja.

    • Anonyymi

      Reiteen ilmestyi kylmettymisen jälkeen punaisia paukamia, jotka alkoivat kukkia ja rakkojahan niistä tuli.J alka turposi siitä kohdin snadisti ja kipu oli onneks "heikkoa" mutta säteili pakaraan. Onneksi ei ollut kuin röökiaskin kokoinen alue. Itse sain Aclovir 800 viikon kuurin siis vyöruusuun.. Suihkuttelen duunin jälkeen ja annan olla ohuet byysat jalassa. Lääkkeestä tuli hieman pöhelö olo. Stressiä ja kylmettymistä ym yliohjauksia pitänee välttää.

    • Anonyymi

      Tuttu juttu minullakin on Vyöruusu päässä se alkoi oikean puoleisen korvan takaa ja nousi otsaan ja siellä se vieläkin vaikuttaa jo puolitoista vuotta Lääkäri sanoi että
      Toisilla se voi kestää vuosia

    • Anonyymi

      Ruusu jalassa, 4. viikko menossa ja yhä kutiaa ja jomottaa. Koska tää loppuu? Musta rupi nyt puolet pienempi kuin alussa, antibioottia 2 viikkoa sain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe