Muuan sukulainen, olkoon hänen nimensä vaikkapa Pekka, tarjosi minulle seuraavanlaista hommaa: Minä suunnittelen hänen työnantajafirmansa mainosesitteeseen yhden aukeaman ulkoasun. Hänen tehtäväkseen oli annettu tuon kyseisen esitteen tekeminen, mutta koska hän ei itse osaa piirtää eikä käsitellä kuvia tietokoneella kuten minä, hän ajatteli delegoida tämän yhden kuvitetun aukeaman toteutuksen minulle. (En kuitenkaan ole ammatiltani graafinen suunnittelija, vaan harrastan piirtämistä ja kuvankäsittelyä ihan vain vapaa-aikanani. Muutaman työn olen joskus myynytkin.)
Mutta tyyppi yrittää saada minut tekemään tämän työn pelkällä *ruokapalkalla*, siis tarjoaisi aterian ravintolassa ja homma olisi sillä kuitattu. Perusteena on se, että minulla "ei ole referenssejä". Ja senkö takia minulle ei siis tarvitse maksaa palkkaa?! Ei ihan kuulosta realistiselta. Muistutan, että kyseessä on erään firman mainosesite, ei mikään olohuoneen taulu - vaikken kyllä sellaistakaan ilman maksua tekisi.
Eikö tämmöinen olekin pahimmanlaatuista kusetusta? Kaiken huipuksi kehtaa vielä kiristää minua: Jos en suostu tekemään hommaa palkatta, hän jättää kuulemma tekemättä erään lupaamansa palveluksen. Pistää todellakin vihaksi tällainen...
Graafisen suunnittelijan työtä palkatta?!
3
1085
Vastaukset
- Graafikko
Tuollaisen aukeaman suunnittelu ja toteutus kestää normaalisti 20 min.
Ateria on hyvä palkka 20 minuutin työstä ammattitaidottomalle. - graafikko2
samaa mieltä graafikon kanssa. Vaikka en ole koulutukselta graafikko teen kuitenkin graafikon työtä. Töissä pitää päivän aikana ehtiä tehdä monia monia aukeamana mainoksia. Ei sitä aukeaman mainosta tuntitolkulla suunnitella. Niin ja olisit sopinut verollisen hinnan etukäteen niin eipähän olisi tarvinnut mainosta väsätä
- Graafikko666
Oon hieman eri mieltä näiden kahden graafikon kanssa. Varsinkin jos oot ns "amatööri" menee homman tekoon varmaankin koko päivä. Sano sille kamulle että tuolla hinnalla en nussi edes sun rumaa äitiäsi.
Sano, että väh 200€ tai menkööt mainostoimiston juttusille ja sillä hyvä. Älä tuhlaa aikaasi kamun kusiseen palveluun, se siitä kiitokset saa, et sinä! Ja jos nyt erehdyt sen homman tekemään, niin tee se edes huonosti. Lounaspalkka=enintään 30min töitä. Sua vaan vituttaa jos panostat siihen hommaan yhtään enempää, usko mua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389