säärihaavasta tai -haavoista???
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00511&p_ylataso=&p_osio=&p_haku=S%E4%E4rihaava
Mulle moinen kehkeytyi osaksi siitä viimesyksyisestä syöksystä ja osaksi myös väärästä haavanhoidosta, johon en itse ollut mitenkään syyllinen. Aina ne haavahoitajatkaan ei osaa...
Haava oli aika paha välillä ja kivut ihat helvetilliset...
http://i96.photobucket.com/albums/l169/issu56/150308.jpg
Tuossa nyt yksi kuva, jota ei ole pakko avata!
Onko kellään omakohtaista kokemusta
68
8003
Vastaukset
hoidin äitini säärihaavoja ja saimme ne umpeutumaan. Hygienia oli tärkeää. Jatkuvasti vaihdoin sidettä ja suihkuteltiin monta kertaa päivässä. Hibitanella puhdisteltiin varovaisesti haavan ympäristöä, hauteita oli ja äitini haavasta otettiin bakteeriviljely ja muori söi antibioottia. Terveydenhoitaja kävi kolme kertaa viikossa aluksi ja sitten kaksi kertaa.
- issu56
sen hygienian...olenhan omaa haavaani hoidellut kuukausi kaupalla.
onko sinulla diabetes? sehän vaikuttaa säärihaavoihin paljonkin. ja vaikka ei olisi niin voisi seurata verensokeria.
verenkierto on ehdottoman tärkeä. siis aina jalka ylhäällä kun istut jossakin. liikkuminen on tärkeää ja tietysti jos poltat tupakkaa niin ehdoton lopettaminen.
haavan hoitamiseen ei nimittäin vaikuta niin paljon nämä paikalliset toimenpiteet. ne syyt pitää sieltä pohjalta poistaa.
älä ikinä kyykistele niissä pensaikoissa niin että verenkierto tyrehtyy hetkeksikään. hiero jalkaa aina kun mahdollista. yöksi laitat jalan tyynyn varassa ylös.
myös neuvon että pyydät lähetettä että tutkivat olisko muita tukkoja verenkierrossa.
kannattaa ottaa vakavasti. en nyt halua mitenkään pelotella mutta parantumattomat säärihaavat johtavat paljon pahempaan.- on erittäin
Tärkeätä ja kannattaa antaa myös haavalle ilmakylpyjä.
Sekä auringon valoa.
Sekä rasvainen ruoka pois ja paljon vihanneksia.
Sekä kevyttä liikuntaa sauvakävelyä.
vitamiineja!!! - issu56
Tuo kuva oli otettu maaliskuussa...
Se oli silloin pahimmillaan ja pari päivää tuon kuvan oton jälkeen repivät sairaalassa sen ruven irti ja taas kärsin uskomattomista kivuista.
Juu tiedän kyllä kaikki ns. riskitekijät...vaan ei ole mulla diabetestä ja tuo haavahan siis todellakin tuli trauman seurauksena ja väärällä hoidolla se suureni. Sinkkipasta on kyllä hyvä, mutta kun sitä pistetään liikaa, niin lopputulos onkin mitä sattuu... - issu56
on erittäin kirjoitti:
Sekä auringon valoa.
vitamiineja!!!Mulla kun on ihan paska tuo toinen jalka, niin se mikä on hyvästä toiselle, niin on täysin ahterista toiselle...ja siitäkin huolimatta minä kyllä liikun ihan kiitettävästi...ja kärsin sitte niistä muista kivuista :).
issu56 kirjoitti:
Se oli silloin pahimmillaan ja pari päivää tuon kuvan oton jälkeen repivät sairaalassa sen ruven irti ja taas kärsin uskomattomista kivuista.
Juu tiedän kyllä kaikki ns. riskitekijät...vaan ei ole mulla diabetestä ja tuo haavahan siis todellakin tuli trauman seurauksena ja väärällä hoidolla se suureni. Sinkkipasta on kyllä hyvä, mutta kun sitä pistetään liikaa, niin lopputulos onkin mitä sattuu...kun olet sen saanut hoidettua paremmaksi.
jos kaikki jo tiedät niin en ymmärrä miksi kysyit neuvoja?
usko vaan että vaikka sinulla ei ole diabetestä niin verensokerin tasapaino vaikuttaa kuitenkin.
sinkkipastaa ei saa käyttää säärihaavoihin!
sillä ei ole merkitystä miten se säärihaava aiheutui vaan sen hoito. siis poistaa ne alkuperäiset aiheuttajat on se ennenkaikkinen hoito.
kuka vaan saattaa saada sen haavan jalkaansa mutta siitä ei kehity säärihaavaa.
en halua väitellä kanssasi ja ei ollut tarkoitus mieltäsi pahoittaa. olen hoidellut ihmisiä jo noin kolkyt vuotta. säärihaavoja olen myös hoidellut. en ole kuitenkaan sairaanhoitaja.- issu56
majorica kirjoitti:
kun olet sen saanut hoidettua paremmaksi.
jos kaikki jo tiedät niin en ymmärrä miksi kysyit neuvoja?
usko vaan että vaikka sinulla ei ole diabetestä niin verensokerin tasapaino vaikuttaa kuitenkin.
sinkkipastaa ei saa käyttää säärihaavoihin!
sillä ei ole merkitystä miten se säärihaava aiheutui vaan sen hoito. siis poistaa ne alkuperäiset aiheuttajat on se ennenkaikkinen hoito.
kuka vaan saattaa saada sen haavan jalkaansa mutta siitä ei kehity säärihaavaa.
en halua väitellä kanssasi ja ei ollut tarkoitus mieltäsi pahoittaa. olen hoidellut ihmisiä jo noin kolkyt vuotta. säärihaavoja olen myös hoidellut. en ole kuitenkaan sairaanhoitaja.kysellyt mitään neuvoja, joten nyt pikkuisen väärä kuva sulla tuosta aloituksestani.
Sinkkipasta OIKEIN käytettynä on ihan ok jopa säärihaavoissa, mutta mulle sitä pistettiin sellainenkin pläjäys, ettei mitään rajaa ja niinkuin joka asiassa...liika on aina liikaa.
Heh, mitenkäs nyt olet voinut mieleni pahoittaa tässä haava-asiassa...et siis mitenkään!!! on erittäin kirjoitti:
Sekä auringon valoa.
vitamiineja!!!ruuasta ja vihanneksista olen sitä mieltä että
ovat aina hyväksi. säärihaavoja ne ei kuitenkaan ihan tuosta vaan paranna. se on ennaltaehkäisyä.
auringonvalo kuivattaa haavaa kyllä jos se märkii.
sauvakävely on ihan ehdoton ykkönen. sydän saa toimia ja verenkierto paranee.
vitamiinit on myös hyväksi siinä mielessä että saa voimaa ja jaksaa liikkua kauemmin.issu56 kirjoitti:
kysellyt mitään neuvoja, joten nyt pikkuisen väärä kuva sulla tuosta aloituksestani.
Sinkkipasta OIKEIN käytettynä on ihan ok jopa säärihaavoissa, mutta mulle sitä pistettiin sellainenkin pläjäys, ettei mitään rajaa ja niinkuin joka asiassa...liika on aina liikaa.
Heh, mitenkäs nyt olet voinut mieleni pahoittaa tässä haava-asiassa...et siis mitenkään!!!sanon nyt vieläkin että sinkkipasta ei ole paras säärihaavojen hoidossa. saattaa siitäkin olla apua mutta paras se ei ole.
täällä on nyt sellaiset kääreet jotka ovat tosi tehokkaita. voin nimen hakea kun kerkiän.
(jotakin Benzonit-kääreitä). tarkalleen en nyt muista.
kiva kun et ainakaan pahoittanut mieltäsi kun minun tarkoitus oli ainoastaan auttaa ja kertoa koemuksistani.
säärihaavat on tosi vaikeita hoitaa. olen iloinen puolestasi että on parantunut.issu56 kirjoitti:
Juu tiedän kyllä kaikki ns. riskitekijät...vaan ei ole mulla diabetestä ja tuo haavahan siis todellakin tuli trauman seurauksena ja väärällä hoidolla se suureni. Sinkkipasta on kyllä hyvä, mutta kun sitä pistetään liikaa, niin lopputulos onkin mitä sattuu...Haavanhoidon säännöt yksinkertaisuudessaan:
punoittava=suojaa
kellertävä=poista
musta/tumma=poista
eli ihan oikein toimivat kun poistivat "ruven"
rupien alla voi muhia bakteerit ihan rauhassa ja sehän ei ole hyväJodhi kirjoitti:
Haavanhoidon säännöt yksinkertaisuudessaan:
punoittava=suojaa
kellertävä=poista
musta/tumma=poista
rupien alla voi muhia bakteerit ihan rauhassa ja sehän ei ole hyväVielä lisäys:
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen paljon haavoja hoitanut ja hoidan edelleen ja täytyy sanoa että se hoito mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Aina täytyy ottaa huomioon haavan syntymekanismi, perussairaudet, allergiat ym. Joskus joutuu kokeilemalla kokeilemaan mikä hoito sopii ja tuottaa tulosta.
Tuo kokeileminen on potilaalle raskasta sekä rahaa vievää, joten haavahoidon valitseminen ei ole ihan pikkujuttu. Kannattaa aina ostaa pienin mahdollinen pakkaus jolla aloittaa.
Pisimmillään olen hoitanut säärihaavaa 1,5 vuotta. Kyseessä oli leikkaushaavan auki jääminen. Täytyy sanoa että oli juhlan tuntua siinä kun haava lopulta meni umpeen.
Aina näinkään onnellista loppua ei ole, vaan jalka voidaan joutua amputoimaan. Nykyään varmaan kuitenkin harvemmin uusien ja tehokkaampien haavanhoitotuotteiden vuoksi.
Itse en keittosuolaliuosta joka mutkassa käyttäisi, ihan kraanavedellä parin minuutin suihkutus riittää kun sidos vaihdetaan. Ja sidoksen vaihtoväli riippuu haavanhoitotuotteesta ja siitä kuinka paljon haava erittää.
Lisäksi vielä...ymmärtääkseni jokaisella sairaanhoitopiirillä on haavanhoitaja esim.kirurgian osastolla jolta voi kysyä neuvoa ja joka tekee ehkä myös kotikäyntejä tarvittaessa. Kannattaa kysyä asiantuntijalta jos yhtään epäilyttää hoidon suunta.- issu56
Jodhi kirjoitti:
Haavanhoidon säännöt yksinkertaisuudessaan:
punoittava=suojaa
kellertävä=poista
musta/tumma=poista
rupien alla voi muhia bakteerit ihan rauhassa ja sehän ei ole hyväkait mikään rupi ollutkaan, vaan ennemminkin jotain katetta silloin maaliskuussa.
Vaan nyt siinä on ihan terve rupi ja se näyttää todella hyvältä...ja ennenkaikkea tosi pieneltä aiempaan verrattuna :).
Olen näiden kuukausien aikana kyllä opiskellut säärihaavoista kaiketi suurinpiirtein kaiken mahdollisen ja lukenut muiden kokemuksista jne. jne.
- ex_sakuli
http://www.medipet.fi/index.php?module=ContentExpress&func=display&ceid=7
Klinion Mesitranilla hyvä hoitovaste.- issu56
vaan eipä se tuohon auttanut ja nyt onkin tuubillinen turhaa mönjää mulla.
issu56 kirjoitti:
vaan eipä se tuohon auttanut ja nyt onkin tuubillinen turhaa mönjää mulla.
Ei kai tuo "turhaa mönjää" ole, tuohan säilyy aika pitkään...mä tykkään et toi on palovammoihin ainakin tosi hyvää, nopeesti lakkaa kirvelemästä..mulla on tota aina kaapissa...
Sikra kirjoitti:
Ei kai tuo "turhaa mönjää" ole, tuohan säilyy aika pitkään...mä tykkään et toi on palovammoihin ainakin tosi hyvää, nopeesti lakkaa kirvelemästä..mulla on tota aina kaapissa...
tosiaankaan ole sama asia kun säärihaavat.
majorica kirjoitti:
tosiaankaan ole sama asia kun säärihaavat.
Enhän mä nyt hyväihme sitä tarkottanutkaan, että olisi sama asia...vaan ettei tuo voide tarvi olla tarpeeton/turha, minkä issu on hankkinut..koska se ei käynyt säärihaavan hoitoon...sitä voi käyttää muuhun, esimerkiksi pieniin palovammoihin, mitä ainakin mulle tulee useinkin keittiössä, ja niihin se on tosi hyvä...
Sikra kirjoitti:
Enhän mä nyt hyväihme sitä tarkottanutkaan, että olisi sama asia...vaan ettei tuo voide tarvi olla tarpeeton/turha, minkä issu on hankkinut..koska se ei käynyt säärihaavan hoitoon...sitä voi käyttää muuhun, esimerkiksi pieniin palovammoihin, mitä ainakin mulle tulee useinkin keittiössä, ja niihin se on tosi hyvä...
nyt vaan siis ajattelin näitä säärihaavoja.
juu. sinkkipasta on tosi hyvä kuivattamaan joitakin haavoja. sorry vielä että nyt luin huolimattomasti :-(- issu56
Sikra kirjoitti:
http://i96.photobucket.com/albums/l169/issu56/180708004.jpg
No sitte voin tuon vielä säilyttää, jos vaikka olis siitä vielä johonkin, vaikkei mun haavaani tepsinytkään.
Palovammoista tuli mieleen, kun kersana jäin selästäni kiukaaseen kiinni...pistettiin kermaa, puolukkaa ja ties mitä...mitä ei olisi pitänyt... issu56 kirjoitti:
http://i96.photobucket.com/albums/l169/issu56/180708004.jpg
No sitte voin tuon vielä säilyttää, jos vaikka olis siitä vielä johonkin, vaikkei mun haavaani tepsinytkään.
Palovammoista tuli mieleen, kun kersana jäin selästäni kiukaaseen kiinni...pistettiin kermaa, puolukkaa ja ties mitä...mitä ei olisi pitänyt...Hui, varmaan ollu hirveät tuskat sulla, niistä palovammoista...huh..paraniko se niillä kotikonsteilla ?
- issu56
Sikra kirjoitti:
Hui, varmaan ollu hirveät tuskat sulla, niistä palovammoista...huh..paraniko se niillä kotikonsteilla ?
oli silloin se seuraava osoite. Vaan oli se kamalaa ja jäi pari ikuista arpeakin siitä. Heh, ainakin niistä mut tunnistaa... :)).
Sikra kirjoitti:
siis reseptivapaata?
Mulla on taipumusta saada pikku haavereita, aina joku sormi toipumassa palovammasta ja olis tarvetta hyvälle aineelle.
Voiko tota käyttää jos iho on muuten rikki?Haukullinen kirjoitti:
siis reseptivapaata?
Mulla on taipumusta saada pikku haavereita, aina joku sormi toipumassa palovammasta ja olis tarvetta hyvälle aineelle.
Voiko tota käyttää jos iho on muuten rikki?Voi käyttää, mäkin laitan usein noihin pieniin naarmuihin, ensin tota rasvaa ja sitte laastari päälle, lakkaa nopeesti kirvelemästä....
- haavoihin..
luin alun viestistä ja alko naurattaan niin älyttömästi... Ajattelin vastata että laita kuva... Sit luin loppuun... Ei hemmetti. Onko täällä KETÄÄN normaaleja? Tuo oli niin pohjanoteeraus. Onko Issulla kaikki kotona?
- issu56
mulla on kyllä kaikki kotona, mutta mitenköhän ne mahtaakaan olla sulla...aika haperolta näyttää/kuulostaa!!!
- on onko
issun mainioissa kuvissa tälläkertaa taustamusiikkia? En avaa linkkiä mutta kiinnostaisi tietää, mikä marssi soi taustalla.
- issu56
käytä päätäsi!!!
- vaan entä
Nämä avun tarjoajat? Onko vilpitöntä? Nyt auliisti jaetaan neuvoja. Vaan onko tietoa nyt ollenkaan heillä? Kohta varmaan tarjoillaan turskanmaksaöljyä yleis lääkkeeksi.
- issu56
heti alkuunsa, sillä minä en todellakaan kysellyt mitään neuvoja!
Sulla jokin nyt meni pahasti ohi luetun ymmärryksen!!! - sen tarjosit
itse;)
- Sellaista
Laastaria ... en tiedä nimeä..
Sitten tuota http://www.google.fi/search?hl=fi&q=elocon&btnG=Google-haku&meta=
Ja päiväksi nämä kiristys side jalkaan ...ei joustava.
keino ihokin voisi auttaa- Haava.
Menee umpeen niin sitten tuota http://www.google.fi/search?hl=fi&q=iruxol mono&btnG=Hae&meta=
Tuollaisia ampulleta haavapesuun http://www.google.fi/search?hl=fi&q=ccs natriumkloridi &btnG=Hae&meta= - issu56
Haava. kirjoitti:
Menee umpeen niin sitten tuota http://www.google.fi/search?hl=fi&q=iruxol mono&btnG=Hae&meta=
Tuollaisia ampulleta haavapesuun http://www.google.fi/search?hl=fi&q=ccs natriumkloridi &btnG=Hae&meta=Keittosuolaliuos on ihan passelia silloin, jos kraanavesi kuivattaa liikaa.
- Lääkkeet
issu56 kirjoitti:
Keittosuolaliuos on ihan passelia silloin, jos kraanavesi kuivattaa liikaa.
http://i132.photobucket.com/albums/q30/31848028/sri1.jpg?t=1216404304
Tuossa tuo liuos http://i132.photobucket.com/albums/q30/31848028/sri2.jpg?t=1216404345
Kiristyssidettä pidin muutaman kuukauden ja haava meni umpeen..
Sairaalassa puhdistivat haavan ..ensin liottivat jossa nesteessä sitten vetivät ruven pois..
Laittoivat jotain erikoista laastaria..
Sanoivat että voidaan koittaa keinoihoakin ..onnistuu useimmiten toisella yrityksellä..
Saunassakin sai käydä kun jalka oli petetty muovipussilla ( ensimmäinen viikko
Pahin vaihe kun verisuoni puhkesi ja veri valui lattialle lammikoksi.
Kuvasivat varjoainekuvauksella jalan ja totesivat että suonen on kohtuullisesti auki..
Runsas vuosi sitten tuli toiseen jalkaan veritulppa ja liuottivat sen pois..
Parhaiten voi itse auttaa vain pesemällä pelkällä suihkulla jalkaa niin ei pilaa siihen kertyvää rahkaa pois ja se pääsee helpommin kehittämään uutta ihoa
Nyt kohtuullisessa kunnossa ..
Tuossa jalasasi näyttäis olevan tulehduskin kun noin punoittaa.. - Vielä.
Lääkkeet kirjoitti:
http://i132.photobucket.com/albums/q30/31848028/sri1.jpg?t=1216404304
Tuossa tuo liuos http://i132.photobucket.com/albums/q30/31848028/sri2.jpg?t=1216404345
Kiristyssidettä pidin muutaman kuukauden ja haava meni umpeen..
Sairaalassa puhdistivat haavan ..ensin liottivat jossa nesteessä sitten vetivät ruven pois..
Laittoivat jotain erikoista laastaria..
Sanoivat että voidaan koittaa keinoihoakin ..onnistuu useimmiten toisella yrityksellä..
Saunassakin sai käydä kun jalka oli petetty muovipussilla ( ensimmäinen viikko
Pahin vaihe kun verisuoni puhkesi ja veri valui lattialle lammikoksi.
Kuvasivat varjoainekuvauksella jalan ja totesivat että suonen on kohtuullisesti auki..
Runsas vuosi sitten tuli toiseen jalkaan veritulppa ja liuottivat sen pois..
Parhaiten voi itse auttaa vain pesemällä pelkällä suihkulla jalkaa niin ei pilaa siihen kertyvää rahkaa pois ja se pääsee helpommin kehittämään uutta ihoa
Nyt kohtuullisessa kunnossa ..
Tuossa jalasasi näyttäis olevan tulehduskin kun noin punoittaa..http://www.laakeinfo.fi/\Medicine.aspx?m=1995&i=SMITH & NEPHEW_IRUXOL MONO
Aika rasvaista voidetta. - ex_sakuli
että oikein kortisonivoidetta säärihaavaan :-D
Joo ja kusiasipesään istumaan vuorokaudeksi,sitte tervalöylyyn ja lopuksi sammakonkutua haavaan ja kaalinlehdillä peitetään!! - issu56
ex_sakuli kirjoitti:
että oikein kortisonivoidetta säärihaavaan :-D
Joo ja kusiasipesään istumaan vuorokaudeksi,sitte tervalöylyyn ja lopuksi sammakonkutua haavaan ja kaalinlehdillä peitetään!!joo tai sitte vain kinttu mereen ja kivennuoliaiset sais mutustella ittensä kipeiksi :)).
No ei vaisinkaan, tuo mun haavani on nyt aika kivasti jo ummessa...ankeeta on kyllä ollut kieltämättä. - ex_sakuli
issu56 kirjoitti:
joo tai sitte vain kinttu mereen ja kivennuoliaiset sais mutustella ittensä kipeiksi :)).
No ei vaisinkaan, tuo mun haavani on nyt aika kivasti jo ummessa...ankeeta on kyllä ollut kieltämättä.että olet tuollaisen riesan saanut itellesi,toivottavasti joku konsti tepsii nuo säärihaavat on joskus pirun konstikkaita hoitaa.
Kas kun ihmiskeho ei aina toimi niinkuin oppikirjoissa sanotaan.
Ei ole nyt kottuilua jos kysyn että miten on onko diabetes pois suljettu kohdallasi? - issu56
ex_sakuli kirjoitti:
että olet tuollaisen riesan saanut itellesi,toivottavasti joku konsti tepsii nuo säärihaavat on joskus pirun konstikkaita hoitaa.
Kas kun ihmiskeho ei aina toimi niinkuin oppikirjoissa sanotaan.
Ei ole nyt kottuilua jos kysyn että miten on onko diabetes pois suljettu kohdallasi?kaikki ei aina toimi oppikirjojen mukaan ja joskus ne vanhat konstit on parempia kuin pussillinen uusia...tavataan sanoa. Tosin kun sitä sinkkipastaa pistettiin läjäpäin...haavan ympärille sinkkipastarengas, sen päälle sinkkitaitos, sitte sinkkisukka ja lopuksi sideharsokerros päälle ja sitä piti sitte pitää pari päivää. Ei kuule ollut mitään kivaa kateltavaa haava ja sitä ympäröinyt iho, kun tuon pläjäyksen sitte poistin. Ja sitte se haava vain suureni just sen verran, kuin minkä kokoinen oli se s-taitos.
Ainakin nyt vielä tällä hetkellä haava on ummessa, eikä eritä mitään, joten joskohan tämä nyt tästä.
Kyllä se on poissuljettu juttu...ei ole mulla diabetestä.
uudestaan. ja et kysellyt neuvoja vaan kokemuksia. ihan omakohtaisia kokemuksia ei itsellä ole. mutta hoitanut muita olen.
niitä en viitsi linkittää. olen kuitenkin jo aiemmin kirjoittanut neuvoja.
siskoni on aluesairaanhoitaja ja kysyin tästä sinkkipastan käytöstä. kysyin myös ystävältäni joka hoitaa pitkäaikais-sairaita. molemmilta ehdottomasti EI.
EI sinkkipastaa säärihaavoihin.- issu56
tuosta sinkkipastasta muuta kuin mitä siitä nyt olen kuullut ja mitä on omia kokemuksia. Jos joku ehdottais sitä tököttiä, niin helpostikin sanoisin että pistä itsees vaan :))).
hoitamista kerrakseen mutta onnistuit vaan.
Aikoinaan meidän naapurin mummulla oli diabeteksen takia pahoja säärihaavoja, mummu keräili niitä hoitaakseen ratamonlehtiä joista kertoi tekevänsä hauteita.Yritin sanoa että josko ei kuitenkaan niitä keräisi ainakaan maantien laidasta ja varovasti ehdotin että antais ammattilaisten hoivata niitä haavoja.
Ei kovin montaa kuukautta kulunut kun mummulta amputoitiin ensin toinen ja pian toinenkin jalka.- issu56
että varsin kipurikas on tämä vuosi ollut. Se pirun sinkkipläjäys oli lopuksi kaiken pahan alku ja juuri. Nyt ainakin näyttää enemmän kuin hyvältä ja tuntuu ihan uskomattomalta, ettei siinä tarvita enää edes sitä laastaria :).
- Hannele hesasta
MATOKUURILLE.
Muu ei taida enää auttaa.
Kärpäsen toukat syövät kuolleen kudoksen pois ja auttavat parantamaan haavan.
Jos minulla olisi tuollainen, en miettisi hetkeäkään hoitoa, olisi se kuinka kuvottavan kuulloista vain.....
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Haavojen toukkahoito on yleistynyt/1135224461602
Ei muuta ku lekuriin soittelemaan, mistä tilata toukkia.
Ja mielellään heti maanantaina.- issu56
on otettu maaliskuussa ja se iljettävä rupi revittiin sairaalassa pois ja niin alkoi hissukseen haava paranemaan...plus että lopetin samoihin aikoihin myös 16v käyttämäni kipulääkkeen. Nyt haavan päällä on ihan normaali rupi, joka sitte aikanaan irtoaa :).
Tiedän kyllä noista toukista, mutta ei kiitos mulle...paitsi ehkä äärimmäisessä hädässä... - Hannele hesasta
issu56 kirjoitti:
on otettu maaliskuussa ja se iljettävä rupi revittiin sairaalassa pois ja niin alkoi hissukseen haava paranemaan...plus että lopetin samoihin aikoihin myös 16v käyttämäni kipulääkkeen. Nyt haavan päällä on ihan normaali rupi, joka sitte aikanaan irtoaa :).
Tiedän kyllä noista toukista, mutta ei kiitos mulle...paitsi ehkä äärimmäisessä hädässä...mutta jos minulla olisi samanlainen hävitys koivessani, tai ihan missä vaan, niin toukat tulisivat apun ja heti.
En miettisi sekuntiakaan.
Vaikka olisi kuinka grous, eli yäk.
Ihme ettei ne aiemmin sanoneet mitään esim. huuhtelemisesta.
Vetäisin kakarana polveni auki sepeliin, niin että luut paistoivat.
En antanut tikata, kun pelkään piikkejä ja sitten apteekista ostettiin rasvakäärettä joka pidettiin haavalla sen välin kun ei oltu huuhtelemassa haavaa 10-15 min. juoksevan viileän veden alla.4 kertaa päivässä
Haava parani niin hyvin, että ihmetellään, kuinka kaunis jälki on ja ilman tikkejä.....
kävi varmaan tsäkä myös, harvoin tulee hyvää jälkeä isoon haavaan ilman tikkejä.... - issu56
Hannele hesasta kirjoitti:
mutta jos minulla olisi samanlainen hävitys koivessani, tai ihan missä vaan, niin toukat tulisivat apun ja heti.
En miettisi sekuntiakaan.
Vaikka olisi kuinka grous, eli yäk.
Ihme ettei ne aiemmin sanoneet mitään esim. huuhtelemisesta.
Vetäisin kakarana polveni auki sepeliin, niin että luut paistoivat.
En antanut tikata, kun pelkään piikkejä ja sitten apteekista ostettiin rasvakäärettä joka pidettiin haavalla sen välin kun ei oltu huuhtelemassa haavaa 10-15 min. juoksevan viileän veden alla.4 kertaa päivässä
Haava parani niin hyvin, että ihmetellään, kuinka kaunis jälki on ja ilman tikkejä.....
kävi varmaan tsäkä myös, harvoin tulee hyvää jälkeä isoon haavaan ilman tikkejä....ja sen tärkeyttä on toitotettu enemmän kuin laki sallii...se kun on sitä kosteaa haavanhoitoa Polymemmin kera ja arvaa nyt vain, miten monta keittosuolaliuospulloa olen näiden kuukausien aikana ostellut...monta ja monta :).
- hh***
issu56 kirjoitti:
ja sen tärkeyttä on toitotettu enemmän kuin laki sallii...se kun on sitä kosteaa haavanhoitoa Polymemmin kera ja arvaa nyt vain, miten monta keittosuolaliuospulloa olen näiden kuukausien aikana ostellut...monta ja monta :).
kun suihkuttelua haalealla vedellä!
Ei mitään suolaliuosta, ja läträämistä.
Ihan rehellistä hanavettä.
teho perustuu siihen, että vesi huuhtelee tulehdus/ haavaa/märkää pois ja tilalle pystyy kasvamaan uutta kudosta.
Tosin, minun polveni ei ollut märkinyt, ainakaan pahasti, vaan huuhtelin siitä lähinnä verta ja kudosnestettä pihalle...
Se rasvaside oli ainakin silloin jotain sen nimistä kuin sofratulle tai jotain.....siitä on niin miljoona vuotta, etten tosiaankaan muista enää.
Loppuvaiheessa oli tärkeää, että se on ilmakylvyssä, kuivuu ja paranee nopeammin....
Itsellä on yksi ainoa haava vaatinut antibiootin. Purema. ja sekin tulehtui siksi kun en saanut desinfioitua sitä nopeasti.
Kaikki muut ovat parantuneet hyvin noilla metodeilla, tosin nykyään ilman rasvakäärettä.
Jopa sormi, jossa oli 8 tikkiä.
Pari päivää ilman vettä, tikkien laiton jälkeen ja sitten suihkuun. Pestiin kuule monta kertaa päivässä.
Arpi on niin hyvä ettei sitä kunnolla huomaa ja tästä ei ole kuin 5-6v tapahtumasta.Sormikin toimii, vaikka sen sanottiin jäävän jäykäksi. Oli pahassa paikassa tuo haava. - issu56
hh*** kirjoitti:
kun suihkuttelua haalealla vedellä!
Ei mitään suolaliuosta, ja läträämistä.
Ihan rehellistä hanavettä.
teho perustuu siihen, että vesi huuhtelee tulehdus/ haavaa/märkää pois ja tilalle pystyy kasvamaan uutta kudosta.
Tosin, minun polveni ei ollut märkinyt, ainakaan pahasti, vaan huuhtelin siitä lähinnä verta ja kudosnestettä pihalle...
Se rasvaside oli ainakin silloin jotain sen nimistä kuin sofratulle tai jotain.....siitä on niin miljoona vuotta, etten tosiaankaan muista enää.
Loppuvaiheessa oli tärkeää, että se on ilmakylvyssä, kuivuu ja paranee nopeammin....
Itsellä on yksi ainoa haava vaatinut antibiootin. Purema. ja sekin tulehtui siksi kun en saanut desinfioitua sitä nopeasti.
Kaikki muut ovat parantuneet hyvin noilla metodeilla, tosin nykyään ilman rasvakäärettä.
Jopa sormi, jossa oli 8 tikkiä.
Pari päivää ilman vettä, tikkien laiton jälkeen ja sitten suihkuun. Pestiin kuule monta kertaa päivässä.
Arpi on niin hyvä ettei sitä kunnolla huomaa ja tästä ei ole kuin 5-6v tapahtumasta.Sormikin toimii, vaikka sen sanottiin jäävän jäykäksi. Oli pahassa paikassa tuo haava.mutta se kraanavesi vain yksinkertaisesti kuivatti liikaa ja siksi päädyttiin keittosuolaliuokseen!
Nyt ei onneksi tarvitse enää silläkään läträtä, koska haava on täydelleen ummessa...hohhoijaa :).
No toi Polymem on kyllä loistokeksintö, joskin varsin tyyris...ainakin itseostettuna. - Hh****
issu56 kirjoitti:
mutta se kraanavesi vain yksinkertaisesti kuivatti liikaa ja siksi päädyttiin keittosuolaliuokseen!
Nyt ei onneksi tarvitse enää silläkään läträtä, koska haava on täydelleen ummessa...hohhoijaa :).
No toi Polymem on kyllä loistokeksintö, joskin varsin tyyris...ainakin itseostettuna.Pääasia on ett alkaa paranemaan.
Nooh, seuraavalla kerralla sitten kraanasuihkuttelua ja minäpäs tutkin tuota toista mömmöä....polymem.
Tuli vaan mieleen ett yhden kerran tyttökaveri repi tallissa piikkilankaan sormensa ja me sitten suihkutettiin siihen sitä sinistä sprayta, joka on eläimille.
Hyvin parani ja siitäkin jäi vain pieni arpi....;)
Ett kaikkee on tullut kokeiltua.... - issu56
Hh**** kirjoitti:
Pääasia on ett alkaa paranemaan.
Nooh, seuraavalla kerralla sitten kraanasuihkuttelua ja minäpäs tutkin tuota toista mömmöä....polymem.
Tuli vaan mieleen ett yhden kerran tyttökaveri repi tallissa piikkilankaan sormensa ja me sitten suihkutettiin siihen sitä sinistä sprayta, joka on eläimille.
Hyvin parani ja siitäkin jäi vain pieni arpi....;)
Ett kaikkee on tullut kokeiltua....tullut kokeiltua ihan kiitettävässä määrin :).
Muutama vuosi sitte oli leikkaantua etusormi puoliksi irti ihan omaa syytäni...no se parani omia aikojaan... Jokin aika takaperin luiskahti sahan terä samaaan sormeen ja tuli aikamoinen äylämä siihen... Nyt kattelee noita arpia, niin näyttää ihan siltä kuin koko sormi olisi yritetty nyhtää pois...arvet kertoo :)).
Noihin kumpaisenkaan ei ole mitään "poppakonsteja" käytetty...
- tutkituttanut
verensokeriasi ja jos oot niin onko koholla?
Noi viittaa nimittäin diabeteksen aiheuttamiin ongelmiin.- issu56
sairaalassa kaikissa mahdollisissa kokeissa ja kaikki on ihan normaaleita, eli ei siis ole verensokeri koholla.
issu56 kirjoitti:
sairaalassa kaikissa mahdollisissa kokeissa ja kaikki on ihan normaaleita, eli ei siis ole verensokeri koholla.
verensokerista sen verran että siihen menee monta päivää siihen verensokerin määrittämiseen.
yksi tai kaksikaan koetta ei ole riittävästi.- issu56
majorica kirjoitti:
verensokerista sen verran että siihen menee monta päivää siihen verensokerin määrittämiseen.
yksi tai kaksikaan koetta ei ole riittävästi.Nyt kyllä puhut omiasia, tai vasten parempaa tietoa!!!
Tiesitkö, että sen verensokerin voi jopa mitata ihan itsekin vaikka tunnin välein...??? issu56 kirjoitti:
Nyt kyllä puhut omiasia, tai vasten parempaa tietoa!!!
Tiesitkö, että sen verensokerin voi jopa mitata ihan itsekin vaikka tunnin välein...???mitata kotonakin. sitä tässä nyt ajoinkin takaa.
joskus kun tosiaankin vaan ottavat yhden tai kaksi koetta ja sitten sanotaan että kaikki on OK.- Paaston sokeri
majorica kirjoitti:
mitata kotonakin. sitä tässä nyt ajoinkin takaa.
joskus kun tosiaankin vaan ottavat yhden tai kaksi koetta ja sitten sanotaan että kaikki on OK.Ei kannata pelleillä vakavalla sairaudella.
yleensä johtuu juuri sokeritaudista.
Tai makaamisesta.
nosta takamus penkistä ja lähde liikkeelle!!!!
Säärihaavat ovat vanhojen sokeritautia potevien ihmisten sairaus kertoo suosikkilehden terveys palsta.
Sekä kaverini mummolla on juuri noita säärihaavoja koska hänellä on sokeritauti ja hänellä amputoitiin toinen jalka, koska säärihaavan tulehtui ja siihen tuli kuolio.
lääkäri neuvoi häntä liikkumaan.
Teräs mummo on tehty teräksestä, hän liikkuu sauvojen avulla ulkona yksikseen eikä enää ole säärihaavoja.
Älä vietä aikaasi netissä vaan ulkoile ja nauti suomen kauniista luonnosta. - ex-hatam
issu56 kirjoitti:
eli hpa-1 näyttää keskiarvon noin 2-3 kuukauden ajalta.
Voi olla että sekin on sinusta mitattu mutta jos tuloksia siitä ei löydy, pyydä sen ottamista lääkäriltäsi.
Kertakoe sormenpäästä voi näyttää mitä hyvänsä, riippuen siitä mitä olet syönyt tai juonut. - issu56
ex-hatam kirjoitti:
eli hpa-1 näyttää keskiarvon noin 2-3 kuukauden ajalta.
Voi olla että sekin on sinusta mitattu mutta jos tuloksia siitä ei löydy, pyydä sen ottamista lääkäriltäsi.
Kertakoe sormenpäästä voi näyttää mitä hyvänsä, riippuen siitä mitä olet syönyt tai juonut.mutta oletan kyllä, että sairaalassa osaavat hommansa...!!!
issu56 kirjoitti:
mutta oletan kyllä, että sairaalassa osaavat hommansa...!!!
nykyisin pitää jokaisen potilaan olla oman sairautensa asiantuntija. pitää itse tietää että mikä on vikana ja mitä hoitoa pitää vaatia. ei
sairaanhoitohenkilökunta ehdi jokaisen sairauksiin perehtyä.- issu56
majorica kirjoitti:
nykyisin pitää jokaisen potilaan olla oman sairautensa asiantuntija. pitää itse tietää että mikä on vikana ja mitä hoitoa pitää vaatia. ei
sairaanhoitohenkilökunta ehdi jokaisen sairauksiin perehtyä.Eli siis tietyt erikoislääkäritkin ovat sitte nykyisin ihan mitä sattuu...niinkö, eli siis periaatteessa tavallisia duunareita, jotka on suurinpiirtein netistä lisenssinsä tilanneet...?
En nyt tältä istumalta tuota kyllä hetipaikalla usko!!! issu56 kirjoitti:
Eli siis tietyt erikoislääkäritkin ovat sitte nykyisin ihan mitä sattuu...niinkö, eli siis periaatteessa tavallisia duunareita, jotka on suurinpiirtein netistä lisenssinsä tilanneet...?
En nyt tältä istumalta tuota kyllä hetipaikalla usko!!!enään paneutua potilaisiin perusteellisesti.
uutta tietoa tulee jatkuvasti ja kursseja ja jälleenkoulutusta tarjotaan yhä vähemmän.
lisenssi on kerran saatu mutta mitään vaatimuksia ei ole sen suhteen että pidetään tiedot ajantasalla.
sinä voit tietenkin luottaa lääkäreihin 100% jos sinusta tuntuu niin. minä en ainakaan luota.- En luota lääkäreihin minäkä...
majorica kirjoitti:
enään paneutua potilaisiin perusteellisesti.
uutta tietoa tulee jatkuvasti ja kursseja ja jälleenkoulutusta tarjotaan yhä vähemmän.
lisenssi on kerran saatu mutta mitään vaatimuksia ei ole sen suhteen että pidetään tiedot ajantasalla.
sinä voit tietenkin luottaa lääkäreihin 100% jos sinusta tuntuu niin. minä en ainakaan luota.Kävin lääkärissä nilkkojeni ihottumasta, ja lääkäri tutki ja näytti tietokoneelta vastaavanlaista ihottumaa.
Sekä tokais sinulla on keliakia älä missään nimessä enää syö viljatuotteita.
Lähetteen laittoi erikois ihotautilääkärille.
Sitä odotellessani koitin opetella uudelle ruokavaliolle.
jonka huomasin yllättävän vaikeaksi sekä hintavaksi.
Siinä viikon jyrsin riisikakkuja, kunnes kaverini passitti minut ravitsemus neuvojalle.
Puolenvuoden kuluttua ihottumasta otettiin koepala josta syy selvisi atoppia.
Tuon jälkeen en ole lääkäreihin luottannut.
Hyödyinhän tuosta sen verran että 10 kiloa laihduin. - issu56
majorica kirjoitti:
enään paneutua potilaisiin perusteellisesti.
sinä voit tietenkin luottaa lääkäreihin 100% jos sinusta tuntuu niin. minä en ainakaan luota.mistään Tk:n pilipalivalkotakeista, vaan ERIKOISLÄÄKÄREISTÄ...ne kun ovat kaksi aivan täysin eri asiaa, jos et sattunut tietämään!!!
- Pukeli 1
lopettaisit tupakoinnin mikä on myös jalkojen verenkierrolle pahaksi.
En rohkene sinulle itseäni viisaammalle enempää neuvoja jaella vaikka yhdessä kirjassani onkin selvä ohje... Niin sinähän et arvostanut minun kirjojani.
No, jos nyt unohdat se pohjalaisen menttaliteettisi ja sanot, että kirjoita nyt hyvä Pukeli minulle neuvoja millä pääsisin tästä vaivastani, niin sitten se on tietysti eri juttu.
Säärihaava on siitä inhoittava sairaus, että juuri, kun sen luulee parantuneen, niin eikös mitä, yhdestä kulmasta se alkaa taas tiputtamaan nestettä.
Isälläni oli näitä vaivoja, joten tuttu juttu.- issu56
tehkä kumpaakaan...!
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199