heikko olo, väsymys, pahoinvointi

johtuuko diabeteksesta ?

Kysyn nyt, onko tämä joku matalan verensokerin aikaansaama kohtaus.

Lounas jäi väliin, tilalle tuli munkki ja kahvi.
Tuli nestettäkin juotua liian vähän.
Kotiin päästyä väsytti, paha olo ja kuin pahoinvointikohtaus, jossa paniikin omainen olo ja kauhutuntemus.
Minulla on 2 x diformin 500 mg päivässä, eli on diabetes.
Onko tällaista tablettihoitoista diabetesta pidettävä vakavana tautina, en jaksa hoitaa itseäni kunnolla.
Joka kyläpaikassakin tarjotaan vain pullaa.

3

4424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahvasti

Ruokailun väliin jättäminen on aiheuttanut, että verensokerit ovat olleet alhaalla ennen munkkikahvia. Munkin hiilarit ovat nostaneet verensokerit ylös nopeasti ja ilmeisen korkealle. Tätä on seurannut nopea verensokereiden lasku, kun haima on ehtinyt mukaan. On käynyt niinkuin nopeiden hiilihydraattien kanssa usein, että haima on erittänyt insuliinia vielä senkin jälkeen, kun ei ole ollut tarvetta. Tästä on seurauksena ollut liian matala verensokeri. Tämä on aiheuttanut hypoglykemiatuntemuksia.

Varsinkin kakkostyypin diabeetikon on syytä vähentää hiilihydraattejaan. Nekin, mitä nauttii olisi valittava hitaammasta päästä. Esimerkiksi täysrukiinen voileipä olisi ollut paljon parempi vaihtoehto kuin sokerinen hillomunkki.

Sinulla ei ole ilmeisesti verensokerimittaria. Se kannattaa pyytää terveyskeskuksesta ja siihen liuskoja. Tällöin pystyt paremmin päättelemään verensokereittesi arvoja. Yleinen tavoite on, että ennen ruokailua olisi arvon oltava alle 6, 1 h ruokailusta alle 8 ja 2 h ruokailusta alle 6,7.

Kyläpaikan pullista kieltäydyt. Pyydät täysruisleivän päällystettynä vähärasvaisella lihalla, kalalla (voi olla rasvaistakin), kananmunalla tai vähärasvaisella juustolla.

• diabetes 2

Joo, olen hoitanut huonosti tautia, eli en ole hoitanut ollenkaan.
        Pahoinvointikin siis kuuluu tähän tilaan.

• elinkautinen
        diabetes 2 kirjoitti:

Joo, olen hoitanut huonosti tautia, eli en ole hoitanut ollenkaan.
        Pahoinvointikin siis kuuluu tähän tilaan.

Minulla on täsmälleen sama lääkitys kuin sinullakin. Kerran sitä on tosin nostettu tilapäisesti kolmeen, kun menin diabetesneuvolaan viikonloppusiidereiden jälkeen. Siinä tulikin minulle tärkein informaatio tästä aiheesta.

Asia taitaa olla niin, että näistä lääkkeistä voi päästä kokonaan eroon ruokavalion ja elämäntapojen muutoksen avulla (kuten minulla on luvassa), mutta tuo verensokeri tulee jatkossakin heittelemään kaikenlaisten repsahdusten seurauksena.

Mielestäni on kannattanut kuitenkin hoitaa parantumatonta tautia, jotta voisi välttyä monelta muulta pahemmalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe