Vanhasta leikkimökistä (höylätty puupinta) oli ajan saatossa maali rapissut osittain kokonaan pois ja otin tämän kesän urakaksi maalata sen uudelleen. Sain raurakaupasta ohjeeksi raaputtaa teräsharjalla ensin kaikki irti oleva maali pois, sitten pestä maalipesulla.
Pinta sai kuivua noin vuorokauden ja nyt olen maalannut pinnan kahteen kertaan Tikkurilan Vinhalla. Tästä on nyt viikko aikaa. Eilen rajailin maalarinteipillä kulmalautojen maalausta varten ja tänään kun otin teipin pois lähti mukana myös maalia liuskoina! Mikä meni pieleen? Maali on kalvona puun pinnassa eikä kiinni puussa niinkuin vesiohenteisenkin maalin olettaisi kuitenkin olevan.
Maali on ilmeisesti talven jälkeen irti ja sama homma on ensi kesänä edessä. Antakaas kokeneemmat vinkkejä miten saisin silloin onnistuneen tuloksen.
Uusi maali irtoaa seinästä. Missä vika?
9
5778
Vastaukset
- että........
puu on ollu vielä kosteaa maalauksen aikana.
Ekaksi tuli mieleen, että vanha maali ja uusi maali "tappelee" keskenään, mutta sitä mahdollisuutta ei ole kun "vesivärillä" sen maalasit.
Itse maalasin juuri aidan samalla vesivärillä, tosin aita tuossa pari viikkoa kuivui rapsutusten ja pesun jäljiltä. - laudassa ei
maali pysy, niitä on turha kastella eli pestä.
- paljas puupinta pesun
jäljiltä kuivuu vuorokauden, se ei riitä alkuunkaan,
pinta on vain kymmenesosamillin kuivunut.
Viikko pitää kuivattaa.- ilmankosteus on
suuri ei kuivu ollenkaan.
- mä**
Huuhtelitko sen maalipesun pois?
Se pitää huuhdella. Mitään pohjamaalia? Pohjamaalin tarkoituksena on muodostaa tartunta maalattavan alustan ja pintamaalin väliin.
Maalarinteippi pitää ottaa heti pois. Muutenkin vasta maalattu pinta kestää vähän huonosti teippailua. - Kokemusta vastaavasta
Valitettavasti on kokemusta eräästä omakotitalosta, missä VUOSIKYMMENIEN aikana mikään maali ei ole pysynyt. Ongelmana on HÖYLÄTYT laudat, kuulemma. Höylättyyn pintaan talomaalit ei tartu, pitäisi olla sahattu lauta.. Kaikki maalit on lähteneet muutamassa vuodessa kalvoina irti puun päältä, yritetty 50-luvulta asti.
Tämmöinen eräällä sukulaisella. Olen ollut skrabaamasas yms. talkoissa, kunnolla on tehty valmistelut ja vaan ne maalit irtoaa.
Ei kyllä olla pesty, en ymmärrä miksi pitäisi pestä. Skrabaus TOSI hyvin ja sitten maalaus.
Omassa puutalossa on aina maalit pysyneet, ei koskaan ole ollut tuollaista ongelmaa. Ei ole kyllä höylättyjä seinien laudat.. Itse olen maalannut aina Tikkurilan Teholla. - Anonyymi
Itselläni ei ikinä ollut maalin kinnittymisessä pintaan ongelmaa. Mutta menin ensimmäisen kerran elämässäni ostamaan Tikkurilan maalia ja kävi juuri kuten alottaja kuvaili. Irrotettaessa maalarinteippiä, maali lähti liuskoina irti. Ikinä ei ole ollut vastaavaa ongelmaa halvemmilla maaleilla.
- Anonyymi
Jehulla, kun pohjustat ja käytät öljypohjaista maalia niin pysyy, kuin tauti.
- Anonyymi
Oli korkea aika aktivoida tätäkin palstaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379