Kokemuksia ulkokäännöstä

rv 35+2

Hei,
osaisiko joku kertoa millainen ulkokäännös on / mitä siinä tehdään? Täällä asukki perätilassa ja tiistaina olisi ulkokäännös mikäli napanuora yms. sen sallivat.
t.Esikoista odottava

11

5891

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo toisen kerran

Olen menossa huomenna synnytystapa-arvioon. Ajattelin kieltäytyä siitä kuten esikoisen kohdalla tein. Esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla , jossa leikannut lääkäri nimenomaan totesi , että perätila lapseni oli hänellekin hankala saada ulos , koska pää oli öähes rintalastan alla. Ultrassa näkyi myös reiluhku synnynäinen. Pikku kakkonen kököttää täsmälleen samassa asennossa raskausviikko 36 ja risat meneillään. Mistään isosta ei voi myöskään puhua , paino arvio nyt 2200 , esikoinen oli 3kg. Kieltäydyn tuon ahtauden ja edellisen kerran perusteella. Muualla maailmassa näitä kääntämisiä ei juuri harrasteta riskien takia. Toki jos mitään ekstraa ei ole ja kokosi on hyvä konsultoi asiasta lääkärisi kanssa. Olen pitkänainen , joten ahtaus johtuu vain ja ainoastaan kohtuni poikkeavasta ahtaudesta. Suomessa j8ulkaistut tilastot antavat aika auvoisen kuvan kääntämisestä..Itse olen eri mieltä. Jos istukka irtoaa , napanuora ei riitä tai kuten itselläni seinämä on vastassa ovat vaurioituneet vauvat kuitenkin , jonkun lapsia. Tarkoitukseni ei todellakaan ole peloitella ketään vaan pyytää objektiivista tietoa lääkäriltä. Muistaen , että sektiossa on myös riskejä äidille. Suomalainen käytäntö tuntuu olevan tuo kulujen korostaminen. Toki yhden huoneessa pyörähtävän kätilön palkka on terveydenhuololle siedettävämpää kun leikkuri , jossa on monta palkan nauttijaa. Minulle paras palkkio on kuitenkin terve 2-vuotias lapseni ja tokenin ihan hyvin sektiosta kun noudatin varsinkin nostorajoituksia tarkasti.

• sektioitu perätilan vuoksi

nuo kustannuspuheet sektioiden kohdalla huvittavat minua suuresti(kun niihin vedotaan, jotta äidit synnyttäisivät alakautta), varsinkin kun tietää, että meidän maksamista verorahoista ne maksetaan kuitenkin. Kerrankin minäkin sain oikeastirahoilleni vastinetta, kun sektioon pääsin.

Ja asiaan.. käännöstä yritettiin, mutta jo alussa kävi selväksi, ettei perätila tule muuttumaan, koska heti kun alkoivat kääntämään, sykkeet tipahtivat pikkuisella ja totesivat myös napanuoran olevan liian lyhyt ja osaksi kaulan ympärillä. Ja kaiken lisäksi käännösyritys tapahtui TODELLA kovakouraisesti ja sattui, joten käskin lähes heti viheltämään pelin poikki. Eli sektioon mentiin ja terve vauva syntyi, ja minä paranin todella hienosti.

Nyt toinenkin perätilavaavi tulossa ja ei aikomustakaan lähteä kääntämään.

• 2 tyttöä
        sektioitu perätilan vuoksi kirjoitti:

nuo kustannuspuheet sektioiden kohdalla huvittavat minua suuresti(kun niihin vedotaan, jotta äidit synnyttäisivät alakautta), varsinkin kun tietää, että meidän maksamista verorahoista ne maksetaan kuitenkin. Kerrankin minäkin sain oikeastirahoilleni vastinetta, kun sektioon pääsin.

Ja asiaan.. käännöstä yritettiin, mutta jo alussa kävi selväksi, ettei perätila tule muuttumaan, koska heti kun alkoivat kääntämään, sykkeet tipahtivat pikkuisella ja totesivat myös napanuoran olevan liian lyhyt ja osaksi kaulan ympärillä. Ja kaiken lisäksi käännösyritys tapahtui TODELLA kovakouraisesti ja sattui, joten käskin lähes heti viheltämään pelin poikki. Eli sektioon mentiin ja terve vauva syntyi, ja minä paranin todella hienosti.

Nyt toinenkin perätilavaavi tulossa ja ei aikomustakaan lähteä kääntämään.

Synnytti esikoisen alakautta , oli raivotarjonnassa. Toinen oli perätilassa ei kääntynyt kääntöyrityksessä. Meni sektioon , toipui muutamassa viikossa. Ensimmäisessä alatyeitse repesi , tarvittiin imukuppia ja toipui useamman kuukauden...Selitystä perätilalle ei löytynyt , mutta lukaan lääkäreistä ei kannustanut perätila synnytykseen riskien vuoksi. Kuluista mainittiin myös ohimennen:)

• närkästynyt
        2 tyttöä kirjoitti:

Synnytti esikoisen alakautta , oli raivotarjonnassa. Toinen oli perätilassa ei kääntynyt kääntöyrityksessä. Meni sektioon , toipui muutamassa viikossa. Ensimmäisessä alatyeitse repesi , tarvittiin imukuppia ja toipui useamman kuukauden...Selitystä perätilalle ei löytynyt , mutta lukaan lääkäreistä ei kannustanut perätila synnytykseen riskien vuoksi. Kuluista mainittiin myös ohimennen:)

Olen palkallani maksanut myös monta alatiesynnytystä. Sitten johonkin Kosovoon 16 miljoonaa euroa. Kyllä äitien ja lasten hyvinvointi tulisi laittaa edelle!!!!!!!

• mielenkiintoista
        närkästynyt kirjoitti:

Olen palkallani maksanut myös monta alatiesynnytystä. Sitten johonkin Kosovoon 16 miljoonaa euroa. Kyllä äitien ja lasten hyvinvointi tulisi laittaa edelle!!!!!!!

Ennen omaa kielteistä kantaani kysyin suhtautumisesta ulkokäännökseen ystäviltäni. 2 kätilöä , ei kiitos. 1 Kirurgi ei kiitos. 1 gyne ei kiitos. Miksi siis MINUN , MAALLIKON PITÄISI KUN EN EDES YMMÄRRÄ , MUUTA KUIN USKON LAPSEN HAKEUTUVAN ASENTOON JOSSA HYVÄ OLLA. TUSKIN OSAA "LASKELMOIDA" TAI TEHDÄ ÄIDILLE KIUSAA":)

• rv 35+2

Kiitokset kommenteista. Lähinnä mietin miten operaatio tehdään jos siihen päädytään eli painelemalla vatsan päältä vai miten?

• vatsanpäältä

sykemittarit vauvaa varten vatsan päälle ja makuualustaa kallistettaan yleensä hieman pääpuolta alemmas kuin jalkoja, jos vauva on jo melkein/kokonaan kiinnittynyt, eli näin koitetaan saada vauva "irti" lantion luista, jotta käännös yleensä edes onnistuisi... Useimmiten kaksi kätilöä/lääkäriä yrittää käännöstä. Eli vatsan päältä voimakkaasti eri suunnista painaen ja vetäen vatsaa pitkin koitetaan saada vauva liikenteeseen. Aika karmean tuntuista oli ainakin mulle, eikä liikahtanut mihinkään...

Käännös onnistuu vain noin 50% yrityksistä, ja niistäkin osa päättää kääntyä takaisin perätilaan. Yleensä äidin keho ja sen mittasuhteet vaikuttavat perätilan syntymiseen, eli vauva ei välttämättä "mahdu" niin hyvin raivotarjontaan vaan hakee itselleen suotuisimman asennon äidin ruumiinrakenteen mukaan. Tämän takia seuraavatkin lapset usein ovat perätilassa.

• ei käännettykään
        vatsanpäältä kirjoitti:

sykemittarit vauvaa varten vatsan päälle ja makuualustaa kallistettaan yleensä hieman pääpuolta alemmas kuin jalkoja, jos vauva on jo melkein/kokonaan kiinnittynyt, eli näin koitetaan saada vauva "irti" lantion luista, jotta käännös yleensä edes onnistuisi... Useimmiten kaksi kätilöä/lääkäriä yrittää käännöstä. Eli vatsan päältä voimakkaasti eri suunnista painaen ja vetäen vatsaa pitkin koitetaan saada vauva liikenteeseen. Aika karmean tuntuista oli ainakin mulle, eikä liikahtanut mihinkään...

Käännös onnistuu vain noin 50% yrityksistä, ja niistäkin osa päättää kääntyä takaisin perätilaan. Yleensä äidin keho ja sen mittasuhteet vaikuttavat perätilan syntymiseen, eli vauva ei välttämättä "mahdu" niin hyvin raivotarjontaan vaan hakee itselleen suotuisimman asennon äidin ruumiinrakenteen mukaan. Tämän takia seuraavatkin lapset usein ovat perätilassa.

supistuksia estävä pistos. Ei sattunut mitenkään , hetken poskia kuumotti ja keho aivan vähän tärisi , mutta ei sattunut mitenkään. Ultraamisen jälkeen lääkärit , joita oli kaksi päätyivät kuitenkin siihen , ettei kääntämistä yritetty kehoni poikkeavan rakenteen vuoksi. Mielestäni kaikki oli tarkkaa ja huolella harkittua. Itse ensin annoin suostumukseni yritykselle , josta siis luovuttiin edes koskematta , vain ultran kuvat katsottiin. Vauvan syke myös kuunneltiin ajan kanssa. Jos olisi yritetty olisi pyritty pepusta kevyesti nostamaanja lapsen tulisi itse hakeutua oikeaan asentoon.

• Nimetön
        ei käännettykään kirjoitti:

supistuksia estävä pistos. Ei sattunut mitenkään , hetken poskia kuumotti ja keho aivan vähän tärisi , mutta ei sattunut mitenkään. Ultraamisen jälkeen lääkärit , joita oli kaksi päätyivät kuitenkin siihen , ettei kääntämistä yritetty kehoni poikkeavan rakenteen vuoksi. Mielestäni kaikki oli tarkkaa ja huolella harkittua. Itse ensin annoin suostumukseni yritykselle , josta siis luovuttiin edes koskematta , vain ultran kuvat katsottiin. Vauvan syke myös kuunneltiin ajan kanssa. Jos olisi yritetty olisi pyritty pepusta kevyesti nostamaanja lapsen tulisi itse hakeutua oikeaan asentoon.

minulla todettiin myös perätila rv 38. seuraavana päivänä menin kääntöyritykseen, sain suuhun alkoholille maistuvaa suihketta joka rentouttaa pitkiä lihaksia. vauvaa ultrattiin kokoajan, toisella kädellä lääkäri työnsi pyllystä ja toisella ohjasi päätä. vauva ei kuitenkaan suostunut hievahtamaankaan ja yritys lopetettiin.

siitä sitten minut laitettiin magneettikuvaan jossa todettiin että vauva mahtuu reilusti syntymään perätilassa.

rv 39 5 meninkin sitten viimeiseen painoarvioon (vauvan oltava alle 4kg), mutta vauveli olikin oma-alotteisesti kääntynyt raivotarjontaan.

olin valmistautunut täysin synnyttämään perätilassa ja sain siihen lääkäriltä kovasti tukea ja oloni oli turvallinen. mutta raivotarjonnassa oleva vauva oli kyllä helppo synnyttää.

• kääntöyritys
        ei käännettykään kirjoitti:

alkuperäinen viestinkirjoittaja, onnistuiko kääntöyritys? ja onko ylipäätänsä kellään kokemuksia onnistuneesta käännytyksestä?

• Alkup.

Kiitokset kaikille vastanneille - tiistaina on kääntöyritys edessä. Ajatuksena viheltää peli poikki jos pahalta tuntuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe