Valmisteluistunto

tarviiko mennä

Riita-asiassa jossa asiat näkyvät paperilla, pitääkö,tarviiko, kannattaako minun itse mennä valmisteluistuntoon, vai riittääkö asianajajani olo siellä.

8

3345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - - - . . .

on istunnossa, mutta riippuen asiata, syytä on olla myös itse paikalla.

• Vastapuoli

Joudunko, tai pääsenkö siellä olemaan vastapuolen kanssa yhdessä, vai ollaanko eri aikaan siellä istunnossa.

• - - - *

Valmisteluistunnossa asianomistaja/ vastapuolet ovat yhtä aikaa läsnä. - Todistajat kutsutaan ja saavat todistaa vain yksitellen, eivät ole jutun istunnossa mukana.

• Neuvoja_

Tässä hyvä neuvo:
      Kysy asianajajaltasi.

Monesti valmisteluistunnossa ei päämies ole ollut kuin haitaksi. Se kun on luonteeltaan "teknistä" ja esim. kuulemiset tapahtuvat vasta pääkäsittelyssä.

Kyllä AA on jo päämiehensä valmisteluun mennessä niin haastatellut, että osaa ottaa uusiinkiin väitteisiin "tarpeeksi" kantaa.

• näinoikein

Valmisteluistunnossa tapahtuu kuulemiset myös, mikäli sellaisia on nimetty siihen. Pääkäsittelyyn voidaan nimetä lisääkin kuultavia mikäli asia tai osaiset vaativat.

• varatuomari...
        näinoikein kirjoitti:

Valmisteluistunnossa tapahtuu kuulemiset myös, mikäli sellaisia on nimetty siihen. Pääkäsittelyyn voidaan nimetä lisääkin kuultavia mikäli asia tai osaiset vaativat.

Ei tapahdu kuulemisia valmisteluistunnossa. Ei asianosaisten eikä todistajien.

Pääkäsittelyssä otetaan vastaan kaikki todistelu, mukaan lukien kuulemiset.

Valmisteluistunnossa ainoastaan nimetään vastaanotettava todistelu, eli "halutaan kuulla todistelutarkoituksessa itse kantajaa" (esim.)

Yhdyn tuohon edelliseen puhujaan, eli valmistelussa yleensä päämies on vain haitaksi. Jos ei välttämättä halua tulla mukaan, niin ainakin itse menen valmisteluun mieluummin yksin.

PS Ainoastaan poikkeustapauksessa käräjäoikeus voi ottaa todistelua vastaan pääkäsittelyn ulkopuolella. Siihen luonnollisesti tarvitaan perusteltu syy - ja on harvinainen menettely.

• höpöä
        varatuomari... kirjoitti:

Ei tapahdu kuulemisia valmisteluistunnossa. Ei asianosaisten eikä todistajien.

Pääkäsittelyssä otetaan vastaan kaikki todistelu, mukaan lukien kuulemiset.

Valmisteluistunnossa ainoastaan nimetään vastaanotettava todistelu, eli "halutaan kuulla todistelutarkoituksessa itse kantajaa" (esim.)

Yhdyn tuohon edelliseen puhujaan, eli valmistelussa yleensä päämies on vain haitaksi. Jos ei välttämättä halua tulla mukaan, niin ainakin itse menen valmisteluun mieluummin yksin.

PS Ainoastaan poikkeustapauksessa käräjäoikeus voi ottaa todistelua vastaan pääkäsittelyn ulkopuolella. Siihen luonnollisesti tarvitaan perusteltu syy - ja on harvinainen menettely.

väliaikaispäätöstä, kuullaan.

• varatuomari...
        höpöä kirjoitti:

väliaikaispäätöstä, kuullaan.

Väliaikaismääräykset yleisimmin liittyvät hakemusasioihin, jotka käsitellään OK 8 luvun mukaan hakemusasianistuinnoissa, joka on eri asia kuin valmisteluistunto (OK 5 luku).

Toki riita-asiassakin voidaan antaa väliaikaismääräys, jolloin kuitenkin harvemmin asianosaisia kuullaan suullisesti - määräys yleisimmin perustuu kirjalliseen valmisteluun ja siis kirjallisiin lausumiin.

Riita-asiassa pääkäsittelyn ja valmistelun ero tulee nimen omaan parhaiten esille todistelun prekluusiossa valmistelun päättyessä.

Jos halutaan ruveta saivartelemaan, niin esim. editiovaatimuksen osalta voidaan erikseen järjestää kuuleminen, joka tapahtuu pääkäsittelyn ulkopuolella jne.

Vastaan kuitenkin kuten tämän ketjun ensimmäinen vastaaja (ettei mennä ihan offtopic): oma asianajaja (kun tässäkin tapauksessa sellainen selkeästi on) osaa parhaiten kertoa, onko aihetta tulla valmisteluistuntoon. Turha niitä täällä on kysellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe