Paljonko rahaa rippilahjaksi?

RIP

Mikä on näin euron aikaan ns."sopiva summa" rahaa rippilahjaksi? Kyseessä on mieheni serkun tytär.

27

15378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veikkaaja 1

      Itte ajattelisin 20 eur kun on noinkin kaukainen sukulainen.

      En nyt keksiny parfempaakaan selitystä kun kaukainen sukulaisuus mutta 20 ois kai tasaraha.

    • RIP

      Unohdin mainita: meitä on siis mieheni , minä ja alle 10 vee tyttäremme menossa ko. juhliin!

    • ei rippijuhlija!

      euro-aikaan rahan arvo on muuttunut, ennen oli iso raha jos antoi 50mk, joka nyt on ihan naurettava ainakin nuorista, siis jos antaa 10euroa on jo yli.

      Viime kesänä oli meillä siskoni tytön rippi-juhlat, meidän suvun (sukupolven) viimeiset.
      Annoimme 40euroa.
      Siskoni ihmetteli, eikö se ole liikaa, johon minä, että nyt ei meidän suvussa ole pitkään aikaan rippijuhlia, niin sen kunniaksi:) heh!

    • per ikävuosi

      Jos tyttö on esimerkiksi 15 vuotias, niin 150 euroa olisi sellainen sopiva ja mieluinen saajalle.

    • kesänä

      olemme olleet kaksissa rippijuhlissa ja kummallekin rippilapselle annoimme 50€. Mielestäni tuo on sopiva summa.
      Toisessa paikassa tarjottiin ruokaa ja toisessa ei.
      Meiltä oli juhlimassa 2 aikuista ja 2 lasta.

    • mielestäni

      100 e jos erittäin läheiset välit

    • merttu1965

      antaisin 2 euroa, koska eihän se nyt niin iso juhla ole isänmaalliselle Suomelle. Miettikääpä vaikka sitä, että nykypäivänä ihmiset eivät oikein ymmärrä rahan merkitystä niinkuin ennen, kun puuvilla pelloilla talonpojat laskivat leikkiä naisten ******. Nyt elämme kaunista rahan aikaa jolloin tuhlataan yhteen rippilapseen noin 2000 euroa ? Onko mitään järkeä ? Tuhlaisin itse ainakin vain 2 euroa ja olisin tyytyväinen. :) siinä minun neuvoni !



      PS; vaikka kuinnka paljon annatkin muista olla varuillasi, sillä kummilapsen äiti voi varastaa ne rahat ja valehdella tyttärelleen/pojalleen ! iloista kesää kaikille !

      • Ai ai

        Hyvä minä antaisin purkin sardiinia..Hyvää ja terveellistä,pizza,kebab,ihmisille


      • Anonyymi

        No miltä sulta tuntuisi jos saisit vaan 2e


      • Anonyymi

        Itse antaisin pussin pakastekebabbia :D


    • juhlatjuhlat

      Jos on kaukaista sukua tai vain "tuttava" niin se 20e on mielestäni ihan sopiva. Jos taas juhlittu on läheinen sukulainen tai rakas ystävä niin 50-100e olisi sopiva. Meillä oli hiljattain poikani serkun synttärit ja hän täytti 18v, niin hänelle annoimme 50e ja oli tyytyväinen.
      Jos taas kyseessä olisi oman lapsen valmistujaiset, niin sitten raha voisi olla vaikka 100-200e tai jokin tavara tai juttu mitä hän toivoo. Sen ei tarvitsisi olla max 200e arvoinen vaan esim. ajokortti, mopo tms. Mitä nyt kukakin toivoo :)
      Eikä se tosiaan ole siitä kiinni montako juhliin menee, koska jos sillai aateltas niin jos 50e olisi sopiva summa niin 2aik. ja 6 lasta pitäs antaa 400e ja siinä ei olisi enään järkeä.

      • Lyytikäinen

        Kyllä se vaan niin menee, että antajana kaikki on paljon, saajana vähän. Tänäpäivänä juhlissa tarjotaan yleensä jotain suolaista syötävää, kahvia kahvileipiä. Normaali tarjottavat maksavat n. 10€-> aina 30e asti tai vielä enemmän riippuen ruuan laajuudesta , monesti on palkattu apuvoimia ym... Jos perheestä tulee aikuiset, isot lapset ja pikkulapset sen ruoka kustannus on melkoinen. Jos kutsuttavat tuo lahjaksi 20e, mitä järkee?Kyllä lahjan arvo pitää peittää edes tarjottavien kustannukset sankarillekin jotain. eli 2 aik. 2 isot 10vuotiaat -> 2 alle 10v. syövät vähän , niin kustannus ehkä 1/3 .Tämä on mun mielipide.Itse menemme valmistujaisiin ja annan 200e, meitä menee 3 aik. 2 yli 10v. lasta.


      • paras apu
        Lyytikäinen kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin menee, että antajana kaikki on paljon, saajana vähän. Tänäpäivänä juhlissa tarjotaan yleensä jotain suolaista syötävää, kahvia kahvileipiä. Normaali tarjottavat maksavat n. 10€-> aina 30e asti tai vielä enemmän riippuen ruuan laajuudesta , monesti on palkattu apuvoimia ym... Jos perheestä tulee aikuiset, isot lapset ja pikkulapset sen ruoka kustannus on melkoinen. Jos kutsuttavat tuo lahjaksi 20e, mitä järkee?Kyllä lahjan arvo pitää peittää edes tarjottavien kustannukset sankarillekin jotain. eli 2 aik. 2 isot 10vuotiaat -> 2 alle 10v. syövät vähän , niin kustannus ehkä 1/3 .Tämä on mun mielipide.Itse menemme valmistujaisiin ja annan 200e, meitä menee 3 aik. 2 yli 10v. lasta.

        Vaikka puhutkin totta noissa laskelmissasi, ei minusta ole fiksua rinnastaa omia tuloja juhlivan perheen tuloihin. Eivät he kutsu, jos eivät pysty tarjoamaan. Kaiken saa oikeastaan aika halvalla, kun jaksaa tehdä itse. Ennemmin menisin auttamaan töissä ja veisin jauhoja, munia tms., jos kerran on halua osallistua juhlien järjestämiseen. Jos taas haluaa antaa pelkkää rahaa "vaivanpalkkana" juhlinnasta, kyllä se on minusta ala-arvoista käteen "sujauttamista". Eipä silti, olen itse sellainen antaja, että aina menee yli äyräiden, mutta esm. kun sain lakkiaisiin toiselta tyttäreltäni "kaukoavun" (lähetti lentoteitse kakkupohjia myöten kaikkea tarjottavaa), pidin sen parhaana apuna itselleni ja lahjana sisarelleen. Jotenkin olemme niin vieraantuneet palvomaan rahaa, että mielikuvituksemme töksähtelee, vai mitä mieltä olette?


      • Ei mulle jauhoja ...
        paras apu kirjoitti:

        Vaikka puhutkin totta noissa laskelmissasi, ei minusta ole fiksua rinnastaa omia tuloja juhlivan perheen tuloihin. Eivät he kutsu, jos eivät pysty tarjoamaan. Kaiken saa oikeastaan aika halvalla, kun jaksaa tehdä itse. Ennemmin menisin auttamaan töissä ja veisin jauhoja, munia tms., jos kerran on halua osallistua juhlien järjestämiseen. Jos taas haluaa antaa pelkkää rahaa "vaivanpalkkana" juhlinnasta, kyllä se on minusta ala-arvoista käteen "sujauttamista". Eipä silti, olen itse sellainen antaja, että aina menee yli äyräiden, mutta esm. kun sain lakkiaisiin toiselta tyttäreltäni "kaukoavun" (lähetti lentoteitse kakkupohjia myöten kaikkea tarjottavaa), pidin sen parhaana apuna itselleni ja lahjana sisarelleen. Jotenkin olemme niin vieraantuneet palvomaan rahaa, että mielikuvituksemme töksähtelee, vai mitä mieltä olette?

        Eiköhän parasta ole toimia tilanteen mukaan ja antaa sen verran kuin itselle sopii. Meillä tytön rippujuhlat järjesti pitopalvelu ja oltiin vuokratiloissa. Ei puhettakaan siitä etteikö itse tehden olisi tullut halvemmaksi - varmaan olisi tullut 10 kertaa halvemmaksi - mutta aina ei rahkeet ja aika riitä tehdä itse. Pitopalvelu ruuat ja kartanon vuokra maksoi 50 hengelle n. 5000 €. Rahaa kertyi lapselle muutama satanen, mutta ei lahjojen ollut tarkoituskaan kattaa kuluja.

        Pääasia että tyttö pääsi ripille ja että oli mukavat juhlat joissa nähtiin sukulaisia ja tuttuja. Eli samaa mieltä olen että ei kukaan kutsu jos ei pysty tarjoamaan. Olisi ollut aika ikävää jos joku olisi jäänyt tulematta juhliin siksi että ei olisi voinut "maksaa" osuuttaan. Monelle vieraalle tuli paljon kuluja jo matkoista, koska tulivat kaukaa.


      • 60-lukulainen kalkki
        Lyytikäinen kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin menee, että antajana kaikki on paljon, saajana vähän. Tänäpäivänä juhlissa tarjotaan yleensä jotain suolaista syötävää, kahvia kahvileipiä. Normaali tarjottavat maksavat n. 10€-> aina 30e asti tai vielä enemmän riippuen ruuan laajuudesta , monesti on palkattu apuvoimia ym... Jos perheestä tulee aikuiset, isot lapset ja pikkulapset sen ruoka kustannus on melkoinen. Jos kutsuttavat tuo lahjaksi 20e, mitä järkee?Kyllä lahjan arvo pitää peittää edes tarjottavien kustannukset sankarillekin jotain. eli 2 aik. 2 isot 10vuotiaat -> 2 alle 10v. syövät vähän , niin kustannus ehkä 1/3 .Tämä on mun mielipide.Itse menemme valmistujaisiin ja annan 200e, meitä menee 3 aik. 2 yli 10v. lasta.

        En oikein ymmärrä tätä nykyajan ajattelutapaa,että vieraiden pitäisi maksaa toisten juhlat. Järjestäessäni juhlat,niin olen myös valmis tarjoamaan.
        Lahjaksi saa antaa sen määrän,minkä oma talous sallii!
        Sana lahja menettää merkityksensä,jos ajatellaan,että sillä kustannetaan toisten tarjoilu. Lahja on lahja,eikä sillä saada mitään vastikkeellisuutta.
        Voisihan sitä ajatella tällä ajattelutavalla,että menee töihin ja maksaa työnantajalle,että saa olla töissä,vaikka pitäisi saada palkkaa.


    • köyhäantaavähästään

      Mielestäni oma tulotasokin vaikuttaa. Kolme serkkuani valmistuu tänä keväänä, kaksi ammattiin ja yksi ylioppilaaksi, lisäksi mieheni veli valmistuu vielä ammattiin. Olen vain osa-aikatöissä ja mieheni työtön opiskelija, joten lahjoitamme serkuille 20 € per nokka ja miehen veljelle varmaan sitten vähän enemmän. Serkut ovat kaikki kyllä kovin läheisiä, mutta kun juhlta tulee noin putkeen niin ei oikein voi pistää enempää. Onneksi tiedän että vanhempani pistävät enemmän, varmaan viidestä kympistä sataseen, koska heillä on siihen varaa ja ovat yleensä aika avokätisiä lahjojen suhteen. Varsinkin isäni joka arvostaa kouluttautumista.

    • Rahanantajat.

      Miettikääpä mitä vasta valmistunut nuori teistä muistaa kymmenen vuoden kuluttua,jos häneltä kysytään,mitä muistat valmistumisjuhlistasi? Nuorelle kannattaa viedä vaikka edullinenkin esine lahjaksi,silloin hänelle jää jotain konkreettista valmistumisestaan.

      • esine/raha

        Olen kanssasi samaa mieltä, raha merkitsee ihan hetkellistä mielihyvää, mutta esine valkoisen ruusun kera on mielestäni mukavampi antaa/saada. Kun on ikäihminen, voin hyvin lahjoitella perintönä saamiani arvokkaita maljakoita tms. Eläkkeellä olevat ovat siinä hyvässä asemassa, vaikka ei ole rahaa, on antaa jokin arvoesine omilta 50,60,70,80-vuotis lahjoistaan.
        Vain se on vaikeaa tietää, mitä nuoret itse asiasta ajattelevat, he kun elävät niin hetkessä ja vain rahalla on arvoa. Ajattelin antaa tänä keväänä yhdelle tyttären tyttäristä kauniin kivellisen sormuksen, toiselle lasisen linnun, jota pienestä asti on hyllyssäni ihaillen katsellut. Vanhempien olisi syytä opettaa lapsia arvostamaan vanhoja esineitä, samalla kun kertovat, miten niiden arvo kasvaa vuosien mittaan.


    • vähärahainen

      pari kymppiä

    • Ouuuh lorddi

      Ei tee mieli osallistua enää yksiinkään pippaloihin.

      Keskustelupalstoilla nuoret itse yrittvät vedättää lahjaskaalaa ylöspäin, ei nämä kaikki vastaajat ihan niitä täti-ihmisiä täällä ole......

      Jos ei nuorelle riitä parikymppiä per lahjan antaja, menkööt kokeeksi töihin ja ruvetkoon itse maksamaan kaiken maailman kissaristiäislahjoja.

    • fadsf

      Olen 16v. ja olen tyytyväinen jos saan lahjaksi yli kymmenen euroa, tottakai on aina mukavampi saada se 50€, mutta kun ajattelee sitä vaikka setänsä tai tädinsä kannalta niin ei normaalituloinen halua antaa jokaiselle sukulaiselleen sitä 50€ (jos iso suku), ellei ole erityisen läheinen.

    • tätitaikakynä

      Sellainen 150e olisi hyvä summa:)

    • henrik ijäs72

      950euroa

    • pitäähänsitämuistaa

      Itse antaisin 100 egee

    • Dmx

      Tärkeintä ei ole raha vaan osallistumalla kunnioittaa nuoren juhlaa ja käyttäytyä etiketin mukaisesti järjestetyissä juhlissa.

    • Anonyymi

      Sata euroa on muodostunut vakioksi minulle antaa, oli sitten rippijuhla, synttärit taikka valmistujaiset ja kyseessä ei ole oma lapsenlapsi.

      Mira

    • Anonyymi

      Huomenna olis riipijuhlat ja 150€ ajattelin laittaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe