Huono

itsetunto.

Onko Ahvenanmaalaisilla niin huono itsetunto etteivät he kestä keskustelua heille epämiellyttävistä asioista? Kuten esim. Karjalan evakoiden sijoittaminen ja veroedut muihin Suomen kansalaisiin verrattuna. Se on yleensä merkki siitä ettei kaikki omat tekemiset oikein kestä päivänvaloa. Kannattaa myös lukea Jari Helispuron kirja Virtuaalivaltion varjossa. Asioita Suomesta isolla ÄSSÄLLÄ!

8

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verotus kuuluu eduskunnan päätösvaltaan, joten Ahvenanmaalla verotus toimii kuten muuallakin Suomessa, ainoastaan kunnallisverotuksessa terveydenhuoltomenot ovat vähennyskelpoisia, mutta niin kai voisi olla mantereellakin, jos kunnat niin haluaisivat? Meillä on myös toimeentulotuki vähävaraisille eläkeläisille (jos tulot ovat alle tietyn summan), mutta samoin kai voisivat kunnat siellä mantereellakin maksaa?
      Tuskin evakot olisivat kaiken muun lisäksi opetella uuden kielen ja he jotka tänne halusivat taatusti pääsivät, joten turha on siitä valittaa. Valittaisitte todennäköisesti enemmän, jos heidät olisi pakolla siirretty ruotsinkieliselle alueelle.
      Todennäköisesti olen ainoa ahvenanmaalainen, joka tätä palstaa seuraa, joten täkäläisten poliitikkojen itsetuntoa on turha syyttää. Täkäläiset tekemiset kestävät päivänvalon, ainakin yhtä hyvin kuin mantereen poliitikkojen, eikö muuten teilä siellä ollut joku vaalirahoitussotku, vai muistanko ihan väärin?

      • oli.

        vain ahvenanmaalaisten itsetunnosta, ei poliitikkojen. Miksi muuten kiintiö eduskuntaan? Tiedät varmaan mitä tarkoittaa 0,45%? Suurinta sortoa evakoista kärsivät Porkkalasta evakuoidut ruotsinkieliset kalastajat joille ei voitu osoittaa sopivaa uudisasutuspaikkaa puheenaolleen syyn takia. Ja oikeastaan tärkein asia oli, että miksi asiallinenkin keskustelu poistetaan?


      • SIPULIPIHVI
        oli. kirjoitti:

        vain ahvenanmaalaisten itsetunnosta, ei poliitikkojen. Miksi muuten kiintiö eduskuntaan? Tiedät varmaan mitä tarkoittaa 0,45%? Suurinta sortoa evakoista kärsivät Porkkalasta evakuoidut ruotsinkieliset kalastajat joille ei voitu osoittaa sopivaa uudisasutuspaikkaa puheenaolleen syyn takia. Ja oikeastaan tärkein asia oli, että miksi asiallinenkin keskustelu poistetaan?

        TURHA PUHUA Ahvenanmaalaisten itsetunnosta.Kyllä se on nin,että sama se on täällä mantereellakin.Ei tarvitse sanoa kaverille kuin.esim.Sä et osaa laulaa.Niin sen jälkeen,eikyllä suutansa avaa,vaikka olisi hyväkin laulaja.Parasta olisi terve itsetunto.Kun tuntee itsensä,voi oppia tuntemaan muitakin.En koskaan kyllä menisi sanomaankenellekkään tuollatavalla,mutta sivustakin oskus kuulee.Heikko itsetunto voi johtua monella jo lapsusiän vaurioista"kasvatuksesta"Pitääkö keskustelussakin olla aina toisten alaspainamista.Pyri nostamaan toisten mielialaa ja itseluottamusta.Olen asunut 3kk Ahvenanm.ja koin hyviä hetkiä naapureiden kanssa ja entä se ihana luonto ja villiruusut!


      • juttu.

        Sanoit aika hienosti että eikös teillä ollut joku vaalirahoitussotku. Kyllä se oli minun mielestäni meillä koska ahvenanmaalaiset ovat myös suomalaisia. Itse sotku ei kyllä ainakaan omaa luottamustani poliitikoihin lisännyt.


      • juttu. kirjoitti:

        Sanoit aika hienosti että eikös teillä ollut joku vaalirahoitussotku. Kyllä se oli minun mielestäni meillä koska ahvenanmaalaiset ovat myös suomalaisia. Itse sotku ei kyllä ainakaan omaa luottamustani poliitikoihin lisännyt.

        Täältä katsottuna sotku oli teillä, rahoja ei tänne tullut ja muutenkin täällä maakuntapäivävaalit ovat täällä tärkeämmät kuin eduskuntavaalit, joissa valitaan vain yksi edustaja, jolla todellisuudessa ei ole suurtakaan merkitystä. Ja kun Ahvenanmaalla lisäksi on ihan oma puoluejärjestelmä, sanon edelleenkin, että sotku oli "teillä". Täkäläisistä puolueista ei mikään saanut tukea.


      • meille?
        ahvennainen kirjoitti:

        Täältä katsottuna sotku oli teillä, rahoja ei tänne tullut ja muutenkin täällä maakuntapäivävaalit ovat täällä tärkeämmät kuin eduskuntavaalit, joissa valitaan vain yksi edustaja, jolla todellisuudessa ei ole suurtakaan merkitystä. Ja kun Ahvenanmaalla lisäksi on ihan oma puoluejärjestelmä, sanon edelleenkin, että sotku oli "teillä". Täkäläisistä puolueista ei mikään saanut tukea.

        Sinä tietysti haluat ahvenanmaalaisena nähdä asian noin. Ei siinä mitään. Suomalaisia tässä kuitenkin ollaan ja yhteisiä verovaroja sinne Ahvenanmaallekkin käytetään plus tietenkin se 0,45%


      • meille? kirjoitti:

        Sinä tietysti haluat ahvenanmaalaisena nähdä asian noin. Ei siinä mitään. Suomalaisia tässä kuitenkin ollaan ja yhteisiä verovaroja sinne Ahvenanmaallekkin käytetään plus tietenkin se 0,45%

        Mutta eikö tuen maksaneet jotkut liikemiehet ihan omasta pussistaan (ei verorahoista) manner-Suomen puolueille? Ei täkäläisille puolueille tai ehdokkaille mitään tarjottu.


    • villtti

      päänäsi, tai hukuttaudu muuten.
      onko sulla muita ehdotuksia?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe