Ratti tärisee

värisee

Kyseessä 2004 vuoden pikkuauto. Ongelmana on rätin tärinä. En nyt muista onko se sitä tehnyt uutena, mutta nyt olen siihen kiinnittänyt huomiota. Jo aikaisemmin keväällä olin tarkistuttamassa aurauskulmat ja mitään häikkää ei ollut. Samoin renkaat ja niiden tasapainotus on tarkistettu.

Mistä mahtaisi johtua??

8

2782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja mitkään muutkaan pyöränkulmat eivät pysty tärinää aiheuttamaan.
      Jos on aivan varmaa, ettei etupyörien tasapainotuksessa ole vikaa, tarkista etupyörien heilahduksenvaimentimien kunto. Puuttuva vaimennus ilmenee joskus juuri kyseisenä tärinänä. Samalla voit tarkistaa kaikki etupyöriin liittyvät nivelet, myös vetoakselien nivelet. Missään ei saa olla ollenkaan välystä.

    • uyeuryeeiiowowjwyey

      Etu ja takapyörät keskenään !!! saattaa olla esim kudosvika tms, ei välttämättä näy ulospäin.
      Toinen syy vois olla et renkaissa on "selkäheittoa" eli on hiukan munan malliset !!!
      Tai kuluneet epätasaisesti,johtuen esim väsyneistä iskareista.

    • todennäköisimmin

      Todennäköisimmin on vikaa renkaissa tai vanteissa. Jos rengas ei ole aivan pyöreä, se täristää. Vanteet voi olla vinot.

      Ensimmäiseksi kannattaa sulkea tämä rengasvaihtoehto pois, kuten joku sanoi, vaihda etu ja takarenkaiden paikkaa keskenään ja kokeile katosiko tärinä.

      Kai siellä joku risa vetoakselikin voi täristä, mutta renkaita veikkaisin.

    • värisee

      Unohdin kertoa vielä, että auto oli katsastuksessa ihan tässä kuukausi sitten ja mitään huomauttamista ei katsastusmiehellä ollut. Voiko tällä perustella karsia jotain ongelmakohtia pois? Nivelet, iskarit...?

      Renkaissa eikä vanteissa tosiaan ei voi vikaa olla, koska alkukesästä ostin uudet renkaat ja värinää oli myös vanhoilla. Lisäksi vanhojen renkaiden aikana tarkistettiin erikseen myös vanteiden ja renkaiden kunto, koska silloin epäilin tärinän johtuvan renkaista.

      Entäs laakerit? Olen huomannut, että joskus kuuluu jonkinmoista pientä ujellusta, kun käännän rattia. Tätä on kuulunut vasta tänä kesänä. Autossahan on siis ohjaustehostin.

      • mf...

        Ei tuota tärinään katsastuksessa löydy , kylläkin mahdolliset aiheuttajat.

        Nuo vanteet?? Tarkistettiinko ettei vanteissa ole heittoa , ks, metallivannne , ei siis alumiini ?

        Tuo heitto kannattaa tarkista mittakellolla .

        Tuo ujellus on lähinnä tehostimen venttiilin ääni , kai öljyä riittävästi .

        Tärinä tuntui jo viime kesänä tai jo talvirenkailla ?


      • Lisävalofanaatikko
        mf... kirjoitti:

        Ei tuota tärinään katsastuksessa löydy , kylläkin mahdolliset aiheuttajat.

        Nuo vanteet?? Tarkistettiinko ettei vanteissa ole heittoa , ks, metallivannne , ei siis alumiini ?

        Tuo heitto kannattaa tarkista mittakellolla .

        Tuo ujellus on lähinnä tehostimen venttiilin ääni , kai öljyä riittävästi .

        Tärinä tuntui jo viime kesänä tai jo talvirenkailla ?

        -renkaassa voi olla runkovika (voi olla jo uutena!)
        -rengas voi täristää, jos se on kyseisen rengasmallin "ominaisuus" (itsellä huonoja kokemuksia Pirellistä ja Continentalista...)
        -aivan samankokoiset erimerkkiset ja -malliset renkaat ovat usein aivan erilaisia tutinaherkkyydeltään
        -vanne voi olla kiero/huonolaatuinen (voi olla jo uutena)
        -vanteeseen on kertynyt likaa (mutaa, hiekkaa tms. -> irroita pyörä ja pese huolellisesti), huom: pyörä = vanne sille asennettu rengas
        Nuo ovat varmaan tyypillisiä/useimmin ratin vipatusta ja täristystä aiheuttavia syitä.


    • Samoin renkaat ja niiden ta...

      Samoin renkaat ja niiden tasapainotus on tarkistettu.
      --------------------------

      onko varmaan. ??


      tarkistuta uudelleen näin.

      ensin renkaat koneeseen ja siten pois tasapainotettuna.

      sitten ne toisen kerran, aivan heti, samalla kumikorjaamolla,
      tarkistusmielessä, OVASTKO tasapainossa.

      sillä usein niiden huolimaton kiinnitys tasapainotuskoneeseen ei tee renkaasta tasapainoista,
      kun on epäkeskeisesti kiinni.

      käsititkö, uutellen koneeseen laittaen pitäisi olla tasapainossa jos on oikeasti tasapainossa.

    • Raidetangossa voi olla jotakin sanomista ja tosiaan tuo jarrulevy voi olla kikero, joka aiheuttaa tärinän. Suosittelen järrulevy(je)n vaihtoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe