C5 käyntihäiriö

mikä ihme

2002 farmari C5 tekee joskus satunnaisesti sitä, ettei starttaa kunnolla. Ihan kuin yksi pytty olisi poissa pelistä. Käy onnahdellen. Kun auto on käynty vähän aikaa onnahdellen ajotietokone alkaa valittaa "antipollution fault". Kun tämä käyntihäiriö esiintyy on auto yleensä seissyt paikallaan pitkään (esim. pari päivää). Kesällä näin käy harvoin, mutta talvella tätä on sattunut kiusallisen usein. Ajotietokone on luettu ja koneen sisäpesu tehty - ei auta. Mikä ihme tämä juttu on?

15

4061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisin

      Omassa oli tuota vikaa, Veholla syyksi kerrottiin sylinterin venttiilinnostimen "kantaminen".

      Eli jossakin pytyssä ei venttiilit aukea/sulkeudu(?) kunnolla -> epäpuhdasta palamista -> Antipollution fault.

      Onneksi meni vielä myyjäliikkeen piikkiin, itse maksoin vain omavastuun, ei meinaan ollut remonttina halvimmasta päästä. Toki jossakin varmasti onnistuu halvemmalla kuin Veholla...

      Korjaamolla pitäisi kyllä selvitä syy kun iskevät auton kiinni tietokoneeseen.

    • ns tyhjäkäyntimootori

      Antipollution fault
      on yleisnimi vikatiloihin. Tulee mistä vain.

      Vaikka bensapumpusta.

      Oletus että olisi sytyspuoli kunnossa, mm. tulpat.

      Vaikka jokin liitin, anturi.

      Mutta, ilmeisimmin lienee ns tyhjäkäyntimoottori.

      Imuputkea pois imusarjasta, siellä "luisti"..."mötikkä".

      Siihen suihkevoidetta, ja rätillä puhdistusta päältä. Lisää suihkevoidetta.

      Mikä on koneen sisäpesu ?
      Älä edes yritä kertoa !
      Annetaan myyjien edelleen rahastaa.

      Joskus kerrottiin 60-70 luvuilla olleen myös "sisäpesu" se silloinen oli pakoputken jatko. Sanottiin silloin säästävän polttoainetta mainoksissa 6 - 9 %.

      Sanotaan että laitetaan pakoputkeen tuuma jatkoa, ja muutetan ajotapaa jos ohjeessa niin on. Se silloin auttaa.
      Etteivät niin välttämättä olekkaan humpuukia. Riippuen mistä kantilta asiaa katsoo.

      • Otsikossa mainittu käsittely ei ole huuhaata, tosin oikein tekeminenkin vaatii sen verran osaamista ettei kaikkia noiden aineista edes myydä kuluttajilla suoraan - tai ei ainakaan saisi myydä.


    • sellaista joskus

      että kun ajat talliin tai parkkiin auton niin kaasuttelet vedet pois pakoputkistosta ennen auton sammuttamista. Siis jos lentää vettä niin voi olla että putkeen jää vesi... pakoputkessa on yksi mutka johon voi jäädä vettä jos ajelee vain vähän ja pikkumatkoja... Pieni vika mutta aiheuttaa monille huolloille pään vaivaa vaan ei enää minulle, vedet pois putkista välillä reilua kaasunkäyttöä ettei paikat tukkeennu...
      Voi tietysti olla jokin noista muistakin ed.mainituista viosta...

      • lisää vettä

        Bensa palauessaan kehittää vettä suuria määäriä.
        Siitä se valkoinen savu pakoputkesta. Ilma täynnä vettä, ja kun sitä imetään koneeseen hirveitä määriä.

        Tapasi vain lisää vettä pakoputkessa.

        Mutta uskomuksia maailma täynnä.

        Pakoputken alaosassa tilaa vedelle. Joka höyrystä vähän sinne muodostuu.

        Eli, älä välitä tuosta mitään. Sillä ei mitään merkityst


    • c5break2003

      mulla meni seuraavasti..
      c5 tietsikka kävi herjaamaan antipollation faultista satunnaisesti...ajelen lyhyitä matkoja töihin... poltin muutaman kerran kuitenkin "putket kuumaksi", mutta kävi niin, että muutama pytty oli poissa pelistä kun antip... tuli esille... hinattiin laite korjaamole ja noin 350€ "musta" laatikko vaihdettiin.. ja homma pelasi... Nyt taas satunnaisesti tulee compuutterin ruudulle samaa herjaa...painan kaasua....

    • Citroen seniori

      Hanki ensin tuo Citroen ja kysele sitten mikä vika. Tuntuu nuo kuviot sopivan paremmin muihin merkkeihin.
      Tietenkin kun haaveilet autoa kännykkävipillä hankittavaksi niin siinä joutaa sepitellä tällaisia taruja.

      • satasen laina

        Valitettavasti 2-litraisissa bensakoneissa on esiintynyt vikoja venttiilinnostimissa. Eli ei se mikään satuvika ole.


      • jos tiedät
        satasen laina kirjoitti:

        Valitettavasti 2-litraisissa bensakoneissa on esiintynyt vikoja venttiilinnostimissa. Eli ei se mikään satuvika ole.

        Minkä takia kyselet jos tiedät ?


    • Sitikainen

      "Anti pollution ja ihan kuin yksi pytty olisi poissa …" Harvoin esiin tuleva vaiva, talvella kostealla säätilan äkisti muututtua - Toimi näin: Moottorin alettua yskiä (yksi sylinteri pois) sammuta kone, laske kymmeneen, sytytä kone ja lähde normaalisti ajamaan. Ei enää yski ja sylinterit ovat kaikki taas mukana. Antipollution -teksti näkyy ruudussa ja ja moottorin kuva vilkuu - älä välitä pienistä, vilkkumiset loppuvat kohta. Kyse on vain jonkinlaisesta Lambda-anturin yms ko järjestelmän herkästä hick up ominaisuudesta. - Kaikenlainen osien vaihtamien yms. on asiakkaan huijaamista. Olen ajanut omalla C5:lläni nyt 17 vuotta, joten kyll mä tiedän.

    • oletajanut

      Ok.Minä tarkistaisin aloittajana polttoainesuuttimet,tyhjäkäyntimoottorin lisäksi.
      Niitäkin saa ihan kivasti ebaysta.

    • Anonyymi

      tulpat, puolasto.? itse kokeilisin ensin imuilman painetunnistimen vaihtoa, tosi itse olen painetunnistimen puhdistanut Brake cleanerilla kevyesti ja antanut tunnistimen kuivua kunnolla ja taas on toiminu kuin uusi. pakokaasun takaisinkierrätys tahtoo tukkia ton paine tunnistimen, varsinkin jos auto seisoo pitempiä aikoja, kannattaa myös lisätä uutta bensaa jos on sinulla pitempäänkin auto ollut paikoillaan.

      • Anonyymi

        c5 sytyspuolasto on ihan susi, kestää 230tkm-300tkm aivan maksimissaan. kokemusta on..!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        c5 sytyspuolasto on ihan susi, kestää 230tkm-300tkm aivan maksimissaan. kokemusta on..!!!

        Helppohan tuo on vaihtaa, eikä edes maksa paljoa. Kahdella ruuvilla ja pikaliittimellä kiinni.
        Kun minulla alkoi 2005 C5:n venttiilit kalkattaa startissa, laitoin öljyn sekaan ainetta, joka pitää venttiilin nostimet liukkaampina. Eipä ollut sen jälkeen ongelmia pitkään aikaan. Myöhemmin uusin tuon käsittelyn, mutta itse nostimiin ei tarvinnut koskea ikinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppohan tuo on vaihtaa, eikä edes maksa paljoa. Kahdella ruuvilla ja pikaliittimellä kiinni.
        Kun minulla alkoi 2005 C5:n venttiilit kalkattaa startissa, laitoin öljyn sekaan ainetta, joka pitää venttiilin nostimet liukkaampina. Eipä ollut sen jälkeen ongelmia pitkään aikaan. Myöhemmin uusin tuon käsittelyn, mutta itse nostimiin ei tarvinnut koskea ikinä.

        Niin haarakiiristä saa öljynlisäaineita montaa sorttia eli kannattaa kokeilla!


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      254
      2576
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1695
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      76
      1510
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1343
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1242
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1182
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1086
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1043
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      106
      953
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      952
    Aihe