Moottorin asennot?

Amatöööööri

Elikkäs voisittekos selvittää miten voin 1. korjata moottorin asentoa kun yksin ajaessa perä kyntää alhaalla ja keula on pystyssä ja taas kun veneeseen tulee väkeä lisää miten asentoa tulisi muuttaa,eli onko jokin nyrkkisääntö veneen ja moottorin keskinäisestä kulmasta/asennosta.
2. Voinko "vakauttaa" venettäni jotenki,mielestäni vene on liian kiikkerä joten voiko asialle tehdä jotain esim. painotusta ym..
kyseessä on puurunkoinen 5m HT vene vanhalla 50hv. Evinrudella. Takana on kaksi akkua ja 20l bensa tankki ns. vakio painona.

Jeesatkaa !!! TÄSSÄKIN täys amatööri,mutta intoa sitäkin enemmän.

10

7292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palle ramsteetti

Tuolla peräkuormalla joudut tinkimään huippunopeudesta eli rikipuikko on aluksi laitettava niin lähemmäs perälautaa -viimeiseen reikään. Silloin kone ikääkuin nostaa ajaessa perää yöspäin ja painaa siis keulaa alas mahdollimman nopeasti. Huiput vähän kärsivät mutta meno on mukavinta. Siitä sitten voi kokeilla vielä yhtä ylös jos tahtoopi. Muuten sulla on kyllä aika paljon peräkuormaa...

• ...

koneella on pystyssä ja lastin mukaan säätöä, eli jos perä laahaa syvällä, niin yksi pykälä tappia eteenpäin, tai päinvastoin jos keula kyntää.
      Kuitenkin aina voi liikutella lastia ajon aikana, eli matkustajia tai muuta lastia tarpeen mukaan siirrellä kesken ajon.

• Amatöööööri

semmonen trimmilevy?
        Jos auttaa niin millaset pitäis olla tuleeko koneen molemmin puolin yksi levy vai? ja miten ja minne ne asennetaan.

• kalle kustaa
        Amatöööööri kirjoitti:

semmonen trimmilevy?
        Jos auttaa niin millaset pitäis olla tuleeko koneen molemmin puolin yksi levy vai? ja miten ja minne ne asennetaan.

Auttaa. Helppo asentaa kavitaatiolevyyn .Neljä läpireikää .Pultit tulee levyjen mukana. Silloin voit nostaa rikiäkin ainakin kaksi tyhjää reikää ylemmäs.

• Amatöööööri
        kalle kustaa kirjoitti:

Auttaa. Helppo asentaa kavitaatiolevyyn .Neljä läpireikää .Pultit tulee levyjen mukana. Silloin voit nostaa rikiäkin ainakin kaksi tyhjää reikää ylemmäs.

voisitkos selventää vähän mikä kiinni mihin.
        Oliskos kuva linkkiä tai jotain?

- kuva kertoo enemmän kuin sata sanaa -

• kalle kustaa

• 50 evikalle

• Amatöööööri
        50 evikalle kirjoitti:

Tuo on tarkoitettu pikkukoneille soutuvenekäyttöön, ei 50 hv tehoille. Kertoo kuitenkin idean.
        Perälautaan laitetut trimmilevyt ovat kuitenkin parempia.

http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/tasot/trimtabs.htm

Miltäs noi mitat teistä vaikuttaa? kuinka leveät niiden tulisi olla?

• rimmaaja

Motonetista löytyy kahta erikokoista trimmilevyä; alle 50 heppaisille ja yli 50 heppaisille omansa. Itse ostin 20 hp nelarijammuun tuulilasiveneeseen tuollaiset trimmilevyt ja vaikutus oli dramaattinen. Liukuunnousu on puolet nopeampaa, veneen keula ei enää lätkytä, vene kulkee hyvässä asennossa ja nopeuskin parani.

Ei voi muuta sanoa kuin että harvoin olen 20 euroa laittanut parempaan ostokseen.
      http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=38-7394

• kalle kustaa

Mulla oli 70hp OMC-sikassa trimmievät koneessa. Vene oli 570 flipper cabin. Paatti nousi ylös kuin hississä. Herkkyys ventilaatioon lisääntyi tiukoissa kaareissa mutta sen oppi huomioimaan. Kyllä oli kiva ajaa pikkuvauhdilla ja vene vaaterissa. Toimi erittäin hyvin.(ne evät oli kyllä tarkoitettukin isolle koneelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1435
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1321
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1215
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      319
      1045
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      54
      1003
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1003
    Aihe