Toyotan "automaatit"

Jore-29

Ostaako joku ihan oikeasti näitä Toyotan MultiMode-vaihteistoja? Mielestäni on käsittämätöntä, että joku hyväksyisi alleen nykivän vaihteiston, jonka toimintaa pitäisi vielä kaasupolkimen käytöllä avittaa!

Kaiken kukkuraksi näiden "automaattivaihteistojen" yhteyteen ei saa vakionopeudensäädintä!

Toyota voisi muuten olla houkutteleva vaihtoehto, mutta tietyn asiakasryhmän he ovat tällä teknisellä linjauksellaan hylänneet kokonaan. Väitän, että tämä asiakasryhmä on vieläpä jatkuvasti kasvava, kun se suuri saksalainen konserni tarjoaa tehokkaita TSI-moottoreita DSG-vaihteistoilla (ja vakionopeudensäätimillä)... Mutta olipa kilpailija kuka tahansa, näillä korteilla Toyota ei voi voittaa.

Onko tiedossa, että Toyotalta olisi tulossa jotain uutta moottori- ja vaihteistopuolelle?

46

16580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex. datsunisti

      Toyotan manuaalivaihteistoissa on vakavia kytkeytymisongelmia. Peruutusvaihteen päälle saaminen on usein ei pelkästään ykkösellä, vaan myös kolmosella käyttämisen takana. MMT ei varmaankaan osaa houkutella esim peruutusvaihdetta päälle. Solenoidit junnaavat aikansa ja jossakin vaiheessa sanovat työsopimuksensa irti. Robottivaihteisto on periaatteessa hyvä keskintö, mutta liian jäykkätoimiseen manuaalilaatikkoon yhdistettynä homma ei toimi. Robottivaihteiston toiminnan edellytys on sujuvaliikkeinen vaihteisto.

      Itse olen automaatin ystävä vaikka ajankin nyt manuaaliaskilla. MMT:tä en ostaisi vaikka sen saisi tonnin halvemmalla kuin manuaalin. MMT on kehitysmaavaihteisto. Japanissa, valloissa ja muutamissa muissakin maissa mm corollaan ja yarikseen tarjotaan oikeita automaatteja.

      • Uusi rollisti

        Ensinnäkin aloittajalle, ei pidä kertoa täällä sellaista skeidaa josta ei mitään tiedä. Kas kun pihassa on 2 viikkoa vanha Corolla, jossa on, ihmeellistä kyllä, vakionopeussäädin, ja se jopa toimii !!

        Kun toisena autona itsellä on taas toisen ääripään kehitysmuoto, audin Multi, niin onhan ero tosiaan SUURI. Mutta : sanoisin että tuon tojon vaihteiston ei ole ehkä tarkoituskaan houkutella varsinaisia tähän asti automaatilla ajaneita, vaan niitä, jotka ajavat mieluummin manuaalilla mutteivät halua polkea kytkintä. Kyllä sen kanssa toimeen tulee, eikä halvalla hinnalla voi saada mitään huippua tälläkään saralla.

        Käsittääkseni alkuvuonna tulevaan uuteen avensikseen tulee ns. normaali automaatti, mutta onko se sitten varsinainen perinteinen, DSG-tyyppinen vaiko portaaton, sitä tiedä en.


      • rollisti
        Uusi rollisti kirjoitti:

        Ensinnäkin aloittajalle, ei pidä kertoa täällä sellaista skeidaa josta ei mitään tiedä. Kas kun pihassa on 2 viikkoa vanha Corolla, jossa on, ihmeellistä kyllä, vakionopeussäädin, ja se jopa toimii !!

        Kun toisena autona itsellä on taas toisen ääripään kehitysmuoto, audin Multi, niin onhan ero tosiaan SUURI. Mutta : sanoisin että tuon tojon vaihteiston ei ole ehkä tarkoituskaan houkutella varsinaisia tähän asti automaatilla ajaneita, vaan niitä, jotka ajavat mieluummin manuaalilla mutteivät halua polkea kytkintä. Kyllä sen kanssa toimeen tulee, eikä halvalla hinnalla voi saada mitään huippua tälläkään saralla.

        Käsittääkseni alkuvuonna tulevaan uuteen avensikseen tulee ns. normaali automaatti, mutta onko se sitten varsinainen perinteinen, DSG-tyyppinen vaiko portaaton, sitä tiedä en.

        Hintasuhde 1200/3000-4000 €.

        Jore-29 ja Ex.datsunisti valehtelee kuin mustalaiset.


      • Ex.datsunisti
        rollisti kirjoitti:

        Hintasuhde 1200/3000-4000 €.

        Jore-29 ja Ex.datsunisti valehtelee kuin mustalaiset.

        Talvella mitataan MMT:n autuus. Taitaa tulevana syksynä olla jonoa MMT-pajalla. Joko sinun MMT:hen on kytkin ja solenoidit vaihdettu?


      • rollisti
        Ex.datsunisti kirjoitti:

        Talvella mitataan MMT:n autuus. Taitaa tulevana syksynä olla jonoa MMT-pajalla. Joko sinun MMT:hen on kytkin ja solenoidit vaihdettu?

        Vuosi tulee pikapuoliin täytteen MMT:llä ajoa ei mitää vikaa hyvin toimii niin talvella kuin kesälläkin.

        Menehän nyt poju imeen äitis tissiä.


      • Kokemuksella, valitettavasti
        rollisti kirjoitti:

        Vuosi tulee pikapuoliin täytteen MMT:llä ajoa ei mitää vikaa hyvin toimii niin talvella kuin kesälläkin.

        Menehän nyt poju imeen äitis tissiä.

        Tai jos joku huolii vaikutus jm-arvoon sama kuin valkoisella värillä -1000.


      • väristä
        Kokemuksella, valitettavasti kirjoitti:

        Tai jos joku huolii vaikutus jm-arvoon sama kuin valkoisella värillä -1000.

        Taidat olla vähän ajasta jäljessä. Valkoisen värin vaikutus on tällä hetkellä lähempänä 1000€ uudehkossa autossa.


      • rollisti
        Kokemuksella, valitettavasti kirjoitti:

        Tai jos joku huolii vaikutus jm-arvoon sama kuin valkoisella värillä -1000.

        Sääliksi käy sua poloista.


      • Jore-29
        Uusi rollisti kirjoitti:

        Ensinnäkin aloittajalle, ei pidä kertoa täällä sellaista skeidaa josta ei mitään tiedä. Kas kun pihassa on 2 viikkoa vanha Corolla, jossa on, ihmeellistä kyllä, vakionopeussäädin, ja se jopa toimii !!

        Kun toisena autona itsellä on taas toisen ääripään kehitysmuoto, audin Multi, niin onhan ero tosiaan SUURI. Mutta : sanoisin että tuon tojon vaihteiston ei ole ehkä tarkoituskaan houkutella varsinaisia tähän asti automaatilla ajaneita, vaan niitä, jotka ajavat mieluummin manuaalilla mutteivät halua polkea kytkintä. Kyllä sen kanssa toimeen tulee, eikä halvalla hinnalla voi saada mitään huippua tälläkään saralla.

        Käsittääkseni alkuvuonna tulevaan uuteen avensikseen tulee ns. normaali automaatti, mutta onko se sitten varsinainen perinteinen, DSG-tyyppinen vaiko portaaton, sitä tiedä en.

        No mitä tämä sitten tarkoittaa Toyotan hinnastossa:

        "Vakionopeussäädin nopeudenrajoittimella (ei 1.4 VVT-i/1.4 D-4D, ei MultiModen yhteydessä)"


      • Uusi rollisti
        Jore-29 kirjoitti:

        No mitä tämä sitten tarkoittaa Toyotan hinnastossa:

        "Vakionopeussäädin nopeudenrajoittimella (ei 1.4 VVT-i/1.4 D-4D, ei MultiModen yhteydessä)"

        Siellä lukee prikulleen näin :

        Vakionopeussäädin (vain Linea Sol, ei 1.4 D-4D), nopeudenrajoitin ei MultiModen yhteydessä.

        Eli NOPEUDENRAJOITINTA (täysin turha vempele) ei ole vakionopeudensäätimessä Multimoden yhteydessä....


      • Jore-29
        Uusi rollisti kirjoitti:

        Siellä lukee prikulleen näin :

        Vakionopeussäädin (vain Linea Sol, ei 1.4 D-4D), nopeudenrajoitin ei MultiModen yhteydessä.

        Eli NOPEUDENRAJOITINTA (täysin turha vempele) ei ole vakionopeudensäätimessä Multimoden yhteydessä....

        No tuo lainaukseni oli suora sitaatti Auriksen hinnastosta, eikä siellä mainita erikseen vakionopeudensäädintä, jonka mukana ei tulisi nopeudenrajoitinta.

        Mutta olkoon näin. Kieltämättä ihmettelinkin suunnattomasti, ettei Toyota pystyisi toimittamaan vakkaria MMT:n yhteyteen.

        Jäljelle jää siis enää nykivä puoliautomaatti, jonka toimintaa pitää kaasujalalla avittaa. Tämän lisäksi jaan aiemman kirjoittajan huolen robottivaihteiston soveltuvuudesta Toyotan jäykkään manuaalilaatikkoon.

        En siis osta edelleenkään, mikä on sääli. Arvostan aidosti Toyotan varmatoimisuutta. Mutta elämässä on tiettyjä asioita, joiden suhteen en halua tehdä kompromisseja. Yksi niistä on se, että automaatin pitää olla automaatti - ja sellainen pitäisi olla ainakin vaihtoehtona tarjolla.


      • multimodista
        Jore-29 kirjoitti:

        No tuo lainaukseni oli suora sitaatti Auriksen hinnastosta, eikä siellä mainita erikseen vakionopeudensäädintä, jonka mukana ei tulisi nopeudenrajoitinta.

        Mutta olkoon näin. Kieltämättä ihmettelinkin suunnattomasti, ettei Toyota pystyisi toimittamaan vakkaria MMT:n yhteyteen.

        Jäljelle jää siis enää nykivä puoliautomaatti, jonka toimintaa pitää kaasujalalla avittaa. Tämän lisäksi jaan aiemman kirjoittajan huolen robottivaihteiston soveltuvuudesta Toyotan jäykkään manuaalilaatikkoon.

        En siis osta edelleenkään, mikä on sääli. Arvostan aidosti Toyotan varmatoimisuutta. Mutta elämässä on tiettyjä asioita, joiden suhteen en halua tehdä kompromisseja. Yksi niistä on se, että automaatin pitää olla automaatti - ja sellainen pitäisi olla ainakin vaihtoehtona tarjolla.

        käydä ko. vaihteistolla ajamassa ihan oikeasti ennenkuin tulee tänne avautumaan!!!!

        Kuulostaa nimittäin siltä, että kokemusta multimodesta on ajo korttelin ympäri autolla
        jolla on ollut joku vajaa 100 kilsaa mittarissa(hmm...tod.näk.ei sitäkään)
        tiedän tämän nimittäin kokemuksesta, kun omalla yarisilla on 20tkm takana ja
        ekat 2tkm oli vähän kulmikkaat,MUTTA tiesinkin MultiModen käytöksen paranevan kilometrien
        myötä, koska olin käynyt kokeilemassa ostoa harkitessa
        myös käytettyä...(nyt en "normaalitomaattia" enää ottaisikaan)

        SITÄPAITSI tuo paikkojen vetristyminen pitäisi olla ihan käsinkin hämmennettävän laatikon,
        kuten myös ihan "tavallisenkin tomaatin" kokeneelle tuttua...
        Vai väitätkö ihan pokerinaamalla, että ajamattoman kytkimen polkaisutuntuu samalta
        kuin 100tkm potkitun?!


      • Uusi rollisti
        multimodista kirjoitti:

        käydä ko. vaihteistolla ajamassa ihan oikeasti ennenkuin tulee tänne avautumaan!!!!

        Kuulostaa nimittäin siltä, että kokemusta multimodesta on ajo korttelin ympäri autolla
        jolla on ollut joku vajaa 100 kilsaa mittarissa(hmm...tod.näk.ei sitäkään)
        tiedän tämän nimittäin kokemuksesta, kun omalla yarisilla on 20tkm takana ja
        ekat 2tkm oli vähän kulmikkaat,MUTTA tiesinkin MultiModen käytöksen paranevan kilometrien
        myötä, koska olin käynyt kokeilemassa ostoa harkitessa
        myös käytettyä...(nyt en "normaalitomaattia" enää ottaisikaan)

        SITÄPAITSI tuo paikkojen vetristyminen pitäisi olla ihan käsinkin hämmennettävän laatikon,
        kuten myös ihan "tavallisenkin tomaatin" kokeneelle tuttua...
        Vai väitätkö ihan pokerinaamalla, että ajamattoman kytkimen polkaisutuntuu samalta
        kuin 100tkm potkitun?!

        Multimodea kannattaa käydä koeajamssa, vain silloin voi tietää onko se sinua varten vaiko ei. Ja Jorelle myönnytyksenä sen verran, että kyllä sekä minä itse että myös myyjäkin ensin luuli, kun luki tuon tekstin, että vakkaria ei saa Multimodeen, ja auto tilattiin ilman sitä. Vakkarin ne laittoivat sitten täällä, tehdashintaan, kun hokattiin, että saahan sen siihen....


      • Jore-29
        multimodista kirjoitti:

        käydä ko. vaihteistolla ajamassa ihan oikeasti ennenkuin tulee tänne avautumaan!!!!

        Kuulostaa nimittäin siltä, että kokemusta multimodesta on ajo korttelin ympäri autolla
        jolla on ollut joku vajaa 100 kilsaa mittarissa(hmm...tod.näk.ei sitäkään)
        tiedän tämän nimittäin kokemuksesta, kun omalla yarisilla on 20tkm takana ja
        ekat 2tkm oli vähän kulmikkaat,MUTTA tiesinkin MultiModen käytöksen paranevan kilometrien
        myötä, koska olin käynyt kokeilemassa ostoa harkitessa
        myös käytettyä...(nyt en "normaalitomaattia" enää ottaisikaan)

        SITÄPAITSI tuo paikkojen vetristyminen pitäisi olla ihan käsinkin hämmennettävän laatikon,
        kuten myös ihan "tavallisenkin tomaatin" kokeneelle tuttua...
        Vai väitätkö ihan pokerinaamalla, että ajamattoman kytkimen polkaisutuntuu samalta
        kuin 100tkm potkitun?!

        Multimode on käyty koeajamassa Auris dieselin muodossa. Myyjän mukaan vaihteisto toimii nimenomaan dieselissä optimaalisesti, joten ajoin sitten sellaista.

        En tietenkään väitä, että uusi ja 100tkm ajettu auto tuntuisivat miltään osin samalta. Mutta omaan strategiaan ei kuulu auton ajaminen noille kilometreille asti, joten kysymys on sikäli irrelevantti.

        Alkuperäisen kirjoitukseni pointti on nyt hieman kadonnut. Väitän edelleen, että maailmassa on enenevissä määrin ihmisiä, jotka edellyttävät että autossa on pehmeästi vaihtava automaattivaihteisto. Joillekin Multimode saattaa olla riittävä ratkaisu, mutta väitän edelleen ettei se ole sitä useimmille automaattia hakeville. Eli kivat heille, jotka ovat Multimodeen tyytyväisiä - ei se ole keneltäkään pois. Ihmettelen vaan, ettei Toyota halua/kykene tarjoamaan mitään muuta (parempaa) vaihtoehtoa. Itseäni ainakin sellainen kiinnostaisi.

        Ps. Ajan itsekin Toyotalla


      • Uusi rollisti
        Jore-29 kirjoitti:

        Multimode on käyty koeajamassa Auris dieselin muodossa. Myyjän mukaan vaihteisto toimii nimenomaan dieselissä optimaalisesti, joten ajoin sitten sellaista.

        En tietenkään väitä, että uusi ja 100tkm ajettu auto tuntuisivat miltään osin samalta. Mutta omaan strategiaan ei kuulu auton ajaminen noille kilometreille asti, joten kysymys on sikäli irrelevantti.

        Alkuperäisen kirjoitukseni pointti on nyt hieman kadonnut. Väitän edelleen, että maailmassa on enenevissä määrin ihmisiä, jotka edellyttävät että autossa on pehmeästi vaihtava automaattivaihteisto. Joillekin Multimode saattaa olla riittävä ratkaisu, mutta väitän edelleen ettei se ole sitä useimmille automaattia hakeville. Eli kivat heille, jotka ovat Multimodeen tyytyväisiä - ei se ole keneltäkään pois. Ihmettelen vaan, ettei Toyota halua/kykene tarjoamaan mitään muuta (parempaa) vaihtoehtoa. Itseäni ainakin sellainen kiinnostaisi.

        Ps. Ajan itsekin Toyotalla

        Vaihda ensi vuonna uusi ave, eiköhän siitä ihan oikea automaatti löydy. Toki löytyy nykyisestäkin, mutta tuo tehoton kone kokoisekseen ei varmaan näinä päivinä houkuttele....siis se isolohko.


      • Jore-29
        Uusi rollisti kirjoitti:

        Vaihda ensi vuonna uusi ave, eiköhän siitä ihan oikea automaatti löydy. Toki löytyy nykyisestäkin, mutta tuo tehoton kone kokoisekseen ei varmaan näinä päivinä houkuttele....siis se isolohko.

        Aven 2.4 automaatti on viisiportainen - siis nykypäivän minimi. Hiukan kallishan tuosta paketista tulee, eikä vaimokaan halua sedania :)

        Onko siis Aveen tulossa uudet koneet/vaihteistot ensi vuonna?


      • Uusi rollisti
        Jore-29 kirjoitti:

        Aven 2.4 automaatti on viisiportainen - siis nykypäivän minimi. Hiukan kallishan tuosta paketista tulee, eikä vaimokaan halua sedania :)

        Onko siis Aveen tulossa uudet koneet/vaihteistot ensi vuonna?

        Siis avestahan tulee kokonaan uusi malli, jonka myynnin pitäisi jo alkuvuodesta alkaa. Sitä, miten uusia koneita siihen tulee, en tiedä. Ainakin nyt vihdoin ja viimein se dieselautomaatti pitäisi tulla.

        Ja kun tarkemmin katselen, niin tuota isolohkoa ei enää hinnastossa ole, eli se on jätetty nähtävästi pois kun mallivaihto lähenee. Ja varmaan tuolla verotushommalla lienee ollut tekemistä asian kanssa. Isot bensakoneet ei enää myy...


      • juttu kyl
        väristä kirjoitti:

        Taidat olla vähän ajasta jäljessä. Valkoisen värin vaikutus on tällä hetkellä lähempänä 1000€ uudehkossa autossa.

        eikse valkoinen väri ole halvin punaisen ohella ainakin ostettaessa? miten se sitä hintaa sitte nostaa?


      • multimodista
        Jore-29 kirjoitti:

        Multimode on käyty koeajamassa Auris dieselin muodossa. Myyjän mukaan vaihteisto toimii nimenomaan dieselissä optimaalisesti, joten ajoin sitten sellaista.

        En tietenkään väitä, että uusi ja 100tkm ajettu auto tuntuisivat miltään osin samalta. Mutta omaan strategiaan ei kuulu auton ajaminen noille kilometreille asti, joten kysymys on sikäli irrelevantti.

        Alkuperäisen kirjoitukseni pointti on nyt hieman kadonnut. Väitän edelleen, että maailmassa on enenevissä määrin ihmisiä, jotka edellyttävät että autossa on pehmeästi vaihtava automaattivaihteisto. Joillekin Multimode saattaa olla riittävä ratkaisu, mutta väitän edelleen ettei se ole sitä useimmille automaattia hakeville. Eli kivat heille, jotka ovat Multimodeen tyytyväisiä - ei se ole keneltäkään pois. Ihmettelen vaan, ettei Toyota halua/kykene tarjoamaan mitään muuta (parempaa) vaihtoehtoa. Itseäni ainakin sellainen kiinnostaisi.

        Ps. Ajan itsekin Toyotalla

        löytyy pehmeämminkin vaihtavia laatikoita, tässä 16-30jotaink€ vaan löytyy paljon enemmän pahempia "normitomaattejakin" ja yaris/auris/corolla tapauksessa
        tuo vaihteistovalinta on valtaosin euroopan suunnittelutiimin syy(varmasti osaksi siksi, että jotkut ovat ollet aiemmin töissä euromerkillä, valtaosa ranskalaisilla jotka ovat ihastuneet näihin robooteihin) ja tästä syystä niitä mainostetaankin euroopassa europpalaisille tehdyksi, kun taas japanilaisessa yarisin sisarmallissa
        vitz'íssä ainoa ero on nimi ja vaihteisto,
        joka siellä on aina Super CVT-i variaattori,
        kuten myös sikäläistä aurista jossa
        sama nimikin vielä, mutta meikäläisestä
        poiketen 1.5 ja 1.8l moottorit ja myös Super CVT-i, ja sitten niitä kumpaakin markkinoidaan japanissa kotimaassa suunnittelluksi ja valmistamaksi.


    • autoista nykivillä

      Suomessa ehkä noin 90% autoista myydään nykivillä vaihtistoilla, siis sellaisilla missä kyytiläise niska oikeasti nöykkii eestaas. Tuo MMT ei varsinaisesti nyi vaan vaihtaa hyvinkin pehmeästi. Vedon katkeamiselta se ei kuitenkaa voi välttyä.
      Kyllä se MMT paljon paremmin vaihtaa kuin tyypillinen kytkimen polkija. Kyllä se pää heiluu matkustajalla siinä manuaalissa paljon enemmän.

      • ....

        Manuaalivaihteisia käyttäviä reppanoita saa taivastella kun seuraa niiden nykivää liikkeellelähtöä liikennevaloista itse ajaen pehmeästi toimivalla automaattivaihteistolla.


      • DSG for -09 Avensis.
        .... kirjoitti:

        Manuaalivaihteisia käyttäviä reppanoita saa taivastella kun seuraa niiden nykivää liikkeellelähtöä liikennevaloista itse ajaen pehmeästi toimivalla automaattivaihteistolla.

        on väh.2x PAREMPI ja ei varmasti vaihda vaihteita samalla tavalla nykien,kuin MM-T!.


      • vaatimaton!
        DSG for -09 Avensis. kirjoitti:

        on väh.2x PAREMPI ja ei varmasti vaihda vaihteita samalla tavalla nykien,kuin MM-T!.

        Multomode ei ole oikea automaattivaihteisto kuten DSG, vaan robottikytkimellä ja -vaihteensiirtäjällä varustettu versio tavallisesta manuaalilaatikosta.
        Kyllä DSG on vähintään 10x parempi automaattivaihteisto kuin Toyotan köyhäilyversio.


      • kaunistaa
        vaatimaton! kirjoitti:

        Multomode ei ole oikea automaattivaihteisto kuten DSG, vaan robottikytkimellä ja -vaihteensiirtäjällä varustettu versio tavallisesta manuaalilaatikosta.
        Kyllä DSG on vähintään 10x parempi automaattivaihteisto kuin Toyotan köyhäilyversio.

        Olkoon DSG vaikka kvantiljoona kertaa parempi kuin MMT, mutta yhtään sen "oikeampi" automaatti se ei ole. Robotti mikä robotti.


    • Corollamies

      Itselläni on ollut jo monta vuotta M-MT Verso ja vaihteisto on toiminut koko ajan idioottivarmasti. Toisekseen autossani on myös vakionopeussäädin. Kolmanneksi koskaan ei tarvitse M-MT:n toimintaa avittaa kaasupolkimella. Enkä todellakaan ymmärrä miksi tarvitsisi? Vaihteisto kun itse automaattisesti osaa välikaasut ym. kaasun keventämiset. Neljänneksi M-MT kulkee matka-ajossa kuuteen ja puoleen litraan satasella, mikä ei ole ollenkaan huonosti bensakäyttöiselle automaattivaihteiselle 7-paikkaiselle tila-autolle.

      Toisena autona minulla on perinteisellä automaatilla varustettu BMW 540 ja yllätys yllätys siinä ei ole vakionopeussäädintä! Toki perinteinen automaatti vaihtaa ylöspäin sujuvammin kuin M-MT, koska vetoon ei tule vaihdon aikana pientä taukoa vaan lievä nykäys. Mutta sanoisin, että esim. ohituksissa M-MT toimii mukavamin. BMW:kin vaihtaa sujuvasti pienemmälle, mutta ohituksen jälkeen paluu suurelle vaihteelle ei ole ollenkaan niin sujuvaa kuin M-MT:ssä.

      Toki esim. VW:n DSG toimii paremmin kuin M-MT, mutta kun M-MT maksaa Versoon 600 euroa Touranin noin 3000 euroa vastaan, niin täytyy DSG:ltä odottaakkin hienostuneempaa toimintaa.

      Sujuvasti käytettävästä manuaalista voisin mainita Hondani, (joka onkin sitten moottoripyörä).

      • Uusi rollisti

        Vai että osaa itse välikaasut ja toimii ohituksissakin paremmin kuin bemun automaatti ? No vaikka tojo-palstalla ollaankin, niin ei nyt sentään ruveta puhumaan ihan potaskaa. Ei todellakaan toimi kuten kuvasit, tai sitten eri yksilöiden välillä on karmeita eroja...

        Jotain rajaa sentään....


      • Corollamies
        Uusi rollisti kirjoitti:

        Vai että osaa itse välikaasut ja toimii ohituksissakin paremmin kuin bemun automaatti ? No vaikka tojo-palstalla ollaankin, niin ei nyt sentään ruveta puhumaan ihan potaskaa. Ei todellakaan toimi kuten kuvasit, tai sitten eri yksilöiden välillä on karmeita eroja...

        Jotain rajaa sentään....

        Olen ajanut muutaman sataa kilometriä Audin A4:llä, jossa oli portaaton automaatti ja sanon suoraan, että se voittaa selkeästi niin M-MT:n kuin BMW:n perinteisenkin automaatin, joten en yhtään epäile, että tykkäät siitä enemmän kuin M-MT:stä.

        Välikaasun toimintaa voit kokeilla esim. ajamalla suurimmalla vaihteella kahdeksaa kymppiä ja nostamalla kaasun ylös jolloin kulutusmittari näyttää nollaa. Sitten vain vaihtelet pienemmälle ja seuraat moottorin kierroksia ja kulutusmittaria joka näyttää heti vaihdon jälkeen lukemia joita sen ei pitäisi näyttää jos tietokone ei anna välikaasua. Saman näet toisin päin myös isommalle vaihtaessa.

        Normaaliajossa M-MT ei ole oleellisesti huonompi kuin perinteinen automaatti. (Talousmielessa se on paljon parempi) Mutta on siinä eräs huono piirre! Kun ulkolämpötila on 0-15 astetta ja auto aivan kylmä, M-MT ei kertakaikkiaan toimi ollenkaan hyvin ensimmäisen kilometrin matkalla ennen kuin kone on hieman lämmennyt, ainakaan Verson 1,8 litraisen bensakoneen yhteydessä. Vaihto ei tapahdu normaalisti vaan normaalin pienen tauon sijasta vaihteisto nykäisee vaihtaessaan, mikä ei ole miellyttävää, eikä houkuttele varsinkaan voimakkaisiin kiihdytyksiin aivan kylmällä koneella. Tämä ominaisuus on ollut alusta saakka, eikä ole muuttunut mihinkään. Talvella ja kesällä kylmällä autolla ajettu 1. kilometri onkin sitten mukavampi.


      • Corollamies
        Corollamies kirjoitti:

        Olen ajanut muutaman sataa kilometriä Audin A4:llä, jossa oli portaaton automaatti ja sanon suoraan, että se voittaa selkeästi niin M-MT:n kuin BMW:n perinteisenkin automaatin, joten en yhtään epäile, että tykkäät siitä enemmän kuin M-MT:stä.

        Välikaasun toimintaa voit kokeilla esim. ajamalla suurimmalla vaihteella kahdeksaa kymppiä ja nostamalla kaasun ylös jolloin kulutusmittari näyttää nollaa. Sitten vain vaihtelet pienemmälle ja seuraat moottorin kierroksia ja kulutusmittaria joka näyttää heti vaihdon jälkeen lukemia joita sen ei pitäisi näyttää jos tietokone ei anna välikaasua. Saman näet toisin päin myös isommalle vaihtaessa.

        Normaaliajossa M-MT ei ole oleellisesti huonompi kuin perinteinen automaatti. (Talousmielessa se on paljon parempi) Mutta on siinä eräs huono piirre! Kun ulkolämpötila on 0-15 astetta ja auto aivan kylmä, M-MT ei kertakaikkiaan toimi ollenkaan hyvin ensimmäisen kilometrin matkalla ennen kuin kone on hieman lämmennyt, ainakaan Verson 1,8 litraisen bensakoneen yhteydessä. Vaihto ei tapahdu normaalisti vaan normaalin pienen tauon sijasta vaihteisto nykäisee vaihtaessaan, mikä ei ole miellyttävää, eikä houkuttele varsinkaan voimakkaisiin kiihdytyksiin aivan kylmällä koneella. Tämä ominaisuus on ollut alusta saakka, eikä ole muuttunut mihinkään. Talvella ja kesällä kylmällä autolla ajettu 1. kilometri onkin sitten mukavampi.

        Ehkä BMW:n hieman alle 300 hevosvoiman teho on omiaan lisäämään "nytkähdyksiä" verrattuna Versoon.


      • Uusi rollisti
        Corollamies kirjoitti:

        Ehkä BMW:n hieman alle 300 hevosvoiman teho on omiaan lisäämään "nytkähdyksiä" verrattuna Versoon.

        Nähtävästi tojon M-MT on sitten toiminnaltaan mennyt reilusti alaspäin, koska kun kokemusta on kaikenlaisista automaateista, niin normaaliajossa M-MT on SELKEÄSTI huonompi kuin mikään muu. Ilman omiatekemiä välikaasuja vaihtaminen on tuskaisaa niin alas- kuin ylöspäinkin. Tämän kerrottuani lisään kuitenkin, että kyllä sen kanssa toimeen tulee, kun kilometrejä tulee varsin vähän...


      • Corollamies
        Uusi rollisti kirjoitti:

        Nähtävästi tojon M-MT on sitten toiminnaltaan mennyt reilusti alaspäin, koska kun kokemusta on kaikenlaisista automaateista, niin normaaliajossa M-MT on SELKEÄSTI huonompi kuin mikään muu. Ilman omiatekemiä välikaasuja vaihtaminen on tuskaisaa niin alas- kuin ylöspäinkin. Tämän kerrottuani lisään kuitenkin, että kyllä sen kanssa toimeen tulee, kun kilometrejä tulee varsin vähän...

        Täytyypä käydä kokeilemassa noita uusiakin multimodeja, onko ne kuinka erilaisia. Tietysti kuljettaja aina tottuu autoonsa ja "tottuu puutteisiinkin", mutta kun satunnaiset kokeilijatkin ovat kehuneet autoa ja vaihteistoa positiiviseksi yllätykseksi, ei se nyt voi aivan surkea olla. (Tai sitten kyse on siitä, ettei kukaan ole halunnut loukata.) Tietenkin itsekin pidän enemmän siitä ettei vedossa olisi taukoja niin kuin M-MT:ssä rakenteensa vuoksi väistämättä on.


      • rollisti
        Uusi rollisti kirjoitti:

        Nähtävästi tojon M-MT on sitten toiminnaltaan mennyt reilusti alaspäin, koska kun kokemusta on kaikenlaisista automaateista, niin normaaliajossa M-MT on SELKEÄSTI huonompi kuin mikään muu. Ilman omiatekemiä välikaasuja vaihtaminen on tuskaisaa niin alas- kuin ylöspäinkin. Tämän kerrottuani lisään kuitenkin, että kyllä sen kanssa toimeen tulee, kun kilometrejä tulee varsin vähän...

        Missä vaiheessa MMT:ssä välikaasua tarvii????????

        Pidä se kaasupoljin paikallaan kiihdytettäessä ei sitä tarvi runkata edestakaisin vaihtojen aikana, hiljentäessä nostat jalan polkimelta ylös ja jarrutat etkä runkkaa sen kaasupolkimen kanssa kyllä se laatikko vaihtamiset hoitelee ihan itekseen ylös ja alas.


      • juhism82
        Corollamies kirjoitti:

        Olen ajanut muutaman sataa kilometriä Audin A4:llä, jossa oli portaaton automaatti ja sanon suoraan, että se voittaa selkeästi niin M-MT:n kuin BMW:n perinteisenkin automaatin, joten en yhtään epäile, että tykkäät siitä enemmän kuin M-MT:stä.

        Välikaasun toimintaa voit kokeilla esim. ajamalla suurimmalla vaihteella kahdeksaa kymppiä ja nostamalla kaasun ylös jolloin kulutusmittari näyttää nollaa. Sitten vain vaihtelet pienemmälle ja seuraat moottorin kierroksia ja kulutusmittaria joka näyttää heti vaihdon jälkeen lukemia joita sen ei pitäisi näyttää jos tietokone ei anna välikaasua. Saman näet toisin päin myös isommalle vaihtaessa.

        Normaaliajossa M-MT ei ole oleellisesti huonompi kuin perinteinen automaatti. (Talousmielessa se on paljon parempi) Mutta on siinä eräs huono piirre! Kun ulkolämpötila on 0-15 astetta ja auto aivan kylmä, M-MT ei kertakaikkiaan toimi ollenkaan hyvin ensimmäisen kilometrin matkalla ennen kuin kone on hieman lämmennyt, ainakaan Verson 1,8 litraisen bensakoneen yhteydessä. Vaihto ei tapahdu normaalisti vaan normaalin pienen tauon sijasta vaihteisto nykäisee vaihtaessaan, mikä ei ole miellyttävää, eikä houkuttele varsinkaan voimakkaisiin kiihdytyksiin aivan kylmällä koneella. Tämä ominaisuus on ollut alusta saakka, eikä ole muuttunut mihinkään. Talvella ja kesällä kylmällä autolla ajettu 1. kilometri onkin sitten mukavampi.

        Itse en ainakaan kiihdyttäisi kylmällä moottorilla voimakkaasti. Ei kait normaali automaattikaan tykkää voimakkaista kiihdytyksistä kylmällä....


      • prius
        juhism82 kirjoitti:

        Itse en ainakaan kiihdyttäisi kylmällä moottorilla voimakkaasti. Ei kait normaali automaattikaan tykkää voimakkaista kiihdytyksistä kylmällä....

        Mutta kerran se vaan kirpasee, ja sen jälkeen se ei ole enää kylmä ;)


    • juhism82

      Itsellä on positiivisa kokemuksia Corollan multimodesta. Kestävyyttä en voi kommentoida, koska itse en omista kyseistä autoa. Autolla voi kiihdyttää kuin normaalilla automaatilla kaasupohjassa vaikka, mutta vaihtaessa tulee pieni nykiminen. Sen saa karsittua pois, kun nostaa kevyesti kaasua, kun halua vaihtaa. Tällöin toiminta on todella miellyttävä.

      Itse jos olisin Toyotaa nyt ostamassa, ostaisin ehdottomasti tuon multimode dieselin verrattuna manuaaliin.

      Missään nimessä, minusta vaiheisto ole mikään surkea. Lähes automaatin ominaisuudet yhdistettynä pieneen kulutukseen. Toki täyskaasukiihdytyksessä mukavuus ei ole täysin automaatin luokkaa, mutta kyllä itse ainakin voisin vähän jopa jaksaa kaasua nostaa vaihdettaessa. Sen verran näen viitseliäisyyttä :)

      • Uusi rollisti

        No kyllä se täyskaasukiihdytys on kyllä sellaista nyökkäämistä, ettei sitä paljoa viitsi harrastaa.

        Itse olen tullut tämän lyhyen ajanjakson aikana siihen tulokseen, että parhaiten toimii itse vaihtamalla.


      • juhism82
        Uusi rollisti kirjoitti:

        No kyllä se täyskaasukiihdytys on kyllä sellaista nyökkäämistä, ettei sitä paljoa viitsi harrastaa.

        Itse olen tullut tämän lyhyen ajanjakson aikana siihen tulokseen, että parhaiten toimii itse vaihtamalla.

        Joo, ei se sovellu sellaiselle, joka on jatkuvasti lämä tiskissä ajelemassa. Ottakoon sellainen perinteisen automaatin. Multimode soveltuu parhaiten "normi ajoon", ei kiihdytyskisoihin.


      • rollisti
        juhism82 kirjoitti:

        Joo, ei se sovellu sellaiselle, joka on jatkuvasti lämä tiskissä ajelemassa. Ottakoon sellainen perinteisen automaatin. Multimode soveltuu parhaiten "normi ajoon", ei kiihdytyskisoihin.

        Eikös tällä MultiModella alunperin haettu polttoaineen kulutuksen pienentämistä ja sen se tekeekin normaalissa ajossa.

        Eihän nämä herranjestas mitään rata-tai ralliautoja ole eikä sellaiseksi ole tehtykää vaan pappojen ja mammojen kauppakasseiksi.


    • Uusi corollisti

      Itsekin uutta corollaa ostaessani päällimmäiseksi jäi harmittamaan automaatin puute. 2.0 dieseliin ei saanut edes multimodea. Edellinen auto oli -05 vag tdi manuaalina ja silloin ajattelin että viimeinen keppivaihteinen auto mikä itsellä on. Noh, 2.0 dieseli corolla tuli vielä pihaan keppivaihteilla ja tyytyväinen olen ollut vaikka joutuukin hämmentämään käsin.

      Toyota kuitenkin omistaa käsittääkseni Aisinin joka on suunnitellut vag tiptronicceja joten ei luulisi olevan siitä ainakaan tomaatin saaminen omiin vehkeisiin kiinni.

    • Rollamies

      Pah. Corolla sedania on pk-seudulla taksissakin, 1,4 d4d versio plus MMT. Taksit eivät osta huonoja autoja, eivät. Corolla on tuolla vaihteistolla mainio taksiauto ja kestävyys euroihmeisiin verrattuna omaa luokkaansa.

      • Lue

      • varauksin
        Lue kirjoitti:

        Plussana vaihteiston toiminta!

        http://www.koeajo.tv/index.php?129

        Plussaa vaihteistosta varauksin!
        Nykivähän se on "oikeisiin" automaatteihin ja DSG:hen verrattuna, mutta toimii muutamia vastaavia pehmeämmin, kaasun kanssa kikkaillen jopa siedettävästi. Tasaisimmin se toimii - yllätys, yllätys - manuaalisena!

        "Vaihteisto toimii pehmeimmin Koeajo.tv:n tähän mennessä koeajamien sähköisellä kytkimellä varustettujen autojen sarjassa. Ennen Corolla Versoa koeajossa ovat olleet Alfa 147 Selespeed, Citroen C2 SensoDrive, Opel Astra Easytronic ja Smart Forfour.
        Eniten M-MT-vaihteiston vaihtamisnykäys häiritsee, kun järjestelmä vaihtaa automaattiasennossa ykkösvaihteelta kakkoselle. Vaihteiston sporttisemmassa ES-asennossa nykäys on jo vähäisempi. Lähes kokonaan sen voi välttää hellittämällä kaasu, kun järjestelmä vaihtaa. Vaihteisto ei tietenkään vaadi kaasun höllentämistä, vaan kiihdyttää voi vaikka kaasu pohjassa. Tasaisimmin auto kulkee, kun käyttää vaihteiston manuaalitoimintoa."


      • Corollamies
        varauksin kirjoitti:

        Plussaa vaihteistosta varauksin!
        Nykivähän se on "oikeisiin" automaatteihin ja DSG:hen verrattuna, mutta toimii muutamia vastaavia pehmeämmin, kaasun kanssa kikkaillen jopa siedettävästi. Tasaisimmin se toimii - yllätys, yllätys - manuaalisena!

        "Vaihteisto toimii pehmeimmin Koeajo.tv:n tähän mennessä koeajamien sähköisellä kytkimellä varustettujen autojen sarjassa. Ennen Corolla Versoa koeajossa ovat olleet Alfa 147 Selespeed, Citroen C2 SensoDrive, Opel Astra Easytronic ja Smart Forfour.
        Eniten M-MT-vaihteiston vaihtamisnykäys häiritsee, kun järjestelmä vaihtaa automaattiasennossa ykkösvaihteelta kakkoselle. Vaihteiston sporttisemmassa ES-asennossa nykäys on jo vähäisempi. Lähes kokonaan sen voi välttää hellittämällä kaasu, kun järjestelmä vaihtaa. Vaihteisto ei tietenkään vaadi kaasun höllentämistä, vaan kiihdyttää voi vaikka kaasu pohjassa. Tasaisimmin auto kulkee, kun käyttää vaihteiston manuaalitoimintoa."

        "Eniten M-MT-vaihteiston vaihtamisnykäys häiritsee, kun järjestelmä vaihtaa automaattiasennossa ykkösvaihteelta kakkoselle."

        Ei pidä paikkaansa. Eniten häiritsee todellisuudessa "tahaton" vaihto kakkoselta ykköselle.


        "Vaihteiston sporttisemmassa ES-asennossa nykäys on jo vähäisempi."

        Ei pidä paikkaansa. Vaihtaa siis normaalissa asennossa ehdottomasti pehmeämmin. ES-asennossa vedossa oleva tauko on kuitenkin lyhyempi.


        "Tasaisimmin auto kulkee, kun käyttää vaihteiston manuaalitoimintoa."

        Ei pidä paikkaansa. Manuaalitoiminnolla vaihtotapahtuma on täsmälleen samanlainen kuin normaalissa automaattiasennossakin. Ehkä koeajajasta tuntuu siltä, koska silloin hän on antanut itse vaihtamiskäskyn.


        Kummastuttaa muutenkin käsite "vaihtamisnykäys" kun todellisuudessa pitäisi puhua "tauosta vedossa". Tietenkin vedon loppuminen hetkeksi tuntuu sitä selvemmin mitä nopeammin kiihdyttää.


      • rollisti
        Corollamies kirjoitti:

        "Eniten M-MT-vaihteiston vaihtamisnykäys häiritsee, kun järjestelmä vaihtaa automaattiasennossa ykkösvaihteelta kakkoselle."

        Ei pidä paikkaansa. Eniten häiritsee todellisuudessa "tahaton" vaihto kakkoselta ykköselle.


        "Vaihteiston sporttisemmassa ES-asennossa nykäys on jo vähäisempi."

        Ei pidä paikkaansa. Vaihtaa siis normaalissa asennossa ehdottomasti pehmeämmin. ES-asennossa vedossa oleva tauko on kuitenkin lyhyempi.


        "Tasaisimmin auto kulkee, kun käyttää vaihteiston manuaalitoimintoa."

        Ei pidä paikkaansa. Manuaalitoiminnolla vaihtotapahtuma on täsmälleen samanlainen kuin normaalissa automaattiasennossakin. Ehkä koeajajasta tuntuu siltä, koska silloin hän on antanut itse vaihtamiskäskyn.


        Kummastuttaa muutenkin käsite "vaihtamisnykäys" kun todellisuudessa pitäisi puhua "tauosta vedossa". Tietenkin vedon loppuminen hetkeksi tuntuu sitä selvemmin mitä nopeammin kiihdyttää.

        "Ei pidä paikkaansa. Eniten häiritsee todellisuudessa "tahaton" vaihto kakkoselta ykköselle."

        Tää on ainoa ärsyttävä piirre multimodessa joka ainakin mua vituttaa, vaihtaa liian herkästi hiljaa ajaessa kakkoselta ykköselle.

        Manuaali ja automaatti toimii yhtä pehmeästi, itte oon huomannut että manuaalilla alasvaihdot jarrutustilanteissa on nykivänpiä kuin auto-asennossa.

        Toimintaan vaikuttaa moni asia, ajotyyli- miten hanakasti jarrutat- keliolosuhteet siis kaikki mahdollinen.


      • John Black
        rollisti kirjoitti:

        "Ei pidä paikkaansa. Eniten häiritsee todellisuudessa "tahaton" vaihto kakkoselta ykköselle."

        Tää on ainoa ärsyttävä piirre multimodessa joka ainakin mua vituttaa, vaihtaa liian herkästi hiljaa ajaessa kakkoselta ykköselle.

        Manuaali ja automaatti toimii yhtä pehmeästi, itte oon huomannut että manuaalilla alasvaihdot jarrutustilanteissa on nykivänpiä kuin auto-asennossa.

        Toimintaan vaikuttaa moni asia, ajotyyli- miten hanakasti jarrutat- keliolosuhteet siis kaikki mahdollinen.

        Juuri näin!

        Itselläni on ollut uusi corollan kohta puoli vuotta ja ainoa todella ärsyttävä piirre mmt vaihteistossa on juuri tuo liian herkästi ykköselle vaihtaminen. Suurin vitutus syntyy kun menet "lipuen" liikenneympyrään ja varmistat että baana on vapaa jonka jälkeen poljet kaasupedaalia, niin eikö vaihteisto mene ja tökkää ykkösen pesään -> kierrokset kattoon ja samantien takaisin kakkoselle.

        Onkohan autossa softaa jonka voisi päivittää tuon asian korjaamiseksi? Es - asentohan on jo itsessään vaihtoehtoinen ohjelma laatikolle...


    • tulee...

      Toyotan asiakaskunta hyväksyy tuollaisen takkuavan vaihteiston ja vielä kehuu sitä!

    • MMT:stä 5 vuotta

      Olen ajanut CVerson MMT-versiolla kohta 5 vuotta ja hyvin toimii. Aikaisempi auto oli perinteinen automaatti, jolla tuli jotain 10 vuotta poljettua. MMT on toiminut mainiosti ja polttoaineen kulutus on pieni, kun vertaa perinteiseen automaattiilootaan. Vaihtojen havaitseminen ei minua haittaa kun samalla saa taas normaalin moottorijarrutuksen ja vaihdepäällä-tuntuman ilman luistoa. En tälläkään hetkellä vaihtaisi MMT-laatikkoa manuaaliin enkä perinteiseen automaattiin ainakaan Verson kokoisessa autossa. DSG:stä ei ole kokemusta, mutta vaikka se on varmasti teknisesti parempi kuin MMT, ei se tarkoita että MMT olisi huono ratkaisu. Joidenkin mielestä kaikki automaatit on syvältä, eli meitä riittää tässäkin joka lähtöön.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe