Aikaerosta

"Jenkkilään" menossa

Kuinka kauan keskimäärin kestää "toipua" aikaerosta? Thaimaan matkoilla aikaerosta toipuminen on kestänyt muutaman päivän ja jostain kuulin että "länteen" päin mentäessä aikaero todella tuntuu (kun se on sillai toisinpäin)
tiedän, että se on yksilöllistä,mutta ois kiva kuulla kokemuksia,kun suunnittelen matkaan floridaan...ja mietin matkan pituutta.
Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan näinkin "yksinkertaiseen" kysymykseen.

4

3047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkailija x

      Itselläni aikaero on pahempi itäänpäin eli Yhdysvallosita kotiin tullessa. Yleensä ihmiset pääsevätkin rytmiin paremmin länteen päin matkattaessa.

      Mennessä olen yleensä päässyt rytmiin nopeasti. Jos mahdollista, olen venyttänyt nukkumaan menoa ja heräämistä muutamalla tunnilla normaalista jo ennen matkaa.

      Perille päästyäni olen mennyt ulos ja kävellyt käupungilla parhaassa tapauksessa 5-6 tuntia miltei putkeen ja mennyt nukkumaaan klo 22-23, vaikka aiemminkin olisi nukuttanut. Yö on mennyt sikeästi nukkuessa ja olen herännyt klo 7-8 ensimmäisenä aamuna melko pirteänä.

      Takaisin tullessa olen kärsinyt pahemmasta rasituksesta ja rytmiin pääseminen on kestänyt monta päivää, varsinkin, jos olen mennyt heti matkalta tultuani töihin ja joutunut heräämään aikaisin aamulla heti matkan jälkeen. Auttaisi ilmeisesti, jos pari päivää ennen kotiin paluuta alkaisin vastaavasti aikaistaaa heräämistä ja nukkumaan menoa parilla tunnilla, mutta enpä ole malttanut kokeilla.

      Seuraavassa osittainen lainaus Kansaneläkelaitoksen sivuilta.

      Paras ja halvin keino vähentää aikaerorasitusta on ajastaa omaa biologista kelloa auringonvalon avulla. Sopeutuminen on tällöin noin kaksi kertaa nopeampaa kuin jos valolle altistutaan väärään aikaan tai ei altistuta ollenkaan. Tarvittaessa valolta voi suojautua pysyttelemällä sisällä tai käyttämällä tehokkaita aurinkolaseja.

      Kun aikaero on – 7 h (=Itärannikko esim. New York/Miami) suositeltavaa olisi varsinkin ensimmäisinä päivinä oleskella auringon valossa klo 15 jälkeen.

    • mennessä

      Mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa Jenkkeihin päin matkustettaesa, mutta samaa jota matkailija x sanoi, että kotiin päin tultaessa jet lag iskee rajummin. Laske siis mieluummin paluun jälkeen hetki lepoa.

    • se on luonnollista

      päin synny vaan kun lennetään aikaa vastaan eli itään. Jollain menee päivä jollain kolme.

      • "Jenkkilään"

        Kiitos paljon vastauksista....Niin tosiaan, itäänmpäin matkustettaessa tietenkin aikaero rasittaa enemmän.
        kiitos kerran vielä, näistä vastauksista sain apua matkan suunnitteluun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1727
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1547
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      55
      1260
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      729
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      725
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      717
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      668
    Aihe