ukolle kawasaki

r4 - 1000 - 1200 cc

Kyselen tässä, kun en ole seurannut näitä mallien kehityksiä ja z-kawojen muunnoksia.
( Hurjan paljon tuntuu olevan niitä eri malleja ! epäselvyyteen asti ! )

Mua kiinostaa tuollainen vanha "perinne" kawasaki.
Ilmajäähdytteinen 1000- 1000-1200 cc. nelonen.

Taitavat olla 1980 L mallia ne viimmeset ilmajäähdytteiset. Ja se zephyr 1990 luvulta ?

Kun niitä malleja on niin paljon, niin kysyn tietäviltä, että mikä malli on sellainen vähemmän viritetty ja kestää paremmin ja sopii arkiajoon ?? Onko sellaista ? Pappamallia ?

Ja ne osat, saako ? -miten kallis on moottoriremontti,
- esim. jos ostaa paljon ajetun projektin ?
( tietäs sitten sen aihion arvon..)

jaska

21

5259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harva myös osaa

      rivi 4 remontti on kallis. Paljon on osia.
      Kai niitä edelleen saa ? en tiedä ?!

      Siksi Sen projektin hinta nousee.
      Ja jos ei ammattitaitoa ole, niin uudet osat menee hukkaan !

      Japsit on kertakäyttöpyöriä enimmäkseen.
      Osta uutena, aja ja heitä pois.

    • Kentsu´

      Taitaa nuo Zephyrit, 750 ja 1100 kuutioiset olla niitä viimeisiä ns. perinteisiä Kawan ilmajäähdytteisiä rivinelikoita. En ole varma onko niitä tehty vielä 2000-luvun alussa. Mallit matkii 70-luvun Z1 900:n Kawan ulkonäköä varsin onnistuneesti. Näihin nyt ainakin saa varaosia; ovat sen verran tuoreita malleja. 70-luvulta löytyy tietty tuo legendaarinen Z1 900:n ja 70-luvun puolivälin jälkeen tehty Z1000. 80-luvulla tehtiin Z1000 J1:stä ja J2:sta, jotka olivat oikein peruskawoja ja sitten tietysti pienempiä samaa perustekniikkaa olevia: Z500 ja Z750L ja Z750GPZ. 80-luvulla oli myös Kawan 1100:n GPZ-malli, joka oli ruiskukoneella. 80-luvulla tehtiin seiskapuolikkaista ja tonnisista rivinelikoista myös LTD-malleja eli kustomeja. Kaikenkaikkiaan kaikki nämä Kawan ilmajäähdytteiset rivinelikot ovat kyllä kestävää perustekniikka, ainakin omien kokemusten perusteella ja monet muutkin jotka niillä ovat ajaneet sanovat samaa. Tietenkin rikkomalla saa kaiken rikki. Mulla on ainakin sellainen käsitys että ainakin näihin peruskawoihin saisi aika hyvin varaosia, ainakin ulkomailta. Tuollaisen vanhan raadon kunnostamisen kustannuksista on vaikea sanoa, mutta halpaa se ei kyllä ole. Jos olisin itse ostamassa esim. Z1000 J1:n tai jonkun muun mallin edelläkerrotuista katselisin valmiiksi entisöityä. Se maksaa tietysti enemmän kuin joku romu, mutta säästää varmasti pitkässä juoksussa aikaa, rahaa ja hermoja. Yks´ mesta josta kannattaa katsella on Japsirauta Oy:n sivuilta(www.japsirauta.fi). Liike on Turussa. Siellä on nimittäin aivan HELVETIN HIENOJA YKSILÖITÄ!! Onnea etsinnälle!!

      • z 650 -82

        kawazi.net nettisivulta pääsee hyvin kärryille neloskawojen ihmeelisestä maailmasta. vanhat (70 ja 80 luku) Z kawat olivat tehtaan kulta-ajan tuotoksia ja aika kiistatta myös parhaita pyöriä ko. merkiltä. NykyKawoista en edes itse erityisemmin pidä vaikka vanhoja kawoja fanitankin. z-malleja kuutiotilavuuteen katsomatta on yhä huimasti ajossa ja siksi myös harrastetoiminta vilkasta. Suosittelen lämpimästi tutustumaan!!

        Ai niin ja ainakin tuohon mun kuuspuolikkaaseen saa mukavasti varaosia ihan hyllystä. Poikkeuksena ehkä männät joita ei saa kun wisecolta ja ylikokona.


      • Kentsu´
        z 650 -82 kirjoitti:

        kawazi.net nettisivulta pääsee hyvin kärryille neloskawojen ihmeelisestä maailmasta. vanhat (70 ja 80 luku) Z kawat olivat tehtaan kulta-ajan tuotoksia ja aika kiistatta myös parhaita pyöriä ko. merkiltä. NykyKawoista en edes itse erityisemmin pidä vaikka vanhoja kawoja fanitankin. z-malleja kuutiotilavuuteen katsomatta on yhä huimasti ajossa ja siksi myös harrastetoiminta vilkasta. Suosittelen lämpimästi tutustumaan!!

        Ai niin ja ainakin tuohon mun kuuspuolikkaaseen saa mukavasti varaosia ihan hyllystä. Poikkeuksena ehkä männät joita ei saa kun wisecolta ja ylikokona.

        Tuo Z650 unohtui aivan kokonaan, vaikka on yksi Kawan suurista menestysmalleista. Nyt hävettää...


    • jaska z

      Kiitos noista vastauksista, vinkeistä ja jutuista ja tiedoista.
      Tarkennan tietouttani ja jonkun sopivan rivi nelosen sitten hankin.

      Mulla on ittellä sellainen "kawasaki päähänpinttymä", että pitää joku neloen hankkia.
      Tämä päähänpinttymä on syntynyt jo 1970 -80 lukujen vaihteessa.
      Silloin ei kai ittellä ollu riittävästi rahaa ostaa kaupasta uutta z1000 mallia.
      Piti pienemmillä pärrillä ajella.

      Sitten unohtu koko mp harraste. Ja nyt on taas sopiva hetki näitäkin asioita harrastella.
      Ja kun ei moni nylyinen uusi pyörä kiinnosta yhtään
      - outo juttu !
      Tollanen, joku naku z 1200 pelkästään kiinnostaa. Taidan olla pahasti rajoittunut !

      jaska

      • £££

        Osaisiko alan mies vahvistaa,kuulemani huhun.
        Kawasaki on ainut japanilainen moottoripyörä.
        Jopa HD rungot tehdään kiinassa.


      • tämähän
        £££ kirjoitti:

        Osaisiko alan mies vahvistaa,kuulemani huhun.
        Kawasaki on ainut japanilainen moottoripyörä.
        Jopa HD rungot tehdään kiinassa.

        onkin hieno uutinen, sillä tunnetusti Japaniassahan tehdään maailman parhaimmat ja laadukkaimmat moottoripyörät. Uskaliaasti sanottu, mutta tämä ei ole mitään paskapuhetta! Turha ylistää jotain italopyöriä, saatikka HD:tä. Japsi on siitä tylsä, että sillä ei voi tehdä muuta kuin ajella, tankata, ajella, tankata, ajella jne.jne.jne.jne......sit huollattaa ja sit ajella, tankata,ajella jne.jne.....


      • Nimetön
        tämähän kirjoitti:

        onkin hieno uutinen, sillä tunnetusti Japaniassahan tehdään maailman parhaimmat ja laadukkaimmat moottoripyörät. Uskaliaasti sanottu, mutta tämä ei ole mitään paskapuhetta! Turha ylistää jotain italopyöriä, saatikka HD:tä. Japsi on siitä tylsä, että sillä ei voi tehdä muuta kuin ajella, tankata, ajella, tankata, ajella jne.jne.jne.jne......sit huollattaa ja sit ajella, tankata,ajella jne.jne.....

        kesä on lyhyt.


      • sitä
        Nimetön kirjoitti:

        kesä on lyhyt.

        juuri tarkoitin. Ei oo kivaa viettää aikaa pajalla, kun kesä on ajamista varten.


    • Kentsu´

      Katselin just Japsiraudan sivuja: hieno Kawa Z 1100 ST, aj. 47 tkm ja vieläpä keppivedolla, hinta 3.900 ekee. Toinen oli Kawa 1000 LTD sekin hienon näköinen orkkis ja ilmeisen vähän ajettu. Ja jos rahkeet riittää niin löytyy muutama Möhkö-Kawa, tosin 6-koneella ja vesijäähdytys; oli pyörä joka ei ainakaan mua jättänyt kylmäksi ja on mun mielestä mahtipyörä tänäkin päivänä.

      • on kawasaki

        Toi möhkö on tietysti hieno ja iso.
        Mutta se on samalla myös kömpelö ajopyörä. Kuten isot 4 bmw ja moni iso, esim vmax jne.

        Parhaita ja käytännöllisimpiä on nää rivi 4 pyörät. ( teho/ paino / käsiteltävyys).

        Jutun aloittaja, Jaska, tossa selitti että on kawasaki "päähänpinttymä". Niin se on mullakin.
        Muut japsit ei tunnu yhtään niin hyviltä. Tai on ainakin löysän tuntuisia ! En tiedä miksi. Tämä on ajo ja fiilis juttu.

        Muuten, nyt 2008 uudet kawaskit ja suzukit on samoja pyöriä. Ne tehtaat jotenkin yhdisty.
        -Sääli. sääli !!!!!!!!!!!
        Kawasaki on aina ollut huippumerkki.
        Nyt varmaan pilaantuu mitättömän suzukin katveessa ?

        Suzuki ja honda ja yamaha ovat sellaisia tusinapyöriä !!! Ja useimmat uudet mp:t on kuin jotain leluja muotoilultaan ja olemukseltaan. Ja ajoltaan. Koska puhtaaksi harjattua ja pestyä moottrirataa on harvoin tarjolla.
        Meidän huonopintaisille tienpinnoille ja jokapiakssa olevalle hiekalle asfaltilla noi uudet kyykky-pelit sopii hiton huonosti !


      • semmoisen bongannut
        on kawasaki kirjoitti:

        Toi möhkö on tietysti hieno ja iso.
        Mutta se on samalla myös kömpelö ajopyörä. Kuten isot 4 bmw ja moni iso, esim vmax jne.

        Parhaita ja käytännöllisimpiä on nää rivi 4 pyörät. ( teho/ paino / käsiteltävyys).

        Jutun aloittaja, Jaska, tossa selitti että on kawasaki "päähänpinttymä". Niin se on mullakin.
        Muut japsit ei tunnu yhtään niin hyviltä. Tai on ainakin löysän tuntuisia ! En tiedä miksi. Tämä on ajo ja fiilis juttu.

        Muuten, nyt 2008 uudet kawaskit ja suzukit on samoja pyöriä. Ne tehtaat jotenkin yhdisty.
        -Sääli. sääli !!!!!!!!!!!
        Kawasaki on aina ollut huippumerkki.
        Nyt varmaan pilaantuu mitättömän suzukin katveessa ?

        Suzuki ja honda ja yamaha ovat sellaisia tusinapyöriä !!! Ja useimmat uudet mp:t on kuin jotain leluja muotoilultaan ja olemukseltaan. Ja ajoltaan. Koska puhtaaksi harjattua ja pestyä moottrirataa on harvoin tarjolla.
        Meidän huonopintaisille tienpinnoille ja jokapiakssa olevalle hiekalle asfaltilla noi uudet kyykky-pelit sopii hiton huonosti !

        Tikkurilassa tuli liikennevaloissa viereen möhkö,
        kyllä siinä vaan on tosi peli. Käyntiääni oli kuin isossa panssarivaunussa. En ole pitkään aikaan nähnyt orginaali möhköä liikenteessä, taitaa olla ne pyörät aika harvassa. Mielestäni möhkö mustana on moottoripyörä. Varmaan kuten kerroit niin raskas käsitellä, käytännöllisempiä on varmaan moni muu kawasaki.


    • zr ja zrx

      Ehkä ZR 750 ja ZRX 1100 ja ZRX 1200 kävis myös uudemmista kawoista jos perinteisen mallista kawaa haluat.

    • ex kawailija

      Vanhat ilmajäähdytteiset Kawan Z1000:set on kulttipyöriä niin Euroopassa kuin USA:ssakin ja osia niihin ja muihin vanhoihin zetoihin saa yllättävän hyvin. Tuossapa muutama, pistäkää lisää jos tiedätte. (toivottavasti ylläpito ei tulkitse mainostamiseksi!)

      http://www.lenden.de/
      http://www.classicservice.de
      http://z-klasmo.de/
      http://www.z-power.co.uk
      http://www.spinnin-wheel.se/

      Saksassa liikkuessa tuli poikettua tuolla klasmolla ja toki esittelivät pyöriä ja varastotilojaan. Voin sanoa että siinä ns. leukaperät loksahti kun näki sen vahojen kawaosien paljouden!

      Japanissa lomaillessa poikkesin pikkukaupungin mp-liikkeeseen ja siellä vanhempi mekaanikko innostui kovasti kun näytin kuvia omasta Z1000R2:sta. On mulla vieläkin toi "Lawson" ja muuta kawasälää nurkissa, mut nyt on vähän vanhempi japsipyörä työn alla. Pitänee tuo ELR ottaa vielä ajoon jossain välissä, niitä kun ei kauheasti enää näy tuolla sunnuntaikahveella käydessä.

      • ex kawailija

        USA:n poliisi käytti ainakin 1990-luvulla Z1000:sta olisko ollut Z1000P.. malli? Se taitaa olla ihan sama ilmajäähdytteinen pata kuin mitä nuo vanhat 1970-luvun ja 1980-luvun vekottimet.
        http://www.kawasaki.com/DefaultFrame.aspx?strContentUrl=/SITE/VIVEHICLEINFORMATION/VICHOOSEVEHICLE.ASP

        Tuosta voi etsiä mallien räjäytyskuvia, varaosanumeroita jne.
        Noihin poliisimalleihin saattaa saada osia jopa sen läheisen kawaliikkeen kautta, en tiedä tietävätkö sitten liikkeen myyjät... muiden mallien osat lienee myyty tehtaan toimesta yksityisille toimijoille kuten klasmo ja spinninwheel?


      • Vanhasenollapitää
        ex kawailija kirjoitti:

        USA:n poliisi käytti ainakin 1990-luvulla Z1000:sta olisko ollut Z1000P.. malli? Se taitaa olla ihan sama ilmajäähdytteinen pata kuin mitä nuo vanhat 1970-luvun ja 1980-luvun vekottimet.
        http://www.kawasaki.com/DefaultFrame.aspx?strContentUrl=/SITE/VIVEHICLEINFORMATION/VICHOOSEVEHICLE.ASP

        Tuosta voi etsiä mallien räjäytyskuvia, varaosanumeroita jne.
        Noihin poliisimalleihin saattaa saada osia jopa sen läheisen kawaliikkeen kautta, en tiedä tietävätkö sitten liikkeen myyjät... muiden mallien osat lienee myyty tehtaan toimesta yksityisille toimijoille kuten klasmo ja spinninwheel?

        mallia tehtii jenkeille vielä 2000 luvun alussa. Sama mylly kuin Z 1100 st'ssä, jonka valmistus loppui jo 80 luvun alussa.

        Mun on kuin pakasta vedetty vieläkin, eikä ole tarvinnut koneeseen kajota.


    • selkeästi

      Zephyr 750. Pommin varma peli ja ukkopyörän näköinenkin. Voi sanoa, että on jopa helppo huoltaa ja itsekin korjailla, jos tarvitsisi. Vaan kun ei tarvitse. Venat, kun säätelee ja kulutusosat pitää kuosissa, niin aina kolisee.

      • ja paljo tehoa

        Kannattaa hankkia kolisematon kawasaki. Kolisevalla ei pääse montaa kilometriä nääs !
        - ja osat on huippu kalliita ! esim koko kansiremontti osineen on kalliimpi kuin koko pyörä !!!!!!!!

        Noi 500-650-750 cc on kaikki mopoja ja nuhapumppuja. Naisten pyöriä.

        Miehet ajaa 900 - 1000 - 1100 - 1200 ja yoshimura- oliko 1400/ 1500, rivi 4 koneilla.
        Sit lähtee ja meneee ja tyttömäinen olo häviää !!!
        Olet mies, etkä neiti !


      • uhoa.
        ja paljo tehoa kirjoitti:

        Kannattaa hankkia kolisematon kawasaki. Kolisevalla ei pääse montaa kilometriä nääs !
        - ja osat on huippu kalliita ! esim koko kansiremontti osineen on kalliimpi kuin koko pyörä !!!!!!!!

        Noi 500-650-750 cc on kaikki mopoja ja nuhapumppuja. Naisten pyöriä.

        Miehet ajaa 900 - 1000 - 1100 - 1200 ja yoshimura- oliko 1400/ 1500, rivi 4 koneilla.
        Sit lähtee ja meneee ja tyttömäinen olo häviää !!!
        Olet mies, etkä neiti !

        Pullistelu pitää huolen siitä, että ei lehdistä lopu otsikot ja kirjoitukset ruhjoutuneista motoristeista.


      • Keskarikawa
        ja paljo tehoa kirjoitti:

        Kannattaa hankkia kolisematon kawasaki. Kolisevalla ei pääse montaa kilometriä nääs !
        - ja osat on huippu kalliita ! esim koko kansiremontti osineen on kalliimpi kuin koko pyörä !!!!!!!!

        Noi 500-650-750 cc on kaikki mopoja ja nuhapumppuja. Naisten pyöriä.

        Miehet ajaa 900 - 1000 - 1100 - 1200 ja yoshimura- oliko 1400/ 1500, rivi 4 koneilla.
        Sit lähtee ja meneee ja tyttömäinen olo häviää !!!
        Olet mies, etkä neiti !

        Jos on yhtään hajulla ja tuntee vanhempia ilmajäähdytteisiä kepu-Kawoja tietää, että ominaiskolina ja -kalkatus (kytkin) on vain asiaan kuuluva woiman ääni. Missä on woimaa on myös ääntä.


      • mopo on mopo
        Keskarikawa kirjoitti:

        Jos on yhtään hajulla ja tuntee vanhempia ilmajäähdytteisiä kepu-Kawoja tietää, että ominaiskolina ja -kalkatus (kytkin) on vain asiaan kuuluva woiman ääni. Missä on woimaa on myös ääntä.

        1000 on jo voimaa

        - 500-600- 700 on mopooooo.

        Siihen mopomaiseen kuutiotilavuuteen ei saada voimaa kuin yli 10 000 kierrr/min - ja se on aivan käyttökelvotonta voimaa - nääs. Kilpapyörään ???

        Mut hissukseen ajoon sopii hyvin keskarikin !
        - tytöille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3364
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1891
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1279
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      131
      1088
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1023
    6. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      964
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      67
      946
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      905
    9. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      84
      889
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      34
      820
    Aihe