Hei!
Ollaan suunittelemassa rakennusprojektia. Tontti jo on, nyt olisi mietinnässä, että miten ja kuka talon tekee.
Itse ei osata rakentaa, eikä sukuun valitettavasti kuulu osaavaa kirvesmiestäkään, joten vierasta työvoimaa joudumme käyttämään. Mitä vaihtoehtoja tekemisen suhteen siis olisi?
Jonkin verran suhteita rakentamisen eri aloille on.
Yksi helppo vaihtoehto olisi avaimet käteen -talo, mutta se taitaa olla sieltä kalleimmasta päästä. Mitä kaikkea noihin avaimet käteen -paketteihin yleensä kuuluu? Tuleeko siihen päälle vielä esim. sähköhommat? Vai onko siinä tosiaan koko höskä?
Yhtenä vaihtoehtona olisi tilata talopaketti esim. perustuksella ja pystytyksellä ja palkata 1-2 kirvesmiestä urakka- tai tuntipalkalla hoitamaan homma loppuun.
Mitä muita vaihtoehtoja olisi?
Mitä suosittelette, jotta urakasta selvittäisiin mahdollisimman helpolla ja ilman henkilökohtaista konkurssia?
Talo pystyyn - ketkä ja miten?
5
1302
Vastaukset
- käteen
kyllä se "itse rakentaminen"tän päivän hinnoilla jää varmast aika samaan kun avaimetkäteen ratkasulla.kannattaa kysellä valmistajien hintoja.jos olen ymmärtänyt oikein niin esim.sateelta suojaan talon hinnan voi kertoa 4 niin se on lähellä totuutta kun talo on valmis.avimetkäteen kuuluu yleensä kaikki talonsisäiset sähkö/putkityöt..itse otin levyvalmiin ratkasun.siihenkin kuului talon sisäiset sähkötyöt/putkityöt/laatoitukset mukaan ja hintakin jäi alle 140.itselle jäi tapetointi,listotus jne...
- Rauno Kangas
...nk valmistaloista on vain 85 % -valmis. Eli niistäkin puuttuu maatyöt, liittymät, valvonta, pihatyöt yms. yhteensä 15 % verran.
Valmistalojen etuna on riskittömyys ja helppous. Sitävastoin edullisuus niissä pääsääntöisesti synnytetään "laadusta tinkien" (hyvää ja halpaa ei valitettavasti ole aikuisten oikeesti olemassakaan).
Kuvauksesi perusteella ainoa vaihtoehto valmistalolle on tosiaan talopaketti ja omat miehet tekemään tai pitkästä pelkästään omilla miehillä teettäen. Mitä suuremman potin ottaa hallitakseen, sitä suurempi on säästöpotenttiaali, mutta myös työmäärä "rakennuttamisen" osalta lisääntyy - se tosin on kohtuullisen hyvin palkattua hommaa, mutta edellyttää syvetymistä ja perehtymistä mm. hankintoihin.
Itse näkisin vain osittain pystytetyn talopaketin aika pienelle joukolle sopivaksi ratkaisuksi - helppoutta hartiapankkimiehille. Jos lähtee omilla miehillä teettämään, kannattanee samontein teettää pitkästä - alusta loppuun omilla miehillä - monestakin syystä, joista olen aiemminkin kirjoittanut (vanhoja juttujakin kannattaa lueskella).- vaihtoehto sekin
Valmistalojen suhteen : nimenomaan näin. Ainoastaan jos mahdollisimman helpolla haluaa päästä niin sitten sellainen, ei kannata muuten. Jos jokin on halpa niin se on halpa, ei valmistaja tappiota sillä talolla tee vaan laadusta se hinnasta "puuttuva" osa on ihan suoraan poissa. Samaan hintaanhan saisi jonkun talopaketinkin "avaimet käteen" jos laadussa, materiaaleissa, perustuksissa ja rakenteissa tyytyisi yhtä halpoihin ratkaisuihin kuin näissä on tehty. Talopaketit ovat kalliimpia koska lähes jokainen tekee ne paremmalla laatutasolla kuin halvat valmistalot.
Minäkin suosittelen talopaketin ns. levypinnalle vaihtoehtoa, jos vain on sen verran aikaa että ehtii itse sisäpinnat laittamaan ja siivoamaan. Sen osaa tehdä (ainakin lähes) kuka tahansa ja saa edes vähän säästettyä siihen "avaimet käteen" vaihtoehtoon verrattuna. - Jorppe777
Kuitenkin teidän tapauksessanne etsiä projektiin erittäin hyvä vastaava, joka pitää huolen että tulee sitä laatua, mitä on tilattu. Ei tarvitse sitten jälkeenpäin riidellä mistään, kun asiat on tehty kerralla oikein.
- Rauno Kangas
Jorppe777 kirjoitti:
Kuitenkin teidän tapauksessanne etsiä projektiin erittäin hyvä vastaava, joka pitää huolen että tulee sitä laatua, mitä on tilattu. Ei tarvitse sitten jälkeenpäin riidellä mistään, kun asiat on tehty kerralla oikein.
Mitä vähemmän itse osaa tai viitsi tehdä, sitä arvokkaammaksi osoittautuu kunnon pääsuunnittelija/vastaava työnjohtaja/valvoja.
Pelkästään talomallin valinnassa saattaa tulla mielenkiintoisia tilanteita vastaan, kun ammattilainen osaa asettaa oikeat kysymykset rakentajaperheen pohdittavaksi. Oikea ammattilainen pääsuunnittelijana saattaa tunnin...kahden työllä ratkaista koko joukon pulmia, joskus piirtämättä viivaakaan (antamalla oikeat eväät valmistalomallin valintaan).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445832
- 475328
- 483708
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise943286- 313126
- 592884
- 572730
- 532390
- 381844