sokerista terveyttä

Sokeri on hyödyllinen ravintoaine monessa mielessä. Tanskan ravitsemusneuvosto julkaisi raportin sokerin terveysvaikutuksista v. 2003. Lainaus raportista:"Lasten käyttäytymistä ja keskittymiskykyä
ei voida raportin mukaan
yhdistää sokerinkulutukseen, eikä
sokerinkulutuksella ole myöskään
vaikutusta sydän- ja verisuonitautien,
diabeteksen, syövän, infektioiden ja
allergioiden puhkeamiseen. Lisäksi
raportti torjuu väitteet, joiden mukaan
sokeri estäisi kalsiumin imeytymistä". Kts. ko. linkki:
http://www.perspektiv.nu/perspektiv/magazine/perspektiv0401_finsk.pdf

Liiallisella sokerin käytöllä katsotaan kuitenkin olevan yhteyttä karieksen lisääntymiseen. Vaaravyöhykkeessä ovat etenkin lapset ja nuoret, joilla makeisten ja virvoitusjuomien kulutus on suurta. Samoin uhkana on myös ylipaino, jota vastaan tutkijat korostavat liikunnan lisäämistä makeiden välipalojen vähentämisen lisäksi. Tutkijat ovat todenneet, että ihmisten energiansaanti on pysynyt aikaisemmalla tasolla, mutta energian kulutus on vähentynyt.

Lainaus ed.linkistä:"Rolls ja Bell5 päättelevät, että ravinnon
rasvapitoisuus lisää enemmän
taipumusta syödä liikaa kuin ravinnon
sisältämät hiilihydraatit. Todennäköisin
syy tähän on rasvan suuri energiatiheys.
Bowman ja Spence6 muistuttavat
myös, että runsaasti hiilihydraatteja
sisältävät ateriat sisältävät vähemmän
energiaa, joten ne soveltuvat
painonhallintaan".

Tutkijat toteavat hiilihydraattipitoisen ravinnon olevan hyväksi painon hallinnalle. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että saanti ja kulutus ovat tasapainossa.

Sokerilla on tärkeä osansa ruoanlaitossa ja säilönnässä, miltä ruoat maistuisivat ilman sokeria ja pilaantuneina ?
http://www.heimeleivotaan.fi/media/suomensokeri/

Suomalainen sokerin viljely siirtyi tanskalaisilta saksalaisille omistajille. Olemme sokerin suhteen alle 50 prosenttisesti omavaraisia.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/07/fi_FI/Danisco_myy_sokerituotantonsa/

Sokerijuurikkaan tuotanto säilynee Suomessa, sillä tokihan saksalainen yhtiö haluaa hyödyntää EU:n ja Suomen maataloustuet täysimääräisesti. Suomi maksaa sokerijuurikkaalle kansallista tukea 350 euroa hehtaarille.

Aliomavaraisuuden nurja puoli tuli esiin 2002:
http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/?ts=1,3:1009:0:0,4:9:0:0:0;4:139:0:0:0;4:140:0:0:0;4:8:0:1:2002-08-03,104:8:116561,1:0:0:0:0:0:

Miten tulee käymään sokerin hinnalle tulevaisuudessa kun etanolin valmistus polttoaineeksi laajenee ? Tällä hetkellä hinnat ovat laskusuunnassa, mutta suunta muuttuu kohta ylöspäin.

5

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elintarvike

      Ylivoimaisesti eniten se aiheuttaa sairauksia ihmisille.Nuo jutut oli peräisin sokerimainoksista.Sokeri pitää kieltää lailla.

      • Ensimmäisessä linkissä esiteltiin monia tutkimuksia ja tekijöitä mm. Tanskan terveyshallitus ja
        lihavuustutkijat (Dansk
        Selskab for Adipositas
        Forskning). Eivät nuo tiedot ole mitään mainoksia vaan silkkaa faktaa ja tekijöinä kovan luokan tutkijoita.

        Ei sokeri ole vaarallista ainoastaan sen liikakäyttö. Ei saa sekoittaa asioita. Näinollen suomalaiset maataloustuet kohdistuvat terveyttä edistäviin elintarvikkeisiin myös sokerin kohdalla. Seuraavassa linkkiosoite, jossa on täsmätietoa sokerista ja sen osuudesta terveellisessä ruokavaliossa:
        http://web.dansukker.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=/Files/Filer/pdf/broschyrer/sokeri_auringon_fi.pdf

        Lainaus ed. linkistä: "Elimistö pitää
        yllä hiilihydraattitasapainoa nälkää
        ja kylläisyyttä säätelemällä.
        Glykogeenivarastojen täyttyminen
        liittyy kylläisyyden tunteeseen."

        Elimistön kylläisyyttä aistiva hypotalamus mittaa veren sokeripitoisuutta ja säätelee ravinnon saantia. Rasvojen ja valkuaisaineiden määrä ei säätele kylläisyyden tunnetta ja periaatteessa ihminen voi tuntea itsensä nälkäiseksi vaikka ko. ravintoaineita on elimistössä riittävästi. Tätä kautta ihmisen nauttimat hiilihydraatit (sokerit) ovat hyödyllisiä painonsäätelyssä.


      • höpö höpöjö
        Akkre kirjoitti:

        Ensimmäisessä linkissä esiteltiin monia tutkimuksia ja tekijöitä mm. Tanskan terveyshallitus ja
        lihavuustutkijat (Dansk
        Selskab for Adipositas
        Forskning). Eivät nuo tiedot ole mitään mainoksia vaan silkkaa faktaa ja tekijöinä kovan luokan tutkijoita.

        Ei sokeri ole vaarallista ainoastaan sen liikakäyttö. Ei saa sekoittaa asioita. Näinollen suomalaiset maataloustuet kohdistuvat terveyttä edistäviin elintarvikkeisiin myös sokerin kohdalla. Seuraavassa linkkiosoite, jossa on täsmätietoa sokerista ja sen osuudesta terveellisessä ruokavaliossa:
        http://web.dansukker.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=/Files/Filer/pdf/broschyrer/sokeri_auringon_fi.pdf

        Lainaus ed. linkistä: "Elimistö pitää
        yllä hiilihydraattitasapainoa nälkää
        ja kylläisyyttä säätelemällä.
        Glykogeenivarastojen täyttyminen
        liittyy kylläisyyden tunteeseen."

        Elimistön kylläisyyttä aistiva hypotalamus mittaa veren sokeripitoisuutta ja säätelee ravinnon saantia. Rasvojen ja valkuaisaineiden määrä ei säätele kylläisyyden tunnetta ja periaatteessa ihminen voi tuntea itsensä nälkäiseksi vaikka ko. ravintoaineita on elimistössä riittävästi. Tätä kautta ihmisen nauttimat hiilihydraatit (sokerit) ovat hyödyllisiä painonsäätelyssä.

        Sinuun tuntuvat pätevän eräs vanha sanonta "mitä vähemmän tietää sitä enemmäm luulee".

        Mitä enemmän ihminen tietää sitä vähemmän hän tietää tietävänsä. Nämä ihmiset eivät edes vaivaudu ottamaan mitään kaantaa sinun olettamaan asisisältöön.


      • höpö höpöjö kirjoitti:

        Sinuun tuntuvat pätevän eräs vanha sanonta "mitä vähemmän tietää sitä enemmäm luulee".

        Mitä enemmän ihminen tietää sitä vähemmän hän tietää tietävänsä. Nämä ihmiset eivät edes vaivaudu ottamaan mitään kaantaa sinun olettamaan asisisältöön.

        Perustelut puuttuvat, osoita väärät kohdat , pelkästään juupaseipäs ei riitä.

        Se on vaan niin, että tosiaioihin ei tarvitse sen enempiä kommentteja. Sokerin terveellisyydestä vallitsee siis harras yksimielisyys, ja senhän todistavat lukuisat tutkimuksetkin.


    • Maatalousnäyttelyssä

      Ne ihanan pyöreet emännät olivat siis kaikenlisäksi MAKEITA!! tuilla makeeks!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe