Ihmettelen

ihmettelevä äiti

Lapseni on nyt toista vuotta partiossa. Olen hieman ihmeissään kun omalla paikkakunnallani uskonnollisuus kuuluu tosi voimakkaana partiotouhuun. He rukoilevatkin siellä. Minusta tuo ei nyt kyllä ole ihan oikein. Itse olen lapsena ollut myös partiossa ja täytyy sanoa , että oli kyllä pikkuisen rennompaa touhua...
Onko täällä partiotoiminnassa mukana olevia aikuisia, mitä olette mieltä siitä että meillä on näin? Eikös partiossa pitäisi ennemminkin opettaa avarakatseisuutta koko maailmaa kohtaan, luonnonsuojelua, erätaitoja yms. Minua alkanut sapettaa tosissaan tämä asia. Siellä on johtoportaassa muutama , jotka ovat vahvasti seurakunnan touhuissa mukana. Tekisi mieleni keskustella asiasta laumanjohtajan kanssa.

16

3512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lpkj

      Suomen Partiolaisten peruskirjan mukaan partiotoiminnassa tulee mm. edistää myönteistä asennette uskontoon. Tätä tavoitetta eri lippukunnat toteuttavat omin tavoin ja usein uskontokasvatuksen toteuttaminen riippuu täysin jokaisen johtajan omasta halusta.

      Monien lippukuntien taustayhteisönä on seurakunta. Joissakin lippukunnissa seurakunnan edustaja saattaa olla myös aktiivisemmin mukana partiotoiminnassa (esim. lippukunnan hallituksessa ja erilaisten tapahtumien järjestämisessä).

      Käytännössä uskonto näkyy partiossa erilaisissa hartauksissa (esim. viikottaiset kokoukset päättävät iltahartaudet), partiomessuissa ja muutamissa suorituksissa.

      Kerrot viestissäsi, että lapsesi on nyt toista vuotta partiossa, joten oletan, että hän on sudenpentu. Nykyisen ohjelman mukaan (partio on juuri siirtymässä uuteen ohjelmaan) sudenpennuille on 6 uskontoaiheista suoritusta (lauman toteuttama hartaus, tutustuminen Raamatun kertomukseen, kirkkovuoden tapahtumiin ja omaan kirkkoon, oman rukouksen tekeminen sekä jumalanpalvelukseen osallistuminen). Lisäksi on Seurakunta-harrastusmerkki. Nämä suoritukset ja merkki ovat vaihtoehtoisia suorituksia monien erilaisten suoritusten joukossa.

      Itse olen kokenut partiolainen ja olen ollut jo useamman vuoden laumanjohtajanakin. Nykyään ei voi olettaa kaikkien partiolaisten kuuluvan evankelisluterilaieen kirkkoon, joten ainakin itse koen uskontokasvatuksen hankalaksi. Käytännössä uskonto näkyy laumassani iltahartauksina ja partiokirkoissa. Vuoden aikana on yleensä pari partiokirkkoa (lippukunnan oma lupauskirkko ja partioparaatin yhteydessä partiomessu). Uskontoaiheisia suorituksia saatan joskus toteuttaa, mutta yleensä ne eivät ole "suosikkejani". En mitenkään vastustu uskontoa ja sitä kuuluukin vähän olla partiotoiminnassa, mutta ... Uskonto on jokaisen oma asia.

      Rukoilevatko he partiossa joka viikko? Mielestäni partiossa voidaan hyvin "opettaa" rukoilemista ja satunnaisesti myös rukoilla sopivissa tilanteissa. Partiokirkkoihin ja leirimessuihin rukous kuuluu myös. Moniin iltahartauksiin kuuluu usein myös rukous, mutta itse jätän usein valmiista iltahartauksesta rukouksen pois.

      Ota ihmeessä yhteyttä lapsesi laumanjohtajaan ja keskustele hänen kanssaan asiasta.

    • maka65

      Minusta uskonnolisuus ei ole pääasia partiossa. Sen osuutta pitäisi vähentää ja suvaitevaisuutta ja erätaitoja lisätä. Tyttäreni oli viime kesänä partioleirillä, vartiolaisena, hänen kaverinsa annettiin maata makuupussissa ainakin kaksi päivää osallistumatta ohjelmaan. Häntä ei huvittanut...Nyt keskiviikkona kaverukset taas lähtevät jämijärvelle. Toivottavasti vj:t pitävät huolen että kaikki osallistuvat. Tietysti omalla tasollaan. Tasapuolisuus on tärkeää.

    • aika paljon

      vetäjistä kiinni, aika monessa lippukunnassa uskonnon osuus on varsin pientä ja niin pitääkin olla.

      Erätaidot, sosiaalisuus ja monet kädentaidot ovat mielestäni tärkeimpiä asioita - uskonnon asemaa voisi entisestään pienentää, sitä voi harrastaa muissakin piireissä.

      • pioneereihin

        niin ei uskonto ole riesana. Jos ko. järjestö ee enää toimi, niin pistä toiminta pystyyn uudelleen jos noin sapettaa....


      • ihmettelen teitä
        pioneereihin kirjoitti:

        niin ei uskonto ole riesana. Jos ko. järjestö ee enää toimi, niin pistä toiminta pystyyn uudelleen jos noin sapettaa....

        Tällaiset vastaukset vahvistavat aikaisempaa kokemustani partiolaisista nuorista: koppavia, ylimielisiä ja tunteettomia.

        Laavun teko ja solmut sujuvat, entä inhimillisyys toista ihmistä kohtaan?


    • Entinen vj

      Kun aikanaan itse harrastin partiota (pienellä paikkakunnalla), ainoa mahdollinen lippukunta oli seurakunnan alainen/sisäinen organisaatio. Pienissä paikoissa tämä on yleinen käytäntö. Kun me vj:t teimme vartiolle hankintoja, rahoitus tuli suoraan srk-talon taloustoimistosta. Viikkotapaamiset päätettiin lyhyeen iltahartauteen ja joku virsi saatettiin laulaa. Ei partio ole pelkästään erätaitojen opettelua, vaan siellä käsitellään monenlaisia asioita. Uskonto on vain pieni osa. Lyhyesti: en minä muista, että vartsalaisena tai vj:nä tuo uskonnollisuus olisi ikinä häirinnyt, niin paljon kivaa vastapainoa löytyi leireiltä ja tapahtumista. Sanoisin, että jos vain mammaa sapettaa, niin älä vaivaa päätäsi pienellä asialla. Ei partiossa ketään aivopestä kiihkouskovaiseksi, vaikka uskonnollinen aspekti olisikin mukana. Jos taas tuo uskonnon liiallinen(?) mukanaolo häiritsee lasta itseään, kannattaa sitten ehkä hakeutua jonkin toisen harrastuksen pariin.

      • vastaus..

        Tässäpä on viisaasti annettu vastaus tuolle aloittajamammalle. Jos uskonto häiritsee lasta, niin lapsi pois partiosta ja vaikka pöllimetsään. Siellä uskonto ei liiaksi häiritse.

        Aloittajamamma voisi itsekin harjoitella suvaitsevaisuutta, ja jättää aluksi vaikka ne iltapäiväkaljojen juomiset vähemmälle. Sitä tulee kaljoissa kirjoitetuksi kaikenlaista.

        Itse aikoinani partiossa olleena, siellä pidettiin lyhyitä iltarukouksia. Ne kuuluivat asiaan ja eivät varmaan häirinneet ketään!


      • aloittaja, ja iltapäiväkahv...
        vastaus.. kirjoitti:

        Tässäpä on viisaasti annettu vastaus tuolle aloittajamammalle. Jos uskonto häiritsee lasta, niin lapsi pois partiosta ja vaikka pöllimetsään. Siellä uskonto ei liiaksi häiritse.

        Aloittajamamma voisi itsekin harjoitella suvaitsevaisuutta, ja jättää aluksi vaikka ne iltapäiväkaljojen juomiset vähemmälle. Sitä tulee kaljoissa kirjoitetuksi kaikenlaista.

        Itse aikoinani partiossa olleena, siellä pidettiin lyhyitä iltarukouksia. Ne kuuluivat asiaan ja eivät varmaan häirinneet ketään!

        Kiitos vastauksista, muutamasta asiallisesta, ja muuten sinulle älä ala kaljoittelijaksi haukkumaan ketään..aika rohkea veto. Olen täysin raitis työssäkäyvä sairaanhoitaja. eipä paljo jää aikaa iltapäivällä kaljoitteluun..hahaaa!


      • ruveta toisia haukkumaan...
        aloittaja, ja iltapäiväkahv... kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, muutamasta asiallisesta, ja muuten sinulle älä ala kaljoittelijaksi haukkumaan ketään..aika rohkea veto. Olen täysin raitis työssäkäyvä sairaanhoitaja. eipä paljo jää aikaa iltapäivällä kaljoitteluun..hahaaa!

        Ihan asiallinen viesti tuli "mammalta". Itse olen nyt partiossa, mutta onneksi lippukunnassamme ei jurikaan ruoilla yms. siinähän hermot menisi. Minusta on typerää, kun partio kulkee usein käsikynkkää uskonnon kanssa. Itse olen koulussakin et:ssä enkä jaksa alkaa vapaa-ajallakaan kuuntelemaan mitään "jeesus, kristus" höpinöitä.
        Ja sitten jos joku tulee sanomaan, että "jos häiritsee, niin hanki uus harrastus," sanoisin vaan, että ette viitsisi noin isot (?) ihmiset ruveta nenäkkäiksi.


      • Humalassa sitä kirjoittelee...
        vastaus.. kirjoitti:

        Tässäpä on viisaasti annettu vastaus tuolle aloittajamammalle. Jos uskonto häiritsee lasta, niin lapsi pois partiosta ja vaikka pöllimetsään. Siellä uskonto ei liiaksi häiritse.

        Aloittajamamma voisi itsekin harjoitella suvaitsevaisuutta, ja jättää aluksi vaikka ne iltapäiväkaljojen juomiset vähemmälle. Sitä tulee kaljoissa kirjoitetuksi kaikenlaista.

        Itse aikoinani partiossa olleena, siellä pidettiin lyhyitä iltarukouksia. Ne kuuluivat asiaan ja eivät varmaan häirinneet ketään!

        Aika paksua ruveta toisia nimittelemään täällä juopoiksi, jos ilmaisevat vain oman näkökantansa joihinkin asioihin. Voisin kuvitella, että olet jo aikaihminen, jolloin tuollaisten lapsellisuuksien laukomisen pitäisi uskoakseni jäädä vähemmälle. Näin 13 vuotiaan näkökulmasta olet aika idiootti..
        Eikä siinä suvaitsevaisuutta kaivata, jos sanoo, että ei uskontoa mukaan partiotoimintaan. Ihan ymmärrettävää se on, jos haluaa, ettei omaa lasta aivopestä. Kyllähän sinä saat itse uskoa johonkin tyyppiin tuolla ylhäällä, mutta minä ainakin olen oman kohtaloni herra!


      • ai tällästä...
        vastaus.. kirjoitti:

        Tässäpä on viisaasti annettu vastaus tuolle aloittajamammalle. Jos uskonto häiritsee lasta, niin lapsi pois partiosta ja vaikka pöllimetsään. Siellä uskonto ei liiaksi häiritse.

        Aloittajamamma voisi itsekin harjoitella suvaitsevaisuutta, ja jättää aluksi vaikka ne iltapäiväkaljojen juomiset vähemmälle. Sitä tulee kaljoissa kirjoitetuksi kaikenlaista.

        Itse aikoinani partiossa olleena, siellä pidettiin lyhyitä iltarukouksia. Ne kuuluivat asiaan ja eivät varmaan häirinneet ketään!

        Nimittelet siis ihan noin vaan muina partiolaisina kysyjää mielestäni melko halventavasti aloittajamammaksi!

        Ilmeisesti partiossa ei ainakaan suvaitsevaisuutta ja hyviä tapoja pidetä kovin tärkeinä opettaa?

        Uskomatonta, uskomatonta!


    • kohta pari vuosikymmentä pa...

      Jos asia jatkuu häiritsevänä, kannattaa toki keskustella siitä laumanjohtajan kanssa. Kannattaa muutenkin olla kiinnostunut partiotoiminnasta ja sen sisällöstä - laumanjohtajakin on todennäköisesti vain hyvillään vanhempien kiinnostuksesta ja tuesta. Vanhempien toivomuksia hän kuullee mielellään.

      Asian kanssa ei kannata olla missään tapauksessa hyökkäävä. Kannattaa pitää mielessä, että laumanjohtaja järjestää lapsille toimintaa ihan palkatta, vapaaehtoisesti ja silkkaa hyvyyttään.

      Tuo uskonnollisuus riippuu nimenomaan henkilöstä ja lippukunnan hengestä, myös oman ryhmän hengestä. Tavallisesti jonkinlainen hiljentyminen on jokaisen lauma- ja vartioillan päätteksi, mutta aihe voi ihan hyvin olla muutakin kuin varsinaisesti uskonnollinen. Vaikkapa ettisiä asioita voi pohdiskella ilman Raamattuakin. Hyvä olisikin avartaa maailmankuvaa senkin ulkopuolelle. Olipa uskonto mikä hyvänsä, tärkeintä on näiden syntyjen syvien pohdiskeleminen. Siihen liittyvät partioihanteiden sanat "etsiä elämän totuutta".

      Lauman- ja vartionjohtaja-aikoinani pyrin herättelemään ajatuksia ja kannustamaan omaan ajatteluun pikemmin kuin saarnaamaan tai julistamaan jotain uskontoa. Mielestäni toimin täysin oikein, jo partioihanteita ajatellen. Kovin vieraiksi jälkimmäiset koinkin, niin kuin varmasti suurin osa nuorista johtajista tekee. Johtajien kannattaa pitää mielessä, että partio ei nyt ainakaan pohjimmiltaan ole mikään uskonnollinen järjestö ja seurakunnan osa - ja hyvä niin.

    • tulee tiedostamisesta

      Meidän paikkakunnalla seurakunta maksaa partiolaisten kokoontumistilan vuokran, koska srk:lla ei ole tarjota sopivia tiloja partiolaisten kokoontumista varten. Edellisellä, asumallani pienellä paikkakunnalla heillä oli kokoontumistila seurakuntakodin tiloissa.
      Partiolaiset saavat monella paikkakunnalla seurakunnalta tilat käyttöönsä ilmaiseksi.
      Miten onnellista on lapsen tietää, että on olemassa Jumalainen Kaikkivalta, joka kuulee rukouksen ja antaa voimaa kestää esim. vaikeita ihmissuhteita vaikeiden olosuhteiden keskellä. Niitä, jotka tahtovat polkea jopa valinnan oikeuden uskoa tai olla uskomatta.
      Toisaaltaan ihminen ei voi uskoa johonkin, joka on yritetty pitää häneltä salassa tai antaa omiin uskomuksiin perustuva kielteinen kuva asiasta.
      Miksi ateistit eivät ole suvaitsevaisia omille lapsilleen ja anna heidän tutustua omiin tuntemuksiinsa ja kokemuksiinsa siitä, onko usko hyvä asia? Ihminen, joka uskoo, ei ole koskaan yksin. Ihminen, joka ei usko, voi olla yksinäistäkin yksinäisempi sydämmessään, vaikka hän olisi aina jossakin seurassa. Yksinäisyys voi olla tunne sydämmessä, jota mikään seura ei täytä.

      Jokainen ihminen joutuu elämänsä aikana sellaisiin vaikeuksiin tai hankaluuksiin, jolloin joutuu havaitsemaan, ettei tässä ihmisten apu auta.
      Silloinkaan ei uskovan tarvitse heittää toivoaan,
      sillä hän voi kääntyä rukouksessa sinne, mistä paras ja oikea apu tulee. Mitä haittaa siitä voi olla lapsellesi, että hän on tullut tietoiseksi Korkeamman Voiman, Jumalan olemassa olosta?

      • OHO!

        Se on tosiaan täysin lippukunnasta kiinni. Minun lippukuntani ei toimi millään tavalla seurakunnan kanssa (Ei käytä tiloja jne.) Eikä minkäänlainen uskonnollisuus näy toiminassamme. Lippukunnastamme löytyy kuitenkin sekä ateisteja että uskoivaisia. Mielestäni partion ei pitäisi olla liikaa kiinni uskonnossa, vaan olla avoin kaikien uskojen uskojille ja uskomatta jättäville. Mielestäni kaikki saavat harjoittaa uskontoaan tai jättää harjoittamatta, miten itse haluaa, mutta partion ei pitäsisi painostaa kaikkia harjoittamaan uskontoa.


      • partio
        OHO! kirjoitti:

        Se on tosiaan täysin lippukunnasta kiinni. Minun lippukuntani ei toimi millään tavalla seurakunnan kanssa (Ei käytä tiloja jne.) Eikä minkäänlainen uskonnollisuus näy toiminassamme. Lippukunnastamme löytyy kuitenkin sekä ateisteja että uskoivaisia. Mielestäni partion ei pitäisi olla liikaa kiinni uskonnossa, vaan olla avoin kaikien uskojen uskojille ja uskomatta jättäville. Mielestäni kaikki saavat harjoittaa uskontoaan tai jättää harjoittamatta, miten itse haluaa, mutta partion ei pitäsisi painostaa kaikkia harjoittamaan uskontoa.

        Te, jotka väitätte, että partioon ei kuulu uskontoa, ette ole lukeneet kunnolla sen perusajatuksia.
        Lippukunnan taustana voi olla eri uskontokuntia, mutta ilman mitään hengellistä viitekehystä olevaa partiotoimintaa ei ole. Jos johtajat eivät pidä iltahartauksia tai suorituta uskonnollisaiheisia suorituksia, ovat he itse näissä asioissa vielä alkumetreillä. Jo partiolupauksessa luvataan rakastaa Jumalaa(ni)...
        En itsekään 13v. vartinojohtajana osannut, mutta kun kävi rippikoulun ja aikuistuin, olivat nekin asiat helppo ottaa ohjelmaan mukaan. Ilman käännytystä.
        Partiolikke on hyvin suvaitsevainen liike, jollain kansainvälisellä leirillä voi olla yli 10000 partiolaista edustaen monia eri uskontokuntia.


    • 8 vuotta partiossa

      En tiedä mistä olette kotoisin, mutta ainakin pk-seudulla on sekä uskonnollisia, että täysin kirkosta riippumattomia lippukuntia. Meillä on kokoukset kirkon tiloissa ja vastaavasti johtajat tekee vastapalveluksena kirkolla kaikkea pikku hommaa välillä, kuten myyjäisissä ja kahvi tilaisuuksissa mukana. Iltikseen kuuluu sanat "hyvää yötä, Jeesus myötä", mutta vaikka ei kuulu kirkkoon tai ole himo uskovainen (kuten minä, en kuulu kirkkoon) niin ei kai se ketään tapa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe