Myyntivoittovero

verotetaanko se

Otetaanko myyntivoittovero heti, kun kiintestö on myyty, vai lähettääkö verottaja mätkyt jälkikäteen ?

9

3729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luovutusvoittovero erääntyy maksettavaksi verovuoden lopullisen verotuksen yhteydessä. Siis jos myyt tänään, veron ensimmäinen erä erääntyy maksettavaksi ensi vuoden joulukuussa riippumatta siitä, milloin olet kaupasta verovirastolle ilmoittanut. Veron määrää pienentävät mahdolliset luovutustappiot ja muut negatiiviset pääomatulot, jotka saa vähentää pääomatuloista.

      Myynnistä pitää tehdä ilmoitus verovirastolle (Lomake 9: "Laskelma luovutusvoitosta tai -tappiosta"). Se kannattaa laatia melko pian myynnin jälkeen, kun asiat ovat vielä tuoreessa muistissa ja paperit käsillä. Ilmoituksen voi jättää verovirastoon vaikka heti. Viimeistään se on jätettävä veroehdotuksen tarkastuksen yhteydessä toukokuussa, mutta jos verovirastosta pyydetään ilmoitusta aiemmin, on toimittava sen mukaan.

      • verotetaanko se

        Kiitos Timotti vastuksesta.
        Selvitän vielä miksi kyselen asiasta. on kyse perikunnan talosta joka aiotaan myydä. Ja miten tässä tapauksessa, kun talosta saadut rahat on jaettu, maksaako jokainen sitten tämän myyntivoittoveron verovuoden lopullisen verotuksen yhteydessä.
        Kun nyt on pelkona kun yksi on persaukinen varmaan silloin, niin joudutaanko me muut maksaan hänenki veronsa.
        Eli verottaako verottaja kuolinpesää vai jokaista kuolinpesän osakasta erikseen?


      • verotetaanko se kirjoitti:

        Kiitos Timotti vastuksesta.
        Selvitän vielä miksi kyselen asiasta. on kyse perikunnan talosta joka aiotaan myydä. Ja miten tässä tapauksessa, kun talosta saadut rahat on jaettu, maksaako jokainen sitten tämän myyntivoittoveron verovuoden lopullisen verotuksen yhteydessä.
        Kun nyt on pelkona kun yksi on persaukinen varmaan silloin, niin joudutaanko me muut maksaan hänenki veronsa.
        Eli verottaako verottaja kuolinpesää vai jokaista kuolinpesän osakasta erikseen?

        En ole juristi, mutta näin olen asian ymmärtänyt:

        Jos ennen myyntiä tehdään [mahdollisesti ositus ja sen jälkeen] perinnönjako, myyjänä ei ole kuolinpesä vaan joukko henkilöitä, joilla on kullakin tietty omistusosuus myytävään kiinteistöön. Heitä verotetaan jokaista erikseen, kukin saa tehdä omat vähennyksensä (jos on vanhoja luovutustappioita) ja ne jotka ovat asuneet talossa 2 vuotta vainajan kuoleman jälkeen, saavat osuutensa verottomana.

        Mutta jos myyjänä on jakamaton kuolinpesä, silloin verokin määrätään ymmärtääkseni kuolinpesän maksettavaksi. Jos pesä jaetaan pian myynnin jälkeen, pesänjaossa pitäisi laittaa erilleen maksamattomaan veroon tarvittavat rahat, ettei kukaan pääse niitä tuhlaamaan. Veron määrähän on tarkkaan etukäteen laskettavissa ja rahat voi jättää kuolinpesän nimellä avatulle pankkitilille odottamaan veron eräpäivää.


      • verottaa aikaisemmin

        Kuolinpesän kotikunnan verotoimistosta voi myös tulla kirje, jossa pyydetään selvittämään mahdollinen luovutusvoitto ja vero pannaan maksuun ennakkoperintälain perusteella. Voitte toki itsekin oma-aloitteisesti käydä selvittämässä myynnin verotstossa ja maksaa verot tässä vaiheessa pois, jos on vaarana että joku kp:n osakas olisi myöhemmin kyvytön maksamaan oman osuutensa. Näistä seuraa yleensä ikäviä tilanteita pesän osakkaiden kesken, kun muut joutuvat maksamaan varattomankin osuuden.

        Toinen vaihtoehto on jättää myyntivoitosta kuolinpesän tilille veroa vastaava summa ja jakaa vain ylimenevä pesän osakkaiden kesken.


    • Samsara

      Avioeron sattuessa kohdalleni tulee yhteisen asunnon myyminen ajankohtaiseksi. Entinen puolisoni muutti pois jo useita kuukausia sitten itse asun edelleen yhteisessä asunnossamme. Miten määräytyy myyntivoittovero, kun asunnon arvo puolitetaan? Joudunko minäkin maksamaan myyntivoittoveroa vaikka olen asunut asunnossa yli 2 vuotta? Entä jos ostan puolisoni osuuden?

      • puttesetä

        En ymmärrä mitä tarkoitat asuntonne arvon puolittamisella. Kyllä asuntonne arvo säilyy entisellään erostanne riippumatta.

        Jos myytte asuntonne ennen ositusta, teidän kummankaan ei tarvitse maksaa luovutusvoitosta veroa.

        Jos saat puolisosi osuuden asunnosta ositussaantona, sinun ei tarvitse maksaa luovusvoitosta veroa.

        Jos ostat puolisosi osuuden, ja sen jälkeen myyt sen, joudut maksamaan ostamastasin osuudesta saadusta voitosta veroa, ellet oston jälkeen asu asunnossa kahta vuotta.


      • putti-Setä
        puttesetä kirjoitti:

        En ymmärrä mitä tarkoitat asuntonne arvon puolittamisella. Kyllä asuntonne arvo säilyy entisellään erostanne riippumatta.

        Jos myytte asuntonne ennen ositusta, teidän kummankaan ei tarvitse maksaa luovutusvoitosta veroa.

        Jos saat puolisosi osuuden asunnosta ositussaantona, sinun ei tarvitse maksaa luovusvoitosta veroa.

        Jos ostat puolisosi osuuden, ja sen jälkeen myyt sen, joudut maksamaan ostamastasin osuudesta saadusta voitosta veroa, ellet oston jälkeen asu asunnossa kahta vuotta.

        Jos kysyjä käyttää "ulkopuolisia varoja" (=esim. pankkilaina) puolison osuuden ostoon >>> pitää maksaa varainsiirtoveroa (ellei ensiasunnon varainsiirtoverosta vapautettu).


      • Samsara
        putti-Setä kirjoitti:

        Jos kysyjä käyttää "ulkopuolisia varoja" (=esim. pankkilaina) puolison osuuden ostoon >>> pitää maksaa varainsiirtoveroa (ellei ensiasunnon varainsiirtoverosta vapautettu).

        Kiitos vastauksestasi :) selvensi näkemystäni huomattavasti. Joudun tod.näköisesti ottamaan hieman pankkilainaa mikäli saan siipan suostumaan siihen että myy osuutensa minulle. Paljonko on varainsiirtovero prosenteissa??
        Aurinkoista viikkoa!


      • puttesetä
        Samsara kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :) selvensi näkemystäni huomattavasti. Joudun tod.näköisesti ottamaan hieman pankkilainaa mikäli saan siipan suostumaan siihen että myy osuutensa minulle. Paljonko on varainsiirtovero prosenteissa??
        Aurinkoista viikkoa!

        Varainsiirtovero on neljä prosenttia kiinteästä omaisuudesta ja 1,6% arvopaperin hankintahinnasta. Jos otat pankkilainan ennen avioerohakemuksen jättämistä eli ositusperusteen syntymistä, kyse ei ole ulkopuolisista varoista. Näin voitte tehdä osituksen ilman varainsiirtoveroa ja pelkoa luovutusvoiton verosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe