Vanhasta leikkimökistä (höylätty puupinta) oli ajan saatossa maali rapissut osittain kokonaan pois ja otin tämän kesän urakaksi maalata sen uudelleen. Sain raurakaupasta ohjeeksi raaputtaa teräsharjalla ensin kaikki irti oleva maali pois, sitten pestä maalipesulla.
Pinta sai kuivua noin vuorokauden ja nyt olen maalannut pinnan kahteen kertaan Tikkurilan Vinhalla. Tästä on nyt viikko aikaa. Eilen rajailin maalarinteipillä kulmalautojen maalausta varten ja tänään kun otin teipin pois lähti mukana myös maalia liuskoina! Mikä meni pieleen? Maali on kalvona puun pinnassa eikä kiinni puussa niinkuin vesiohenteisenkin maalin olettaisi kuitenkin olevan.
Maali on ilmeisesti talven jälkeen irti ja sama homma on ensi kesänä edessä. Antakaas kokeneemmat vinkkejä miten saisin silloin onnistuneen tuloksen.
Uusi maali irtoaa seinästä. Missä vika?
9
5870
Vastaukset
- että........
puu on ollu vielä kosteaa maalauksen aikana.
Ekaksi tuli mieleen, että vanha maali ja uusi maali "tappelee" keskenään, mutta sitä mahdollisuutta ei ole kun "vesivärillä" sen maalasit.
Itse maalasin juuri aidan samalla vesivärillä, tosin aita tuossa pari viikkoa kuivui rapsutusten ja pesun jäljiltä. - laudassa ei
maali pysy, niitä on turha kastella eli pestä.
- paljas puupinta pesun
jäljiltä kuivuu vuorokauden, se ei riitä alkuunkaan,
pinta on vain kymmenesosamillin kuivunut.
Viikko pitää kuivattaa.- ilmankosteus on
suuri ei kuivu ollenkaan.
- mä**
Huuhtelitko sen maalipesun pois?
Se pitää huuhdella. Mitään pohjamaalia? Pohjamaalin tarkoituksena on muodostaa tartunta maalattavan alustan ja pintamaalin väliin.
Maalarinteippi pitää ottaa heti pois. Muutenkin vasta maalattu pinta kestää vähän huonosti teippailua. - Kokemusta vastaavasta
Valitettavasti on kokemusta eräästä omakotitalosta, missä VUOSIKYMMENIEN aikana mikään maali ei ole pysynyt. Ongelmana on HÖYLÄTYT laudat, kuulemma. Höylättyyn pintaan talomaalit ei tartu, pitäisi olla sahattu lauta.. Kaikki maalit on lähteneet muutamassa vuodessa kalvoina irti puun päältä, yritetty 50-luvulta asti.
Tämmöinen eräällä sukulaisella. Olen ollut skrabaamasas yms. talkoissa, kunnolla on tehty valmistelut ja vaan ne maalit irtoaa.
Ei kyllä olla pesty, en ymmärrä miksi pitäisi pestä. Skrabaus TOSI hyvin ja sitten maalaus.
Omassa puutalossa on aina maalit pysyneet, ei koskaan ole ollut tuollaista ongelmaa. Ei ole kyllä höylättyjä seinien laudat.. Itse olen maalannut aina Tikkurilan Teholla. - Anonyymi
Itselläni ei ikinä ollut maalin kinnittymisessä pintaan ongelmaa. Mutta menin ensimmäisen kerran elämässäni ostamaan Tikkurilan maalia ja kävi juuri kuten alottaja kuvaili. Irrotettaessa maalarinteippiä, maali lähti liuskoina irti. Ikinä ei ole ollut vastaavaa ongelmaa halvemmilla maaleilla.
- Anonyymi
Jehulla, kun pohjustat ja käytät öljypohjaista maalia niin pysyy, kuin tauti.
- Anonyymi
Oli korkea aika aktivoida tätäkin palstaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808