luonnon hiiret

hiiri212

mökilleni on tullut jostain raosta hiirä ja ostin nyt sellaisen pyydyksen että kun ne menee sinne ne ei kuole vaan jää sellaiseen häkkiin niin kun hiiri on mennyt sinne ja avaan ritilän ja tiputan sen jonnekkin sankoon sieltä niin jos otan sen kädelle niin pureeko se tai kun viesin ne hiiret sitten metsään takaisin niin jos satun kädellä ottamaan kiinni niin onk niillä tapana purra jos oku koskee vai onko ne kuin päästäiset etteivät pure

59

5471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta itse..

      ..käytän hanskoja kun nostelen rottia lampaiden kauralaarista. Kipittävät kovaa vauhtia kättä pitkin, joskus istuvat pään päälle. Huippuja. Eivät ole kertaakaan yrittäneet purra.

      Pitäs kyllä säilöä ne kaurat vähän tiiviimmin.

    • muistaakseni

      Pidin koulupoikana kotihiiriä elättinä. Joskus tuli tiukka paikka niiden yrittäessä livistää karkuun. Jos ote hiirestä oli lempeä ne eivät purreet, mutta jos puristit vähän, kuului pitkä vinkaisu ja veri tuli sormenpäästä. Nostelin niitä yleensä hännästä.

      • hiiri212

        kauan sulla oli se lemmikkinä :D iinnostuin itsekin tuosta kun tuolla on iso terraario vintillä :)) kerro kokemuksistasi lisää ja paljon :D kaikkea mitä esim.ruoka, hoito, millane häkki, ja jotain? PS. kiitos jo etukäteen PPS. muutki jolla on ollu luonnon hiiriä, myyriä tai päästäisiä lemmikkinä niin kertokaas vaan kokemuksistanne!


      • tania78
        hiiri212 kirjoitti:

        kauan sulla oli se lemmikkinä :D iinnostuin itsekin tuosta kun tuolla on iso terraario vintillä :)) kerro kokemuksistasi lisää ja paljon :D kaikkea mitä esim.ruoka, hoito, millane häkki, ja jotain? PS. kiitos jo etukäteen PPS. muutki jolla on ollu luonnon hiiriä, myyriä tai päästäisiä lemmikkinä niin kertokaas vaan kokemuksistanne!

        Yhtäkään luonnoeläintä ei tule ottaa lemmikiksi !
        (voidaa laskea eläinrääkkäykseksi)

        Eläinkaupassa on myytävänä lemmikiksi tarkoitettuja hiiriä...


      • kokenut,,
        hiiri212 kirjoitti:

        kauan sulla oli se lemmikkinä :D iinnostuin itsekin tuosta kun tuolla on iso terraario vintillä :)) kerro kokemuksistasi lisää ja paljon :D kaikkea mitä esim.ruoka, hoito, millane häkki, ja jotain? PS. kiitos jo etukäteen PPS. muutki jolla on ollu luonnon hiiriä, myyriä tai päästäisiä lemmikkinä niin kertokaas vaan kokemuksistanne!

        Villihiiret,ja rotat kyllä purevat ja kovaa,,,
        Minulla ollut aikoinaan villihiiriä lemmikkinä,,mutta lopulta pääsivät karkuun,,yksi porautui häkin läpi ja toinen karkasi,,

        Villieläin kun on aina villieläin,ja varsinkin vapaudessa syntynyt tekee kaikkensa että se pääsisi vapaaksi,juoksupyörä ei riitä,

        lisäksi on aina ongelmana häkin putsaus sillä villihiiret semmoisia että saattavat pompata metrinkin ilmaan,ja herkästi hyppäävät ylöspäin esim,kantta nostaessa,,

        joten jos hiiriä haluat pitää lemmikkinä suosittelen lämpimästi kesyhiirtä,sillä niiltä puuttuu "vaistot" eivät pompi kuin kirput,tai pure yhtä lailla,,,ne ovat kumminkin eläneet ihmisen lemmikkinä vuosikymmeniä joten soveltuvat siihen paremmin kuin villit lajitoverit,,villit hiiret eivät myöskään ikinä kesyynny,eikä niitä voi pitää kädessä.

        Kesyhiiri on helppo sillä ei karkaa yhtä helposti,ja pystyy juoksuttamaankin vapaana,ja osaa palata jopa häkkiinsä, myös mutustelee kesynä kädellä kaikessa rauhassa jyvää tai herkkupalaa,,villihiiri ei ikinä semmoista tekisi,,

        villihiiristä,etenkin myyristä voi myös tarttua myyräkuumetta,sekä levittää tauteja,,


      • hiiri212
        kokenut,, kirjoitti:

        Villihiiret,ja rotat kyllä purevat ja kovaa,,,
        Minulla ollut aikoinaan villihiiriä lemmikkinä,,mutta lopulta pääsivät karkuun,,yksi porautui häkin läpi ja toinen karkasi,,

        Villieläin kun on aina villieläin,ja varsinkin vapaudessa syntynyt tekee kaikkensa että se pääsisi vapaaksi,juoksupyörä ei riitä,

        lisäksi on aina ongelmana häkin putsaus sillä villihiiret semmoisia että saattavat pompata metrinkin ilmaan,ja herkästi hyppäävät ylöspäin esim,kantta nostaessa,,

        joten jos hiiriä haluat pitää lemmikkinä suosittelen lämpimästi kesyhiirtä,sillä niiltä puuttuu "vaistot" eivät pompi kuin kirput,tai pure yhtä lailla,,,ne ovat kumminkin eläneet ihmisen lemmikkinä vuosikymmeniä joten soveltuvat siihen paremmin kuin villit lajitoverit,,villit hiiret eivät myöskään ikinä kesyynny,eikä niitä voi pitää kädessä.

        Kesyhiiri on helppo sillä ei karkaa yhtä helposti,ja pystyy juoksuttamaankin vapaana,ja osaa palata jopa häkkiinsä, myös mutustelee kesynä kädellä kaikessa rauhassa jyvää tai herkkupalaa,,villihiiri ei ikinä semmoista tekisi,,

        villihiiristä,etenkin myyristä voi myös tarttua myyräkuumetta,sekä levittää tauteja,,

        entä onko kotihiirikin yhtä vauhko ku ne metsän hiiret tai jotku


      • tania78
        hiiri212 kirjoitti:

        entä onko kotihiirikin yhtä vauhko ku ne metsän hiiret tai jotku

        On yhtälailla villi kuin "metsä"hiiri...
        -Lisäksi kiinniotto ja vapaudenriisto stressaavat eläintä - joskus jopa kuolemaan asti.
        -Niillä on loisia, kirppuja ja tauteja.
        -Ne eivät koskaan kesyynny.

        Suosittelen lämmöllä kuitenkin kesyhiirtä ! =)
        (eivät paljon maksa...)


      • ----------------
        hiiri212 kirjoitti:

        entä onko kotihiirikin yhtä vauhko ku ne metsän hiiret tai jotku

        "entä onko kotihiirikin yhtä vauhko ku ne metsän hiiret tai jotku"

        Heh, et ilmeisesti ymmärtänyt,,villihiiri=kotihiiri, ja jos kysyt ovatko kaikki hiiret yhtä vauhkoja,,niin ovat,,ovathan villieläimiä eivätkä ihmisen lemmikeitä,,

        "-Lisäksi kiinniotto ja vapaudenriisto stressaavat eläintä - joskus jopa kuolemaan asti."

        Niin stressaa ja paljonkin,,mutta eivät ne kuole,,ainakaan ne silloiset minulle olevat,,,karkasivat vaan,,=)

        Ja kuten jo aikaisemmin sanoin suosittelen mielummin kesyähiirtä kasvattajalta,kaupasta.
        Ne jotka kasvattavat käärmeille ruuaksi hiiriä,niiltä voi saada tosi halvalla tai ilmaiseksi hiirenpoikasia,,
        Poikahiiret haisevat kyllä melkoisesti,mutta kesyyntyvät tyttöjä paremmin,kun elävät yksin,
        Lisäksi kesyhiirissä on myös se kiva puoli että värivaihtoehtoja löytyy vaikka minkälaisia,,


      • hiiri212
        ---------------- kirjoitti:

        "entä onko kotihiirikin yhtä vauhko ku ne metsän hiiret tai jotku"

        Heh, et ilmeisesti ymmärtänyt,,villihiiri=kotihiiri, ja jos kysyt ovatko kaikki hiiret yhtä vauhkoja,,niin ovat,,ovathan villieläimiä eivätkä ihmisen lemmikeitä,,

        "-Lisäksi kiinniotto ja vapaudenriisto stressaavat eläintä - joskus jopa kuolemaan asti."

        Niin stressaa ja paljonkin,,mutta eivät ne kuole,,ainakaan ne silloiset minulle olevat,,,karkasivat vaan,,=)

        Ja kuten jo aikaisemmin sanoin suosittelen mielummin kesyähiirtä kasvattajalta,kaupasta.
        Ne jotka kasvattavat käärmeille ruuaksi hiiriä,niiltä voi saada tosi halvalla tai ilmaiseksi hiirenpoikasia,,
        Poikahiiret haisevat kyllä melkoisesti,mutta kesyyntyvät tyttöjä paremmin,kun elävät yksin,
        Lisäksi kesyhiirissä on myös se kiva puoli että värivaihtoehtoja löytyy vaikka minkälaisia,,

        haluaisin nimenomaan villihiiren minulla oli aikaisemmin myyriä ja ei ne pelännyt minua enää kun 2 viikkoa oli ollut ja ihan hyvin asustelivat siellä mökissään tekivät pesän pumpulista ja nurkkaan laittoi säästöön kaikki siemenet talveksi kun luulivat että se on niiden lopullinen uusi koti :DD


      • kokenut,,
        hiiri212 kirjoitti:

        haluaisin nimenomaan villihiiren minulla oli aikaisemmin myyriä ja ei ne pelännyt minua enää kun 2 viikkoa oli ollut ja ihan hyvin asustelivat siellä mökissään tekivät pesän pumpulista ja nurkkaan laittoi säästöön kaikki siemenet talveksi kun luulivat että se on niiden lopullinen uusi koti :DD

        myyrä on ihan eri luontoinen kuin hiiri,eihän niillä edes kunnon häntää,ja ovat semmoisia piipertäjiä kuin hamsterit,,,hiiret pomppii hyppii,kiipeilee,,luulisi sinun sen tietävän,,

        enkä usko tuota etteivät pelkäisi sinua,,ehkä tottuivat läsnäoloosi,mutta ei niitäkään kädessä voi pitää,,,purevat,,

        ja tuohon hiirijuttuun,,kaikkea kun ei tässä maailmassa voi saada,,,mikä idea siinä on että sen pitää olla villi? myydäähän kesyjäkin jotka ovat agutivärisiä tai riistanvärisiä eli ulkonäöltä villiserkkunsa näköisiä,,nyt taidat kyllä olla hiukan itsekäs,,älä tee samaa virhettä kun minä nuorempana,,eli anna niien piipertää vapaana,,


      • tania78
        hiiri212 kirjoitti:

        haluaisin nimenomaan villihiiren minulla oli aikaisemmin myyriä ja ei ne pelännyt minua enää kun 2 viikkoa oli ollut ja ihan hyvin asustelivat siellä mökissään tekivät pesän pumpulista ja nurkkaan laittoi säästöön kaikki siemenet talveksi kun luulivat että se on niiden lopullinen uusi koti :DD

        Niiden on ollut pakko sopeutua...
        Samaa yrittäisit sinä, jos sinut revittäisiin elinympäristöstäsi ja pakotettaisiin asumaan sinulle kuulumattomassa ympäristössä ??

        Vaikket välittäisi muusta, niin sinun kannattaa muistaa taudit, loiset ja muut, jotka ovat riski myös sinulle !


      • hiiri212
        tania78 kirjoitti:

        Niiden on ollut pakko sopeutua...
        Samaa yrittäisit sinä, jos sinut revittäisiin elinympäristöstäsi ja pakotettaisiin asumaan sinulle kuulumattomassa ympäristössä ??

        Vaikket välittäisi muusta, niin sinun kannattaa muistaa taudit, loiset ja muut, jotka ovat riski myös sinulle !

        nii mitä pahaa siin on jos ottaa päästäisen ei ainakaa pure ja kesyyntyy koska sukulaisilla on kokemusta


      • ämpäri-
        ---------------- kirjoitti:

        "entä onko kotihiirikin yhtä vauhko ku ne metsän hiiret tai jotku"

        Heh, et ilmeisesti ymmärtänyt,,villihiiri=kotihiiri, ja jos kysyt ovatko kaikki hiiret yhtä vauhkoja,,niin ovat,,ovathan villieläimiä eivätkä ihmisen lemmikeitä,,

        "-Lisäksi kiinniotto ja vapaudenriisto stressaavat eläintä - joskus jopa kuolemaan asti."

        Niin stressaa ja paljonkin,,mutta eivät ne kuole,,ainakaan ne silloiset minulle olevat,,,karkasivat vaan,,=)

        Ja kuten jo aikaisemmin sanoin suosittelen mielummin kesyähiirtä kasvattajalta,kaupasta.
        Ne jotka kasvattavat käärmeille ruuaksi hiiriä,niiltä voi saada tosi halvalla tai ilmaiseksi hiirenpoikasia,,
        Poikahiiret haisevat kyllä melkoisesti,mutta kesyyntyvät tyttöjä paremmin,kun elävät yksin,
        Lisäksi kesyhiirissä on myös se kiva puoli että värivaihtoehtoja löytyy vaikka minkälaisia,,

        Hei minulla ei ole lainkaan alushousuja jalassa.


      • ihmettelijää
        hiiri212 kirjoitti:

        haluaisin nimenomaan villihiiren minulla oli aikaisemmin myyriä ja ei ne pelännyt minua enää kun 2 viikkoa oli ollut ja ihan hyvin asustelivat siellä mökissään tekivät pesän pumpulista ja nurkkaan laittoi säästöön kaikki siemenet talveksi kun luulivat että se on niiden lopullinen uusi koti :DD

        Asun maalla joten meillä on hiiriä ennemmän kuin liikaa. Isäntä tappaa niitä loukuilla, myrkyllä tai antaa koiramme tai kissamme pyydystää niitä...joten kumpi on parempi ottaa hiiri lemmikiksi vai tappaa se?

        Enkä tiedä siitä, että villi hiiret olisivat mitenkään vaarallisia (jos tauteja ei lasketa)...kerran sain villihiiren napattua ja se oli aluksi vähän peloissaan ja shokissa...mutta ei purrut ja oli kiltisti kädelläni. Laitoin sen hetkeksi semmoiseen vatiin ja se ihmetteli sitä paikkaa, mutta ei ryhtynyt karkaamaan...sitten päästin menemään ja hiiri jatkoi normaalia elämäänsä. Joten uskon, että villihiiret voi kesyttää lemmikiksi, ainakin kun tekee poikasia ja niiden poikaset tekevät poikasia, niin kyllähän niistä väkisinkin kehittyy kotihiiriä...

        Vai miten susista tuli koiria ja villihiirsitäkin on tullut aikoinaan kotihiiriä...?


      • Pientenkin puolesta
        ihmettelijää kirjoitti:

        Asun maalla joten meillä on hiiriä ennemmän kuin liikaa. Isäntä tappaa niitä loukuilla, myrkyllä tai antaa koiramme tai kissamme pyydystää niitä...joten kumpi on parempi ottaa hiiri lemmikiksi vai tappaa se?

        Enkä tiedä siitä, että villi hiiret olisivat mitenkään vaarallisia (jos tauteja ei lasketa)...kerran sain villihiiren napattua ja se oli aluksi vähän peloissaan ja shokissa...mutta ei purrut ja oli kiltisti kädelläni. Laitoin sen hetkeksi semmoiseen vatiin ja se ihmetteli sitä paikkaa, mutta ei ryhtynyt karkaamaan...sitten päästin menemään ja hiiri jatkoi normaalia elämäänsä. Joten uskon, että villihiiret voi kesyttää lemmikiksi, ainakin kun tekee poikasia ja niiden poikaset tekevät poikasia, niin kyllähän niistä väkisinkin kehittyy kotihiiriä...

        Vai miten susista tuli koiria ja villihiirsitäkin on tullut aikoinaan kotihiiriä...?

        Ja aijemmalle tiedoksi... Päästäinen on rauhoitettu !

        Eläinsuojelulain mukaan villieläintä ei saa ottaa lemmikiksi.
        Kai niiden on pakko sopeutua vankeuteen jotta pysyvät hengissä... Saman sinä tekisit, jos joutuisit vieraalle planeetalle ?

        Tilanne on kuitenkin verrattavissa eläinrääkkäykseen. Eläin stressaantuu ja sen elinympäristö muuttuu radikaalisti. Se ei pysty noudattamaan omia luonnonmukaisia vaistojaan.
        Se kärsii ihmisen kosketuksesta.

        Kiltisti kädellä: oli varmaan shokki...?
        KERTOMUS :
        Viime kesänä yllätin yhden myyrän kävellessäni ja siinä se kuolleena makasi...
        Kun kävelin poispäin huomasin sen liikahatavan.
        Kun kävelin sitä päin se ei liikkunut... Mietin jo kantaisinko sen pedoilta suojaan.
        Annoin kuitenkin luonnon päättää.

        Lopuksi kun hoksasin tilanteen kävelin pois ja kyykistyin seuraamaan.
        Hetken kuluttua sen viiksikarvat alkoivat väpättää ja se aukaisi silmänsä.
        Sekunnisadaosan kuluttua se oli jo pinkaissut turvaan ! :)

        Onnellinen sai jatkaa elämäänsä villinä ja vapaana.


      • habbo123
        tania78 kirjoitti:

        Yhtäkään luonnoeläintä ei tule ottaa lemmikiksi !
        (voidaa laskea eläinrääkkäykseksi)

        Eläinkaupassa on myytävänä lemmikiksi tarkoitettuja hiiriä...

        siis jos niit kidutaa se on rääkäystä se meijän hiiri oli kun kotonaan muuten meijän kissa olis syönyt sen olaan pelastettu lintuja,myyriä,rotti,hiiriä ja kaikkia eläimi mun kamujen kaa me otetaan ne lemiksi mun sisko näki vieraan kissan se suus oli häntä no siel oli hiiri sekin tuli meil se me päästetiin pellol kun se oli hyväs kunnos. Meijän se toinen hiiri puri omaan häntään niin et sil oli vaan pikku ruinen häntä mut se kuoli 4-5 vuotiaan johonkin kasvaimeen kyl niit voi ottaa lemmikisk jos osaa hoitaa sitä ja on koke musta! mulla on koke musta otan hiiren jos niit viel saa en ikin päästä niit silai et kissa tuoo sit päästän se kissan lähel sen pois niin tein myyrälle kiisa meni heti perään niin määkin sit toin sen kotiin ja päästin pellol siel se sai hyvän elämän niin eli jos osaatte huolehtii niistä niit voi ottaaa mutta jos ne on hyväs kunnos niit ei voi ottaa jos ne on sairaata tai jalka kipeee esmi. niit voi ottaa mut ei niit sais en jätä ikinä kitumaan niitä ja meijän hiiiri oli tottunut olemaan jo meil jos sen olis päästän takas se olis varmaan kuollut joten me pidetiin se en ota niit lemiksiks vain jos ne on loukaantuneita tai sairaita jos ne paranee päästän pois ilman ettei ne oo tottun et niit syötetään.


      • habbo123
        kokenut,, kirjoitti:

        Villihiiret,ja rotat kyllä purevat ja kovaa,,,
        Minulla ollut aikoinaan villihiiriä lemmikkinä,,mutta lopulta pääsivät karkuun,,yksi porautui häkin läpi ja toinen karkasi,,

        Villieläin kun on aina villieläin,ja varsinkin vapaudessa syntynyt tekee kaikkensa että se pääsisi vapaaksi,juoksupyörä ei riitä,

        lisäksi on aina ongelmana häkin putsaus sillä villihiiret semmoisia että saattavat pompata metrinkin ilmaan,ja herkästi hyppäävät ylöspäin esim,kantta nostaessa,,

        joten jos hiiriä haluat pitää lemmikkinä suosittelen lämpimästi kesyhiirtä,sillä niiltä puuttuu "vaistot" eivät pompi kuin kirput,tai pure yhtä lailla,,,ne ovat kumminkin eläneet ihmisen lemmikkinä vuosikymmeniä joten soveltuvat siihen paremmin kuin villit lajitoverit,,villit hiiret eivät myöskään ikinä kesyynny,eikä niitä voi pitää kädessä.

        Kesyhiiri on helppo sillä ei karkaa yhtä helposti,ja pystyy juoksuttamaankin vapaana,ja osaa palata jopa häkkiinsä, myös mutustelee kesynä kädellä kaikessa rauhassa jyvää tai herkkupalaa,,villihiiri ei ikinä semmoista tekisi,,

        villihiiristä,etenkin myyristä voi myös tarttua myyräkuumetta,sekä levittää tauteja,,

        meilläkin oli hiiriä villi mut ne kuoli mut häkki putsatiin joka 3 päivä muuten se olis luulut olevansa vankilassa ): ja yks hypäs luukuu päin ja plops se aukes laitetiin pyykki pojat siihen mut se söi toisen:( se oli tuhma mut söpö ja me leikitiin hammas lääkärii kun haukottelin se kattos mun suuhun (hiiri) sit se meni mun hihaan ja housuihin o:. ootte ollut kilttei ketkä ette oo tappanut niitä oote mun pahraita kamui jos ette tapa niitä muistakaa hiirilläkin on elämä!


      • MPÄ
        hiiri212 kirjoitti:

        kauan sulla oli se lemmikkinä :D iinnostuin itsekin tuosta kun tuolla on iso terraario vintillä :)) kerro kokemuksistasi lisää ja paljon :D kaikkea mitä esim.ruoka, hoito, millane häkki, ja jotain? PS. kiitos jo etukäteen PPS. muutki jolla on ollu luonnon hiiriä, myyriä tai päästäisiä lemmikkinä niin kertokaas vaan kokemuksistanne!

        Mäkin tahon TIETÄÄ!!


      • MPÄ
        tania78 kirjoitti:

        On yhtälailla villi kuin "metsä"hiiri...
        -Lisäksi kiinniotto ja vapaudenriisto stressaavat eläintä - joskus jopa kuolemaan asti.
        -Niillä on loisia, kirppuja ja tauteja.
        -Ne eivät koskaan kesyynny.

        Suosittelen lämmöllä kuitenkin kesyhiirtä ! =)
        (eivät paljon maksa...)

        Paljon ne sitten maksaa?


      • hiirifani
        hiiri212 kirjoitti:

        kauan sulla oli se lemmikkinä :D iinnostuin itsekin tuosta kun tuolla on iso terraario vintillä :)) kerro kokemuksistasi lisää ja paljon :D kaikkea mitä esim.ruoka, hoito, millane häkki, ja jotain? PS. kiitos jo etukäteen PPS. muutki jolla on ollu luonnon hiiriä, myyriä tai päästäisiä lemmikkinä niin kertokaas vaan kokemuksistanne!

        Hei! Mulla on tälläkin hetkellä 2 luonnonhiirtä.
        Sain ne kun oli tippunu ämpäriin.
        Nillä on itsetehty iso ilmava teraario, jossa on kaikkea mitä tarvii.

        -taljaa ja heinää pesäntekoon
        -ruoka ja vesikuppi joissa kissanruokaa jyviä leivänpaloja ja sellasta
        -hiekakuppi wc/pesukupiksi en ole vielä varma mitä ne sil tekee
        -purua ja sanomalehdenpalasia
        -(joskus wc paperi hylsy)


      • Anonyymi
        kokenut,, kirjoitti:

        myyrä on ihan eri luontoinen kuin hiiri,eihän niillä edes kunnon häntää,ja ovat semmoisia piipertäjiä kuin hamsterit,,,hiiret pomppii hyppii,kiipeilee,,luulisi sinun sen tietävän,,

        enkä usko tuota etteivät pelkäisi sinua,,ehkä tottuivat läsnäoloosi,mutta ei niitäkään kädessä voi pitää,,,purevat,,

        ja tuohon hiirijuttuun,,kaikkea kun ei tässä maailmassa voi saada,,,mikä idea siinä on että sen pitää olla villi? myydäähän kesyjäkin jotka ovat agutivärisiä tai riistanvärisiä eli ulkonäöltä villiserkkunsa näköisiä,,nyt taidat kyllä olla hiukan itsekäs,,älä tee samaa virhettä kun minä nuorempana,,eli anna niien piipertää vapaana,,

        jotkut hiiret eivät pure jos niitä käsittelee oikein.Kaikki hiiret purevat muutenkin kaikki hiiret ovat olleet villejä että jos osaa kouluttaa oikein kun minä niin niitä voisi jopa pitää+jos on kotihiiri niin sen saa periaatteessa ottaa.


    • Kikkelis kokkelis

      Ovelin loukku on sellainen putken pätkä. Putken toinen pää laitetaan umpeen, ja pari senttiä takaseinästä tulosuuntaan partakoneen terä, alareunasta pystyyn. Hiiri huomaa loukun ja tuumaa: Pitääpä hakea taas tyhmän ihmisen laittama juustonpala.

      Ihminen voi kuitenkin olla niin kiero, että ei laitakkaan juustoa. Hiiri tulee loukkuun ja kurkkaa terän yli, ja toteaa päätä pyöritellen: Ei oo juustoo.

      • sitte ei oo

        dementiaa, kun noin vanhan jutun muistit.


      • Kikkelis kokkelis
        sitte ei oo kirjoitti:

        dementiaa, kun noin vanhan jutun muistit.

        Diagnoosista. Hyvin olen pärjäillyt muutenkin. Monesti vanhat asiat on parempia kuin tukku uusia, pätee tuohon loukkuunkin.


    • hiiri212

      siitä on kokemusta että myyrät puree tai näykkäsee ainakin!

    • päästäisen ja metsämyyrän o...

      noh, minulla on metsämyyrä, otin sen tuolta ulkoota kiinni ja kyllä se puri pari päivää niin että sormesta tuli verta ja kyl se vähä sattuki :S, mutta sitten kun se kesyynty ei se pure enään yhtään :)
      pureminenkin on aikalailla hiiren luonteesta kiinni, että miten paljon puree ja sillee (:

      • hiiri love

        hiirii ei kuulu tappaa ajattele hiirellä on nälkä se näkee vaik juuston palan loukussa mut se ei taju sitä jos teil on räpsä tehkää näil: katokaa sitä räpsää ja ajatelkaa et siin on joku hyvä nami! sit oot menos syömään sitä koska sul on nälkä! sit yht äkkii valot sammuu sit et ikin herää no siin tapahtu silllai kun sää menit syömään sitä namia sun pää katkes kun se jäi räpsään sit se heitetään roskiin sun pää ja ala osa! :( eli mietikää miltä hiirestä tuntuu kun se joutuu räpsään sitä huijataan et se on ruoka paikka sit naps valot sammuu ja herää vaik taivaas jos semosta paikkaa ees on! ELI MIETIKÄÄ MILTÄ TUNTUU KUN PÄÄ JÄÄ RÄPSÄÄN! yhel hiirel tapahtu sillai oli vanha räpsä joka toimi vähä sin oli laitettu juusto se meni syömään sitä räpsä meni kii mut hiiri ei kuollut sen pää katkes sillai et sielt näky suolet ihan 3sen viilto kaulas se kitu ja mun kamu tappo sen sitä ei hiiret kiinosta eli jos käytätte räpsii niiden kannataa ol uusii mut älkää käyttäkö kiltit eikä mitään 50v ´vanhoi räpsiä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • habbo123

      siis ei hiiriä voi tappaa ne ei voi mitään et on hiiriä niiläkin on elämä voist laitaa semoseen häkin niinku kissal sit sin laitetaan ruokaa ja häkki menee kii sit voit päästää sen hiiren ulos! ajattele et sunkin pää katkastais ja heitetäis johonkin huittisiin en ikin tee silla sitä paitsi meil on hiirii lemikein kun kissa sai se olis kuollut jos me ei oltais otettu sitä mitään eläimiä ei saa tappaaa mun mieli pide!

    • ---,---

      miks sun nimi on hiiri jos tapat niitä hiiriä ei oo tarkotettu tapettavaks oikeest kaikki on bestei ketkä ei tapoa niiitä mää tapan teijät jos tapatte hiiriä

    • MPÄ

      Minkä lainen pyydys se oli? Mistä ostit sen? Meidän varastossa on hiiriä eivätkä ne mene mun tekemiin ansoihin mitenkää. Ja tarvin ansan joka toimii!

      • hiirifani

        voit laitaa vaikka johonkin pöydän seinämän tai jonkun koskean alle korkeen saavin (liukaspintasen) ja sinne sitten jotain juustoa niin kohta saat koko hiiriyhdyskunnan (mulla on kokemusta 4 hiirtä oon saanu ja nytkin ne mulla kaveeraa!) siis vain 2 ei mahu 4


    • --Ninnitar--

      Ajattelin ottaa villihiiriä lemmikeiksi. Koska oon aina halunnu jonku jyrsiän, mut en oo saanu lupaa. Kerran ennenminki yksi hiiri oli tipahtanu meidän suihkulähteeseen, joka oli tyhjä. Se ei päässy pois sieltä,koska seinät oli liian jyrkät. Minä olin silloin pieni ja rupesin tekeen sille sänkyy lehdistä sinne ja annoin sille juustoa. Pitelin sitä vähän kädellänikin ja eikä se purru. Myöhemmin me käytiin viemäs se laatikolla pellon reunalle. Et en ainakaan saanu silloin mitään haavereita tai muuta vastaavaa? Että mitä pahaa villi hiiren ottamisessa on, jos sitä hoitaa hyvin ja melkein samalla tavalla, kuin kesyhiirtäkin??

      • eläinten ystävä 44

        Kyllähän minäkin pikkupentuna otin mm. rastaanpoikasen ja pidin siitä hyvää huolta. No sehän kuoli jo seuraavana yönä. Ei se vaan luonnon eläimelle ole muuta kuin hirmuinen kärsimys jos se vangitaan. Tuon ymmärsin jo 30 vuotta sitten. Nykyisin kissani pitää huolen noista hiiristä tai yleisimminhän ne ovat metsämyyriä joita se ainakin näin syksyllä nappaa pihapiiristä. Elävänähän noita voi pyytää vaikka laittamanla muoviämpärin sopivaan paikkaan, mutta myyrien levittämä myyräkuume ei kaikilla ihmisillä ole leikinasia. Joillakin se on lähes huomaamaton ja toisilla vaatii sairaalassaoloa ja voi olla mm. munusisille tuhoisaa ja jopa johtaa kuolemaan.


    • Villihiiriä liikaa

      Itse olen ainakin kissojen tuomia hiiriä "hoitanut" pari päivää ja sitten päästänyt vapaaksi luontoon.

    • hiiri vilisiä

      Mitä pahaa siinä on jos ottaa vaikka villihiiren? Kuitenkin onhan kesykin hiiri jalostettu villistä! En silti itse ole ottamassa tietenkään, enkä ees saisi mistään kun asun kapessa. Kuitenkin jos on mielellenne mahdollista jättäkää luontoon.

    • HiiruliFani

      Miten voisin tehä sellasen kiltin ansan (ITSE) eli sellasen että se hiiri ei kuole? Kun hiiret on ihanii ja sitten isi sanoo kun kysyn siltä että voisikko ostaa marsun tai pupun tai jonkun jyrsiän? Nii se vastaa aina EI! Ja sitte meillä mummulassa on hiiren loukku johon eka hiiri menee syömään syöttiä ja sitten joku rauta pempale menee sen päälle se siis menee niskaan nii se ei kyllä tunnu kivalta ja sitten meijä kissa syö siltä pään eka jne. Yks kerta meillä oli kotona hiiren loukku niin yks hiiri oli jääny jalasta siihen loukkuun niin se oli vielä elävä ja äiti päästi sen lumihankeen ja sillä oli jalkakin melkein poikki niin ei tunnu yleensäkkään kivalta että hiiri kuolee tai kärsii. Sit taas meillä oli sellanen samanlainen hiirenloukku meidän asuntoautossa jossa oli kanssa hiiriä (ainakin yks) niin kuulu vaan räsähys ja se hiiri kitu siinä loukussa kun se jäi niskasta kiinni isi sano sitte vielä että päästetään se sitten kun se on siinä kitunu ja sitten kun se kuolee:( Tää on tapahtunut mummulassakin ja meinasin salaa sen jotenki ottaa pukkiini syömään iloisesti siitä loukusta mutta eihän äiti ja isi siihen antanu ees hipasta sormen päälläkää joten se oli kurjaa ja tosiaan kurjaa:(

      • hiirifani

        sama juttu vihaan hiirenloukkuja mutta laitappa iso liukaspintanen saavi jonnekkin mistä se vois tippua sinne ja saaviin ruokaa saavi ei saisi olla mikään 30cm pitkä vaan 40-50cm mullakin on ollu sen ansiosta 2 hiirtä sit päästin ne ja nyt on taas 2 äiti ja lapsi en uskalla sanoa siittä äitille kun se ei anna kuitenkaan mutta kiltti mummu ja pappa tietää


    • Dindy fani

      Ei se pure! Mulla oli hiiri luonnosta noin 10 minuuttii kädesku hoisin sitä ku kissä repi sen karvaa. Se oli mul tunnin ja sen nimi oli Dindy.

    • Varpuspöllön pönttö

      Rakenna mökkitontillesi pönttö varpuspöllölle sen pitäisi pitää hiiriä loitolla

    • kissa ja hiiri
    • tylsää

      moi

      • hiiriähiiriä

        meillä on semmone vintti ja siel on aina paljo hiiriä/myyriä ni kerra laiton sinne sangon ja sit siihe semmosen pitkän puupalikan sitä sankoo vaste ja sinne sankoo ruokaa ni sinne meni kaks hiirtä ja annettii niille ruokaa.ensiks ne säikky hirveesti mut sitte vähä kesyynty eikä enää pelänny kauheesti..pidettiin niitä siel varmaa jotai viikko ja sit päästettiin pois.sit meil putos yhtee korvoo hiiri ja pidettii sitä vähä aikaa mut sitte se kuoli:( mut ehkä ku sillo niitä hiiriä oli kaks ni ehkä ne kesti enemmän stressii ku ei joutunu olla yksi..:)


    • hiirilove

      mul ainaki on pieni villihiiri lemmikkinä ja aion pyydystää sille kamun! :D

      • hiirilove

        mul on vieläkin tuo villihiiri lemmikkinä en oo pyydystäny sille kaveria mut hyvin se on pärjänny 2kk semmosessa 50x20x30 pituus,leveys korkeus. muovilaatikossa sillä on siellä puunpala,vessapaperirullia,kukkaruukku,heinäkasa,ruokakuppi,vesikuppi.ruokin sitä näin:annan sille joka pv persiljaa,salaattia,porkkanaa ja muita tuoreita.sit se saa kaurahiutaleita,näkkäriä,pähkinöitä,auringonkukansiemeniä,koiranraksuja ja muita sellasia:Dja sit veden vaihdan joka päivä.sillä on siellä häkissä kuivikkeena purua ja siivoan sen häkin aina ku alkaa haisemaan pahalta.en oo siitä mitään tauteja saanu.en kyllä koske siihen ikinä ja aina kun kosken sen johonkin tavaraan niin pesen käteni kunnolla.sen nimi on nakke:D


      • hiirilove
        hiirilove kirjoitti:

        mul on vieläkin tuo villihiiri lemmikkinä en oo pyydystäny sille kaveria mut hyvin se on pärjänny 2kk semmosessa 50x20x30 pituus,leveys korkeus. muovilaatikossa sillä on siellä puunpala,vessapaperirullia,kukkaruukku,heinäkasa,ruokakuppi,vesikuppi.ruokin sitä näin:annan sille joka pv persiljaa,salaattia,porkkanaa ja muita tuoreita.sit se saa kaurahiutaleita,näkkäriä,pähkinöitä,auringonkukansiemeniä,koiranraksuja ja muita sellasia:Dja sit veden vaihdan joka päivä.sillä on siellä häkissä kuivikkeena purua ja siivoan sen häkin aina ku alkaa haisemaan pahalta.en oo siitä mitään tauteja saanu.en kyllä koske siihen ikinä ja aina kun kosken sen johonkin tavaraan niin pesen käteni kunnolla.sen nimi on nakke:D

        ja vielä..

        tiiän kyllä että villihiiren pitäminen lemmikkinä on laitonta mutta se hiiri mikä mulla on nii tuli jostakin meidän taloon ja me otettiin se kiinni muuten iskä olis tappanu sen..ja jos oltais viety se pihalle nii siel oli hirveet pakkaset ja joku peto olis tappanu sen ja se ei olis välttis saanut ruokaa..ja hiiriä tapetaan muutenki onko sillä nii väliä jos sen ottaa lemmikiks ja hoitaa hyvin ku muuten se olis kuollut


      • hiirilove
        hiirilove kirjoitti:

        ja vielä..

        tiiän kyllä että villihiiren pitäminen lemmikkinä on laitonta mutta se hiiri mikä mulla on nii tuli jostakin meidän taloon ja me otettiin se kiinni muuten iskä olis tappanu sen..ja jos oltais viety se pihalle nii siel oli hirveet pakkaset ja joku peto olis tappanu sen ja se ei olis välttis saanut ruokaa..ja hiiriä tapetaan muutenki onko sillä nii väliä jos sen ottaa lemmikiks ja hoitaa hyvin ku muuten se olis kuollut

        niin ja vielä:D

        kun saatiin se hiiri meidän talosta kiinni se oli ihan pieni ja turkki oli tosi vaalea.nyt se on kasvanut ja turkki on tummunut.eli oli varmaan aika nuori kun saatiin se kiinni eli sopeutuu varmaan vähän paremmin.ja paljon se touhuilee siellä häkissään,kaivaa käytäviä,tekee pesää vessapaperista ja hakee kaikki ruuat ruokakiposta ja sit kun siivoan sen häkin niin sen pesänurkasta ja kukkaruukusta löytyy kauheesti kaikkee ruokaa mitä oon antanu sille:Dei kyllä oo kesyyntyny,juoksee aina karkuun.tosin pari kertaa on meinannu tulla ite käteen(varmaa aatellut että sitä pitki pääsee karkaamaa):Dse on aika läski ei mahu siitä kukkaruukun pohjassa olevasta reiästä läpiXDDnii aattelin hommata sille juoksupyörän,vai voiko sen häntä jäähä siihen kiinni ja muutenki et onko se turvallinen??


      • hiirilove
        hiirilove kirjoitti:

        niin ja vielä:D

        kun saatiin se hiiri meidän talosta kiinni se oli ihan pieni ja turkki oli tosi vaalea.nyt se on kasvanut ja turkki on tummunut.eli oli varmaan aika nuori kun saatiin se kiinni eli sopeutuu varmaan vähän paremmin.ja paljon se touhuilee siellä häkissään,kaivaa käytäviä,tekee pesää vessapaperista ja hakee kaikki ruuat ruokakiposta ja sit kun siivoan sen häkin niin sen pesänurkasta ja kukkaruukusta löytyy kauheesti kaikkee ruokaa mitä oon antanu sille:Dei kyllä oo kesyyntyny,juoksee aina karkuun.tosin pari kertaa on meinannu tulla ite käteen(varmaa aatellut että sitä pitki pääsee karkaamaa):Dse on aika läski ei mahu siitä kukkaruukun pohjassa olevasta reiästä läpiXDDnii aattelin hommata sille juoksupyörän,vai voiko sen häntä jäähä siihen kiinni ja muutenki et onko se turvallinen??

        nyt ku ilmat on lämmenny nii päästettiin se hiiri vapaaks ku ei enää oikee näyttäny viihtyvän häkissään


      • rottari

        voi pitää mutta ei pienissä häkeissä ei se ole elämää hiirellellekään ja vielä yksin.mulla on ollut onnellisia luonnon hiiriä häkin koko pitää olla vähintään metri kert.50 .ei verkkoa ,vaneriseinät etuosa esim.leksiä.suojaisat seinät eivät pelota ympäriltä tulevia uhkia,kuten luonnossa voi olla.häkissä pitää katsoa kokoajan ympärilleen.katto pitää myös olla peittävä.leluja ja muuta roskaa riittävästi että puuhaa riittää.päästäisiä älä ota ne elävät vain n.kesästä kesään ,oman tien kulkijoita .mulla on kaksi päästäistä ns.tuttavia ne käyvät sisällä,syövät koiran kupista nukkuvat joskus tuossa patterin alla joskus ikkunalaudalla ei ole arkoja olen heidän antanut olla.ne ovat muuten lihansyöjiä joten niitä ei tarvi tappaa,hyvä jos niitä on ,hävittää kaikki ötökäntoukat yms.kesyjä kavereita jos et häiritse.


      • Anonyymi
        hiirilove kirjoitti:

        mul on vieläkin tuo villihiiri lemmikkinä en oo pyydystäny sille kaveria mut hyvin se on pärjänny 2kk semmosessa 50x20x30 pituus,leveys korkeus. muovilaatikossa sillä on siellä puunpala,vessapaperirullia,kukkaruukku,heinäkasa,ruokakuppi,vesikuppi.ruokin sitä näin:annan sille joka pv persiljaa,salaattia,porkkanaa ja muita tuoreita.sit se saa kaurahiutaleita,näkkäriä,pähkinöitä,auringonkukansiemeniä,koiranraksuja ja muita sellasia:Dja sit veden vaihdan joka päivä.sillä on siellä häkissä kuivikkeena purua ja siivoan sen häkin aina ku alkaa haisemaan pahalta.en oo siitä mitään tauteja saanu.en kyllä koske siihen ikinä ja aina kun kosken sen johonkin tavaraan niin pesen käteni kunnolla.sen nimi on nakke:D

        Oi ihanaa<3 Itse mulla on gerbiilejä ja haluisin myös villihiiren mut en saa:(


    • hiirulainen

      Onko kellekkää tullu mitää hiirten levittämiä tauteja?

    • Pikkarainen<3

      Hei!
      Minulla oli Pikkarainen. pieni hiirulaine, jolla selässä viiva. kun menin rippikoululle. se kuoli. Suru soi vieläkin sisälläni. äiti oli ottanut suojalevyn päältä ja kissat söivät sen. itkin ja itkin. elämä oli pilalla. kaikki hiiren ruuat jäi sivuun ja itkin. kunnes eräänä päivänä tein ansoja ja kaikkea että saisin uuden, ikävöin vanhaa. Sydämmeni murtui. lopulta isoveli sai jhiiren kissalta ja antoi minulle.

      hiiri kesyuntyi miltein heti, ja ette kyl arvaa se ei ole villihiiri, va.an gerbiili joku oli hylännyt lemmikkinsä ja kissan suussa saapui luokseni. pitäisi olla kaveri mutta en saa ostaa.

      tämä jos jokin on eläinkidutusta sanon minä. pienen olennon heittämonen ulos . onneksi oli kesä. ( pikkarainen olisi päässyt vaåpaaksi, jos sen jalka olisi ollut kunnossa. se käveli hieman oudoati, mutta joka päivä paremmin.

    • onttu

      Minä itsekkin ihastuin hiiriin ja minulla on niitä 2. maksoi 15euroa yhteensä mutta saa niitä 5 eurolla ja 7 eurolla jne.

    • Sofiapl

      Must voi ottaa lemmikiksi. Esim. Metsähiirikää ei kai levitä tauteja. Otin kerran pienenä(muovipullo pystyyn ja juusto sisään). Heti oli menny hiiri sisään. Kädelle en ottanu mut se eli mulla n. Puol vuotta sen jälkeen päästin pois, mut kivaa oli!

    • mökhiiri

      ei ne mitään pure jos käsittelet pehmeästi .mulla loppu hiiri ongelma mökillä kun laitoin heille oman sankon ja siihen rima nojolleen että pääsevät pois.käykööt syömässä kun haluaa eipä tarvi mökin ruokia etsiä,

    • Anonyymi

      Olen pyydystänyt hiiren ja aion pitää sitä vähän aikaa lemmikkinä ja sen jälkeen päästää se luontoon. Mitä mun kannattaisi tietää että mitä ne syö?

      • Anonyymi

        Minulla on pari hiiren poikasta mitkä pyydystin ruualla sankon pohjalla autotallin ullakolta. Kun iskä ois karkottanut ne ultraäänellä josta hiiri ei pidä. Niin olen ruokkinut niitä erillaisilla linnun siemenillä, ohralla, näkkärillä, ja vähän kaikenlaisilla siemenillä mitä olen löytänyt. Ohra ja auringonkukan siemenet maistuvat parhaiten.


      • Anonyymi

        Olen itse ruokkinut autotallin ullakokolta pyydystettyjä hiiren poikasiani linnun siemenillä, aurigonkukansiemenillä, näkkärillä, ja ohralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse ruokkinut autotallin ullakokolta pyydystettyjä hiiren poikasiani linnun siemenillä, aurigonkukansiemenillä, näkkärillä, ja ohralla.

        Ei ne mitään linnun siemeniä ole, yksikään lintu ei ole vielä itänyt!!!


    • Anonyymi

      Pitihän se arvata, että täältäkin palstalta löytyy VAIN se ihmisen luonto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe