Leo Frang

"akvarelli"

Leo Frang on kotoisin Ikaalisista, taiteilija Felix Frangin poika ja myös taiteilija. Felix Frang muutti nimensä joskus 1900-luvun alussa Pahlamaksi ja sitä käytettiin yhdessä Frang-Pahlama. Onko taiteilija Leo Frangista ja hänen maalauksistaan tietoa?

12

3854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rpaa

Hän on tunnettu taiteilija Pohjois-Satakunnassa, mutta ei juuri sen alueen ulkopuolella. Teki paljon maisematöitä sekä akvarelleja että öljyväritöitä Kyrösjärven ympäristöstä. Sai oppinsa isältään. Kuoli joskus 1970-luvun alkupuolella.

Nimi muuttui Pahlamaksi 1920-luvun loppupuolella. Hänestä on enemmän ns. "hiljaista tietoa" synnyinseudullaan.

• " akvarelli "

Olen käynyt Ikaalisissa näyttelyssä mistä löysin Leo Frangin tauluja ja kuulin myös lisää hänen elämän vaiheistaan. Itselläni on Leo Frangin 1918 tekemä akvarelli, taulussa sotilas hevosen selässä ja vanha nainen talvimaisemassa.

• rpaa
        " akvarelli " kirjoitti:

Olen käynyt Ikaalisissa näyttelyssä mistä löysin Leo Frangin tauluja ja kuulin myös lisää hänen elämän vaiheistaan. Itselläni on Leo Frangin 1918 tekemä akvarelli, taulussa sotilas hevosen selässä ja vanha nainen talvimaisemassa.

Mies hevosen selässä ja miksei molemmatkin olisivat kiinnostavia, mikäli olet aikeissa luopua niistä.

• "akvarelli"
        rpaa kirjoitti:

Mies hevosen selässä ja miksei molemmatkin olisivat kiinnostavia, mikäli olet aikeissa luopua niistä.

Ei minulla ole aikomusta luopua taulustani, taulu on hyvin kaunis ja pidän siitä kovasti :)

• rpaa
        "akvarelli" kirjoitti:

Ei minulla ole aikomusta luopua taulustani, taulu on hyvin kaunis ja pidän siitä kovasti :)

Oli kuitenkin kiva keskustelu harvinaisesta aiheesta. Minä kun kerään ikaalisperäistä taidetta, niin oli pakko kysyä.
        Minullakin on kaksi Leo Frangia ja kaksi Leo Pahlamaa(yksi kirkko ja kolme maisemaa), joten perustarve on jo hankittu. Taulua,jossa on kuvattu henkilöitä ei ole. Siksi kiinnostus.

Hyvää alkavaa syksyä sinulle!

• art
        rpaa kirjoitti:

Oli kuitenkin kiva keskustelu harvinaisesta aiheesta. Minä kun kerään ikaalisperäistä taidetta, niin oli pakko kysyä.
        Minullakin on kaksi Leo Frangia ja kaksi Leo Pahlamaa(yksi kirkko ja kolme maisemaa), joten perustarve on jo hankittu. Taulua,jossa on kuvattu henkilöitä ei ole. Siksi kiinnostus.

Hyvää alkavaa syksyä sinulle!

Hei. Minulla on Leo Pahlaman öljyvärityö. Maisema Satakunnasta (kuhilaat ym)Hieno työ

• kesämaisemat

Minulla on kaksi Leo Pahlaman rantamaisemaa vuodelta 1946. Haluaisin luopua näistä kauniista maalauksisat, koska ne eivät sovi uuteen kotiini. Pienempi asunto, pienemmät seinätilat. Jospa joku olisi kiinnsotunut ja saisivat uuden kodin.

• Ikaalislainen
        kesämaisemat kirjoitti:

Minulla on kaksi Leo Pahlaman rantamaisemaa vuodelta 1946. Haluaisin luopua näistä kauniista maalauksisat, koska ne eivät sovi uuteen kotiini. Pienempi asunto, pienemmät seinätilat. Jospa joku olisi kiinnsotunut ja saisivat uuden kodin.

Onko vielä myynnissä?

• janhunen

33 x 24 cm Järvimaisema tai meri. Etualalla kallio.
      Aurinko heijastuu vedestä. Horisontissa saaaria tai manner. Maisena on ehkä kalliosaarelta tai luodolta ulapalle päin.
      sing. 1918.
      Tietoa löytyy netistä.

• Maraschino

Ostan Felix tai Leo FRANGIN (PAHLAMA) tauluja! Kaikki huomioitaan .Erityisesti kiinnostaa Leo Pahlaman taulu Ikaalistesta ( taulu kuvaa vanhaa taloa/ maisemataulu)
        Jos on tietoa henkilöistä,ketkä olisivat halukkaita myymään Felixin tai Leon ( isä & poika) tauluja,voisittekoystävällisesti lähettää tekstiviestin puh 0503536811.
        Etukäteen kiittäen sekä kaunista kesää toivottaen,Maraschino

• Pasat

Itselläni on Felixin elämänkertakirja, jossa mainitaan taiteilijan tyylistä. Leo-poika jatkoi pitkälti samaa tyyliä omissa maisemamaalauksissaan, jotka ovat helpohkosti tunnistettavissa. Toki molemmat ovat käyttäneet myös muita tekniikoita ja aiheita. Varsinkin Felixin hiili- ja lyijykynätyöt ovat hienoja, samoin Leon luonnokset maalauksiaan varten, jotka ovat usein eloisampia ja raikkaampia kuin lopulliset maalaukset. Omista tauluistani en minäkään ole luopumassa.

• Anonyymi

Löytyisi Leo Pahlaman sekä Heikki Laineen tauluja Ikaalisten maisemista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      27
      3441
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      28
      2141
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      1680
    4. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1418
    5. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1359
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1236
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1056
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      974
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      931
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      912
    Aihe