Samurain käyttökokemuksia

ihan soiva peli

Poikani 8v/25kg vonkasi crossia oikein motorcrossin harjoitteluun. Koska en ollut ihan varma jaksaako hän kiinnostua asiasta pidempään ostin puoliksi heräteostoksena Honkkarista Samurai70 pikkucrossin, jotta saataisiin selvää kiinnostaako motorcross.

Pyörä oli tehdaspaketissa josta se oli helppo kasata, jopa öljyt oli valmiina. Tarrat oli puoliksi irti ja muutenkin niin karmeat että ne revimme ensimmäisenä. Bensaa tankkiin ja käytimme konetta tyhjäkäynnillä noin tunnin about 5-15 min jaksoissa joka kerta hieman pidentäen.

Sitten Espoon radalle EMK:n junnukouluun. Eka kerta meni ihan hyvin, poika ei jäänyt jalkoihin, joskin isältä vaadittiin hyvää itsetuntoa kun poika oli ainoa joka ajoi "kinukilla"... Heti huomattiin pari bugia: vaihdekiksi oli liian pitkä ja helposti vääntyvä ja käynnistyskiksi sojotti liikaa ulos taitettunakin. => Moposporttiin ostamaan "mankin" vaihdekiksi missä ylöspäin vaihtamista hepottaa kantapään alle tuleva "kiksin takapuoli" ja niin ikään mankin käynnistyskiksi joka asennettiin hampaan verran taaksepäin. kustannukset yhteensä noin 35€.

Seuraavilla ajokerroilla isä sai vielä polkea pyörän käyntiin (etenkin kylmäkäynnistys vaatii vähän kokemusta ;-) mutta nyt poika saa sen jo kuumana käyntiin itsekin. Parin pesun jälkeen tein pyörään "lokarin" lasikuituverkkovahvisteisesta kumista (etolasta femmalla) suojaamaan iskaria ja kaasaria kuralta. Kun pojan menohalut kasvoivat ja hän alkoi hyppiä huomasin ettei "takaiskarissa" ollut paluuvaimennusta ollenkaan => Moposportista "skootterin" tarvikeiskari 42€ johon uusi 10mm reikä ja ylimääräisten korvien rälläköinti pois (pultti kannattaa muuten vaihtaa pidempään ;-) eli uusi hyvä iskari saatiin paikalleen noin puolen tunnin työllä.

Nyt kun poika on ajanut noin 10 kertaa hän oli eilen Vantaan junnu-radalla ja veti sielä parhammillaan jotain about kolmen metrin loikkia joissa oli korkeutta n. metrin verran - takajousi toimi hyvin eli pyörä ei enää hypännyt laskeuduttuaan ;-) Nyt kuitenkin huomasin että "mopon" järjettömän suuri tukijalkaistallaatio pohjaa (hiekkaan jäi viiru vasemmalle puolelle) alastuloissa => ruuvi auki ja jalka pois auttoi hieman, nyt pitää vielä rälläköidä se jalan "rajoitin"/tuki pois...

öljyjä olen vaihtanut kerran n. 5h kohdalla (nyt taitas olla toisen vaihdon aika?) ja takarenkaan (23€ Stormista) noin 10h. ajon jälkeen. Ei sekään vielä loppu ollut, mutta kuvio oli alun perin huono takarenkaaseen... Mitään vikoja ei ole ollut poislukien että ketjut lähti kerran pois paikaltaan.

Eli kuten edellisen lukemalla selviää, 72cc Samurai on oikein "soiva peli" lapsen ekaksi pyöräksi - varsinkin kun siihen investoi 100€ lisää ja tunnin omaa työtä. Tehoja ja vääntöä siinä on reilusti, eikä sillä taatusti jää vakionakaan "oikeiden" minicrossien jalkoihin.

Nyt onkin sitten pohdinnan paikka mitä tehdä jatkossa: vaihtaako isompaan vai lähteäkö uusimaan tuohon 12" keulaa, jolla se ehkä pelittäisi vuoden lisää. Ohessa kuvasarja menosta vantaalla, jotta näette mille tasolle Samulla hyvin pääsee:

http://www.mx.teamentisetkuskit.com/images/Vantaa/20072008/slides/krossia18.html
http://www.mx.teamentisetkuskit.com/images/Vantaa/20072008/slides/krossia19.html
http://www.mx.teamentisetkuskit.com/images/Vantaa/20072008/slides/krossia20.html
http://www.mx.teamentisetkuskit.com/images/Vantaa/20072008/slides/krossia21.html
http://www.mx.teamentisetkuskit.com/images/Vantaa/20072008/slides/krossia22.html
http://www.mx.teamentisetkuskit.com/images/Vantaa/20072008/slides/krossia23.html

21

7655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä...

      joku laittaa jotain asiallista materiaalia tänne!
      Todella hyvä kertomus kuvineen! Kiitos!!!

    • täälläkin...

      Ostin 2vuotta sitten pojalle ensimmäiseksi pyöräksi kiinalaisen xtr50 (ktm copy) crossipyörän ja hyvin on toiminut ensisäätöjen jälkeen. Kytkin piti säätää heti uutena ottavammaksi ja kaasarin neulaa säätää vähän. Sen jälkeen sillä on vain ajettu. Pojan seuraavakin pyörä tulee olemaan kiinalainen 14/12 pyörillä. Merkki on vielä hakusessa.
      Tuota pikku samuraita olen myöskin katsellut ja se vaikuttaisi varsin pätevältä laitokselta hintaansa nähden. Siinä kiinalaiset eivät ole yrittäneet tehdä liikaa omia virityksiä. Isommat samurait ovatkin sitten enemmän kiinalaisesti tehtyjä.

      • 30vuotta perässä

        Jep - Samu70 kone ja koko alakerta - nokan luukkua lukuunottamatta - suora kopio 70-luvun Honda Daxista. Muistelen että niistä otettiin silloin virittämällä tuollaisia 10-12hepan tehoja kohtalaisen helposti...


    • Tumppi-82

      Tuon ikäiselle kinukki on varmasti todella hyvä vaihtoehto, varsikin kun crossikipinän syttyminen ei ole varmaa ja isällä pysyy jakoavain kädessä ja on pientä "Pelle Peloton-luonnetta".

      Ja uskon että poika kiertää radan (lähes?) yhtä nopeasti tuolla modatulla kinukilla kuin vaikka valtamerkkien vastaavilla.

      Sitten kun poika alkaa 3-4v päästä kinuamaan tehokkaampaa 85cc-luokan pyörää ja taidot ovat karttuneet, niin siinä vaiheessa kinukit ei enää pärjää. Vaan on hankittava ihan merkki peli.

      • ikävä kokemus...

        Onhan noissa kireissä kakstahtisissa enemmän tehoa, mutta kapean vääntöäalueen takia vaikeita ajaa sammuttamatta. Lisäksi moottori kuluu (ihan normaalia) ja pyttyä, mäntää yms. saa vaihtaa vähän väliä. Arvatkaapas paljonko maksaa uusi sylinteri ja mäntä 85-kuutioiseen Hondaan? :( Isällä pitää olla jakoavaimen lisäksi sitä rahaakin aika paljon.

        Myös täyssynteettinen kaksitahtiöljy maksaa maltaita. Renkaita ja ketjuja kuluu enemmän. Usein harrastus loppuu tähän ja loppuunkulunut kaksitahtikrossi laitetaan myyntiin. Näistä on paljon ilmoituksia.


      • aina voi valita 150cc CRF:n
        ikävä kokemus... kirjoitti:

        Onhan noissa kireissä kakstahtisissa enemmän tehoa, mutta kapean vääntöäalueen takia vaikeita ajaa sammuttamatta. Lisäksi moottori kuluu (ihan normaalia) ja pyttyä, mäntää yms. saa vaihtaa vähän väliä. Arvatkaapas paljonko maksaa uusi sylinteri ja mäntä 85-kuutioiseen Hondaan? :( Isällä pitää olla jakoavaimen lisäksi sitä rahaakin aika paljon.

        Myös täyssynteettinen kaksitahtiöljy maksaa maltaita. Renkaita ja ketjuja kuluu enemmän. Usein harrastus loppuu tähän ja loppuunkulunut kaksitahtikrossi laitetaan myyntiin. Näistä on paljon ilmoituksia.

        Sillähän saa ajaa samassa luokassa 85cc 2T kanssa. Tosin 150cc ylläpitäminen taitaa olla kalliimpaa kuin 85cc 2T.
        Samurailla ja muilla kinuskeillehan ei pysty kilpaa ainakaan toistaiseksi ajamaan. Alustat on puutteelliset kisa käyttöön ja tehossa/painossa hävitään liikaan merkkipyöriin verrattuna.
        Eikös ketjujen ja renkaiden kuluminen ole suoraan verrannollinen tehoon ja nopeuteen????


      • Tumppi-82
        ikävä kokemus... kirjoitti:

        Onhan noissa kireissä kakstahtisissa enemmän tehoa, mutta kapean vääntöäalueen takia vaikeita ajaa sammuttamatta. Lisäksi moottori kuluu (ihan normaalia) ja pyttyä, mäntää yms. saa vaihtaa vähän väliä. Arvatkaapas paljonko maksaa uusi sylinteri ja mäntä 85-kuutioiseen Hondaan? :( Isällä pitää olla jakoavaimen lisäksi sitä rahaakin aika paljon.

        Myös täyssynteettinen kaksitahtiöljy maksaa maltaita. Renkaita ja ketjuja kuluu enemmän. Usein harrastus loppuu tähän ja loppuunkulunut kaksitahtikrossi laitetaan myyntiin. Näistä on paljon ilmoituksia.

        cr85:sen takomäntäsarja maksaa 91€, eikä sitä sylinteriä vaihdella jos on huolehtinut ilmanputsarin pesusta ja käyttää hyvää öljyä eikä kiusaa kylmää moottoria. Joskus sen voi toki joutua porauttamaan.
        Itselläni on sekä nelari että 2t vehje ja täytyy sanoa että 2t:llä ajo on paljon halvempaa.
        Ja sillä rahalla millä nelariin uusii yläkerran tekee 2tahtiin koko moottorin.
        Ja öljyistä: 4tahtiin vaihdellaan öljyjä noin 5tunnin välein, riippuu merkistä ja ajosta. käyttämäni öljy maksaa noin 10€/l. 2tahdin öljykustannukset tuntia kohden ovat likimain samaa luokkaa.

        Halvat ja huonot ketjut kuluvat millä vehkeellä vain, mutta 2t saattaa syödä vähän enemmän ketjuja tehopiikin johdosta. Omien huomiodeni pohjalta ero ei ole huomattava.
        Se kummalla tykkää ajaa riippuu mieltymyksistä, mutta itse pidän enemmän nelarista.

        Ja motocross on melko kallis laji vaikka paljon toki löytyy säästövinkkejä. Paras säästö on pyörän huolto ennen kuin se hajoaa.


    • Laadultaa

      Tuo 70-kuutioinen on vanhaa sukupolvea ja laatu sen mukainen. Uusi 110-kuutioinen Samurai on jo ihan eri kertaluokkaa. Iskarit ja katteet on vaihdettu ja koneenkin säädöt paremmat. Tässä seuraava peli pojalle. Ja tehoa on tuon ikäiselle ja kokoiselle vähintään riittävästi. :D

      • Samurain 110 uusesta mallista

        Kyllä 70 on parempi rakenneratkaisultaan kuin 110. 110:ssä kiinalaiset ovat jälleen kerran yrittäneet liikaa ja metsään on menty pahasti. Jos hakee 70 samurain jälkeen isompaan kiinalaista kannattaa katse suunnata mielummin CRZ:taan. Siinä on paljon parempi laitos kuin samurai. Eikä ole kuin muutaman satasen kalliimpi.
        Varaosia saa paremmin ja myyjältä saa asiantuntevaa teknistä apua tarpeen tullen.


      • apinaa_koijataan
        Samurain 110 uusesta mallista kirjoitti:

        Kyllä 70 on parempi rakenneratkaisultaan kuin 110. 110:ssä kiinalaiset ovat jälleen kerran yrittäneet liikaa ja metsään on menty pahasti. Jos hakee 70 samurain jälkeen isompaan kiinalaista kannattaa katse suunnata mielummin CRZ:taan. Siinä on paljon parempi laitos kuin samurai. Eikä ole kuin muutaman satasen kalliimpi.
        Varaosia saa paremmin ja myyjältä saa asiantuntevaa teknistä apua tarpeen tullen.

        en tule ikinä enää ostaa mitään kyseistä merkkin liittyvä tuotetta.
        jatkuvaa ruuvamista, poika on ehkä ajannut kokonaiset 20h ja nyt takalaakerit pas..rikki.
        Ja osien metsästys.. Firma joka tämän on myynyt kertoo että soitta firma x:lle ne on uusi maahantuoja, sinne lähetiin kysyelyn, sain vastauksksi kaksi sanaa (ei löydy)...
        No sain kuitenkiin seuravaksi taas uuden firman nimeen, saas nähdä miten tässä käy.
        Taidan täst lähtien pysyä merkkipyörissä niin
        tietää että varaosa/huolto pelaa.


      • Kinukkiko?
        Samurain 110 uusesta mallista kirjoitti:

        Kyllä 70 on parempi rakenneratkaisultaan kuin 110. 110:ssä kiinalaiset ovat jälleen kerran yrittäneet liikaa ja metsään on menty pahasti. Jos hakee 70 samurain jälkeen isompaan kiinalaista kannattaa katse suunnata mielummin CRZ:taan. Siinä on paljon parempi laitos kuin samurai. Eikä ole kuin muutaman satasen kalliimpi.
        Varaosia saa paremmin ja myyjältä saa asiantuntevaa teknistä apua tarpeen tullen.

        Mikä CRZ?

        Kuka tuo maahan ja myy? Onko sekin joku kiinalainen vai meinaatko jonkun merkkipyörän mallia?


      • CRZ....

      • Anonyymi
        Samurain 110 uusesta mallista kirjoitti:

        Kyllä 70 on parempi rakenneratkaisultaan kuin 110. 110:ssä kiinalaiset ovat jälleen kerran yrittäneet liikaa ja metsään on menty pahasti. Jos hakee 70 samurain jälkeen isompaan kiinalaista kannattaa katse suunnata mielummin CRZ:taan. Siinä on paljon parempi laitos kuin samurai. Eikä ole kuin muutaman satasen kalliimpi.
        Varaosia saa paremmin ja myyjältä saa asiantuntevaa teknistä apua tarpeen tullen.

        Itellä on paskana ketjut lähtee kokoaja ja
        Katteet o lahot


    • Jytäsammu

      Äkkäsin uuden Samurai 70cc jonka hain pois tosi halvalla, kun oli viimeinen varastossa lojuva kappale. Ei muutakuin etuhaarukka, rengas ja takajousi paikoilleen ja bensaa tankkiin. Ensin vielä pientä muttereiden kiristämistä / tarkastelua. Kone hörähti parin polkasun jälkeen käyntiin. Painan 78kg ja tuo "mopo" jaksaa vetää ja vääntää eteenpäin kiitettävästi. Hupiajeluun mielestäni loistava pyörä kaiken kokoisille. Jos montulla ajelee ja hyppii niin suosittelen ehkä vähän kevyemmälle kuskille, sillä tehtaan painorajat on asetettu 20-30kg. Mopo jaksaa ja kestää raskasta kuormaa hyvin ns. mökkiajolla. Takajousi niiaa aika helposti painon lisääntyessä, silllä tuossa on vakiona melko löysähkö jousi (joskin säädettävä).

    • Samurai-äänenkannatt

      Hyvä, että ostitte Samurain.

    • CR250

      ...kinkkilällä pääsee alkuun ja on huomattavasti helpompi hallita kuin 2T crossi.

      Taidon karttuessa tietysti tarve pyörän koolle ja teholle kasvaa. Kun nassikalla alkaa olla ajotuntuma ja -varmuus hyvä, niin siinä vaiheessa voi alkaa miettiä isompaa tai sitten oikean crossin hankintaa, kun sinulla "rassailu" intoa kuitenkin on. Etenkin pehmeämmillä radoilla ajettaessa voi innostus laantua, kun pienirenkaisella ei tahdo vauhtia saada, vaikka koneessa puhti riittäisikin.

      Kaverien nassikat ovat aloitelleet noilla 70/110 Samurailla ja pyörän vaihto onkin ollut jo ensimmäisen vuoden jälkeen edessä.

      65cc crossit liikahtaa jo aika kivasti noihin kiinalaisiin pieniin kiinalaisiin verrattuna, joten ajotuntuma ja -varmuus on hyvä olla kuosissaan, jos ja kun lähdette kilpapyörää katsomaan.

    • pelle mites

      jos samurai 70cc joka on 4tahtinen virittää kuinka nopeesti se kulkee

    • samurai 70ccc

      jotaki 129km/h

    • Kysyn vaa

      Olisiko Samurai 70 hyvä ¨mökkimopo¨? Pituutta 150cm. Ja paino 35kg. Paljonko kulkee ja kuinka kova ääni?

      • Anonyymi

        mihin sä tota elopainoa tässä tarttet ? eiköhän se kulje jos se on sitä varten tehtykin.
        Kerro nyt samalla vielä henkilöturvatunnus ja hiusten väri.


    • Terrrve

      Ei tais olla kovin kovat äänet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe