Keskustelin taannoin työpaikallani uskonnoista ja uskovaisista ihmisistä.
Yleinen käsitys oli,että uskovaiset tuputtavat omaa elämänkatsomustaan muille ja ovat rasittavia.
Onko tämä teidän mielestänne totta?
Sitten keskustelu siirtyi lestadiolaisiin.
Heitä haukuttiin ja kerrottiin nämä yleiset pesukone yms -jutut.
Henkilö,joka ei oman kertomuksensa mukaan ole koskaan koskenutkaan Raamattuun, sanoi,että vl on harhaoppi,joka ei perustu Raamattuun.
Aikani näitä tarinoita kuunneltuani sanoin itsekin olevani lestadiolainen.
Sain kuulla,että olin siihen asti ollut ihan mukava, mutta nyt olin jotenkin omituinen. :-)
Viimein pääsimme sille asteelle,että olin hullu ja vajaamielinen,koska olin lesta.
Minua kehotettiin moneen kertaan luopumaan sellaisista idioottimaisuuksista ja alkamaan normaaliksi ihmiseksi.
Kuullostaako tutulta?
Nyt ihmettelen, miksihän he alunperin sanoivat,että vain uskovaiset tuputtavat omaa elämänkatsomustaan?
Minusta kun ihan tuntui,että he olivat sitä mieltä,että heidän elämänkatsomuksensa on ainoa oikea... Ja tuputtivat sitä minulle. :-)
He siis koittivat käännyttää minua.
Tähän asti olen ollut työpaikallani aika suosittu kaveri, mutta nyt kuuluu tupinaa, että ei siihen voi luottaa,se uskoo vain srk:ta. Ja jos kerron jonkin asian,niin "se valehtelee...niinhän ne lestat aina tekee"
Nyt ymmärrän täysin, miksi lestadiolaiset tuntuvat joskus ujostelevan, kun tulee puhe heidän uskostaan.
He eivät halua kuunnella tuollaista paskan jauhamista.
Ja tässä tulee päivän paras pläjäys: En edes ole lesta! :-D
Halusin vain testata, miten käy,kun ystäväni (lestadiolainen) kertoin,että hänen työpaikallaan suhtauduttiin hänen uskoon tuloonsa harvinaisen nurjamielisesti. ja katsos mokomaa...tapahtui lähes samalla tavalla,kuin ystäväni kertoi.
Itse kuljen porukassa,jossa on sekä lestadiolaisia,että "normaaleja" ihmisiä. Ja nämä lestakaverit ovat huomattavasti reilumpia,kuin moni muu.
Nyt en toki halua yleistää,että kaikki lestat on hyviä ja muut "pahiksia". Toki molempia löytyy kummaltakin puolelta. Sehän on vain inhimillistä.
Me kaikki olemme erilaisia,joten miksi emme voisi kunnioittaa toinen toisiamme ja myös toistemme tapaa elää?
Ihminen,joka arvostelet toista, mietipä oletko itse jotenkin parempi!
Vai haluaisitko vain olla parempi,kuin muut?
Ihmettelenpä
6
320
Vastaukset
- vl-pakana
Ihmiset perustuvat näkemyksensä enemmänkin ennakkokäsitysten muovaamiin luuloihin kuin tietoon eli Jumalan Sanaan!
Me olemme nöyriä Jumalamme edessä toisin kuin suurta tietä helvettiin matkalla olevat pirun vaikuttteita saaneet sielut! - savuton,
Huomaa ettet ole perillä edes perusasioista, joten kannattaa ennemmin olla hiljaa. Vl:illä ja taviksilla on myös ulkoisia eroavaisuuksia. Lestat ja tavalliset eivät myöskään voi kaveerata keskenään, saatikka pitää heitä ystävinään. Piste.
Olet sama feikki kuin aika monessa aloituksessa. Tyyli on yhtä junttimainen, samoin kirjoitusvirheet kuin hieman jälkeenjäänellä tai ainakin jotenkin lapsenomaisia.- Hah...
Aija. Taisipas sattua. :-)
Se koira älähtää,johon kalikka kalahtaa. :-)
Ensinnäkin, en ole aiemmin kirjoittanut tälle palstalle. Surffailin täällä netissä ja huomasin tämän palstan tänään.
Olenhan minä toki kuullut tästä, mutta en ole aiemmin vieraillut.
Toiseksi, kyllä vl ja tällainen ihan tavallinen duunari voivat olla ystäviä. Ja ovat myös. :-)
Totta,että suomalaisilla lestadiolaisilla ei ole korvakoruja, eikä värjättyä tukkaa. Muuta ulkoista merkkiä en ole huomannut. Ja kun miehiä olemme, niin eipä nuo ulkoiset erot kovin suuria ole.
Minulla kaljamaha ja näillä lestakavereilla pyykkilautavatsa. Siinäpä ne erot. :-D
Äidinkieli ei ehkä ole täysin virheetön,mutta se on lopulta sivuseikka.
Tärkeintä on sanoma,eikä pilkun nussiminen.
Ja minä kirjoitan omalla nimelläni, vaikka sukunimi jääkin arvailtavaksi.
Laitoin oman nimeni ihan vain siksi,että rakkaat työkaverini ehkä huomaavat jutun ja oivaltavat jotain... - Sattuipas
Taisi olla muutama kirjoitusvirhe tuossa sinunkin kirjoituksessakin.
Hyi hyi. Mennä nyt toisia moittimaan,vaikka isellään on lauseenrakennuksessa vaikeuksia. - jaska joo
Sattuipas kirjoitti:
Taisi olla muutama kirjoitusvirhe tuossa sinunkin kirjoituksessakin.
Hyi hyi. Mennä nyt toisia moittimaan,vaikka isellään on lauseenrakennuksessa vaikeuksia. - hei hei
jaska joo kirjoitti:
Täällä ei ole kukaan väittänyt kirjoittavansa oikein.
Eikä julkaisun ehtona ole,että kirjaimet ovat aina kohdillaan ja välimerkit oikeilla paikoilla.
Jotkut vain arvostelevat toisten kirjoitustyyliä,vaikka ei olisi varakaan.
Olikohan tuossa nyt taas mitään järkeä???
Tiedoksenne viisastelijat muuten,että useimmiten kirjoitus on ymmärrettävää,kunhan alkukirjain on oikein ja välistäkin jokunen kirjain. Koko sanan ei tarvitse olla oikein kirjoitettu,jotta sen ymmärtäisi. Tästä on vasta tullut tutkimus. :-)
Voi herran pieksut,sanon minä.
Jos jollakin on oikeaa asiaa, eikä muuta keksitä, niin sitten vaihdetaan puheenaihetta ja puhutaan vaikka kirjoitusvirheistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401390Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981345Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891235- 1091095
- 191041
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833