Leo Frang

"akvarelli"

Leo Frang on kotoisin Ikaalisista, taiteilija Felix Frangin poika ja myös taiteilija. Felix Frang muutti nimensä joskus 1900-luvun alussa Pahlamaksi ja sitä käytettiin yhdessä Frang-Pahlama. Onko taiteilija Leo Frangista ja hänen maalauksistaan tietoa?

11

3392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rpaa

      Hän on tunnettu taiteilija Pohjois-Satakunnassa, mutta ei juuri sen alueen ulkopuolella. Teki paljon maisematöitä sekä akvarelleja että öljyväritöitä Kyrösjärven ympäristöstä. Sai oppinsa isältään. Kuoli joskus 1970-luvun alkupuolella.

      Nimi muuttui Pahlamaksi 1920-luvun loppupuolella. Hänestä on enemmän ns. "hiljaista tietoa" synnyinseudullaan.

      • " akvarelli "

        Olen käynyt Ikaalisissa näyttelyssä mistä löysin Leo Frangin tauluja ja kuulin myös lisää hänen elämän vaiheistaan. Itselläni on Leo Frangin 1918 tekemä akvarelli, taulussa sotilas hevosen selässä ja vanha nainen talvimaisemassa.


      • rpaa
        " akvarelli " kirjoitti:

        Olen käynyt Ikaalisissa näyttelyssä mistä löysin Leo Frangin tauluja ja kuulin myös lisää hänen elämän vaiheistaan. Itselläni on Leo Frangin 1918 tekemä akvarelli, taulussa sotilas hevosen selässä ja vanha nainen talvimaisemassa.

        Mies hevosen selässä ja miksei molemmatkin olisivat kiinnostavia, mikäli olet aikeissa luopua niistä.


      • "akvarelli"
        rpaa kirjoitti:

        Mies hevosen selässä ja miksei molemmatkin olisivat kiinnostavia, mikäli olet aikeissa luopua niistä.

        Ei minulla ole aikomusta luopua taulustani, taulu on hyvin kaunis ja pidän siitä kovasti :)


      • rpaa
        "akvarelli" kirjoitti:

        Ei minulla ole aikomusta luopua taulustani, taulu on hyvin kaunis ja pidän siitä kovasti :)

        Oli kuitenkin kiva keskustelu harvinaisesta aiheesta. Minä kun kerään ikaalisperäistä taidetta, niin oli pakko kysyä.
        Minullakin on kaksi Leo Frangia ja kaksi Leo Pahlamaa(yksi kirkko ja kolme maisemaa), joten perustarve on jo hankittu. Taulua,jossa on kuvattu henkilöitä ei ole. Siksi kiinnostus.

        Hyvää alkavaa syksyä sinulle!


      • art
        rpaa kirjoitti:

        Oli kuitenkin kiva keskustelu harvinaisesta aiheesta. Minä kun kerään ikaalisperäistä taidetta, niin oli pakko kysyä.
        Minullakin on kaksi Leo Frangia ja kaksi Leo Pahlamaa(yksi kirkko ja kolme maisemaa), joten perustarve on jo hankittu. Taulua,jossa on kuvattu henkilöitä ei ole. Siksi kiinnostus.

        Hyvää alkavaa syksyä sinulle!

        Hei. Minulla on Leo Pahlaman öljyvärityö. Maisema Satakunnasta (kuhilaat ym)Hieno työ


      • kesämaisemat

        Minulla on kaksi Leo Pahlaman rantamaisemaa vuodelta 1946. Haluaisin luopua näistä kauniista maalauksisat, koska ne eivät sovi uuteen kotiini. Pienempi asunto, pienemmät seinätilat. Jospa joku olisi kiinnsotunut ja saisivat uuden kodin.


      • Ikaalislainen
        kesämaisemat kirjoitti:

        Minulla on kaksi Leo Pahlaman rantamaisemaa vuodelta 1946. Haluaisin luopua näistä kauniista maalauksisat, koska ne eivät sovi uuteen kotiini. Pienempi asunto, pienemmät seinätilat. Jospa joku olisi kiinnsotunut ja saisivat uuden kodin.

        Onko vielä myynnissä?


    • janhunen

      33 x 24 cm Järvimaisema tai meri. Etualalla kallio.
      Aurinko heijastuu vedestä. Horisontissa saaaria tai manner. Maisena on ehkä kalliosaarelta tai luodolta ulapalle päin.
      sing. 1918.
      Tietoa löytyy netistä.

      • Maraschino

        Ostan Felix tai Leo FRANGIN (PAHLAMA) tauluja! Kaikki huomioitaan .Erityisesti kiinnostaa Leo Pahlaman taulu Ikaalistesta ( taulu kuvaa vanhaa taloa/ maisemataulu)
        Jos on tietoa henkilöistä,ketkä olisivat halukkaita myymään Felixin tai Leon ( isä & poika) tauluja,voisittekoystävällisesti lähettää tekstiviestin puh 0503536811.
        Etukäteen kiittäen sekä kaunista kesää toivottaen,Maraschino


    • Pasat

      Itselläni on Felixin elämänkertakirja, jossa mainitaan taiteilijan tyylistä. Leo-poika jatkoi pitkälti samaa tyyliä omissa maisemamaalauksissaan, jotka ovat helpohkosti tunnistettavissa. Toki molemmat ovat käyttäneet myös muita tekniikoita ja aiheita. Varsinkin Felixin hiili- ja lyijykynätyöt ovat hienoja, samoin Leon luonnokset maalauksiaan varten, jotka ovat usein eloisampia ja raikkaampia kuin lopulliset maalaukset. Omista tauluistani en minäkään ole luopumassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe