Pennun suojeleminen

hyökkäävältä koiralta?

Olin 4 kk ikäisen kääpiökoiranpennun kanssa ulkoilemassa, kun vastaan tuli saksanpaimenkoira irrallaan. Omistaja alkoi huutamaan koiralle, että olisi paikallaan, mutta tulihan se meitä kohti kuin ei olisi kuullutkaan omistajaansa.
Omistaja huusi koiralleen "paikkaa" ja "takaisin"-komentoja ja kuulosti hätääntyneeltä, joten oletin koiran olevan vaarallisen (miksi se sitten oli irti?)
Astuin siihen pentuni ja ison koiran väliin siten, että olin selin isompaan ja käänsin hihnassa pentua siten, että saatoin ottaa sen syliin. Ja kun isompi tyyräsi kohti ja halusi haistella pentua, käänsin sille koko ajan selkääni niin, että omistaja ehti paikalle ja otti koiransa kiinni. Vieras koira tosin ei tehnyt muuta kuin koetti nuuhkia pentuani.

Kerroin tapauksen ystävälleni, joka oli kauhuissaan: se koirahan olisi voinut purra minua kun suojelin pentua. No herranjestas, se koira olisi voinut myös purra pentua, joka taatusti olisi saanut pienempänä vakavammat vammat kuin minä ikinä. Toimin vaiston varassa, eikä mielessäni edes käväissyt antaa toisen tulla kiinni pentuun.

Mikä olisi oikea tapa toimia tällaisessa tilanteessa? Auttaisiko, jos kantaa vaikka jotain äklöä hajua (esim. sitruunamehua?) mukana, jota voi mahdollisen hyökkääjän antaa haistaa?

20

1158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellistä vähän

      "koira olisi voinut myös purra pentua, joka taatusti olisi saanut pienempänä vakavammat vammat kuin minä ikinä"

      No ei nyt ihan näin... Kiireessä kun kirjottaa paljon asiaa, tulee tällaisia mokia.
      Tarkoitus oli sanoa tämä näin:

      Pentu olisi MAHDOLLISESTI saantu PAHEMMAT vammat kuin minä.

      Kauhea moka, onneksi huomasin korjata heti...

    • suojelemisesta..

      En usko että saksanpaimenkoira olisi purrut pentuasi, enkä usko että se oli ollenkaan vaarallinen! Se halusi luultavasti vaan (niin kuin jo sanoit) haistella pentua ja tutustua siihen. Aikuiset koirat ovat riittävän viisaita tajutakseen olla satuttamatta pentua. Mutta pentua ei pidä mennä ottamaan syliin "turvaan" kun toinen koira tulee. Pentu saa siitä vain käsityksen, että "toinen koira on paha ja emäntä/isäntä otti minut syliin turvaan siltä". Jos pennun ottaa aina turvaan, se voi aikuisena ruveta suhtautumaan agressiivisesti muihin koiriin pitääkseen ne loitolla.

      Toinen syy, miksi pentua ei pidä ottaa syliin on, että se ei sosiaalistu. Pennulle on hyvin tärkeää tavata aikuisia koiria silloin kun se on pentu, että se osaa aikuisena käyttäytyä muiden koirien kanssa.
      Onkohan tässä nyt tarpeeksi? ;)

      Tärkeää on myös, että sinä pysyt rauhallisena ja osoitat pennullesi, että toinen koira on hyvä asia. Ja voit myös sanoa sen toisen koiran omistajalle, että hänkään ei saa panikoida, sillä koirat vaistoavat sen ja jos sinä panikoit, niin myös koirasi panikoi.

      ELI: Pentua ei tarvitse, eikä pidäkkään suojella ollenkaan, sillä koiralla on joku vaisto, joka sanoo, että pentua ei vahingoiteta! Ja on aika epätodennäköistä että vastaantuleva koira on mikään raivohullu tappajakoira. Ja jos on, niin sitä ei saa katsoa silmiin, sillä se kokee sen uhkauksena. Pitää osoittaa sille, että "en ole vaara" : voit vaikka heittää sille makupalan ja lähteä rauhallisesti pois.

      että tässä tämmöstä.

      • ...mutta ***

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Kuten sanoin, toimin vaiston varaisesti tuossa tilanteessa. Ihan vain sen toisen koiran omistajan käytökstä johtuen.

        Normaalisti en todellakaan estä pentua tapaamasta toisia koiria, päinvastoin, koetamme jopa etsiä sellaisia ulkoilupaikkoja, joissa muita koiria liikkuisi että pääsisi tekemään tuttavuutta ja opettelemaan, miten niiden kanssa seurustellaan.

        Tämä tapaaminen oli rauhallinen ja kuten arvelit, useimmat varmasti ovatkin.

        Mutta tarkoitus oli kysellä sitä, mitä tehdä, jos toinen koira selvästi on agressiivinen ja käyttäytyy uhkaavasti. Harvinainen tilanne, mutta mahdollinen kumminkin, ja haluaisin tietää etukäteen, miten toimia oikein vahinkojen miniminoimiseksi.


      • juttu on
        ...mutta *** kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Kuten sanoin, toimin vaiston varaisesti tuossa tilanteessa. Ihan vain sen toisen koiran omistajan käytökstä johtuen.

        Normaalisti en todellakaan estä pentua tapaamasta toisia koiria, päinvastoin, koetamme jopa etsiä sellaisia ulkoilupaikkoja, joissa muita koiria liikkuisi että pääsisi tekemään tuttavuutta ja opettelemaan, miten niiden kanssa seurustellaan.

        Tämä tapaaminen oli rauhallinen ja kuten arvelit, useimmat varmasti ovatkin.

        Mutta tarkoitus oli kysellä sitä, mitä tehdä, jos toinen koira selvästi on agressiivinen ja käyttäytyy uhkaavasti. Harvinainen tilanne, mutta mahdollinen kumminkin, ja haluaisin tietää etukäteen, miten toimia oikein vahinkojen miniminoimiseksi.

        Itse kyllä otan pennun varmasti heti syliini ja käännän selkäni päin tulevaan koiraa. Se voi todellakin purra, ja juuri sitä pentua! Meitä kohti tuli ihan rauhallisti ja ystävällisen oloisesti iso koira. Pentu seisoi vieressäni ja katsoi tulijaa. Yhtä äkkiä vieras koira hyökkäsi pentuni kinppuun ja repi hampaillaan pennun vatsaan pitkät haavat! Sen jälkeen yksikään vieras koira ei kyllä tule pentuni lähelle, minä pidän siitä huolen. Sitä en pelkää, että koira minua puree, ja jos puree, niin omistaja maksaa.


      • olliL

        jos vieraan koiran lähestyminen on ei toivottu ja luvaton kuten tuossa on ollut niin pennun omistajan velvollisuus on karkoittaa tunkeilija.Pentu ei vielä osaa koirien käyttäytymis eleitä eli se luulee joutuvansa aina hyökkäyksen kohteeksi ao.tilanteessa,ja Isäntä menettää pennun luottamuksen.
        Aloittaja ei itse asiassa ole toiminut kovinkaan huonosti tilanteessa.


      • ...
        olliL kirjoitti:

        jos vieraan koiran lähestyminen on ei toivottu ja luvaton kuten tuossa on ollut niin pennun omistajan velvollisuus on karkoittaa tunkeilija.Pentu ei vielä osaa koirien käyttäytymis eleitä eli se luulee joutuvansa aina hyökkäyksen kohteeksi ao.tilanteessa,ja Isäntä menettää pennun luottamuksen.
        Aloittaja ei itse asiassa ole toiminut kovinkaan huonosti tilanteessa.

        ...olen tuosta eri mieltä. Siis tuosta ettei pentu osaisi koirien käyttäytymis eleitä. Pennullehan ne käyttäytymiseleet tulevat luonnostaan! Susilaumassakin pennut aktiivisesti näyttävät alistuvia signaaleja itseään vanhemmille susille tullakseen hyväksytyksi laumaan ja saadakseen ruokaa.


      • No huh...

        Siis ensinnäkin.Yhdelläkään koiralla ei ole mitään oikeutta tulla toisen luo missään mielessä,ellei omistaja niin halua.Jos niin sattuu,niin omistajalla on toki oikeus häätää se iholle pyrkivä huitsin nevadaan.
        Toiseksi,KAIKKI aikuiset koirat ei suinkaan ole niin viisaita,paitsi että viisaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa,että ymmärtäisivät yhtään mitään pennun päälle,saati että ne pärjisivät niiden kanssa pätkääkään.Jotkut saattaa niitata oitis "vieraan lauman pennun",jos tilaisuus tulisi.Tämä on ihan sitä nykyaikaa.
        Pentu ei saa mitään väärää käsitystä siinä,jos omistaja sitä suojelee lauman ulkopuolisilta.Päinvastoin se oppii luottamaan omistajan kykyyn hoitaa ulkopolitiikka.Kun siihen lisätään oikeaoppinen muiden koirien ohittaminen,ja turhanpäiväinen hihnoissa seurustelu,niin monta remmirähjää jäisi tulematta.
        Eikä sitä pentua syliin tarvi/pidäkään ottaa aina muita kohdatessa,mutta jossain tilanteessa,kuten suojatessa vieraalta iholle pyrkivältä ulkopuoliseslta,se saattaa olla ihan paikallaan,saati paras vaihtoehto ulkopuolisen koiran häätämisen lisäksi.

        Sosiaalistamisella ja syliinotolla ei ole mitään tekemistä keskenään.Koiran oikea sosiaalistaminen on jotain ihan muuta,kuin hihnassa muitten kanssa seurustelu,tai ylipäätään vieraiden koirien kanssa pelehtiminen.
        Jos joku niin haluaa tehdä,toki se om oma asia,mutta sosiaalistaminen ei sitä ole.
        Jos puhutaan koiriin sosiaalistamisesta,niin pari kivaa koirakaveria on ihan riittävää.
        Toisille riittää pelkkä oma laumakin,jos omistaja niin haluaa.

        Ja sitä pentua nimenomaan pitää suojella.JOS tarvetta on,ja oikeissa paikoissa.Turha höösääminen on ihan eri juttu.


      • Nimetön

        Tottahan pennun pitää antaa tutustua toisiin koiriin, se on vain hyväksi. Mutta tuossa tilanteessa kun toinen koira on irti ja se on tuntematon, ei tiedä kuinka se käyttäytyy, onko se agressiivinen, niin väliin menisin kyllä itsekin. Mitään `vaara`tilannettahan ei olisi edes syntynyt jos toisen koiran taluttaja olisi pitänyt koiransa kiinni, näinhän se lakikin sanoo..


    • tunteen,

      kun iso koira tulee irrallaan kohti pentua. Itselläni oli 10 vk. vanha pentu ulkona, kun rotikka tuli juosten kohti, eikä omistajaa edes näkynyt missään.
      Minä en ottanut pentua syliin, vaan olimme paikallamme,kun tuo koira tuli.
      Se haisteli pennun ympäriinsä ja nuoli sen korvat, sitten jatkoi matkaansa.
      Se oli hupaisa, sekä pelottava tilanne, mutta mitään vaaraa ei ollut pennulla,eikä minulla.
      Tosin irrallaan olevat koirat harvoin ovat vihaisia, mutta koskaan ei tiedä.
      En tiedä, miten tuo haju vaikuttaisi, kyllä ne koirat kuitenkin ovat toisistaan kiinnostuneita.
      Rauhallisuus ja pelkoa ei saa näyttää koirille.
      Jos siinä rupeat huutamaan ja huitomaan, niin koira kokee itsensä uhatuksi ja saattaa puolustautuakseen hyökätä.
      Tosiaan tuo, elä koskaan ota pentua syliisi piiloon, se provosoi koiraa.

    • hjoooo....

      Olisit karkoittanut lähestyvän koiran. Pennun täytyy tietää että sinä pystyt sitä suojelemaan eikä toisin päin. Hyvin helposti petät koirasi luottamuksen jos et koiraasi pysty suojelemaan.

      Otetaanpa esimerkki:
      Itselläni saksanpaimenkoirapentu. Pissalenkillä ollessamme kohti juoksee toinen koira(vaikka saksanpaimenkoira,ihan sama)Mistään koiran eleestä et voi ikinä tietää onko se tulossa tappamaan vai onko se tulossa haistelemaan. Vaikka koiralla heiluisi häntä, se ei todellakaan aina tarkoita sitä että koira on "kiltti".
      Jos tälläisessa tilanteessa päästän koiran iholle(asioista tietämättömät käyttävät sanaa "sosialistuminen") ja koira tekeekin jotain(vaikka puraisee),niin sinä olet sen siihen päästänyt ja koira ei sinuun enää luota tai pidä johtajanaan ja joutuu pentuna ottamaan aika isot saappaat kun sen täytyy ensi kerrala puolustaa vaikka siihen ei olisi ensi kerralla tarvettakaan.

      noissa tilanteissa tulee vieras koira häätää pois vaikka potkaisemalla jos huuto ei tehoa. se on parasta niin omalle kuin vieraallekin koiralle. Ei ole vieraan koirankaan hyvä mennä jokaisen koiran luo.

      Okei,koirat eivät ole susia,mutta vahvasti on perimät kaiken jalostuksenkin jälkeen eikä vieraan lauman jäseniä tavata muulloin kuin paritellessa ja tapattaessa.

      huhuhuhuh

      • olliL

        Näitä jotka vie pennun koirapuistoon sosiaalistumaan riittää.Laskevat irti ja katsovat vailla ymmärrystä kun pentu yrittää tärisevänä hakeutua jalkojen suojaan.Noin niitä ongelmakoiria kasvaa..


      • olliL kirjoitti:

        Näitä jotka vie pennun koirapuistoon sosiaalistumaan riittää.Laskevat irti ja katsovat vailla ymmärrystä kun pentu yrittää tärisevänä hakeutua jalkojen suojaan.Noin niitä ongelmakoiria kasvaa..

        Aivan.Ja sitten kun siihen lisätään ne törpöt,kotka on sitä mieltä,että hyvä se on vanhempien koirien vähän pentua kurmottaa,niin oppiipa tavoille.


      • hjoooo
        olliL kirjoitti:

        Näitä jotka vie pennun koirapuistoon sosiaalistumaan riittää.Laskevat irti ja katsovat vailla ymmärrystä kun pentu yrittää tärisevänä hakeutua jalkojen suojaan.Noin niitä ongelmakoiria kasvaa..

        kerrankin joku fiksu suomi24:sessa. Kiitos olliL, u make my day a lot better...

        Ja sit nää tantat jotka tulee koiransa kanssa iholle väittämään että "pitäähän koiran sosiaalistua".

        Minulla toisia koiria pelkäävä sheltti,joka varmaan saattaa purra jos joku ahdistaa nurkkaan,tai että minä en häntä suojele. Nyk. luottaa kyllä siihen että kukaan ei pääse tai että hänen ei tarvitse ketään moikata


      • pirunkilttiäiti
        hjoooo kirjoitti:

        kerrankin joku fiksu suomi24:sessa. Kiitos olliL, u make my day a lot better...

        Ja sit nää tantat jotka tulee koiransa kanssa iholle väittämään että "pitäähän koiran sosiaalistua".

        Minulla toisia koiria pelkäävä sheltti,joka varmaan saattaa purra jos joku ahdistaa nurkkaan,tai että minä en häntä suojele. Nyk. luottaa kyllä siihen että kukaan ei pääse tai että hänen ei tarvitse ketään moikata

        On Suomi2:lle eksynyt pari viisastakin vaihteeks :D
        Itselläni on 5 kk ikäinen narttukoira ja se sai tuta vapaana olevan koiran "tutustumisen" ollessaan 12 viikkoa. Koira hyökkäsi puskasta aivan yhtäkkiä nii, etten itse ehtinyt huomata mitään.
        Omistaja oli lähellä toisen koiransa kanssa joka kyllä oli kiinni.
        Sitten kun huomasin/älysin mitä on tapahtumassa, vesin koirani selkäni taakse ja karjaisin kaikellä voimalla mitä keuhkoista lähti, että "MEE HITTOON; PERKELE! :D:D En tiedä saiko se vapaana oleva koira elinikäiset traumat tästä mun huudahduksesta.
        Minun koira ainakin sai ja nyt joudumme vieläkin tekemään töitä koiran kanssa, että saan hänet itseeni luottamaan :( Toivottavasti joskus onnistummen..
        Hyvää perjantain jatkoa kaikille!


      • pirunkilttiäiti
        pirunkilttiäiti kirjoitti:

        On Suomi2:lle eksynyt pari viisastakin vaihteeks :D
        Itselläni on 5 kk ikäinen narttukoira ja se sai tuta vapaana olevan koiran "tutustumisen" ollessaan 12 viikkoa. Koira hyökkäsi puskasta aivan yhtäkkiä nii, etten itse ehtinyt huomata mitään.
        Omistaja oli lähellä toisen koiransa kanssa joka kyllä oli kiinni.
        Sitten kun huomasin/älysin mitä on tapahtumassa, vesin koirani selkäni taakse ja karjaisin kaikellä voimalla mitä keuhkoista lähti, että "MEE HITTOON; PERKELE! :D:D En tiedä saiko se vapaana oleva koira elinikäiset traumat tästä mun huudahduksesta.
        Minun koira ainakin sai ja nyt joudumme vieläkin tekemään töitä koiran kanssa, että saan hänet itseeni luottamaan :( Toivottavasti joskus onnistummen..
        Hyvää perjantain jatkoa kaikille!

        enemmän ei olisi voinut kirjoitusvirheitä tuossa olla, mutta toivottavasti jotain siitä ymmärsitte :)


      • Uteliaisuudesta ..
        pirunkilttiäiti kirjoitti:

        enemmän ei olisi voinut kirjoitusvirheitä tuossa olla, mutta toivottavasti jotain siitä ymmärsitte :)

        Jos koirapuisto ei ole hyvä paikka pennulle ja jos remmin päässä ei ole hyvä seurustella muiden koirien kanssa niin miten ihmeessä te totutatte koiranne toisiin koiriin ?

        Käsittääkseni koirasta kasvaa muita koiria pelkäävä jos se ei ole saanut riittävästi kokemusta muista .En kyllä itse uskaltaisi lähteä leimaamaan tietyn koulutus tavan koiria "aroiksi ongelmakoiriksi " . En nyt tarkoita remmillä hakkaamista .
        Eiköhän meitäkin ole niin moneen junaan että se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle .Maalaisjärkeä saa käyttää .


      • hjoooo
        Uteliaisuudesta .. kirjoitti:

        Jos koirapuisto ei ole hyvä paikka pennulle ja jos remmin päässä ei ole hyvä seurustella muiden koirien kanssa niin miten ihmeessä te totutatte koiranne toisiin koiriin ?

        Käsittääkseni koirasta kasvaa muita koiria pelkäävä jos se ei ole saanut riittävästi kokemusta muista .En kyllä itse uskaltaisi lähteä leimaamaan tietyn koulutus tavan koiria "aroiksi ongelmakoiriksi " . En nyt tarkoita remmillä hakkaamista .
        Eiköhän meitäkin ole niin moneen junaan että se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle .Maalaisjärkeä saa käyttää .

        Meidän koirista ainakin tulee välinpitämättömiä muita koiria kohtaan. Meillä on kolme koirakaveria joiden luona käydään välillä moikkaamassa.

        Ei niinkään saksanpaimenkoiran kanssa, kun se ei oikein välitä. meillä siis kaksi koiraa ja mielestäni sekin jo välttää jos ei ole koira kavereita.

        Ja miksi koiran tulee tottua toisiin koiriin jos sen ei tarvitse niitä lenkillä nähdäkään. parempi opettaa välipitämättömäksi ensinnäkin a)ei tarvitse lenkillä pysähtyä koko ajan, ja b) ei mene koirakaan ihan kenenkä vaan luoikse ottamaan turpaan jos karkuun pääsee.

        heti kun koira tajuaa että sen ei tarvitse muita koiria tavata ulkona,se muuttuu välinpitämättömäksi.


      • hjooooo
        hjoooo kirjoitti:

        Meidän koirista ainakin tulee välinpitämättömiä muita koiria kohtaan. Meillä on kolme koirakaveria joiden luona käydään välillä moikkaamassa.

        Ei niinkään saksanpaimenkoiran kanssa, kun se ei oikein välitä. meillä siis kaksi koiraa ja mielestäni sekin jo välttää jos ei ole koira kavereita.

        Ja miksi koiran tulee tottua toisiin koiriin jos sen ei tarvitse niitä lenkillä nähdäkään. parempi opettaa välipitämättömäksi ensinnäkin a)ei tarvitse lenkillä pysähtyä koko ajan, ja b) ei mene koirakaan ihan kenenkä vaan luoikse ottamaan turpaan jos karkuun pääsee.

        heti kun koira tajuaa että sen ei tarvitse muita koiria tavata ulkona,se muuttuu välinpitämättömäksi.

        ja toinen juttu on että jos pentu on vieläpä kovin arka ja pelkää toisia koiria,ei auta yhtään jos sinä vielä päästät toisen koiran tutustumaan.


      • koiramaiset leikit
        hjoooo kirjoitti:

        Meidän koirista ainakin tulee välinpitämättömiä muita koiria kohtaan. Meillä on kolme koirakaveria joiden luona käydään välillä moikkaamassa.

        Ei niinkään saksanpaimenkoiran kanssa, kun se ei oikein välitä. meillä siis kaksi koiraa ja mielestäni sekin jo välttää jos ei ole koira kavereita.

        Ja miksi koiran tulee tottua toisiin koiriin jos sen ei tarvitse niitä lenkillä nähdäkään. parempi opettaa välipitämättömäksi ensinnäkin a)ei tarvitse lenkillä pysähtyä koko ajan, ja b) ei mene koirakaan ihan kenenkä vaan luoikse ottamaan turpaan jos karkuun pääsee.

        heti kun koira tajuaa että sen ei tarvitse muita koiria tavata ulkona,se muuttuu välinpitämättömäksi.

        Ainakaan minä en halua välinpitämätöntä koiraa, joka flegmaattisena vain kulkee omistajansa perässä... Itselläni on Jack Russell ja on ollut pennusta asti hyvin rohkea ja halukas tutustumaan muihin koiriin... Siksipä koirapuistot on ollut erittäin hyvä paikka, missä se saa juosta muiden koirien kanssa! Valitsee juoksukaveriksi aina isoimman koiran, mitä puistossa löytyy! Jos olisi arka niin en veisi koirapuistoon, vaan jonkun tietyn koirakaverin koittaisin etsiä. Mutta rohkean kaverin kanssa uskaltaa mennä hyvinkin koirapuistoon!


      • hjoooo
        koiramaiset leikit kirjoitti:

        Ainakaan minä en halua välinpitämätöntä koiraa, joka flegmaattisena vain kulkee omistajansa perässä... Itselläni on Jack Russell ja on ollut pennusta asti hyvin rohkea ja halukas tutustumaan muihin koiriin... Siksipä koirapuistot on ollut erittäin hyvä paikka, missä se saa juosta muiden koirien kanssa! Valitsee juoksukaveriksi aina isoimman koiran, mitä puistossa löytyy! Jos olisi arka niin en veisi koirapuistoon, vaan jonkun tietyn koirakaverin koittaisin etsiä. Mutta rohkean kaverin kanssa uskaltaa mennä hyvinkin koirapuistoon!

        kuinka sinä voit sokeasti luottaa niihin koiriin jotka siellä myös temmeltää. se ei tarkoita että vaikka sinun koirasi olisikin kiltti,että muut koirat ovat.

        koetappa siinä sitten pelastaa koirasi kuolemalta kun tappelu tulee.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3219
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1965
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      191
      1533
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      128
      1433
    5. 80
      1095
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      255
      921
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      859
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      90
      773
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      66
      761
    Aihe